Dit keer weer een plantaardig recept! Als kind was ik al dol op tomaten-crème soep, vóóral als ik ziek was.
Voedsel
ProVeg International wil Nederland plantaardiger maken
Tot voor kort bestond er nog geen internationale organisatie die zich richtte op plantaardig eten. Wel zijn er in veel landen nationale organisaties actief.
Michael Hoek – Het mahayana-boeddhisme en het eten van vlees
‘Alle levende wezens zijn mijn kinderen’ (Shakyamuni Boeddha)
foodwatch – Ziekenhuizen verkopen energiedranken, ondanks alarm kinderartsen
Juist ziekenhuizen zouden als eerste het goede voorbeeld moeten geven en geen geld moeten willen verdienen aan de verkoop van de omstreden drankjes die zoveel gezondheidsschade veroorzaken.
Wakker Dier -tv-spots tegen kiloknallers van Albert Heijn en Emté
In Nederland leven miljoenen dieren in de vee-industrie. Daarvan belanden vele als kiloknaller in de supermarkt.
foodwatch – Nutella ineens gezond?
Voedingsindustrie misleidt met nieuw logo.
Zelf appelbeignets bakken
Ze zijn lekker fris en horen echt bij een oudjaarsavond: de appelbeignet.
Anneke – duurzame kippensoep
Als je toch af en toe wat vlees wilt eten kun je maar het beste het vlees eten van een legkip, die anders in de versnipperaar of in Afrika eindigt en daar weer oneerlijke concurrentie vormt voor plaatselijke boeren.* Die uitgelegde legkip, dat is … de soepkip.
Wakker Dier – Kiloknallers massaal gebruikt als kerstlokkertje
Wakker Dier heeft de speciale kerstfolders onderzocht die de grotere supermarktketens uitbrengen naast hun reguliere weekfolder.
Wakker Dier – Geen kooikonijn meer te koop in Nederlandse supermarkten
De supers die konijn verkopen, hebben ‘park-konijn’ in hun winkels liggen. Deze konijnen leven met 13 dieren per vierkante meter.
Wakker Dier – Supermarkten stappen over op sterkalkoen
Lidl en Plus zijn de enige supermarkten die nog uitsluitend plofkalkoen verkopen. Albert Heijn verkoopt een kalkoen van een langzamer groeiend ras. Deze kalkoenen hebben het beter dan de plofkalkoen, maar voldoen niet aan de eisen voor één ster.
foodwatch – Jumbo ‘Goudeerlijk’ maisbrood zonder maismeel winnaar Gouden Windei
Tweede in de windei-verkiezing (21% van de stemmen) is de kalfsleverworst zonder kalfslever van Aldi geworden.
foodwatch – Kinderhelden ondanks belofte nog volop te vinden op koekjes, chips en snoepgoed
Uit recente cijfers van het CBS blijkt dat meer dan de helft van de kinderen in Nederland te weinig groente en fruit eet. Daarnaast heeft één op de acht kinderen en jongeren (4-20jr) in Nederland overgewicht.
Burgerinitiatief – ‘Een onsje minder vleesreclame alstublieft!’
Het team: ‘Na reclame voor roken en kindermarketing voor snoep is het tijd dat we ook het taboe rond marketing voor vlees wegnemen en aandacht vragen voor de misvatting dat het geoorloofd moet zijn om in Nederlandse context reclame te maken voor een van de meest milieubelastende en gezondheidsbedreigende gewoonten van de Nederlander: overconsumptie van dierlijke eiwitten.
Milieudefensie – Ruim 28.000 handtekeningen voor het regenwoud
De roep om een eind aan het gebruik van voedselbrandstoffen te maken klinkt steeds luider. Afgelopen zaterdag publiceerden meer dan 150 wetenschappers een open brief aan de regering, waarin zij pleiten voor een eind aan het gebruik van voedselbrandstoffen.
foodwatch – Gehaltes anorganisch arsenicum in babyvoeding boven wettelijke norm
De hoge gehaltes zijn gevonden in een steekproef van rijstwafels en rijstebloem. Anorganisch arsenicum kan ernstige gezondheidsschade veroorzaken, zoals kanker, ontwikkelingsstoornissen en hart- en vaatziekten. Veel rijstproducten zijn ermee besmet.
Greenpeace: Te weinig biologische producten in schappen supermarkten
Meer dan 150 vrijwilligers telden in augustus en september van dit jaar het aanbod van biologische producten op de groenteafdeling van supermarkten. Er is weinig aanbod.
foodwatch – Drie Gouden windei kandidaten passen product aan
AH verandert naam Muesli vezelrijk, Conimex halveert suikergehalte ketjap en Innocent Framboos & kers heeft naam aangepast.
foodwatch – nominaties Gouden Windei voor meest misleidende product 2017
‘Gezonde’ producten vol suiker, ‘authentieke’ recepten met een ellenlange lijst aan E-nummers, gezondheidsclaims op ongezonde producten en zogenaamde ‘natuurlijke’ producten die helemaal niet zo ‘natuurlijk’ blijken te zijn… foodwatch heeft in de afgelopen jaren heel wat misleidende marketingtrucs onthuld.
Wakker Dier – Miljoenen dieren in veehouderij gaan te vroeg dood
De dieren sterven op de boerderij voor ze de slachtleeftijd of het einde van de productieperiode hebben bereikt. Zo bezwijken ze bijvoorbeeld aan infecties of ziektes, of drogen ze uit, omdat ze te zwak zijn om bij water en voedsel te komen.
Milieudefensie – Jumbo gaat als eerste alleen maar duurzame melk verkopen
Het merendeel van de dagverse zuivel van Jumbo is al afkomstig van koeien die 120 dagen per jaar zes uur per dag in de wei staan. Jumbo wil in 2020 voor haar huismerk zuivelassortiment alleen nog weidegangmelk gebruiken.
foodwatch – Aldi verkocht XXL plofkipschnitzels als ‘verantwoord’
foodwatch was achter de foute ‘verantwoord’ claim gekomen tijdens een reguliere winkelcontrole en sprak Aldi op de misleiding aan. Aldi liet dezelfde dag nog weten de fout te erkennen, gaf aan dat sprake was van een vergissing in haar ‘verantwoord & voordelig’ campagne.
Wakker Dier – Plus eerste supermarkt waar kiloknaller in de minderheid is
Naast Plus zetten ook andere supermarkten stappen naar minder kiloknallers.
Wakker Dier – Vleesverbruik niet verder gedaald
De vleesconsumptie in 2016 was wederom ongezond hoog: we aten 46 procent meer vlees dan het Voedingscentrum als maximum aangeeft.