• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Negende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

foodwatch – jury EU-Pledge: Ongeoorloofde kindermarketing Coca-Cola bij Efteling

8 april 2019 door de redactie

In strijd met de afspraken maakt Coca-Cola bij de Efteling reclame gericht op kinderen. Dit oordeelt het zelfreguleringsorgaan de EU Pledge na een klacht van foodwatch. De frisdrankautomaten met sprookjesfiguren gericht op kinderen, vóór de ingang van het park, moeten worden aangepast. Over diezelfde sprookjesfrisdrankautomaten binnen het park of andere prominente kindermarketing, zoals de Coca-Cola hotelkamer tussen de Sneeuwwitje en Doornroosje kamers en de Coca-Cola carrousel, velt de EU-Pledge geen oordeel omdat de afspraken tegen kindermarketing binnen het park (‘indoor’) én bij de verkooppunten (‘point of sale’) niet gelden.

foodwatch: “De voedingsindustrie zegt niet aan kindermarketing te doen maar creëert voor zichzelf allerlei uitzonderingen. Daarnaast houdt ze zich niet eens aan haar eigen slappe regels. Dit toont maar weer aan dat de zelfregulerings-afspraken van de industrie tegen kindermarketing onvoldoende zijn en aanvullende wetgeving noodzakelijk is. De Efteling is voor kinderen en geen speeltuin voor de gladde marketingjongens van Coca-Cola.” Vorig jaar sprak staatssecretaris Blokhuis zich er nog ‘kritisch’ over uit dat zelfregulering wel moet leiden tot verantwoorde kindermarketing en dat een aantal bedrijven de afspraken nog niet voldoende naleeft. Ook toen werd Coca-Cola samen met Unilever (Ola ijs) al genoemd in onderzoek als de bedrijven die relatief vaak kinderspeellocaties benaderen voor kindermarketing.

Junkfood in Efteling van ‘partners in kwaliteit’

De Efteling heeft speciale ‘partners in kwaliteit’, momenteel Coca-Cola, Unilever (ijsjes Ola), Friesland Campina (Chocomel) en Rabobank. Deze partners hebben toestemming van de Efteling voor marketingcampagnes in het kinderpark. Coca-Cola en Unilever (Ola) kwamen eerder al in onderzoek i.o.v. VWS naar kindermarketing naar boven als de bedrijven die relatief vaak kinderspeellocaties benaderen voor marketing. foodwatch heeft dit in kaart gebracht in de Efteling en kwam vooral van Coca-Cola vele marketing gericht op kinderen tegen.

In december vorig jaar voerde foodwatch hiertegen actie vanuit de Coca-Cola hotelkamer, gelegen tussen de sprookjeskamers in het Eftelinghotel. Ze diende toen ook de formele klacht in bij de EU-Pledge, waar bedrijven als Coca-Cola onderling afspraken hebben gemaakt tegen kindermarketing.

De jury van de EU Pledge heeft nu geoordeeld over de kindermarketing van Coca-Cola bij de Efteling: de frisdrankgigant moet de sprookjestaferelen op haar automaten voor de ingang weghalen. Ze mogen niet langer “aantrekkelijk zijn voor kinderen onder de 12 jaar”. Dit is nu wel het geval: via aanlokkelijke sprookjesafbeeldingen, naast een plaatje van een sprankelende Colafles. Coca-Cola probeerde hier eerder, na een andere klacht van foodwatch gericht aan het bedrijf zelf, gemakkelijk vanaf te komen. Het bedrijf wou enkel de paddenstoel (één van vele sprookjestaferelen) verwijderen en de afbeeldingen van het Coca-Cola regular flesje vervangen door zero sugar. Het panel van de EU Pledge ziet dit echter niet door de vingers: “het veranderen van de aard van de producten op de afbeelding zou irrelevant zijn voor de toezegging van Coca-Cola om geen reclame te maken voor hun producten bij kinderen onder de 12 jaar, ongeacht voedingsoverwegingen.” Coca-Cola komt haar eigen beloften dus niet na.

De klachten van foodwatch over de Coca-Cola Suite, de Cola-attractie (de ‘Zoötroop’) en de frisdrankautomaten in de Efteling, vallen buiten het mandaat van de EU-pledge, oordeelt de jury. Zoals ook bij de Nederlandse zelfreguleringsvariant, de Reclame Code Commissie, vallen veel vormen van kindermarketing buiten de afspraken. De EU-plegde gaat vooral over kindermarketing via de media (TV, radio, sociale media), in basisscholen of ‘outdoor’ locaties. Over indoor reclame of de ’point of sale’ maakte ze geen regels: alle kindermarketing voor junkfood op het terrein van de Efteling is geoorloofd.

Dit leidt echter volgens foodwatch tot een schizofrene situatie: Coca-Cola moet de sprookjesfiguren weghalen op hun automaten bij de ingang van het park (dus outdoor), maar dezelfde soort sprookjes-frisdrankautomaten in de Efteling laten staan, evenals de Coca-Cola hotelkamer in het sprookjeshotel en de Coca-Cola attractie Zoötroop. Coca-Cola heeft overigens wel aangegeven kleine veranderingen hierin aan te gaan brengen.

Duidelijke wetgeving kindermarketing nodig

Een streng beleid valt ook niet te verwachten van de EU Pledge: het valt ook niet te verwachten dat de EU Pledge strenge regels opstelt. Het is volgens foodwatch een zelfreguleringsorgaan van grootspelers binnen de voedingsindustrie, zoals Danone, Unilever, Kellogg’s en Coca-Cola. Foodwatch: “Coca-Cola en andere voedingsgiganten stellen zelf de regels voor kindermarketing op. De slager keurt dus zijn eigen vlees”. foodwatch roept de overheid op duidelijkheid te verschaffen over kindermarketing in pretparken. Zeker nu volgens het Nationaal Preventieakkoord attractieparken tegen 2020 hun voedingsaanbod gezonder moeten maken. Als dan wel gelijker tijd Coca-Cola, Ola ijsjes en Chocomel in kinderparken bij kinderen wordt opgedrongen, is dat in strijd met de afspraken in het preventieakkoord. Ook de Wereld Gezondheidsorganisatie heeft zich uitgesproken tegen kindermarketing voor producten die veel suiker, zout of vet bevatten.

Bron foodwatch.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Gezondheid, Misbruik, Nieuws, Rechtspraak, Voedsel Tags: Coca Cola, Efteling, Foodwatch, foodwatcht, kinderen, Ola, regels, suiker, veroordeling, vet

Lees ook:

  1. foodwatch – ‘Stop kindermarketing Coca-Cola in Efteling’
  2. foodwatch – Coca-Cola negeert Europese uitspraak kindermarketing
  3. foodwatch – kabinet moet Frans-Belgische voedingslabel onderschrijven
  4. foodwatch – mannen (31-50 jaar) overschrijden zoutgrens

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 januari 2021
    Gratis proefles introductietraining Skillful Means
  • 18 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 19 januari 2021
    Gratis proefles cursus Caring - Caring from the heart
  • 19 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 20 januari 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

De Lotussoetra – boeddhisme en politiek

Erik Hoogcarspel - 14 januari 2021

In de Lotussoetra worden de geboorte, de meditaties, het ontwaken het preken en de dood van de Boeddha beschreven als niet meer dan een show die hij opvoert. Het is een didactische methode. In feite is hij de eeuwige wetgever van het universum en daarom de inrichter van de ware politiek.

Het boeddhisme en religie

Erik Hoogcarspel - 12 januari 2021

Is het boeddhisme een religie, een levensweg of een filosofie? Als je deze vraag aan meerdere mensen stelt krijg je geheid verschillende antwoorden en voor elk antwoord valt wel iets te zeggen.

Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Joop Ha Hoek - 8 januari 2021

...

Jasper Schaaf – Marx’ diepe respect voor Aristoteles

gastauteur - 1 januari 2021

Jasper Schaaf: 'Aristoteles noemt het doel van het menselijk bestaan ‘geluk’. Klinkt dit te makkelijk? Is het vreemd? Speelt zo’n ver, groot en toch belangrijk doel echter ook geen belangrijke rol in de vroegere geschriften van Marx, waar hij nog meer dan later op de werken van Georg Hegel en Ludwig Feuerbach leunt?'

Bodhiwappie

Erik Hoogcarspel - 27 december 2020

De symboliek is maar al te duidelijk: de elite bestaat uit vampiers, ze voeden zich zelfs met het bloed van onschuldige kwetsbare baby’s, de politiek is een groot complot om de macht en de wetenschap wil de mensen inspuiten met nano-computers om ze hun wil te ontnemen. Het gaat er niet meer om of het waar is, maar om hoe het voelt. Het enige wat je nog kunt doen is wat ketelmuziek produceren aan de voet van de ivoren toren van de macht. Samen tegen iedereen. Intussen klinkt in vele Tibetaanse tempels over de gehele wereld ketelmuziek voor ‘het welzijn van alle levende wezens’.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Anneke – Vegan Boerenkool met Ballen
  • Herinneringen aan Harada Tangen roshi – Dai Funshi – grote vastberadenheid
  • Schijt aan alle spiritualiteit
  • Het jaar 2021 – dag 15 – gevallen
  • Terugblik – verkiezingen 2017 – Zou een boeddhist op D66 stemmen?

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens