• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Nieuws » foodwatch – Coca-Cola negeert Europese uitspraak kindermarketing

foodwatch – Coca-Cola negeert Europese uitspraak kindermarketing

5 augustus 2020 door de redactie

Coca-Cola overschrijdt volgens foodwatch in pretpark de Efteling opnieuw de Europese afspraken over kindermarketing, terwijl het bedrijf hier vorig jaar nota bene voor is teruggefloten door de EU Pledge. De EU Pledge, een Europees zelfreguleringsorgaan van de voedselindustrie, achtte de sprookjestaferelen op de frisdrankautomaten voor de Efteling “vooral aantrekkelijk voor kinderen” en “in strijd met de EU-toezeggingen” rond kindermarketing.

In plaats van de sprookjestaferelen helemaal te verwijderen, werden enkele sprookjesfiguren (zoals een paddenstoel en een kasteel) vervangen door andere sprookjestaferelen (zoals het elfje van de Efteling-attractie ‘Droomvlucht’ en de vogel van ‘Vogel Rok’).

Elif Stepman van voedselwaakhond foodwatch: “Coca-Cola probeert een draai te geven aan kindermarketing, in plaats van er gewoon mee te stoppen. Het bedrijf blijft ongezonde frisdrank promoten bij kinderen, alle mooie beloftes en afspraken ten spijt.”

Dit terwijl attractieparken vanaf dit jaar volgens het Nationaal Preventieakkoord een “gezonder en bewuster voedingsaanbod” moeten voorzien en de Efteling in juni van dit jaar de ambities van ‘Gezond Uit’ ondertekende. Foodwatch dient opnieuw een klacht in bij de EU Pledge en roept de Efteling op het partnerschap met Coca-Cola te beëindigen.

De Coca-Cola automaten bij de ingang van de Efteling. Foto van foodwatch op 18/12/2018.

De automaten na aanpassing: minder sprookjesachtig, maar nog steeds aantrekkelijk voor kinderen. Foto van foodwatch op 23/07/2020.

In strijd met Europese afspraken

Foodwatch voerde eind 2018 al actie tegen de kindermarketing van Coca-Cola in de Efteling en diende een klacht in bij de EU Pledge. De EU Pledge is een Europees zelfreguleringsorgaan van de industrie, waar bedrijven als Coca-Cola onderling afspraken hebben gemaakt om kindermarketing tegen te gaan. Het panel van de EU Pledge vond “de sprookjesscènes vooral aantrekkelijk voor kinderen. Daarom achtte het de afbeeldingen op de frisdrankautomaten in strijd met de EU-toezeggingen”.

In het kader van de klacht kondigde Coca-Cola aan de paddenstoel (één van vele sprookjestaferelen) te verwijderen van de automaten en de afbeeldingen van het Coca-Cola regular flesje vervangen door zero sugar. Dit is echter niet voldoende volgens de EU Pledge: “het veranderen van de aard van de producten op de afbeelding zou irrelevant zijn voor de toezegging van Coca-Cola om geen reclame te maken voor hun producten bij kinderen onder de 12 jaar, ongeacht nutritionele overwegingen.”

De EU Pledge vereiste de volgende actie van Coca-Cola: “Pas de visualisatie van de automaten bij de ingang van het park aan om ervoor te zorgen dat ze niet aantrekkelijk zijn voor kinderen onder de 12 jaar.” Ondanks deze vereiste doet Coca-Cola toch z’n eigen zin: de sprookjestaferelen zijn enkel vervangen door een iets minder opzichtige versie.

Loze beloftes?

In 2018 werd in het Nationaal Preventieakkoord, dat Nederland tegen 2040 gezonder moet maken, afgesproken dat “de Nederlandse Attractieparken zullen inzetten op een gezonder en bewuster voedingsaanbod in 2020 en verder”. Vorige maand ondertekenden 10 dagattracties, waaronder de Efteling, de ambities van ‘Gezond Uit’ om een gezondere keuze van eten en drinken stimuleren. Volgens de Efteling: “Een gezonde toekomst begint bij de jeugd. We vinden het daarom belangrijk om de nadruk wat meer op gezonde voeding te leggen, vooral als het om kinderen gaat.” De ondertekende ambities, gebaseerd op de ‘Richtlijn Gezondere Eetomgevingen’ van het Voedingscentrum, gaan van ‘brons’ tot ‘goud’. Om goud te krijgen moeten pretparken onder meer aan de volgende criteria voldoen: “Geen partijen/merken met een ongezond imago (bijvoorbeeld een fastfoodketen of een frisdrank- of snoepfabrikant)” en “Alle voedingsgerelateerde reclame- en sponsoruitingen zijn voor Schijf van Vijf-producten”.

Screenshot https://www.efteling.com/nl/over-de-efteling/de-organisatie

Zeker geen goud dus voor de Efteling, die Coca-Cola als ‘partner in kwaliteit’ heeft en kindermarketing van frisdrank toestaat. Om nog maar te zwijgen van de Coca-Cola suite in het Efteling Hotel, de Coca-Cola attractie en verschillende affiches en uithangborden in het pretpark. Toen foodwatch dit in 2018 reeds aankaartte reageerde het pretpark hierop met: “de Efteling is geen strijdtoneel voor maatschappelijke discussies.” Elif Stepman van foodwatch: “Het moet gedaan zijn met de struisvogelpolitiek van de Efteling. Als de Efteling de gezonde keuze echt wil bevorderen, passen partnerschappen met frisdrank-, ijs- en chocolademelkfabrikanten hier absoluut niet bij.”

Foodwatch roept de Efteling op het partnerschap met Coca-Cola te beëindigen en dient opnieuw een klacht in bij de EU Pledge. Stepman: “Marketing van ongezonde frisdrank is niet sprookjesachtig en hoort dus ook niet thuis in een sprookjespark.”

Bron foodwatch.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Geluk, Gezondheid, Misbruik, Nieuws, Rechtspraak, Voedsel Tags: Coca Cola, Efteling, EU Pledge, Foodwatch, sprookjestaferelen, vervanging

Lees ook:

  1. foodwatch – ‘Stop kindermarketing Coca-Cola in Efteling’
  2. foodwatch – jury EU-Pledge: Ongeoorloofde kindermarketing Coca-Cola bij Efteling
  3. foodwatch – ‘advies diëtist mede mogelijk gemaakt door pizza-, ijs- en mayonaisefabrikanten’
  4. foodwatch – Unilever, Coca-Cola e.a. schorten voedsellogo op: ‘geen draagvlak’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Joost zegt

    6 augustus 2020 om 09:33

    Helemaal eens met Pledge. Coca Cola is een harde noot om te kraken. Maar niet onmogelijk.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 juni 2022 - 3 juli 2022
    Zomer Retraite met Losang Gendun
  • 2 juli 2022
    Zazenkai Zengroep Oshida met Helma Jifu Vulink
  • 3 juli 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Boekbespreking – Bernard Mandeville, een ondeugende denker?

Erik Hoogcarspel - 9 juni 2022

Bernard Mandeville (1670 – 1733) werd geboren in een gegoede remonstrantse familie te Rotterdam. Hij studeerde in Leiden en vertrok tegen het einde van de 17e eeuw naar Londen om er een medische praktijk op te zetten. Daar schreef hij eerst luchtige stukjes proza in tijdschriften, maar later publiceerde hij ook over geneeskunde en economie. Zijn bekendste boek is “De fabel van de bijen”.

De lege plek van de democratie

Kees Moerbeek - 29 mei 2022

Het hart van de democratie is volgens de Franse filosoof Claude Lefort (1924-2010) een ‘lege plek’, onbepaald en ongrijpbaar. Niemand kan in een democratie de politieke macht grijpen of zelfs maar verpersoonlijken. Terecht, anders ligt volgens de filosoof totalitarisme op de loer. Dit artikel geeft een indruk van Leforts boek Wat is politiek?  ‘Politiek is […]

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Het jaar 2022 – dag 179 – aandacht
  • Extinction Rebellion en Christian Climate Action bezetten opnieuw kantoor Belastingdienst
  • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
  • Guy – De drie vergiften (P. kilesas)
  • Milieuministers zetten kettingzaag in de EU-bossenwet

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens