• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

foodwatch – Unilever, Coca-Cola e.a. schorten voedsellogo op: ‘geen draagvlak’

21 november 2018 door de redactie

Unilever, Coca-Cola, Nestlé, PepsiCo en Mondelēz stoppen voorlopig met het doordrukken van hun eigen bedachte voedsellogo ‘Evolved Nutrition Label’ (ENL). Het zou in Nederland de opvolger moeten worden van het Vinkje, als het aan deze bedrijven lag. foodwatch en anderen hadden al felle kritiek op het industrie-logo omdat het kleurenlogo zelfs niet rood kleurde voor een teveel aan suiker of vet bij een ontegenzeggelijk ongezond product als Nutella (producent Ferrero).

foodwatch voerde om die reden campagne tegen het slappe industrie-logo. Vorige week nog publiceerde foodwatch een open brief aan Unilever topman Paul Polman met de oproep te stoppen met het logo. foodwatch vindt het besluit om met het logo te stoppen de enige juiste keuze: “Het kabinet had al aangegeven dat het oude voedsellogo ‘Vinkje’ ten onder was gegaan door gebrek aan vertrouwen omdat het een logo van de voedselindustrie was. Hoe naïef is het dan om opnieuw te proberen een dergelijk industrielogo door te drukken.” De bedrijven blijven de kleurcode wel op dranken zetten.

Afbeelding: vergelijking industrielogo met het originele verkeerslichtsysteem.

foodwatch deed in augustus een oproep aan staatssecretaris Blokhuis van VWS om snel tot een standpunt over een nieuw onafhankelijk voedingslabel te komen dat het Vinkje op voedseletiketten moet vervangen. Het voedingslabel nutri-score is daarbij – naast het Britse verkeerslichtsysteem – een goede kandidaat en zou aan fabrikanten moeten worden opgelegd om op al hun voedseletiketten te vermelden. foodwatch deed de oproep na aanleiding van de steun die het Franse voedingslabel nutri-score vorige week kreeg van het Belgische kabinet. Dit heldere logo, dat een gezonde keus makkelijker moet maken, staat al langer in Frankrijk op producten. Recent is ook in België en Spanje besloten dit logo te gaan gebruiken. foodwatch waarschuwde staatssecretaris Blokhuis al meermalen niet te zwichten voor de krachtige lobby van Coca-Cola, Unilever & Co voor hun schijnoplossing ‘Evolved Nutrition Label’. Bij dit label met zeer zwakke criteria zou zelfs een product als Nutella nog geen rode waarschuwingskleur krijgen, terwijl het voor meer dan 80% uit suiker en vet bestaat. In april gaf het kabinet nog aan: “Eventuele introductie van een nieuw logo zal de staatssecretaris van VWS in de komende periode onderzoeken.” Naar verluid wil het kabinet een nieuw logo in 2020 invoeren.

foodwatch is faliekant tegen de door de industrie zelf ontwikkelde etiketteringsmodellen. De vijf grootste voedingsmiddelenbedrijven Coca-Cola, Mondelēz, Nestlé, PepsiCo en Unilever wilden een eigen stoplichtsysteem introduceren op basis van portiegroottes en lobbyden daar in Brussel flink voor. De criteria voor het label zijn zo zwak dat zelfs een product als Nutella (producent Ferrero doet overigens niet mee met dit initiatief), dat voor meer dan 80% uit suiker en vet bestaat, geen enkel rood waarschuwingsteken zou krijgen bij toepassing van de criteria. De voorganger van staatssecretaris Blokhuis, oud minister Schippers, gaf eerder al aan: “Een in het maatschappelijke debat veelgehoord bezwaar tegen het Vinkje was het feit dat het logo ‘van de industrie’ was. Een toekomstig logo zal anders georganiseerd moeten zijn om voldoende draagvlak te hebben”

Bron foodwatch

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Gezondheid, Nieuws, Onderwijs, Politiek, Voedsel Tags: Coca Cola, Foodwatch, industrielogo, unilever, verkeerslichtsysteem, voedsellabel

Lees ook:

  1. foodwatch – kabinet moet Frans-Belgische voedingslabel onderschrijven
  2. foodwatch – ‘Stop kindermarketing Coca-Cola in Efteling’
  3. foodwatch – jury EU-Pledge: Ongeoorloofde kindermarketing Coca-Cola bij Efteling
  4. foodwatch – ‘advies diëtist mede mogelijk gemaakt door pizza-, ijs- en mayonaisefabrikanten’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 januari 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 27 januari 2021
    Lezingenserie ONLINE: 'Reïncarnatie en karma’
  • 27 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 28 januari 2021
    ISangha (online)
  • 28 januari 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Verkiezingen 2021 – ‘Er is menselijke warmte nodig in de politiek’

Wouter ter Braake - 18 januari 2021

Ik lanceer een ander alternatief. Een brede bewustzijnsbeweging. Een beweging van kiezers die het geluk van alle mensen vooropstelt en als uitgangspunt neemt. Op basis van een bewustzijn dat boosheid transformeert in wijsheid. Een bewustzijn dat gefundeerd is in het besef van verbondenheid van al wat leeft. Een bewustzijn dat verschillen respecteert en met een warm hart en open mind openstaat voor dialoog.

De Lotussoetra – boeddhisme en politiek

Erik Hoogcarspel - 14 januari 2021

In de Lotussoetra worden de geboorte, de meditaties, het ontwaken het preken en de dood van de Boeddha beschreven als niet meer dan een show die hij opvoert. Het is een didactische methode. In feite is hij de eeuwige wetgever van het universum en daarom de inrichter van de ware politiek.

Het boeddhisme en religie

Erik Hoogcarspel - 12 januari 2021

Is het boeddhisme een religie, een levensweg of een filosofie? Als je deze vraag aan meerdere mensen stelt krijg je geheid verschillende antwoorden en voor elk antwoord valt wel iets te zeggen.

Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Joop Ha Hoek - 8 januari 2021

...

Jasper Schaaf – Marx’ diepe respect voor Aristoteles

gastauteur - 1 januari 2021

Jasper Schaaf: 'Aristoteles noemt het doel van het menselijk bestaan ‘geluk’. Klinkt dit te makkelijk? Is het vreemd? Speelt zo’n ver, groot en toch belangrijk doel echter ook geen belangrijke rol in de vroegere geschriften van Marx, waar hij nog meer dan later op de werken van Georg Hegel en Ludwig Feuerbach leunt?'

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
  • De kern van yoga – Karma yoga (deel 2)
  • En mijn erfschuld op 25 januari 2021?
  • Vijfdaagse landelijke campagne tegen energiegigant Vattenfall
  • ‘Kiezer wil dat volgend kabinet grote vervuilers aan Klimaatakkoord Parijs houdt’

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens