• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » foodwatch – ‘Stop kindermarketing Coca-Cola in Efteling’

foodwatch – ‘Stop kindermarketing Coca-Cola in Efteling’

18 december 2018 door de redactie

foodwatch roept vandaag vanuit de Coca-Cola hotelkamer in het Eftelinghotel zowel Coca-Cola als de Efteling op te stoppen met hun ongezonde kindermarketing in het sprookjespark. De hotelkamer – geheel in Coca-Cola stijl – is volgens foodwatch een vreemde eend in de bijt tussen de sprookjeskamers zoals de Doornroosje, Assepoester en Hans-en-Grietje suites. Coca-Cola is ‘partner in kwaliteit’ in de Efteling, evenals Unilever (ijsmerk Ola) en Friesland Campina (Chocomel). foodwatch dient vandaag een klacht in over de kindermarketing van Coca-Cola bij de EU Pledge.

Door deze sponsordeal is Coca-Cola overal in het sprookjespark: naast de Coca-Cola suite in het hotel ook onder andere met een eigen attractie ‘de Zoötroop’, frisdrankautomaten in sprookjesthema of op kinderhoogte en vele reclameborden en verkooppunten. Aanwezig. De kindermarketing staat volgens foodwatch in schril contrast met de belofte van de voedingsindustrie in het onlangs afgesloten preventieakkoord voor gezonder voedsel in attractieparken. De Wereldgezondheidsorganisatie waarschuwt al langer dat kindermarketing een belangrijke oorzaak is van ongezonde eetgewoonten bij kinderen. Uit een monitor van kindermarketing blijken Coca-Cola en Ola, allebei partners van de Efteling, actief in te zetten op promotie en reclame op speellocaties zoals pretparken.

foodwatch: ‘Dit zelfreguleringsorgaan tegen kindermarketing van de voedingsindustrie moet nu kiezen of ze écht tegen kindermarketing optreden of slechts een excuusorganisatie zijn van de aangesloten voedingsgiganten zoals Coca-Cola, Mc Donalds, Burger King en Unilever.’

Pretpark vol kinderreclame

Momenteel bepaalt de industrie zelf haar kindermarketingbeleid. Coca-Cola ondertekende in 2014 de EU Pledge, waarin ze belooft om haar marketing niet op kinderen onder 12 jaar te richten. In Nederland heeft de voedselindustrie afspraken gemaakt, vastgelegd in de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RvV). De huidige afspraken van de industrie, waarbij kinderreclame is toegestaan bij verkooppunten of wanneer ‘slechts’ een kwart van het publiek uit kinderen bestaat, werken misbruik in de hand. Deze zelfregulering voorkomt niet dat de voedingsindustrie kinderen nog steeds actief benadert met reclame, zoals het onderzoek van foodwatch in sprookjespark de Efteling uitwijst. Volgens de Wereld Gezondheidsorganisatie is kindermarketing een belangrijke oorzaak van ongezonde eetgewoonten. Nu 13,1% van de Nederlandse kinderen van 4 tot 11 jaar met overgewicht kampt en 3,3% met obesitas, zijn doortastende regels dringend nodig.

De kindermarketing in de Efteling start volgens foodwatch al bij de ingang van het park, waar automaten vol Coca-Cola producten en versierd met sprookjestaferelen de kinderen opwachten: met kastelen, idyllische vijvertjes, schattige dieren en een tingelend muziekje. Coca-Cola belooft echter om geen kinderidolen of andere ‘personages die de aandacht van kinderen trekken’ op haar producten te plaatsen. Met sprookjesautomaten zoeken ze volgens foodwatch de grens alsnog héél dicht op. Er staan ook diverse kleine kindermaat-automaten in het park, met Coca-Cola producten. In Station de Oost staat zelfs een Coca-Cola-kinderattractie (de Zoötroop): met ronddraaiende Coca-Cola-wagonnetjes en luchtballonnen die je in beweging kan zetten door aan een Coca-Cola flesje te trekken.

Beeldmateriaal foodwatch.

Volgens de monitor ‘Voedingsreclame gericht op kinderen’, die dit voorjaar aan de Tweede Kamer werd aangeboden, zie je ook buiten de horeca-afdeling om (die als ‘point-of-sale’ wordt uitgezonderd van het verbod op kindermarketing in de EU-Pledge en RvV ) vaak reclameposters hangen. Veelgenoemde merken in dit verband zijn Coca-Cola, Chocomel en Ola; alle drie ‘partners in kwaliteit’ van de Efteling. In de EU-Pledge van Coca-Cola staat echter ook dat de frisdrankgigant geen merksponsering bij sport- en recreatie-evenementen voor kinderen zal gebruiken. Bij pretparken kan je moeilijk beweren dat ze niet op kinderen zijn gericht, stelt foodwatch.

Elif Stepman van foodwatch: ‘Iedereen is het er over eens dat sprookjesfiguren op junkfood, om kinderen te lokken, niet meer van deze tijd zijn. Dan is het ook dringend tijd om te stoppen met junkfoodreclames in sprookjespretparken voor kinderen.’

Klacht

foodwatch wil dat deze vorm van kindermarketing stopt en dient een klacht in bij de EU Pledge, vanuit de Coca-Cola suite van de Efteling: hét symbool van de kindermarketing in het sprookjespark. Volgens een woordvoerder van het Efteling Contact Center is de rol van de Suite ‘om nieuwe manieren te ontdekken om diverse doelgroepen aan te spreken’. Met aanprijzingen als ‘Alles voor kinderen in het Efteling Hotel’, een standaard kamer voor 4 personen en speciale kindervoorzieningen zoals een kinderbedje en -toiletbril horen kinderen duidelijk tot de marketingdoelgroep. Niet alleen in het pretpark richt de frisdrankgigant zich op kinderen: volgens de monitor over kindermarketing worden Coca-Cola en Ola (Unilever) het vaakst (in vergelijking met andere merken) genoemd door speellocaties die zijn benaderd om er reclame voor kinderen te maken. foodwatch roept de Efteling op om afstand te nemen van Coca-Cola als ‘partner van kwaliteit’: kwaliteit lever je door een leuke speelervaring voor kinderen en een gezond voedselaanbod, niet door hen te bestoken met reclame.

Elif Stepman van foodwatch: ‘Pretparken zijn er om plezier te maken. Een frisdrank-hotelkamer, opdringerige logo’s en talrijke verkoopautomaten bederven de sprookjespret.’

Bron foodwatch.

 

Categorie: Geluk, Gezondheid, Mensenrechten, Misbruik, Nieuws, Voedsel Tags: beinvloeding, Coca Cola, Efteling, Foodwatch, kinderen, ongezond, sponsor, suiker

Lees ook:

  1. foodwatch – jury EU-Pledge: Ongeoorloofde kindermarketing Coca-Cola bij Efteling
  2. foodwatch – Coca-Cola negeert Europese uitspraak kindermarketing
  3. foodwatch – mannen (31-50 jaar) overschrijden zoutgrens
  4. foodwatch – Negen op de tien kindertoetjes ongezond

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
30 sep
retraite Bhikkhu Analayo
30 sep 23
03 okt
cursusreeks Dhammakaya meditatie
3 okt 23
04 okt
Online lezingenserie ‘Vertrouwd raken met de cyclus van leven en dood’ (1)
4 okt 23
05 okt
Unity in Duality: Opleiding in de Boeddhistische psychologie en filosofie.
5 okt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Waarom het Ware Zelf altijd te vroeg juicht
    • Het jaar 2023 – dag 255 – rouw
    • Hisamatsu’s Gelofte aan de mensheid
    • Over de Lotus-soetra (40B): Intermezzo
    • Beeldgedicht – Schervenlicht

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.