• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » foodwatch – ‘Stop kindermarketing Coca-Cola in Efteling’

foodwatch – ‘Stop kindermarketing Coca-Cola in Efteling’

18 december 2018 door de redactie

foodwatch roept vandaag vanuit de Coca-Cola hotelkamer in het Eftelinghotel zowel Coca-Cola als de Efteling op te stoppen met hun ongezonde kindermarketing in het sprookjespark. De hotelkamer – geheel in Coca-Cola stijl – is volgens foodwatch een vreemde eend in de bijt tussen de sprookjeskamers zoals de Doornroosje, Assepoester en Hans-en-Grietje suites. Coca-Cola is ‘partner in kwaliteit’ in de Efteling, evenals Unilever (ijsmerk Ola) en Friesland Campina (Chocomel). foodwatch dient vandaag een klacht in over de kindermarketing van Coca-Cola bij de EU Pledge.

Door deze sponsordeal is Coca-Cola overal in het sprookjespark: naast de Coca-Cola suite in het hotel ook onder andere met een eigen attractie ‘de Zoötroop’, frisdrankautomaten in sprookjesthema of op kinderhoogte en vele reclameborden en verkooppunten. Aanwezig. De kindermarketing staat volgens foodwatch in schril contrast met de belofte van de voedingsindustrie in het onlangs afgesloten preventieakkoord voor gezonder voedsel in attractieparken. De Wereldgezondheidsorganisatie waarschuwt al langer dat kindermarketing een belangrijke oorzaak is van ongezonde eetgewoonten bij kinderen. Uit een monitor van kindermarketing blijken Coca-Cola en Ola, allebei partners van de Efteling, actief in te zetten op promotie en reclame op speellocaties zoals pretparken.

foodwatch: ‘Dit zelfreguleringsorgaan tegen kindermarketing van de voedingsindustrie moet nu kiezen of ze écht tegen kindermarketing optreden of slechts een excuusorganisatie zijn van de aangesloten voedingsgiganten zoals Coca-Cola, Mc Donalds, Burger King en Unilever.’

Pretpark vol kinderreclame

Momenteel bepaalt de industrie zelf haar kindermarketingbeleid. Coca-Cola ondertekende in 2014 de EU Pledge, waarin ze belooft om haar marketing niet op kinderen onder 12 jaar te richten. In Nederland heeft de voedselindustrie afspraken gemaakt, vastgelegd in de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RvV). De huidige afspraken van de industrie, waarbij kinderreclame is toegestaan bij verkooppunten of wanneer ‘slechts’ een kwart van het publiek uit kinderen bestaat, werken misbruik in de hand. Deze zelfregulering voorkomt niet dat de voedingsindustrie kinderen nog steeds actief benadert met reclame, zoals het onderzoek van foodwatch in sprookjespark de Efteling uitwijst. Volgens de Wereld Gezondheidsorganisatie is kindermarketing een belangrijke oorzaak van ongezonde eetgewoonten. Nu 13,1% van de Nederlandse kinderen van 4 tot 11 jaar met overgewicht kampt en 3,3% met obesitas, zijn doortastende regels dringend nodig.

De kindermarketing in de Efteling start volgens foodwatch al bij de ingang van het park, waar automaten vol Coca-Cola producten en versierd met sprookjestaferelen de kinderen opwachten: met kastelen, idyllische vijvertjes, schattige dieren en een tingelend muziekje. Coca-Cola belooft echter om geen kinderidolen of andere ‘personages die de aandacht van kinderen trekken’ op haar producten te plaatsen. Met sprookjesautomaten zoeken ze volgens foodwatch de grens alsnog héél dicht op. Er staan ook diverse kleine kindermaat-automaten in het park, met Coca-Cola producten. In Station de Oost staat zelfs een Coca-Cola-kinderattractie (de Zoötroop): met ronddraaiende Coca-Cola-wagonnetjes en luchtballonnen die je in beweging kan zetten door aan een Coca-Cola flesje te trekken.

Beeldmateriaal foodwatch.

Volgens de monitor ‘Voedingsreclame gericht op kinderen’, die dit voorjaar aan de Tweede Kamer werd aangeboden, zie je ook buiten de horeca-afdeling om (die als ‘point-of-sale’ wordt uitgezonderd van het verbod op kindermarketing in de EU-Pledge en RvV ) vaak reclameposters hangen. Veelgenoemde merken in dit verband zijn Coca-Cola, Chocomel en Ola; alle drie ‘partners in kwaliteit’ van de Efteling. In de EU-Pledge van Coca-Cola staat echter ook dat de frisdrankgigant geen merksponsering bij sport- en recreatie-evenementen voor kinderen zal gebruiken. Bij pretparken kan je moeilijk beweren dat ze niet op kinderen zijn gericht, stelt foodwatch.

Elif Stepman van foodwatch: ‘Iedereen is het er over eens dat sprookjesfiguren op junkfood, om kinderen te lokken, niet meer van deze tijd zijn. Dan is het ook dringend tijd om te stoppen met junkfoodreclames in sprookjespretparken voor kinderen.’

Klacht

foodwatch wil dat deze vorm van kindermarketing stopt en dient een klacht in bij de EU Pledge, vanuit de Coca-Cola suite van de Efteling: hét symbool van de kindermarketing in het sprookjespark. Volgens een woordvoerder van het Efteling Contact Center is de rol van de Suite ‘om nieuwe manieren te ontdekken om diverse doelgroepen aan te spreken’. Met aanprijzingen als ‘Alles voor kinderen in het Efteling Hotel’, een standaard kamer voor 4 personen en speciale kindervoorzieningen zoals een kinderbedje en -toiletbril horen kinderen duidelijk tot de marketingdoelgroep. Niet alleen in het pretpark richt de frisdrankgigant zich op kinderen: volgens de monitor over kindermarketing worden Coca-Cola en Ola (Unilever) het vaakst (in vergelijking met andere merken) genoemd door speellocaties die zijn benaderd om er reclame voor kinderen te maken. foodwatch roept de Efteling op om afstand te nemen van Coca-Cola als ‘partner van kwaliteit’: kwaliteit lever je door een leuke speelervaring voor kinderen en een gezond voedselaanbod, niet door hen te bestoken met reclame.

Elif Stepman van foodwatch: ‘Pretparken zijn er om plezier te maken. Een frisdrank-hotelkamer, opdringerige logo’s en talrijke verkoopautomaten bederven de sprookjespret.’

Bron foodwatch.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Geluk, Gezondheid, Mensenrechten, Misbruik, Nieuws, Voedsel Tags: beinvloeding, Coca Cola, Efteling, Foodwatch, kinderen, ongezond, sponsor, suiker

Lees ook:

  1. foodwatch – jury EU-Pledge: Ongeoorloofde kindermarketing Coca-Cola bij Efteling
  2. foodwatch – Coca-Cola negeert Europese uitspraak kindermarketing
  3. foodwatch – mannen (31-50 jaar) overschrijden zoutgrens
  4. foodwatch – Negen op de tien kindertoetjes ongezond

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
24 mrt
Zen Weekend
24 mrt 23
26 mrt
Kum Nye Yoga op Zondag Serie | Online | Start 26 maart
26 mrt 23
26 mrt
Filmmiddag
26 mrt 23
26 mrt
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
26 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ksaf – De drie biggetjes van het ego
    • VrijdagZindag – Speel goed
    • China opent onderzoekscentrum in bezet Tibet om ‘nationaal bewustzijn’ onder Tibetanen te bevorderen
    • Tussen punt en lichaam vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 82 – eekhoornsindestad

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens