• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

foodwatch – ‘Stop kindermarketing Coca-Cola in Efteling’

18 december 2018 door de redactie

foodwatch roept vandaag vanuit de Coca-Cola hotelkamer in het Eftelinghotel zowel Coca-Cola als de Efteling op te stoppen met hun ongezonde kindermarketing in het sprookjespark. De hotelkamer – geheel in Coca-Cola stijl – is volgens foodwatch een vreemde eend in de bijt tussen de sprookjeskamers zoals de Doornroosje, Assepoester en Hans-en-Grietje suites. Coca-Cola is ‘partner in kwaliteit’ in de Efteling, evenals Unilever (ijsmerk Ola) en Friesland Campina (Chocomel). foodwatch dient vandaag een klacht in over de kindermarketing van Coca-Cola bij de EU Pledge.

Door deze sponsordeal is Coca-Cola overal in het sprookjespark: naast de Coca-Cola suite in het hotel ook onder andere met een eigen attractie ‘de Zoötroop’, frisdrankautomaten in sprookjesthema of op kinderhoogte en vele reclameborden en verkooppunten. Aanwezig. De kindermarketing staat volgens foodwatch in schril contrast met de belofte van de voedingsindustrie in het onlangs afgesloten preventieakkoord voor gezonder voedsel in attractieparken. De Wereldgezondheidsorganisatie waarschuwt al langer dat kindermarketing een belangrijke oorzaak is van ongezonde eetgewoonten bij kinderen. Uit een monitor van kindermarketing blijken Coca-Cola en Ola, allebei partners van de Efteling, actief in te zetten op promotie en reclame op speellocaties zoals pretparken.

foodwatch: ‘Dit zelfreguleringsorgaan tegen kindermarketing van de voedingsindustrie moet nu kiezen of ze écht tegen kindermarketing optreden of slechts een excuusorganisatie zijn van de aangesloten voedingsgiganten zoals Coca-Cola, Mc Donalds, Burger King en Unilever.’

Pretpark vol kinderreclame

Momenteel bepaalt de industrie zelf haar kindermarketingbeleid. Coca-Cola ondertekende in 2014 de EU Pledge, waarin ze belooft om haar marketing niet op kinderen onder 12 jaar te richten. In Nederland heeft de voedselindustrie afspraken gemaakt, vastgelegd in de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RvV). De huidige afspraken van de industrie, waarbij kinderreclame is toegestaan bij verkooppunten of wanneer ‘slechts’ een kwart van het publiek uit kinderen bestaat, werken misbruik in de hand. Deze zelfregulering voorkomt niet dat de voedingsindustrie kinderen nog steeds actief benadert met reclame, zoals het onderzoek van foodwatch in sprookjespark de Efteling uitwijst. Volgens de Wereld Gezondheidsorganisatie is kindermarketing een belangrijke oorzaak van ongezonde eetgewoonten. Nu 13,1% van de Nederlandse kinderen van 4 tot 11 jaar met overgewicht kampt en 3,3% met obesitas, zijn doortastende regels dringend nodig.

De kindermarketing in de Efteling start volgens foodwatch al bij de ingang van het park, waar automaten vol Coca-Cola producten en versierd met sprookjestaferelen de kinderen opwachten: met kastelen, idyllische vijvertjes, schattige dieren en een tingelend muziekje. Coca-Cola belooft echter om geen kinderidolen of andere ‘personages die de aandacht van kinderen trekken’ op haar producten te plaatsen. Met sprookjesautomaten zoeken ze volgens foodwatch de grens alsnog héél dicht op. Er staan ook diverse kleine kindermaat-automaten in het park, met Coca-Cola producten. In Station de Oost staat zelfs een Coca-Cola-kinderattractie (de Zoötroop): met ronddraaiende Coca-Cola-wagonnetjes en luchtballonnen die je in beweging kan zetten door aan een Coca-Cola flesje te trekken.

Beeldmateriaal foodwatch.

Volgens de monitor ‘Voedingsreclame gericht op kinderen’, die dit voorjaar aan de Tweede Kamer werd aangeboden, zie je ook buiten de horeca-afdeling om (die als ‘point-of-sale’ wordt uitgezonderd van het verbod op kindermarketing in de EU-Pledge en RvV ) vaak reclameposters hangen. Veelgenoemde merken in dit verband zijn Coca-Cola, Chocomel en Ola; alle drie ‘partners in kwaliteit’ van de Efteling. In de EU-Pledge van Coca-Cola staat echter ook dat de frisdrankgigant geen merksponsering bij sport- en recreatie-evenementen voor kinderen zal gebruiken. Bij pretparken kan je moeilijk beweren dat ze niet op kinderen zijn gericht, stelt foodwatch.

Elif Stepman van foodwatch: ‘Iedereen is het er over eens dat sprookjesfiguren op junkfood, om kinderen te lokken, niet meer van deze tijd zijn. Dan is het ook dringend tijd om te stoppen met junkfoodreclames in sprookjespretparken voor kinderen.’

Klacht

foodwatch wil dat deze vorm van kindermarketing stopt en dient een klacht in bij de EU Pledge, vanuit de Coca-Cola suite van de Efteling: hét symbool van de kindermarketing in het sprookjespark. Volgens een woordvoerder van het Efteling Contact Center is de rol van de Suite ‘om nieuwe manieren te ontdekken om diverse doelgroepen aan te spreken’. Met aanprijzingen als ‘Alles voor kinderen in het Efteling Hotel’, een standaard kamer voor 4 personen en speciale kindervoorzieningen zoals een kinderbedje en -toiletbril horen kinderen duidelijk tot de marketingdoelgroep. Niet alleen in het pretpark richt de frisdrankgigant zich op kinderen: volgens de monitor over kindermarketing worden Coca-Cola en Ola (Unilever) het vaakst (in vergelijking met andere merken) genoemd door speellocaties die zijn benaderd om er reclame voor kinderen te maken. foodwatch roept de Efteling op om afstand te nemen van Coca-Cola als ‘partner van kwaliteit’: kwaliteit lever je door een leuke speelervaring voor kinderen en een gezond voedselaanbod, niet door hen te bestoken met reclame.

Elif Stepman van foodwatch: ‘Pretparken zijn er om plezier te maken. Een frisdrank-hotelkamer, opdringerige logo’s en talrijke verkoopautomaten bederven de sprookjespret.’

Bron foodwatch.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Geluk, Gezondheid, Mensenrechten, Misbruik, Nieuws, Voedsel Tags: beinvloeding, Coca Cola, Efteling, Foodwatch, kinderen, ongezond, sponsor, suiker

Lees ook:

  1. foodwatch – jury EU-Pledge: Ongeoorloofde kindermarketing Coca-Cola bij Efteling
  2. foodwatch – Coca-Cola negeert Europese uitspraak kindermarketing
  3. foodwatch – mannen (31-50 jaar) overschrijden zoutgrens
  4. foodwatch – Negen op de tien kindertoetjes ongezond

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 22 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 23 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 24 januari 2021
    Discovering Padmasambhava (online)
  • 24 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 25 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Verkiezingen 2021 – ‘Er is menselijke warmte nodig in de politiek’

Wouter ter Braake - 18 januari 2021

Ik lanceer een ander alternatief. Een brede bewustzijnsbeweging. Een beweging van kiezers die het geluk van alle mensen vooropstelt en als uitgangspunt neemt. Op basis van een bewustzijn dat boosheid transformeert in wijsheid. Een bewustzijn dat gefundeerd is in het besef van verbondenheid van al wat leeft. Een bewustzijn dat verschillen respecteert en met een warm hart en open mind openstaat voor dialoog.

De Lotussoetra – boeddhisme en politiek

Erik Hoogcarspel - 14 januari 2021

In de Lotussoetra worden de geboorte, de meditaties, het ontwaken het preken en de dood van de Boeddha beschreven als niet meer dan een show die hij opvoert. Het is een didactische methode. In feite is hij de eeuwige wetgever van het universum en daarom de inrichter van de ware politiek.

Het boeddhisme en religie

Erik Hoogcarspel - 12 januari 2021

Is het boeddhisme een religie, een levensweg of een filosofie? Als je deze vraag aan meerdere mensen stelt krijg je geheid verschillende antwoorden en voor elk antwoord valt wel iets te zeggen.

Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Joop Ha Hoek - 8 januari 2021

...

Jasper Schaaf – Marx’ diepe respect voor Aristoteles

gastauteur - 1 januari 2021

Jasper Schaaf: 'Aristoteles noemt het doel van het menselijk bestaan ‘geluk’. Klinkt dit te makkelijk? Is het vreemd? Speelt zo’n ver, groot en toch belangrijk doel echter ook geen belangrijke rol in de vroegere geschriften van Marx, waar hij nog meer dan later op de werken van Georg Hegel en Ludwig Feuerbach leunt?'

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Het jaar 2021 – dag 21 – misselijk
  • Corona – blijf thuis en in leven
  • NU’91: ‘Stel tweede dosis coronavaccin niet uit’
  • De boze koning verjaagd
  • ‘Minister draagt schutter Cevdat Y. nu wel voor bij de koning voor gratie’

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens