• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Hans van Dam » De Intergalactische Waarheidsconferentie

De Intergalactische Waarheidsconferentie

18 oktober 2015 door Hans van Dam

Vannacht droomde ik dat ik een intergalactische waarheidsconferentie voorzat.
De zaal was zo groot als de kosmos zelf.
Alle zitplaatsen waren bezet.
Alle staanplaatsen waren bezet. Alle hangplaatsen waren bezet.
Ik opende de conferentie en riep: Wie van ons heeft de waarheid in pacht?

Ik vroeg het de volksboeddhist, de hinayanaboeddhist, de mahayanaboeddhist, de theravadaboeddhist, de mahanikayaboeddhist, de dhammakayaboeddhist, de dhammauttikaboeddhist, de watrawilaboeddhist, de kandubodaboeddhist, de tapovanaboeddhist, de galduwaboeddhist, de delduwaboeddhist, de vajrayanboeddhist, de yogacaraboeddhist, de madhyamakaboeddhist, de prasamgikaboeddhist, de svatantrikaboeddhist, de vaibhasikaboeddhist, de shingonboeddhist, de zuiver-landboeddhist, de mantrayanaboeddhist, de tien-taiboeddhist, de san-lunboeddhist, de fa-hsiangboeddhist, de lu-tsungboeddhist, de hua-yenboeddhist, de wonboeddhist, de zenboeddhist, de soto-boeddhist, de rinzai-boeddhist, de tibetaanse boeddhist, de roodhoed, de geelhoed, de narmapaboeddhist, de kagyupaboeddhist, de amidist, de kadampaboeddhist, de neokadampboeddhist, de sakyapaboeddhist, de jonangpaboeddhist, de riméboeddhist en vele anderen.

Allen riepen: Wij!

Ik vroeg het de katholiek, de papist, de ultramontaan, de integralist, de gnosticus, de basilidiër, de bogomiel, de borboriet, de cainiet, de carpocratiër, de mandaeër, de chiliast, de marcionist, de ophiet, de arianist, de pelagiaan, de manicheeër, de doceet, de maroniet, de amish, de albigens, de waldenzer, de lollarde, de flagellant, de hussiet, de calixtijn, de gereformeerde, de protestant, de lutheraan, de calvinist, de zwingliaan, de anglicaan, de presbyteriaan, de episcopalist, de dissenter, de Boheemse Broeder, de Moravische Broeder, de puritein, de quaker, de doopsgezinde, de wederdoper, de methodist, de remonstrant, de contraremonstrant, de sociniaan, de jansenist, de apostolist, de adventist, de millerist, de Jehova-getuige, de restaurationist, de mormoon, de piëtist, de quiëtist, de evangelist, de unitariër, de zevendedagsadventist en vele anderen.

Allen riepen: Wij!

Ik vroeg het de benedictijn, de bernardijn, de augustijn, de cisterciënzer, de kartuizer, de trappist, de karmeliet, de premonstratenzer, de kruisheer, de celestijn, de johannieter, de tempelier, de serviet, de camaldulenzer, de miniem, de trinitaris, de franciscaan, de minoriet, de barrevoeter, de recollect, de kapucijn, de conventueel, de tertiaris, de dominicaan, de jezuïet, de redemptorist, de alexiaan, de camilliaan, de hiëronymiet, de marist, de salesiaan, de montfortaan, de passionist, de scheutist, de picpus, de begijn, de ursuline, de visitandine en vele anderen.

Allen riepen: Wij!

Ik vroeg het de orthodoxe jood, de modern-orthodoxe jood, de charedische jood, de chassidische jood, de mitnagdiem-jood, de reconstructionist, de reformist, de karaïtische jood, de talmoedist, de Sadduceeër, de Farizeeër, de Esseen, de Hasmoniet, de nazireeër, de ebioniet, de elkasiet, de maraan, de converso, de franksiet, de donmeh, de zeloot, de sikariër, de sabbatist, de kabbalist, de rabbinist, de talmidaïst en vele anderen.

Allen riepen: Wij!

Ik vroeg het de moslim, de ahmadiyyaist, de lahorist, de abadist, de mozabiet, de koranist, de panislamist, de soefiet, de salafiet, de sjiiet, de isma’iliet, de druze, de nizari, de jafari, de zaidiet, de soenniet, de hanafiet, de berailviet, de deobandiet, de hanbaliet, de salafist, de wahabist, de malikiet, de mu’taziliet, de shafiïet, de maraboet, de fakir, de derwisj, de kalender, de volksislamiet, de bektashiyyaist, de chishtiyyaist, de mevleviyyaist, de naqshbandiyyaist en vele anderen.

Allen riepen: Wij!

Ik vroeg het de agnost, de atheïst, de atheoloog, de deïst, de dystheïst, de eutheïst, de kakotheïst, de monotheïst, de suitheïst, de henotheïst, de polytheïst; de kathenotheïst, de maltheïst, de pantheïst, de panentheïst, de cosmotheïst, de transcendentalist, de asceet, de dualist, de zuivere non-dualist, de dualistische non-dualist, de gekwalificeerde non-dualist, de non-dualistisch dualistisch non-dualist, de alchemist, de antroposoof, de martinist, de vrijmetselaar, de rozenkruiser en vele anderen.

Allen riepen: Wij!

Ik vroeg het de absurdist, de activist, de aestheticus, de amoralist, de analytische wijsgeer, de anarchist, de atomist, de averroïst, de conceptualist, de consensualist, de constructivist, de cynicus, de decadentist, de decisionist, de defaitist, de deontoloog, de determinist, de indeterminist, de dialectisch materialist, de dualist, de eclecticus, de emationist, de empirist, de encyclopedist, de epicurist, de essentialist, de evolutionist, de existentialist, de falsificationist, de fatalist, de fenomenoloog, de freudiaan, de fysicalist, de hedonist, de historicist, de historist, de holist, de idealist, de illuminist, de immaterialist, de inductionist, de instrumentalist, de intuïtionist, de irrationalist, de jungiaan, de logicist, de logisch positivist, de materialist, de mentalist, de monist, de moralist, de naturalist, de natuurfilosoof, de neokantiaan, de neoplatonist, de pluralist, de neorealist, de neothomist, de nihilist, de nominalist, de objectivist, de obscurantist, de occasionalist, de parallellist, de peripateticus, de personalist, de perspectivist, de platonist, de pluralist, de positivist, de postmodernist, de pragmatist, de presocraat, de probabilist, de procesfilosoof, de pythagoreeër, de neopythagoreeër, de pyrrhonist, de rationalist, de realist, de reductionist, de relativist, de scepticus, de sciëntist, de sensualist, de situationist, de sofist, de solipsist, de stoïcijn, de structuralist, de poststructuralist, de subjectivist, de thomist, de traditionalist, de transcendentaal idealist, de utilitarist, de vitalist, de voluntarist en vele anderen.

Allen riepen: Wij!

Ik vroeg het de hindoe, de mayavadist, de shunyavadist, de brahmaan, de vedist, de lamaïst, de jaïnist, de parsist; de shaivist, de shaiva siddhantist, de kasjmir shaivist, de pashupati shaivist, de gorakshanatha shaivist, de shaiva advaitavadin, de vira shaivist, de shaktist, de smartist, de vaishnavist, de sampradayist, de ramanandavolgeling, de tengalaist, de vadagalaist, de agama hindoeïst, de bhakti yogi, de astanga yogi, de hatha yogi, de siddha yogi, de tantrist, de advaitavadin, de dvaitist, de keshadhari sikh, de sanatan sikh, de hozoori sikh, de ramgharia sikh, de namdhari sikh, de nirankari sikh, de nanaksar sikh, de sant nirankari sikh, de mona sikhs en vele anderen.

Allen riepen: Wij!

Ik vroeg het de taoïst, de shintoïst, de animist, de naturalist, de totemist, de sjamaan, de druïde, de idolatrist, de siderist, de xylolatrist, de dierenaanbidder, de slangenvereerder, de fetisjdienaar, de vuuraanbidder, de zonaanbidder, de manist, de Baälsdienaar, de voodoopriester, de wintipriester, de mithraïst, de pythagoreïst, de peyotist, de tengrist, de confucianist, de humanist, de neohumanist, de seculier humanist, de religieus humanist, de esotericus, de oscillantist, de spiritist, de hellenist, de neopaganist, de burkhanist, de umbandaïst, de aetherist, de raëlist, de scientologist, de urantist, de brianist, de vitalist, de purtillologist, de yoist, de mohist, de bahá’íist, de prometheïst, de demonist, de satanist, de setianist en vele anderen.

Allen riepen: Wij!

Tenslotte vroeg ik het de vertegenwoordigers van de verenigende godsdiensten – de Arès Pilgrimage beweging, de Bahai, de Cao Dai, de Cultus van het Sprekende Kruis, de Falun Gong, de Huna, de Konkokyo, the Law of One, de Mahikari, het Rastafarianisme, de Seicho-no-le, de Tenrikyo, de theosofie, het Unitarian Universalism, de Universal Life Church en vele anderen.
Allen riepen: Wij!
Ik zei: Als jullie allemaal van mening zijn dat meerdere of alle religies op hetzelfde neerkomen, waarom verenigen tenminste jullie je dan niet?
De universalist zei: We zijn het er nog niet helemaal over eens waar we het precies over eens zijn.
Ik zei: Aha.
De universalist zei: Maar dat is slechts een kwestie van tijd.
De theosoof zei: Wij proberen eerst binnen de eigen gelederen tot eenheid te komen.
Ik zei: Aha.
De theosoof zei: Maar dat is slechts een kwestie van tijd.
Ik zei: Hoelang proberen jullie dat al?
De theosoof zei: Sinds anderhalve eeuw.
Ik zei: Hoelang bestaan jullie al?
De theosoof mompelde: Sinds anderhalve eeuw.
Ik zei: Wie was jullie grondlegger ook alweer?
De theosoof stotterde: Hè-hè-helena Bla-bla-blavatsky.
Ik zei niks.

Iemand riep: Wat is volgens u de waarheid, meneer de voorzitter?
Ik haalde mijn schouders op.
Even viel er een verbijsterde stilte.
Toen barstte de hele kosmos in lachen uit.
Tot in de verste uithoeken van het universum wezen ingewijden brullend naar mijn persoon terwijl de tranen over hun wangen rolden.
Ik stond daar maar en stond daar maar.
Van mijn gelaat valt niets af te lezen. Toen ze eindelijk uitgelachen waren, zei iemand, nog nahikkend van de pret: Waarom zit uitgerekend u deze waarheidsconferentie voor?
Opnieuw barst de kosmos in lachen uit.
Ik hief mijn handen op.
Toen het lawaai was geluwd, zei ik: Daarom juist.
Er viel een doodse stilte, waar geen einde aan kwam.
Mij was het om het even.
Ik had toch niks te doen.

Deze tekst maakt deel uit van Zondagskindjes, een serie teksten over niet-weten die geen deel uitmaken van een serie.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Hans van Dam Tags: niet-weten, waarheid, wijsheid, zondagskindjes

Lees ook:

  1. De Bergsoetra – 33 trappen naar de top
  2. Wees een dwaallicht voor jezelf
  3. De wijsheid van de papegaai
  4. Zengeest, weetnietgeest

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Paula zegt

    18 oktober 2015 om 12:02

    Wat een vermakelijke droom.

  2. sjoerd zegt

    18 oktober 2015 om 19:55

    Goeiemorgen Hans!
    ……………..
    ..Een kopje thee?

  3. Joppe zegt

    19 oktober 2015 om 08:34

    Wat een indrukwekkende lijst godsdiensten. Petje af. :-)
    Hilarisch verhaal. Prachtig.

  4. Nirvair Kaur Curtis de Ruiter zegt

    19 oktober 2015 om 08:57

    Prachtig…….

  5. Hans zegt

    19 oktober 2015 om 09:14

    ….Soms wordt je wakker en besef je je dat dit ontwaken is, terwijl de kosmos gewoon verder droomt. Dank voor het delen…

  6. Hester zegt

    19 oktober 2015 om 10:59

    Wat een heerlijk stuk :-)

  7. Kaarin zegt

    19 oktober 2015 om 12:09

    Ik hoor er eindelijk ook bij. Dank.
    We want more. We want more……

  8. Arjan Schrier zegt

    19 oktober 2015 om 17:15

    Een indrukwekkende opsomming. Maar, als hunnie het niet weten dat ze het eigenlijk niet weten, is het dan wel van belang voor ze dat ze daarvan weten? Of kun je, dat je het niet weet, niet weten? Snap je?

    Het is m.i. een ongekend genoegen om iets uit te vinden. The pleasure of finding things out zei Feynman ooit al eens. De aha-erlebnis is het beste orgasme.

  9. Joost zegt

    19 oktober 2015 om 20:28

    Welke overtuiging heeft Hans van Dam? Behoort die overtuiging dan ook niet in één van die opsommingen te staan? Wie wordt dan voorzitter? Welke overtuiging heeft die? Behoort die dan ook niet ….. Enz. enz.

  10. Piet Nusteleijn zegt

    20 oktober 2015 om 09:21

    Hans, ik moest er erg om lachen. Je bent me nog vergeten te noemen. Ik meende “de waarheid” te zijn, maar na deze lijsten moet ik maar’s gaan twijfelen. Mijn reactie is ook een grap. Dit zeg ik erbij. Voor de zekerheid. Groet.

  11. Trudy zegt

    21 oktober 2015 om 08:44

    Wauw!
    Verwondering.
    Bewondering.

  12. Arjan Schrier zegt

    21 oktober 2015 om 09:47

    Volgens mij is de verwoorde positie van de ik-figuur hier die van de agnost. Dat er een van de genoemde ideeen-kaders de waarheid in pacht zouden hebben is natuurlijk ridicuul.

    Persoonlijke waarheden bestaan niet. De dood is geen persoonlijke waarheid, geluk niet, kou en bewegen niet. Allemaal niks eigens aan, anatta dus.

    Oh ja, voor iedereen die kennis wil nemen van wat de Boeddha zei over niet-weten en twijfel deze twee links:

    De kalamasutta
    http://www.sleuteltotinzicht.nl/a03-065.htm

    En de term vicikicha (twijfelzucht) uit b.v.:
    http://www.sleuteltotinzicht.nl/wbk.htm#V

    Lollige dag gewenst :-)

    • G.J.Smeets zegt

      21 oktober 2015 om 16:29

      Agnost? In de drie eerste woorden van het blogstuk openbaart de ik-figuur precies en ondubbelzinnig zijn positie: “Vannacht droomde ik…” : )

      • Arjan Schrier zegt

        22 oktober 2015 om 08:59

        Agnost, oorspronkelijk iemand die niet durft te zeggen of God bestaat. Maar misschien ook iemand die meent dat het onmogelijk is om een blijvend ware uitspraak te doen over het ervaringen pallet. Die opvatting moet ook vast een naam hebben, maar zou wel eens agnost kunnen zijn.

        Dat de schrijver het stuk een droombeschrijving noemt intepreteer ik als een stylistische keuze. Het haalt de spanning er een beetje af :-). Dromen zijn bedrog, nietwaar?

        • sjoerd zegt

          22 oktober 2015 om 21:11

          woorden zijn keuzes en niet meer dan een kaart/illusie van de werkelijkheid.
          ook jouw en mijn woorden zijn niet anders, geloof niets.

          • Arjan Schrier zegt

            23 oktober 2015 om 13:58

            Ok, ik geloof niets, ook niet dat ik niets geloof.

            Dat woorden niet meer dan aanduidingen zijn klopt. Voor communicatie over kennis onontbeerlijk. Anders had ik net zo goed kvnsdlbvslvnhasf;kjnsd kunnen typen.

            Non verbale communicatie kan natuurlijk ook, maar is moeilijk via een tekst op een beeldscherm.

          • sjoerd zegt

            23 oktober 2015 om 23:33

            Zoveel geloof, daar heb ik respect voor!
            Ik kan daar niet aan tippen, ik weet niet eens wat het is.

        • G.J. Smeets zegt

          24 oktober 2015 om 01:06

          “Agnost, oorspronkelijk iemand die niet durft te zeggen of God bestaat.”

          Pardon? Agnost is iemand die geen mening heeft over het wel / niet bestaan van de godheden die hem wereldwijd in allerlei verhalen worden voorgeschoteld. Hoezo, ‘niet durft’?

          • Arjan Schrier zegt

            24 oktober 2015 om 08:18

            Hoi G.J.,

            De term schijnt gemunt te zijn door Huxley, die:
            ‘een redelijk sterke overtuiging heeft ..probleem onoplosbaar is’. (met de wetenschappelijke methode).

            https://nl.wikipedia.org/wiki/Agnosticisme

            Dit lijkt enigszins op geen mening hebben. Maar ingeval Huxley betreft het een niet compleet vaststaande mening.

            Een ‘hardliner’ agnost zou stellen dat het zeker is dat het bestaan van god, dewa’s, spoken, wedergeboorte etc., absoluut onaantoonbaar/ onkenbaar is.

            Maar ik ben dus nog steeds niet helemaal zeker van de filosofische positie die de voorzitter inneemt.

            Hij is iemand die de ervaren verschillen tussen denkstromingen niet begrijpt (waarom verenigen jullie je niet). Hij haalt zijn schouders op over de vraag wat de waarheid is. En meent dat het terecht is dat hij vanwege dit (niet weten?) de voorzitter is van de samenkomst.
            Niet weten is a-gnosie. Maar je zou hem ook een scepticus kunnen noemen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Scepticisme
            Of is ie, god betere het, een nihilist?https://nl.wikipedia.org/wiki/Nihilisme_(filosofie)
            God mag het weten :-). Gelukkig hoef je wat iemand zegt niet gelijk te stellen met wat hij is. Ook niet voor een fictief personage.

            In het Theravada boeddhisme is een onderscheidend kennen echter iets goeds.
            https://nl.wikipedia.org/wiki/Pa%C3%B1%C3%B1a
            Liefst in combi met vertrouwen:
            https://nl.wikipedia.org/wiki/Geloof_in_het_boeddhisme

            Sorry, een beetje veel tekst voor een vroege zaterdag :-0. Toch nog een fijn weekend gewenst.

  13. Piet Nusteleijn zegt

    21 oktober 2015 om 10:12

    Vanmorgen dit stuk nogmaals gelezen. Wat is dit een verschrikkelijk goed stuk! En dan te bedenken dat de lijsten nog langer zijn in werkelijkheid. Met hoeveel miljoenen lopen we hier rond? Met al die vragen en opvattingen. Advies: Vanavond kijken naar “Heel Nederland kijkt sterren”. Wellicht zien we dan zelf dat de kosmos in lachen is uitgebarsten. Of zeg je “is uitgebarst’. De kosmos is enkelvoud.

  14. wv zegt

    22 oktober 2015 om 00:44

    Het doet me een beetje denken aan Beëlzebub, het boek van Gurdjieff, waarin ook van grote afstand gekeken wordt naar de planeet aarde en de vreemde capriolen die homo sapiens uithaalt.

Primaire Sidebar

Door:

Hans van Dam

Series BD. NietWeten.nl. Contact. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

05 jan
Cursus Leven met Sterven
5 jan 23
30 jan
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
30 jan 23
30 jan
Ecodhamma-reeks Onverschrokken
30 jan 23
31 jan
Boeddhisme en meditatie
31 jan 23
31 jan
Vipassana meditatie Rotterdam
31 jan 23
Rotterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Kan je jezelf dom leren?

    Rob van Boven en Luuk Mur - 5 januari 2023

    We hebben twee hersenhelften en deze hebben ieder een eigen manier om de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft (R.H.) beleeft de werkelijkheid rechtstreeks en de linkerhersenhelft (L.H.) maakt zich een voorstelling van de wereld en probeert vanuit die voorstelling de wereld te begrijpen. De wereldbekende psychiater en filosoof Iain McGilchrist* heeft er zijn levenswerk van gemaakt om de (samen)werking van deze twee asymmetrische hersenhemisferen te onderzoeken.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Zeshin – Dukkha
    • Guy – De spirituele vriend (P. kalyanamitta)
    • Ludo – Onthouding
    • Ardan
    • De ingang van het non-dualisme is de uitgang van het non-dualisme

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens