De monnik vindt dat er op basis van een gemeenschappelijk platform het virus aan moet worden aangepakt en liefdadigheidswerk te verrichten door middel van solidariteit.
Theravada
‘Alle wezens zullen sterven, want het leven eindigt in de dood’
“Mijn oma, Heer, is gestorven. Ze was versleten, op jaren, ze had de eerbiedwaardige leeftijd van honderd en twintig jaar bereikt.”
Het lijden van Myanmar
Het Theravadaboeddhisme in Myanmar (voorheen Birma) bevindt zich in een pijnlijke situatie. Het probeert op te krabbelen na decennia militaire dictatuur, na internationale isolatie en na voortdurend etnisch geweld. In dit artikel een schets van de geschiedenis van dit land in de achtertuin van China en een indruk van de invloed van de Sangha.
Ehipassiko – mededogen in moeilijke tijden
Kan mededogen een antwoord zijn op deze situatie? Kan beoefening van compassie een manier zijn om om te gaan met de oncontroleerbaarheid van het bestaan die we nu tegenkomen?
Thaise boeddhistische monniken maken eigen beschermingsmiddelen tegen coronavirus
Het zijn niet-medische maskers die door de monniken worden gemaakt. Aan volgelingen is gevraagd om lakens, sponzen en elastiekjes te kopen.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (27)
Loekie: ‘Ik ben ook heel dankbaar dat dit op mijn pad is gekomen. Dat het voor mij als leek mogelijk is om met een groep van 60 mensen tien dagen op de Drentse hei samen te mediteren en te leren over het boeddhisme, dat is echt heel bijzonder.’
De Boeddha- en de uitleg over karma
De Boeddha nuanceert de uiteenzetting over karma en stelt nu dat karma uit dit leven niet altijd direct in het volgende leven gevolgen hoeft te hebben, maar ook pas in een later leven tot rijping kan komen. Daarom kunnen mensen die nu slecht leven in een hemelse wereld terechtkomen en die goed leven in de hel.
Ruzie en herrie in Laotiaanse theravadatempel in VS duurt voort
De tempel heeft onlangs een particulier beveiligingsbedrijf ingehuurd om bezoekers te screenen uit bezorgdheid over de veiligheid van de monniken.
Thaise boeddhistische monniken maken gezichtsmaskers uit vezels gerecycled plastic
De Chak Daeng tempel werd vorig jaar bekend door het produceren van gewaden uit de 15 ton plastic flessen die de tempel elke maand ontvangt. Monniken en vrijwilligers weven synthetische vezels – gewonnen uit het plastic – met katoen in saffraankleurige stof. Vorige maand werd een deel van de productie omgezet in het maken van beschermende gezichtsmaskers.
Deskundigen twijfelen aan een coronavrij Birma
Waarnemers waarschuwen dat een gebrek aan strenge tests waarschijnlijk de reden is dat er tot nu toe geen gevallen zijn ontdekt, en dat er op dit moment waarschijnlijk grote voorzichtigheid geboden is.
Thailand: dertien staatsgrepen in een dozijn
De moderne geschiedenis van Thailand is roerig, gekenmerkt door militaire staatsgrepen, twaalf of dertien sinds 1932. Dit artikel gaat met grote stappen door die geschiedenis heen en staat stil bij de rol van het boeddhisme.
Na de twijfel – afscheid van de historische Boeddha
De twijfel sloeg toe! Waarom zou ik heel mijn leven om een leer heen bouwen en zelfs al jaren plannen maken om de monastieke weg te gaan bewandelen. Dit alles om het nirvana te bereiken, de verlossing van de ketenen de verlossing van wedergeboorte. Ik geloof echter niet meer dat ik na mijn fysieke dood wedergeboren zal worden.
Boeddhistische nonnen in Sri Lanka zijn nobodies
Ondanks het aantal prominente theravada bhikkunis in Sri Lanka, die decennialang in kloosters hebben gediend, heeft geen enkele non het recht om een eigen identiteit op identiteitsbewijzen te laten zetten.
Sri Lanka: eiland van lijden
De naam Sri Lanka (voorheen Ceylon) betekent ‘prachtig eiland’, maar de moderne historie van dit tropische, multi-etnische en -religieuze land toont een beeld van diep menselijk lijden. In grote lijnen schetst dit artikel de recente geschiedenis van deze voormalige Britse kolonie.
Boeddhisten in Sri Lanka een in solidariteit met coronagetroffenen in China
Boeddhistische groeperingen hebben afgelopen week samen met geloofsgemeenschappen in heel Sri Lanka hun solidariteit met China betuigd. Dat land heeft nog steeds te kampen met de gevolgen van de verspreiding van het dodelijke COVID-19 virus dat hele steden heeft geïsoleerd en een grote druk legt op overbelast medisch personeel dat vecht om de uitbraak in te dammen.
Pornografische video op Birmese boeddhistische plek leidt tot felle reacties
De makers beschrijven zich als een 23-jarig Italiaans echtpaar. De capriolen van het naakte paar spelen zich af tegen de achtergrond van een van Bagan’s oude pagodes.
Vernieling boeddhabeeld – ‘Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben’
Canadees dreigt opnieuw boeddhabeeld te beschadigen dat hij in 2019 vernield heeft. Onder het motto afgoderij.
Het jaar 2020 – dag 57 – veteravolger
Boeddhisten apen met mooie kleren.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Sri Lanka herdenkt 60e sterfdag Ven Soma Maha Thera
Soma behoorde tot de Colombo Chetty Community die historisch gezien bekend staat als Situ, Sitana of Setthi, oorspronkelijk gevestigd in en rond Coorg en Benares. Hun betrokkenheid en bijdrage aan het boeddhisme gaat terug tot zeer vroege tijden.
Dissidente Vietnamese boeddhistische monnik Thich Quang Do (93) overleden na 17 jaar huisarrest
Door zijn felle activisme werd hij in Ho Chi Minh stad waar hij verbleef voortdurend door de overheid in de gaten gehouden. De monnik stierf vorige week zaterdag in de Tu Hieu pagode.
Is commercie in meditatieonderricht conform juiste levenswijze?
Een meditatieleraar die meditatieles geeft tegen betaling berooft zichzelf van de mogelijkheid om de hoogste verdiensten (Pali: puñña) te realiseren. Het getuigt van verkeerde visie (Pali: ditthi); onvolledigheid in de zuivering van de geest; en onrijpe vipassana inzichten. Je zou je kunnen afvragen of ze wel de juiste personen zijn om vipassana onderricht te mogen geven.
Tempeltjes en andere heiligdommen in Laos van de straat af
Het verbod stelt dat de heiligdommen niet compatibel met de cultuur en de traditie van Laos zijn, en dat het plaatsen van zulk een heiligdom voor een gebouw ongepast is.
Stilte in de storm
Boeddhadag/Boeddhafestival Rotterdam: ‘Het komt niet vaak voor dat 12 totaal verschillende boeddhistische groeperingen zo harmonieus samenwerken en samen een dergelijk evenement tot stand brengen. De organisatoren hebben in de loop der jaren heel veel plooien moeten gladstrijken.’
Paticca samuppada
Kruisbestuiving tussen Theravada en Mahayana heeft zin. Er is nog een wereld te winnen wanneer we ons eens werkelijk in elkaar zouden verdiepen.