• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Theravada » Sri Lanka herdenkt 60e sterfdag Ven Soma Maha Thera

Sri Lanka herdenkt 60e sterfdag Ven Soma Maha Thera

25 februari 2020 door de redactie

In boeddhistisch Sri Lanka wordt de 60e sterfdag van Soma Maha Thera herdacht. Soma leverde een grote bijdrage aan de ontwikkeling van het boeddhisme in dat land. Hij werd op 23 december 1898 in Kotahena, Colombo geboren onder de naam Victor Emmanuel Pererapulle. Hij kreeg zijn hele opleiding aan het St Benedictuscollege, Kotahena, de belangrijkste katholieke school in Colombo, die ook grote boeddhistische leiders als Anagarika Dharmapala en Ven Narada Nayaka Thera heeft voortgebracht.

Soma behoorde tot de Colombo Chetty Community die historisch gezien bekend staat als Situ, Sitana of Setthi, oorspronkelijk gevestigd in en rond Coorg en Benares. Hun betrokkenheid en bijdrage aan het boeddhisme gaat terug tot zeer vroege tijden – het was een Setthi van Savastthi genaamd Sudatha die beroemd werd door zijn ongeëvenaarde vrijgevigheid voor de Boeddha en bij iedereen bekend stond als Anathapindika.

De bijdrage van Ven Soma Maha Thera aan het boeddhisme in Sri Lanka begon ergens in 1920 toen hij W.J. Oliver Soysa ontmoette, een van de stichters van ‘de dienaren van de Boeddha”, de bekende vereniging die haar hoofdkwartier heeft in Colombo, en waarvan de Ven Kassapa Thera de beschermheer was.

Eind jaren twintig, nadat hij van Wong Mow Lam, de Chinese geleerde, die enige tijd in Ceylon was, had gehoord dat er grote mogelijkheden waren om het theravada boeddhisme in zijn land te verspreiden en dat er veel kon worden vertaald uit de Chinese mahayana literatuur, ging hij samen met zijn grote vriend en metgezel Ven Kheminda Thera in 1934 naar Birma en begonnen hun reis naar China. Ze brachten een jaar door in Kawatana-Machi en vertaalden voor het eerst de Chinese vertaling van de Vimuttimagga” naar het Engels.

Op uitnodiging van Sir Baron Jayatilleka Ven bezocht Soma Maha Thera in 1939 opnieuw Bangalore in het gezelschap van Ven Kheminda en Ven Naravila Dhammaratana Maha Thera en zij kregen van de regering van Mysore een locatie om een boeddhistisch centrum op te richten.

Hij woonde in de zogenoemde Eiland Hermitage in Dodanduwa in de periode van 1940-45 en van 1948-54, en het was vanaf hier dat de eerste editie van De weg van de Mindfulness”(1941) en zijn laatste optreden” 1943 werden geschreven. Hij gaf ook de Anapana Sati uit van dr. Cassius Pereira in 1943.

Op uitnodiging van Ven Tai Tsu, de bekende boeddhistische leider van China, vergezelde Ven Soma Maha Thera de Ven Madihe Pannasiha Nayaka Thera (later Maha Nayaka) naar China om een Pali College in Sianfu, het oude boeddhistische centrum in de provincie Shensei, de thuisbasis van Fa Hsien de beroemde pelgrim, op te richten. De Shanghai YMBA die door hem werd opgericht had bijna 300 leden en zijn radiopraatjes waren zeer populair, hij gaf lezingen en preken aan grote bijeenkomsten in Singapore en Maleisië en bij terugkomst initieerde hij de oprichting van twee belangrijke boeddhistische verenigingen, de Sasanadhara Kantha Samitiya” en de Banks Asoka Society” in respectievelijk 1950 en 1956, hij was de stichter van de laatste.

Op 15 juni 1957 leidde Ven Soma de eerste theravada boeddhistische groep van Sri Lanka naar Duitsland. Ze bestond uit drie Dharmaduta-monniken en werden vergezeld door W.J. Oliver Soysa, een naaste medewerker van de Vajiraramaya monniken.

De missie ging bij de ontscheping in Napels via Zwitserland per trein naar Frankfurt en werd opgewacht door Asoka Weeraratna, die vanuit Colombo was ingevlogen. De missie vloog vervolgens van Frankfurt naar Berlijn waar leden van de Berlijnse Boeddhistische Vereniging hen op het vliegveld begroetten. Op 2 juli 1957 nam de missie haar intrek in het Das Boeddhistische Haus in Frohnau, Berlijn.

Ven Soma Maha Thera heeft meer dan 30 boeken over het boeddhisme geschreven. Hij leefde het leven van een toegewijde volgeling van de Boeddha en werd geliefd en gerespecteerd door allen die hem kenden en vele duizenden profiteerden van zijn preken en leer. Zijn overlijden in Vajiraramaya, Bambalapitiya op 23 februari 1960 was een groot verlies voor de boeddhisten en ook voor de Colombo Chetty gemeenschap in Sri Lanka.

Bron http://www.lankaweb.com/news/items/2020/02/23/remembering-ven-soma-maha-thera-on-his-60th-death-anniversary/

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Nieuws, Theravada Tags: herdenking, Soma Maha Thera, Sri Lanka, sterfdag

Lees ook:

  1. Boeken – the flying Dutch monk Olande Ananda
  2. Paul van hooydonck stopt na 13 jaar met werkzaamheden voor Ehipassiko
  3. Boeddhistisch Sri Lanka stevent af op slachtverbod runderen
  4. Srilankaanse bisschoppen tegen regeringsplan ‘een land, een wet’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
24 mrt
Zen Weekend
24 mrt 23
26 mrt
Kum Nye Yoga op Zondag Serie | Online | Start 26 maart
26 mrt 23
26 mrt
Filmmiddag
26 mrt 23
26 mrt
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
26 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 83 – hondenkind
    • De boeddhistische blik – dochters en vaders
    • Ksaf – De drie biggetjes van het ego
    • VrijdagZindag – Speel goed
    • China opent onderzoekscentrum in bezet Tibet om ‘nationaal bewustzijn’ onder Tibetanen te bevorderen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens