Het nieuws dat boeddhistische nonnen in Sri Lanka geen identiteitspapieren konden krijgen  omdat ze officieel niet bestaan doordat ze niet erkend worden door de mannelijke vertegenwoordigers van het boeddhisme in Sri Lanka, geeft een complexe realiteit weer die een weerspiegeling is van de ongelijke genderdynamiek in het boeddhistische kloosterleven.

De BBC maakte in december vorig jaar in een uitzending melding van de problemen waarin bhikkunis, of boeddhistische nonnen, vertelden over de problemen waarmee ze te maken hebben bij het verkrijgen van hun officiële identiteitspapieren.

Voor gewone burgers worden nationale identiteitskaarten uitgegeven door het departement voor registratie van personen. Voor boeddhistische monniken en nonnen worden de documenten geproduceerd door het departement voor boeddhistische zaken, dat rechtstreeks onder de eerste minister valt, wat de speciale status weergeeft die de meerderheidsreligie in de Srilankaanse samenleving heeft.

Zodra zij een boeddhistische orde betreden moeten toekomstige monniken of nonnen afstand doen van hun nationale identiteit en worden hun identificatiedocumenten vervangen door speciale kaarten die de naam dragen van een erkende prelaat die hen heeft geordend. En daar begint het probleem.

Ondanks het aantal prominente theravada bhikkunis in Sri Lanka, die decennialang in kloosters hebben gediend, heeft geen enkele non het recht om een eigen identiteit  op identiteitsbewijzen te laten zetten. Mannelijke boeddhistische geestelijken zijn daarin terughoudend.

Sri Lanka heeft een lange geschiedenis van mannelijke en vrouwelijke boeddhistische beoefenaars. In de 11e eeuw werd die traditie onderbroken en terwijl de mannelijke orde later werd hersteld, verviel de bhikkhuni-lijn eeuwenlang, om pas aan het eind van de jaren negentig van de vorige eeuw een herstart mee te maken- maar niet zonder mannelijke tegenstand.

De nonnen zeggen dat ze geen identiteitskaart kunnen krijgen zoals gewone burgers, omdat er speciale procedures voor hen zijn, en vaak kunnen ze de procedures niet voltooien, omdat hun verordening zelden wordt erkend door de boeddhistische hoofdgeestelijkheid. Voor de afgifte van een identiteitskaart aan een bhikkhunī is de unanieme goedkeuring nodig van de vier prelaten van de belangrijkste boeddhistische ordes van het land. Maar de mannelijke geestelijkheid daaraan mee te werken. Het aantal gewijde boeddhistische monniken in Sri Lanka is ongeveer 40.000, terwijl het aantal nonnen slechts 4.000 bedraagt.

De hogere nonnen hebben tevergeefs opgeroepen tot gelijkheid. Ze willen hun novicen ook kunnen wijden en niet gediscrimineerd worden doordat ze geen identiteitsdocumenten kunnen krijgen, zonder welke niemand officieel kan bestaan.

Bron BNN.

 

Categorieën: Nieuws, Boeddhisme, Theravada, Onderwijs, Geluk
Tags: , , , ,

Lees ook:

Ochtend- of avondeditie

We hebben een gratis mailinglijst.
Abonneer je op onze ochtend- of avondeditie

5 reacties op Boeddhistische nonnen in Sri Lanka zijn nobodies

  1. robq schreef:

    Geen enkele kloosterorde, monnik, leraar of zogezegde ‘meester’ kan op mijn respect rekenen als men deze ongelijkheid nu vandaag nog toepast.
    Buiten Thich Nhat Hanh’s organisatie ken ik er zelfs geen al zullen er hopelijk wel zijn in het Oosten.
    Wie tot op heden in het boeddhisme deze dwaze situatie aanhoudt laat de Boeddha huilen.

  2. bolletje schreef:

    totaal mee eens, rob. Boeddha was niet patriarchaal. Maar daar waar het boeddhisme wortel schoot, had men wel een patriarchale cultuur. En ze hebben dat met zich meegenomen, in hun boeddhisme. Patriarchaat vervuilde boeddhisme.
    Ga je doen alsof je spiritueel verheven bent boven mensen, erken je niet eens dat vrouwen net zoveel kunnen als mannen. Men leeft dan nog in zevenhonderd voor christus. Men heeft de eerste golf feminisme nog niet meegemaakt. Men leeft in pre moderne tijden.
    Maar eigenlijk maakt het me niet eens zoveel uit allemaal. Ik neem van het boeddhisme waar ík iets mee kan. De rest kan in zijn eigen sop gaar koken. Erken vrouwen rechten niet, misdraag je, ga je te buiten.

  3. Ruud van Bokhoven schreef:

    Bijna zou ik zeggen, heb ik het boeddhisme verkeerd begrepen en was de wetenschap onbegrijpelijk omtrent de medemenselijkheid.
    Zijn wij in het westen bezig met een inhaalslag ten opzichte van het oosten ivm het begrijpen van de Boeddha. Geeft het oosten een eigen visie op boeddhisme en vergeet men de ware aard ervan.
    Wie of wat je als mens ook ben, je bent een medemens en als zodanig geaccepteerd te worden zoals je zelf geaccepteerd zou willen worden.
    Namasté 🙏

  4. G.S.Khouw schreef:

    Ik vind het zeer onbegrijpelijk dat deze kwestie t/m heden nog steeds aanhoudt, gezien het feit dat ik er vorig jaar ook hierop gereageerd heb, nota bene nog een oproep gedaan aan zoveel mogelijke mede Boeddhisten in Nederland om hierover bij de “hoge heren”in Sri Lanka aan te kaarten,vooral degene die dan vaak naar Sri Lanka geweest zijn. Wat zijn dat voor “Boeddhistische hoge heren” die t/m heden de nonnen zodanig discrimineren? Jullie zijn onwaardig om op die plaats nog te zitten! Ga maar eerst de leer van onze Boeddha veel beter leren begrijpen, i.p.v. de macht-en hebzucht vast te houden! Één van de leringen van Boeddha is dat wij juist zoveel mogelijk ons gezond verstand op “de juiste manier” moeten gebruiken! Anders lijken jullie qua verstand GEEN verschil met de extremisten van de ISIS,ja!? Word wakker heren, lang genoeg geluierd!

  5. bolletje schreef:

    Nou, ISIS gaat nog wel wat verder in haar misogynie natuurlijk.

    Moeten we hier alleen activistisch in zijn ? Is het niet meer zo van, tja. Zij noemen zichzelf boeddhistisch, maar halen daar dingen bij, die de Boeddha niet verkondigde. Het idee van kasteloosheid en gelijke man/vrouw verhoudingen, is vrij belangrijk voor het boeddhisme. Ik wil niet zeggen dat de Boeddha een soort politieke activist was ofzo, of een feminist of wat dan ook. Maar voor zijn leer is dat neutrale uitgangspunt belangrijk. We hebben allemaal een probleem, we moeten er allemaal mee dealen. Of je nou rijk bent, arm bent, man/vrouw. De Dharma gaat daar niet over. De Dharma is honderd keer dieper dan dat.

    Als men dat in Sri Lanka niet begrijpt, dan is dat jammer. Maar als zij zichzelf boeddhistisch willen noemen. Is dat dan niet gewoon hun probleem. Het is geen beschermde titel, weetje.Of vind je dat het het boeddhisme een slechte naam geeft, in zijn geheel ? Nog weer zo’n vrouw hatende religie, net als al die andere ?

    Azië loopt gewoon hier en daar een beetje achter, met dit soort zaken. Acceptatie van homo’s, erkennen van vrouwen etc, etc. Dat heeft niet zoveel met boeddhisme te maken.