Westers boeddhisme is pas boeddhisme als het in verbinding met de eigen tijd in rook is opgegaan, getransformeerd in iets anders.
Boeddhisme
Leed Palestijnen – Oproep aan meditatiebeoefenaars en leraren geïnspireerd door het boeddhisme
Dorine Esser: ‘Het gebrek aan expliciete aandacht en respons binnen de boeddhistische gemeenschap op deze humanitaire crisis is alarmerend en staat in schril contrast met de fundamentele boeddhistische waarden die we hooghouden. Onze traditie leert ons het pad van mededogen (karuna) te bewandelen, waarbij we er actief naar streven het lijden van alle wezens te verlichten. Geweldloosheid (ahimsa) is een kernbeginsel dat ons oproept om alle vormen van geweld en onderdrukking af te wijzen en te voorkomen.’
Stop de waanzin in Gaza, het Midden-Oosten
Actievoerders, hulpverleners en anderen die zich betrokken voelen proberen de bevolking in Gaza te ondersteunen, maar ervaren steeds meer tegenstand uit de samenleving en zelfs vanuit hun naaste omgeving zoals familie, vrienden, bekenden en collega’s. Naarmate het onrecht langer aanhoudt, wordt het voor actievoerders en anderen steeds moeilijker om vol te houden.
Ujukarin – Leefstijl en de-Dharma-doorleven
In Azië is er traditioneel een duidelijke rolverdeling: pijdragers (M/V) doen het ‘echte’ werk voor de Dharma, de gewone familiemensen steunen hen met eten en geld. In het Westen is er ook iets van een taakverdeling: je hebt fulltimers (met of zonder pij) en je hebt de ‘gewone’ studenten met baan-in-de-wereld en vaak familie. Hoe is de verhouding tussen die twee nu, en wat is de ideale situatie? Misschien komt het allemaal terug op een oud Bijbels principe: “Er is voor alle dingen een moment en voor alle dingen onder de hemel is er een tijd”?
Boeddhistische doeners en denkers – de serie 75 –
Dat ik denk dat er een gerede kans is dat ik in dit leven verlichting bereik, maakt mij dat boeddhist?
Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
De redactie van het Boeddhistisch Dagblad is geïnteresseerd in de ervaringen van mensen die het boeddhistisch pad volgen. De leer bestuderen en praktiseren.
Guy – dhammazaadjes – De Mahakala-grot in het Dungeshwari-gebergte
Ik tracht me voor te stellen hoe, op deze plaats, 2.600 jaar geleden, de toekomstige Boeddha probeerde tot Zelfrealisatie te komen. Zijn trial & error-methode maakt hem in mijn ogen slechts groter: voor jezelf zien, vanuit je eigen ervaring, wat werkt en wat niet, is uiteindelijk waar het bij meditatie allemaal om draait. Hier mediteerde geen god, maar een mens zoals ik. In het specifieke geval van Siddhattha: een Groot Mens. Een Mahapurisa.
Zen en de kunst van het Solex onderhoud
In het grijze verleden heb ik ooit een boek van ene meneer Pirsig gelezen, “Zen en de kunst van het motoronderhoud”. Daarin staat dat je met aandacht en concentratie aan je motor moet sleutelen en dat je goed naar haar gekuch en geronk moet luisteren. Dit neem ik ter harte en met aandacht en concentratie is de schuur tot een heus bromfiets herstellingsoord getransformeerd
Seksueel misbruik en geweld neemt toe in Birmese fabrieken
Vrouwelijke Birmese werkneemsters in een Chinese fabriek in het overwegend boeddhistische Birma krijgen geld aangeboden in ruil voor seks met Chinese technici en kopers. Het gaat om bedragen tot wel 300.000 kyat (US$143) voor een nacht, een enorm bedrag voor vrouwelijke arbeiders.
De gebakken peren van Augustinus
Het debat over wilsvrijheid is al heel oud. Kerkvader en filosoof Aurelius Augustinus (354-420) introduceerde de vrije wil zo’n 1600 jaar geleden. In zijn autobiografische boek De Belijdenissen beschrijft hij een perendiefstal uit zijn puberteit, die hij met vrienden ondernam. Op zich is dit een onschuldige vorm van kwaad. Maar Augustinus vond zijn eigen motief om aan de diefstal mee te doen verwerpelijk. Hij deed eraan mee, juist omdat het niet mocht. Hij werd gedreven door weerzin tegen gerechtigheid. Hij wilde genieten van de diefstal en van de zonde die ermee gepaard ging. De peren op zich interesseerden hem weinig. Die voerde hij samen met zijn vrienden voor het grootste deel aan de varkens. Boekbespreking. De redding van de vrije wil.
Tibetaanse activist roept Chinees bedrijf op te stoppen met afgraven rivier
In een 5 minuten durende video die op 15 oktober op WeChat is geplaatst, zegt hij dat de graafwerkzaamheden van Anhui Xianhe Construction Engineering Co. hebben geleid tot ernstige bodemerosie en een daling van het waterpeil in de rivier de Tsaruma. Dergelijke publieke oproepen zijn zeldzaam uit angst voor represailles van de overheid als men zich uitspreekt tegen de autoriteiten of tegen door de staat goedgekeurde projecten.
Thich Nhat Hanh – Gelukkig voortbestaan…
‘Die dag waaide het en na een tijdje zag ik dat het blad van de tak viel en naar beneden dwarrelde, vrolijk dansend omdat het al zwevend zichzelf in de boom zag. Het was heel gelukkig. Ik boog mijn hoofd en wist dat we veel moeten leren van het blad, omdat het niet bang was –het wist dat niets kan worden geboren en niets kan sterven.’
Waarom kwam Bodhidharma naar het Westen?
Als je ‘boeddhisme’ intikt in Google is het eerst wat je te zien krijgt de vraag: ‘Wat gelooft het boeddhisme?’ Als je naar de geschiedenis van het boeddhisme kijkt dan zie je dat het zich telkens aan andere culturen heeft aangepast, zonder zich erg vast te klampen aan waarheden. Nogal wat boeddhistische teksten, in verschillende boeddhistische tradities, waarschuwen zelfs expliciet voor het vasthouden aan waarheden. De vraag: ‘Wat gelooft het boeddhisme?’ slaat dus eigenlijk nergens op. Maar ze verraadt meteen onze westerse ‘waarheidsattitude’.
Zin
‘Waartoe zijn wij op aarde’, is een bekende vraag uit menig christelijk catechismus.
Guy – dhammazaadjes – Verlangen en bevrijding vormen een contradictie
De vernietiging van de wortel van verlangen is een dwingende opdracht voor de beoefenaar om tot bevrijding te komen vermits élk verlangen—zelfs met de meest hoogstaande intentie (P. cetana)—spirituele progressie verhindert en blokkeert.
Boeddhistische Blik – Het gezicht van de zee
De zee. Een ongrijpbare grote hoeveelheid water dat een systeem van leven
herbergt dat wij niet altijd zien. Maar, als mens hebben we wel degelijk invloed op dit leven. Te lang hebben we de zee gezien als louter economisch winstgebied: een gebied waar we vissen, boren, afval lozen en windmolens bouwen.
Nathan – Liefde
Als je liefde of mededogen organiseert maak je het dood. Zoals mensen graag dieren stoppen in kooien en dan beweren van deze dieren te houden. Ik woon vlakbij een hertenkamp, hier in Bloemendaal. Maar mijn schatje en ik genieten pas echt van een hert en ree in de vrije natuur. Opeens zie je zo’n kwetsbaar dier. Prachtig!
Ardan – ‘Vertrouwen in de basale goedheid van de mensheid’
Als je als mens in staat bent om te delen met anderen en om vertrouwen te hebben in anderen, ben je denk ik, veel rijker en vrijer dan wanneer je bang bent om je bezit te verliezen.
Boeddhistische Blik – de natuur bestaat niet
Vier personen, elk met een compleet andere relatie tot de natuur, nemen in een bijzondere setting plaats op de bank bij relatietherapeut Dirk de Wachter. Jasmijn woont buiten in een dorp, dicht bij de natuur, maar merkt haar nauwelijks op. De New Yorkse ‘Plantmom’ Monai geeft cursussen in de verzorging van kamerplanten en ziet een erfenis van het koloniale verleden in de tropische planten van de Amsterdamse woonkamers. Rinus is biologisch akkerbouwer en reflecteert op de relatie van de agrarische sector en de natuur. En bij Benjamin staat de herinnering aan een traumatische ervaring tussen zijn hem en de natuur in, nadat hij in 2021 ziet hoe een goede vriendin van hem tijdens een overstroming het water in getrokken wordt en verdrinkt.
Ludo – Ergernis en wensdroom
…
B’eter – Nogmaals: Sperziebonen op z’n Georgisch (mtsvani lobios pkhali)
Afgelopen sanghaweekend in de traditie van Plum Village/Thich Nhat Hanh kwam ik een zuster in de beoefening tegen die net als ik houdt van eten en van recepten uitwisselen. “Ik heb die Georgische boontjes gemaakt”, zei ik. “Maar die van jou vond ik lekkerder”. Toen ze haar Georgische boontjes had gemaakt voor een potluck maaltijd (waarbij iedereen iets meeneemt) op een ander sanghaweekend, had ik haar naar het recept gevraagd. Ze had toen geantwoord dat het niet haar eigen recept was, dat ik gewoon maar even moest googelen. Dat had ik gedaan en ik kwam toen uit bij het recept uit de Volkskrant dat ik hier eerder gedeeld heb. Maar ‘mijn’ Georgische boontjes hadden door het stoven hun groene kleur verloren, en ’haar’ Georgische boontjes waren mooi groen, en lekkerder, vond ik. Ze vroeg welk recept ik had gebruikt en toen ik dat liet zien schudde ze haar hoofd.
Ronald – Versleten vreugde
…
Abhidhamma Divas en de herleving van de Pali-taal
Het evenement in samenwerking met het Indiase ministerie van cultuur was gericht op het behoud van de oude Pali taal en heilige teksten die geassocieerd worden met het boeddhisme- in de Indiase hoofdstad New Delhi in Vigyan Bhawan.
Ujukarin – Achtvoudig Pad, aantrekken en afstoten
Boeddha preekte voor vele verschillende groepen, vooral ‘huishoudens’ maar soms ook monniken en nonnen. Deze keer bespreken we een soetra gericht tot pijdragers, de volgende maand een vergelijkbare lezing gericht aan leken. De Mahacattarisaka soetra dekt de eerste vijf schakels van het achtvoudig pad (niet per se ’ want de volgorde is niet lineair): juiste zienswijze, juiste gerichtheid, juist spreken, juist handelen en juist levensonderhoud.