Volgens schattingen van de Tibetaanse regering in ballingschap zijn meer dan 1,2 miljoen Tibetanen – een zesde van de bevolking – omgekomen als direct gevolg van de Chinese invasie en daaropvolgende bezetting. Deze sterfgevallen waren het gevolg van executies, gevangenschap, marteling, hongersnood en militaire conflicten.
Boeddhisme
Dalai Lama – Lama Zopa rinpoche wedergeboren in Nepal
Als een herinnering voor studenten is Advice for the Anniversary of the Guru’s Passing Away een korte tekst vertaald door rinpoche die het belang van het maken van offers op de verjaardag van het overlijden van iemands goeroe uitlegt. Het beschrijft de voordelen van het brengen van offers, hoe de offers te brengen met zes herinneringen, en hoe de verzamelde wortels van deugd te offeren en te wijden.
Jules – Mijn gedichten zijn geen gedichten
Als je begrijpt dat mijn gedichten in werkelijkheid geen gedichten zijn, dan kunnen we samen praten over poëzie, schrijft zendichter Ryokan Taigu.
Maitreya Instituut – Vorderingen bouw stoepa in Loenen
Het cement voor de fundering is gestort, en aan de muren van de troon (onderste vierkante kamer van de stoepa) wordt gewerkt. Ondertussen wordt er hard gewerkt in Kathmandu aan het koperwerk. De koperen punt is de basis waar de 13 ringen van koper overheen gaan. De koperen umbrella is onderdeel van de top van de stoepa. De gravure is gemaakt door papier te plakken op de onderste helft van de umbrella om het koper te bewerken.
Guy – dhammazaadjes- Dít moment
Het zijn niet de ‘herinneringen’ aan het verleden die een probleem vormen. Het is het ‘hechten’ aan die herinneringen dat een probleem is. Het is de neiging om deze heugenissen te herbeleven, om de begeerte en passie (P. chandaraga) die ze oproepen opnieuw tot leven te wekken. Laat dit hechten los. Vernietig het. Het is onwaarheid.
Dhammazaadjes – deel VII
Deze Dhammazaadjes kunnen van alles zijn: een citaat van de Boeddha of van een boeddhistische leermeester; een gedichtje; een haiku; een uitleg over een uitspraak van de Boeddha. Of de betekenis, respectievelijk etymologische verklaring, van een Pali-woord. Of een spontane, plótse Dhamma-ontboezeming van een kalyanamitta.
B’eter Basbousa (Egyptische griesmeelcake)
Er zijn van die dagen, weken, maanden dat ik alleen maar lijk toe te komen aan mijn werk. Ook ’s avonds en in het weekend. Dat ik nauwelijks tijd heb voor mijn hobby’s zoals lezen, schrijven, koken, bakken, muziek maken en tekenen. Thich Nhat Hanh zei altijd dat je beter kunt kiezen voor minder werken en een minder drukke baan, met minder salaris en een eenvoudig leven. Met meer tijd om van het leven en al wat is te genieten. Een bescheiden woning, weinig spullen.
De rug recht, het hart zacht (5)
Wat ons vandaag ontbreekt, is niet compassie. Wat ontbreekt, is moed. Een nieuwe soort christelijke moed die zacht is van hart, maar helder in grenzen. Die niet polariseert, maar wel positioneert. Die zegt: tot hier en niet verder – zonder te verachten. Die weigert liefde los te koppelen van waarheid.
Vrijdag Zindag – Levensbedreigend geloof
Respect voor leven is geen joods-christelijk-moslims monopolie. Als een boeddhistische monnik op zijn wandeling een vegertje hanteert om insecten te redden van de vertrappingsdood, hoeveel te meer moet het menselijk leven dan niet beschermd worden? In boeddhisme en hindoeïsme bevordert het vooruitzicht van een gereïncarneerd beter leven de zorgvuldige omgang met vormen van leven in het hier en nu. Bij een seculiere levensbeschouwing, zoals het humanisme, kan respect voor het leven vanzelf spreken, zonder religieuze onderbouwing.
Monniken en nonnen betalen zware prijs in boeddhistisch Myanmar
Een van de oudste kloosters in Mandalay werd met de grond gelijk gemaakt na de verwoestende aardbeving van 7,7 in het midden van Myanmar. Negenendertig mensen kwamen om toen het 117 jaar oude Ma Soe Yein klooster instortte. Twaalf gebouwen op het terrein stortten in.
Tibetaanse delegatie dringt bij Europees parlement aan op actie tegen China’s onderdrukking in Tibet
Tijdens de bijeenkomsten benadrukte afgevaardigde Rigzin Genkhang de toenemende onderdrukking waar Tibetanen mee te maken hebben nu China zijn controle over de regio opvoert. Hij drong er bij de leden van het Europees Parlement op aan om meer concrete acties te ondernemen om voor Tibet te pleiten met behulp van alle beschikbare diplomatieke en wetgevende middelen, vooral omdat China doorgaat met haar agressieve beleid gericht op het uitroeien van de Tibetaanse cultuur, taal en religieuze praktijken.
Jules – Vrijheid en vrede
Wat ik heb geleerd? Aandacht voor vrede is ook een methode op de weg naar realisatie van vrijheid. Vrede zijn, voor anderen, wel te verstaan; en niet de vrede van je eigen verrukking waarin je rondjes draait door de tuin, al kan dat als oefening wel helpen.
Tibetaanse regering in ballingschap wil onderzoek naar dood Tibetaanse boeddhistische abt in Vietnam
Volgens deskundigen worden de bezoeken van Tibetaanse boeddhistische leiders in Vietnam getolereerd en soms zelfs aangemoedigd. Dat is een ongebruikelijke uitzondering op de intolerantie van de communistische partij tegenover religieuze groeperingen die niet door de staat worden gesanctioneerd en is misschien bedoeld om kritiek op dat beleid tegen te gaan. Deskundigen zeggen echter dat Vietnam publiciteit rond boeddhistische leiders die onder toezicht staan van de Chinese regering vermijdt om diplomatieke problemen met Peking te voorkomen.
Nathan – Wat meditatie niet is
Waarom zou het filmdoek belangrijker zijn dan zijn inhoud, de film? Of waarom zou de film belangrijker zijn dan het grote filmdoek? Zonder elkaar zijn ze van geen nut, zijn ze van geen enkele waarde.
De Boeddha van het mateloze mededogen
Zen is meer dan zitten. We staan van ons kussen op en gaan weer doen wat we te doen hebben. Gaan we ons in dat doen verliezen? Of kunnen we tussen alle doen in even inchecken bij dat mateloze mededogen, en dat in de tijdslijn van ons leven inbrengen? Thich Nhat Hanh noemt het een mindfulness bel, iets wat ons eraan herinnert. Dat kan een beeld zijn, of een woord, of een eenvoudige mandala van vijf gekleurde schijven. Het maakt niet uit. Als het maar helpt.
“Onder de dekens fluisteren mandarijn-eenden met elkaar”
De tak met haar knoppen krijgt bloesem en draagt vrucht, sterft af en in de volgende lente is er weer opnieuw de beloftevolle knop die bloesem draagt en opnieuw weer vruchten zal geven. Het is een metafoor voor ons eigen leven met hun wisselende perioden van voorspoed en tegenslag, angst en vrede, wanhoop en gemoedsrust, waarin genade ons kan toevallen. Verdragen en het uithouden bij ziekte, ongemak, ouderdomskwalen, verraad en tegenslag. Het was ook de leefregel van Nietzsche: ‘Amor Fati’, wat zoveel wilde zeggen als: wees moedig en heb je lot lief. Aanvaardt wat is en maak het tot de opdracht in je leven; onderzoek wat het jou hier en nu wil zeggen. Blijf bidden, blijf wachten en waken, en blijf vertrouwen dat die diepere laag in ons zal openbloeien. Daar raken we aan het wonder van het bestaan: de tak met de kersenbloesem, onze ware natuur.
Guy – dhammazaadjes – Wakker worden
Ontwaken is het loslaten van onze hechting (P. upadana) waardoor we ons kunnen begeven in de flow, in het proces. Het is het loslaten van de identificatie met óns ‘verhaal’; met óns individueel persoonlijk ‘drama’.
Radboud Universiteit -Collegereeks | Boeddhisme
In westerse samenlevingen kennen we het boeddhisme van zenmeditatie of mindfulness-oefeningen. Maar de wereld van het boeddhisme is meer dan de ‘antistressreligie’ zoals het Westen het graag voorstelt. Het is een religie met een rijke traditie die overigens niet altijd zo vredelievend is als vaak gedacht wordt.
Het jaar 2025 – dag 98 – mediteren
Het leven in meditatie…
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Han de Wit – De ervaring dat wij ten diepste goedwillende wezens zijn…
Han de Wit: ‘Vertrouwen verbindt, wantrouwen ontbindt een samenleving. Dat mensen er ten diepste naar verlangen dat het goed gaat met henzelf, hun naasten, ja, met de wereld, daarvoor is dan geen plaats.’
Een diepgaand onderzoek naar de praktijk van boeddhistische meditatie
Na de dood van de Boeddha ontstond er veel discussie en twijfel over wat nu precies jhāna is. Aan deze discussies is nog steeds geen einde gekomen. Het begint al met de vaststelling dat het begrip samādhi ook al voor het boeddhisme bestond en nog steeds ook in andere kringen met een andere betekenis wordt gebruikt. Het betekent in het boeddhisme meestal zoiets als concentratie of verzonkenheid. Shankman omschrijft het als “een geest die kalm en stabiel is en die niet wordt afgeleid” (a mind that is calm and settled without distraction). Er zijn verschillende meningen over hoe diep je verzonkenheid moet zijn. Moet je niet verder gaan dan voorverzonkenheid (acces concentration), of moet je de vier jhāna’s helemaal doorlopen? De leraren de methode van het inzicht of vipassana voorop stellen neigen tot het eerste, anderen vinden echter dat een diepe verzonkenheid onmisbaar is voor fundamenteel inzicht.
Jules – Het zelf als vaardig middel
Waar komt de leer van het niet-zelf toch vandaan? De Boeddha heeft zich hier namelijk niet over uitgesproken, zegt Thanissaro Bhikkhu.
Boeddhistische Mindfulness en Spirituele Zorg – Zomerschool aan de Vrije Universiteit Amsterdam
Het boeddhisme team aan de VU wil voorzien in de behoefte en de vraag naar mindfulness door studenten in staat te stellen de holistische en authentieke boeddhistische traditie te verkennen die mindfulness in haar natuurlijke thuisbasis heeft.
In een grenzeloos niets is alles met alles verbonden
Bouwen aan je identiteit betekent bouwen aan een fictie, aan lijden, en hoe sterker en grover je eraan bouwt, hoe groter het lijden. Denkt, wie in identiteiten denkt, niet ook inherent dualistisch? Ik en de ander? Wij-zij? Oranje en haar Angstgegner? En wie, tenslotte, zijn volstrekt fictieve culturele en politieke identiteit etaleert, die polariseert, verdeelt, schept chaos en uiteindelijk onnoemlijk groot verdriet en lijden.