• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy
Observatie door Ferry

God zij dank!

6 augustus 2016 door Ferry van Haastert

Het boeddhisme is geen geloof; meer een levenswijze of psychologie. Die bewering deed ik vaak tegen vrienden en kennissen. Want – zei ik dan – in het boeddhisme is geen sprake van een god en je hoeft verder niets te geloven. Inmiddels kan ik deze beweringen niet langer volhouden. Op z’n minst is het handig om aan te nemen dat de mens een fundamentele goedheid bezit: boeddhanatuur, het potentieel om zich te bevrijden van lijden en de verlichting te bereiken.

Maar hoe meer boeddhistische teksten je leest, des te meer onwaarschijnlijke zaken je tegenkomt. Vanuit een modern, nuchter, westers perspectief althans. Sommige verhalen over het leven van de boeddha doen qua wonderen niet onder voor de gemiddelde bijbelpassage. Als je de Lotus Sutra letterlijk zou nemen, dan is geen enkele natuurwet meer heilig. Een gedetailleerde uiteenzetting over de opkomst en ondergang van het universum en alle bestaanswerelden ontbreekt evenmin in de boeddhistische leer. Het is als een scheppingsverhaal, maar dan zonder enkelvoudige schepper. En tot overmaat van ramp staat in een van de sutra’s dat we de leer van de Boeddha überhaupt te danken hebben aan een gesprek tussen de pas verlichte Siddharta Gautama en de godheid Brahma Sahampati. Die pleit er met succes voor dat de Boeddha zijn kennis gaat delen met anderen. God zij dank!

Ik moet bekennen dat mijn westerse brein moeite heeft met sommige van die vertellingen. Natuurlijk kan je zeggen dat veel daarvan symbolisch zijn. En dat allerlei wonderlijke zaken zich op innerlijk vlak afspelen. Een grotere troost voor mij is dat het boeddhisme geen blind geloof verlangt. Het wordt zelfs afgeraden. Een bekende toespraak van de Boeddha staat opgetekend in de Kalama Sutra. Daarin legt de Boeddha uit dat je niets simpelweg moet aannemen omdat het beweerd wordt in een geschrift, door een wijze of desnoods door iedereen om je heen. Zijn advies luidt: neem afstand van dingen waarvan je merkt dat ze nadeel en lijden veroorzaken. Alle alarmbellen mogen gaan rinkelen als het onderricht begeerte, afkeer, haat, onwetendheid en waandenkbeelden oproept. Kies er dus voor om alleen datgene te geloven en praktiseren waarvan je uit eigen ervaring weet dat het tot welzijn en geluk leidt.

Een heldere uitleg is te vinden in de Abhidharma. Daar staat dat er drie legitieme redenen zijn om te geloven. Om te beginnen is er geloof op basis van bewondering voor het doen en laten van grote leraren. De Dalai Lama is bijvoorbeeld voor veel mensen een inspiratie. Verder is er geloof op basis van de motivatie om het pad te volgen en resultaten te boeken. Een derde basis bestaat uit vertrouwen en overtuiging voortkomend uit het herkennen van de waarheid van het onderricht in de eigen ervaring.

Echte waarheid en geloofwaardigheid vind je alleen door eigen onderzoek, analyse en meditatie. De praktijk en de balans tussen kennis en geloof zijn van groot belang. Volgens de Boeddha is een geleerde die zijn boekenwijsheid niet beoefent, als een kleurrijke bloem zonder geur. Kennis, beoefening en geloof gaan dus hand in hand. Sterker nog, er wordt gesteld dat de verlichting bereiken niet mogelijk is zonder geloof. Maar ook dat moet je natuurlijk zelf ondervinden.

Het boeddhisme is geen godsdienst, zeg ik voortaan maar. Hoe lang ik die bewering volhoud, dat weet alleen Onze Lieve Heer.

© Copyright (kuch kuch) Boeddhistische Omroep Stichting / Ferry van Haastert

Deze uit dertien afleveringen bestaande serie columns werd in de zomer van 2012 in het Boeddhistisch Dagblad geplaatst. Wat mooi is heeft waarde, daarom in deze zomer een herpublicatie.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns Tags: Ferry, Ferry van Haastert, geloof, observatie, psychologie, religie

Lees ook:

  1. Je hart cultiveren
  2. Adieu God?
  3. Druppelcolumn – Geloof
  4. ‘Ik denk dat ik zo maar eens een bad ga nemen’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Klaas zegt

    6 augustus 2016 om 15:35

    ” Sommige verhalen over het leven van de boeddha doen qua wonderen niet onder voor de gemiddelde bijbelpassage. ”
    Na ze een tijd lang letterlijk genomen te hebben, beschouw ik ze ook als minstens zo mythologisch als de bijbel. Toch liggen ze niet op hetzelfde vlak. Het christendom is meer een zijnsleer en het boeddhisme meer een kennisleer. In het christendom is de god transcendent. In het boeddhisme is de werkelijkheid zelf transcendent. Zoiets. Op de een of andere manier is dit toch een wereld van verschil.

  2. zeshin zegt

    6 augustus 2016 om 16:45

    Hallo Ferry,Ik zal je uit de droom helpen, het boeddhisme is enkel en alleen maar een religie, meer niet. Het is geen godsdienst, geloof, levenswijze, filosofie, therapie, mindfulness, gezonde leer, of geneeswijze. Je zou het ook nog een ‘religieuze leer’ kunnen noemen maar daar houd het dan wel mee op. Alleen in het westen vind je boeddhistische centra’s die geen klooster of tempel zijn, wat oosterlingen nog al vreemd vinden. Je kunt ze dan uitleggen dat het boeddhisme hier nog in de kinderschoenen staat en er nog geen maatschappelijke infrastructuur voor het boeddhisme is. Maar als je ze zegt dat het boeddhisme geen religie is worden ze boos omdat hun religie dan niet serieus genomen word.
    Gassho

    • Herman zegt

      7 augustus 2016 om 14:49

      Is dat niet een onnodige discriminatie tussen begrippen/definities?

  3. Ghost of Ferry Past zegt

    6 augustus 2016 om 19:19

    De leer van de vergankelijkheid zegt ons dat de Ferry uit 2011-2012 (toen deze columnreeks is gemaakt) niet meer bestaat. Reacties op zijn toenmalige ervaringen/denkbeelden zijn nog altijd mogelijk, maar dienen voor uw eigen vermaak en ter bevestiging van uw eigen huidige ervaringen/denkbeelden, die – geloof het of niet – aan dezelfde vergankelijkheid onderhevig zijn.

  4. zeshin zegt

    6 augustus 2016 om 20:27

    Shit,… heb ik weer die het licht van een allang gedoofde ster zit te lezen. Het is de schuld van de chef die ons allemaal oude meuk voorschotelt. Grinnnnnn

    • Sjoerd zegt

      7 augustus 2016 om 00:19

      Tja Zeshin, wat moeten we dan met al die “oude meuk”, die ons als boeddhistische canon wordt voorgeschoteld?

      • zeshin zegt

        7 augustus 2016 om 01:39

        netjes opeten, ouwe meuk is ook leesvoer

        • Sjoerd zegt

          7 augustus 2016 om 14:58

          Dat het je dan wel moge bekomen.

          Ik maak liever mijn eigen eten klaar, met de ingrediënten die ik hier en daar tegenkom.
          Onbespoten en puur natuur.
          Geen gerecht hetzelfde en alles ieder moment hagelvers.

Primaire Sidebar

Door:

Ferry van Haastert

is columnist bij de BOS. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 januari 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 20 januari 2021
    Lezingenserie ONLINE: 'Reïncarnatie en karma’
  • 20 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 21 januari 2021
    Gratis proefles cursus Caring - Caring from the heart
  • 21 januari 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Verkiezingen 2021 – ‘Er is menselijke warmte nodig in de politiek’

Wouter ter Braake - 18 januari 2021

Ik lanceer een ander alternatief. Een brede bewustzijnsbeweging. Een beweging van kiezers die het geluk van alle mensen vooropstelt en als uitgangspunt neemt. Op basis van een bewustzijn dat boosheid transformeert in wijsheid. Een bewustzijn dat gefundeerd is in het besef van verbondenheid van al wat leeft. Een bewustzijn dat verschillen respecteert en met een warm hart en open mind openstaat voor dialoog.

De Lotussoetra – boeddhisme en politiek

Erik Hoogcarspel - 14 januari 2021

In de Lotussoetra worden de geboorte, de meditaties, het ontwaken het preken en de dood van de Boeddha beschreven als niet meer dan een show die hij opvoert. Het is een didactische methode. In feite is hij de eeuwige wetgever van het universum en daarom de inrichter van de ware politiek.

Het boeddhisme en religie

Erik Hoogcarspel - 12 januari 2021

Is het boeddhisme een religie, een levensweg of een filosofie? Als je deze vraag aan meerdere mensen stelt krijg je geheid verschillende antwoorden en voor elk antwoord valt wel iets te zeggen.

Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Joop Ha Hoek - 8 januari 2021

...

Jasper Schaaf – Marx’ diepe respect voor Aristoteles

gastauteur - 1 januari 2021

Jasper Schaaf: 'Aristoteles noemt het doel van het menselijk bestaan ‘geluk’. Klinkt dit te makkelijk? Is het vreemd? Speelt zo’n ver, groot en toch belangrijk doel echter ook geen belangrijke rol in de vroegere geschriften van Marx, waar hij nog meer dan later op de werken van Georg Hegel en Ludwig Feuerbach leunt?'

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Het jaar 2021 – dag 20 – afstand
  • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
  • De kern van yoga – Karma yoga (deel 1)
  • Boeken – Ecodharma Buddhist Teachings for the Precipice
  • XR blokkeert gebouw ministerie Economische Zaken

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens