Welke waarden laten wij spreken? Zijn dit egocentrische of ruime waarden? Wie een enge cirkel van empathie heeft, kiest op bestendige wijze voor de belangen van het zelf en de directe naasten. Er bestaan veel mensen die op willen komen voor hun eigen zelf, hun gezin, hun wijk of stad, hun land. Zij vinden feiten genoeg in de wijde werkelijkheid om hun betogen mee te ondersteunen.
Achtergronden
Ehipassiko – schrijven naar bewustzijn (Joey Brown)
Waarom ben je hier? Welke taak heb je in dit leven en wat is de stem in jou die gehoord wil worden? Wat houdt je nog tegen om wat oud is los te laten en je over te geven aan het nieuwe?
Ardan – 14 april 2019
Cartoon voor 14 april 2019 door Ardan.
De virtuele denkster 208
…
Rob Janssen – ‘Van misdienaar tot boeddhist’
Op 23 maart j.l. overleed de Pali-vertaler en oud-voorzitter van de stichting Vrienden van het Boeddhisme, emeritus-hoogleraar klinische psychologie en persoonlijkheidsleer, dr. Robert Janssen (87). Zijn naam zal onverbrekelijk verbonden blijven aan het boeddhisme in Nederland als vertaler, samen met zijn partner Jan de Breet, van de oerteksten van de leer van de Boeddha, de Pali-Canon.
Japans Inktschilderen als meditatie
Het inktschilderen is sinds 1200 ontwikkeld in Japan door zenmonniken, waarbij het witte vlak (het papier) het universum voorstelt en de zwarte inkt de materiele vormen die onophoudelijk verschijnen en weer verdwijnen.
Ehipassiko – de 4 grondslagen van opmerkzaamheid (Tine Van Haegenborgh)
De Satipatthana Sutta is een oude lering door de Boeddha. Ze wordt gezien als de belangrijkste sutta (toespraak) over de beoefening van boeddhistische meditatie.
Ardan – 7 april 2019
Cartoon voor 7 april 2019 door Ardan.
De virtuele denkster 207
…
De boeddhistische blik – Schoonheid van de Leegte
Marjon de Jong ontdekte Sumi-E, een oorspronkelijk Chinese traditionele schilderkunst die rond 1200 naar Japan was overgewaaid. Sumi-E betekent letterlijk: ‘met zwarte inkt schilderen’.
‘Tussen fundamentele goedheid en de gelaagdheid van menselijk gedrag’
‘Het goede is dat we als mens in ieder geval kunnen trainen om dergelijke beperkingen in ons denken en onze waarnemingen te overwinnen. We kunnen ons verkeerde gevoel van het zelf en alles wat we op die verkeerde verbeelding hebben gebouwd in vraag stellen.’
Mindful of kindful – nieuwe wegen of oude wijn?
Qua benadering en uitleg is er, behalve die geleidelijkheid, weinig fundamenteel verschil tussen aandachtige vriendelijkheid en liefdevolle vriendelijkheid.
‘De oude bekenden die me jarenlang gevangen hielden, ontnemen me het zicht’
‘Maar deze keer is het anders. Door meditatie, beoefening en de lessen van mijn leraar, de 7e Dzogchen Rinpoche, die ons altijd voorhoudt, let come, let go, herken ik ze als oude vrienden en begroet ze.’
Japan: het meest religieus atheïstische land
Volgens de ideeën ontwikkeld door wetenschappers als professor Phil Zuckerman en dr. Nigel Barber wordt het atheïsme meestal beïnvloed door verschillende factoren, waarvan de meeste in Japan terug te vinden zijn. Het kapitalisme, economische stabiliteit, politieke stabiliteit en existentiële stabiliteit.
Boeddhistisch hospice: What’s in a name?
Ernst Kleisterlee is initiatiefnemer en bestuurslid van boeddhistisch Hospice de Liefde in Rotterdam. Het hospice gaat op 1 oktober 2019 open. De boeddhistische monnik Sungrab Woeser stelt in onderstaand artikel: ‘Een boeddhistische fundament voor het hospice is niet zichtbaar.’
Ehipassiko – metta, de universele taal van vriendelijkheid – Nele Beenaerts
Mettameditatie is het cultiveren van gedachten van welwillendheid en vriendelijkheid voor alle wezens. Het is een van de belangrijkste meditatievormen in het boeddhisme. Metta is een woord uit de Pali-taal en betekent ‘liefdevolle vriendelijkheid’.
Ardan – 31 maart 2019
Cartoon voor 31 maart 2019 door Ardan.
De virtuele denkster 206
…
Luisteren naar iemands verdriet leer je in de eerste plaats op je kussen (4)
Wat biedt hier bevrijding? Bevrijding zit diep in het DNA van het boeddhisme. In de Pali-canon vinden we de prachtige tekst: zoals de zee vele schatten herbergt maar slechts één smaak, die van zout, zo ook bevat de dharma vele schatten maar slechts één smaak, die van bevrijding.
Luisteren naar iemands verdriet leer je in de eerste plaats op je kussen (3)
Maar wat betekent dat eigenlijk, de gelofte alle levende wezens te bevrijden? Wie zijn alle levende wezens? De mensen, de dieren. Ook de planten? De mineralen? Of gaat dat te ver? En alle? Dat is toch onoverzichtelijk, daar is toch niet aan te beginnen.
Maarten van den Driest – het belang van mettā
Nu het nieuws zo vol met geweld en verdeeldheid is, redeloosheid, radeloosheid en reddeloosheid weer actueel lijken en de kiezer in toenemende mate stemt volgens vermeend direct eigenbelang, lijkt het heilzaam om eens wat te zeggen over liefde.
Chinese wetenschapper – ‘Wel vrijheid van religie en meningsuiting in Tibet’
‘In Tibet is dit beleid tot stand gekomen tijdens de democratische hervormingen in China (…) die 60 jaar geleden begon, veranderde het “theocratie”-systeem in het oude Tibet, schafte het uitbuitingsysteem af en verwijderde de privileges van tempels, herstelde religieuze functies die het lamaïsme had moeten hebben, hielp tempels zich opnieuw te richten op hun ware religieuze doeleinden en verleende mensen de vrijheid van godsdienst.’
Luisteren naar iemands verdriet leer je in de eerste plaats op je kussen (2)
Edel Maex. Vervolg van de commentaar bij de verzen uit de Gandhavyuha zoals zoals ze gezongen worden in de Mahakaruna Chan traditie.
‘Luisteren naar iemands verdriet leer je in de eerste plaats op je kussen’
Als je mededogen als bron, als uitgangspunt neemt, ben je er nu. Nu meteen. Zonder omwegen. Edel Maex over Avatamsaka.