• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Empowerment van vrouwen door middel van wijsheid

23 december 2020 door de redactie

Tijdens de COVID 19 lockdown in Sri Lanka kwamen zeven vrouwen met verschillende religieuze en etnische achtergronden samen om Wijsheid te brengen en hun boodschap dat vrouwen moeten worden gesterkt en dat hun stem voor nationale eenheid moet worden gehoord door middel van deze beweging.

Door Caryll Tozer en Soraya M. Deen

We noemden onszelf de Wijsheidsvrouwen en noemden het online programma dat we hebben gemaakt, “Wisdom Wednesdays”. Het programma wordt elke twee weken uitgezonden en sinds de start in maart 2020 hebben we 21 stimulerende shows georganiseerd, met duizenden mensen uit de hele wereld.

Als medeoprichters, een moslim en een christen zijn wij vastbesloten om door te gaan met deze opzet totdat er voldoende vrouwen opstaan en zeggen: “ons land en de volgende generaties verdienen beter en daarom moeten wij ons uitspreken als een beweging van vrouwen en ons inzetten voor nationale eenheid en verzoening”.

Een dertig jaar durende bloedige oorlog heeft Sri Lanka verdeeld. Men zou kunnen verwachten dat onze regeringen vooruitgang boeken met een robuuste agenda voor vredesopbouw. Maar er is niets verbeterd, zelfs geen tourniquet om het bloeden te stoppen. Opeenvolgende regeringen hebben geen serieuze agenda opgesteld,

Als natuurbeschermings- en milieuactivisten hebben we meegewerkt aan de oprichting van een organisatie om misbruik via de organisatie te ondersteunen en uit te roeien: One Home at a Time, die 17 huizen heeft gebouwd voor door vrouwen geleide huishoudens en waterputten voor dorpen die water nodig hebben. We geloven dat elk individu een verschil kan maken, en we hebben geld ingezameld, huizen gebouwd, voor deze vrouwen en hun familie die geen basishuisvesting hebben. We hebben gezien wat er gebeurt als je een vrouw steunt die vervolgens haar familie kan opvoeden.

Of we nu in NE-Nigeria, Bangladesh of Sri Lanka aanwezig zijn, vrouwen hebben een vaardige  hand gekregen. Patriarchie en misogynie zijn geïnstitutionaliseerd, structureel, interpersoonlijk en intrapersoonlijk.

Het team bestaat uit een ongelooflijk team van krachtige vrouwen, elk in hun eigen ervaring en individueel oeuvre. De groep vertegenwoordigt de verschillende etniciteiten, religies en krijgt kracht van elkaar. We hebben een ongelooflijk team.

Samen met ons is er Selvi Sachithanandam die via haar stichting helpt bij vredesopbouw en sociale transformatie door middel van spiritualiteit; Kamani Jinadasa die de grondlegger is van een centrum voor getroebleerde jongeren en uitgebreid werkt tegen gendergerelateerd geweld.

We hebben ook Farzana J. Khan die via haar stichting het onderwijs ondersteunt en werkt aan kleine en middelgrote ondernemingen; Ven. Tenzin Leckdron een bikkhuni die behoort tot een klooster in het Tibetaans boeddhisme en momenteel werkt in afgelegen gebieden in Australië; en Ameena Hussein die zich bezighoudt met verschillende sociale werkzaamheden en een uitgever en schrijver is.

Allemaal power houses in hun eigen vakgebied. Na de enorme uitdagingen en ontberingen van het leven weten we heel goed wat er nodig is om vrouwen op te beuren en ze de vaardigheden te geven om zich te ontplooien.

Onze missie is om vrouwen op te voeden en te inspireren. Vrouwen enkele basisvaardigheden bijbrengen, maar ze eerst laten weten dat ze machtig zijn. Het werk op Wijsheidswoensdagen is net begonnen.

We nemen onze show en onze gaven mee op de weg. We hebben gestructureerde workshops voor één dag en residentiële programma’s voor vrouwen. We willen hen samenbrengen; hen inspireren om kracht op te bouwen en de gemeenschap te organiseren.

Sri Lanka heeft een vrouwelijke bevolking van 52%, met een ellendige parlementaire vertegenwoordiging. Minder dan 12 % van de vertegenwoordigers zijn vrouwen. COVID heeft een krachtig signaal afgegeven aan de sterke vrouwen van Sri Lanka. Het is een tijd voor bezinning en voor verandering.

Vrouwen zijn de uitdaging aangegaan om hun energie thuis brandend te houden, voor hun kinderen te zorgen, misbruik en geweld te voorkomen. Ons doel is om die kracht en veerkracht aan te boren.

Wij zijn ook van mening dat op nationaal niveau de stem van een vrouw aan elke onderhandelingstafel moet worden gehoord om een evenwichtig en samenhangend antwoord op de problemen te geven.

Wij zijn subtiele activisten, geen fauteuilprogramma-ontwerpers. Als we bij de rivier komen als we het water modderig en vies vinden, gaan we de rivier in en maken we het water schoon. Onze grootste zorg is nu de financiering om deze beweging naar het volgende niveau te brengen.

Het samenbrengen van 35 vrouwen in een woonwerkplaats van vrijdagmiddag tot en met zondag is kostbaar. Maar we zien ook iets dat verder gaat, dat wanneer liefde, deskundigheid en betrokkenheid samenkomen, er magie kan gebeuren. Er zullen enablers zijn, en er zullen minderheidsrechten en vrouwenrechten zijn die in groot gevaar zijn.

De VN heeft de gelijkheid van mannen en vrouwen als een op zichzelf staand doel en een centraal uitgangspunt voor het bereiken van een inclusieve en duurzame ontwikkelingsagenda tegen 2030 vastgesteld. We moeten de participatie bevorderen. Bevordering van participatie – betekent dat we erkennen dat we elk iets unieks en belangrijks hebben om bij te dragen aan de samenleving.

We willen met ons werk nog twee andere concepten bevorderen. Subsidiariteit, en het beëindigen van toekomstige conflicten. We zijn niet getuige geweest van subsidiariteit in de context van de sociale theorie, die gebaseerd is op het vermogen van individuen om problemen op te lossen die hen aangaan zonder dat ze zich ermee bemoeien.

Op dit moment wordt Wisdom Wednesdays in meer dan 8.000 huizen over de hele wereld uitgevoerd. We ontvangen bemoedigend commentaar van een divers publiek. In een verdeelde wereld is het horen van een positieve boodschap als een druppel water in de oceaan.

Er is geen goed nieuws meer. Mensen die TV kijken weten dit. Het voeden van het spirituele is net zo belangrijk als het voeden van de hongerigen. Mensen zijn hongerig naar hoop en een nieuwe weg vooruit.

Individuele transformatie, gerichte en toegewijde actie leidt tot gemeenschapstransformatie. Deze keer willen we vrouwen mobiliseren om die actie te ondernemen. We hebben vrouwen nodig om zich uit te spreken tegen verdeeldheid en om een einde te maken aan racisme en onverdraagzaamheid. We willen deze kwesties aanpakken door middel van ervaringen en wijsheid van de vrouwen. Samen zullen we zo veel sterker staan.

Soraya M. Deen is advocaat, interreligieus adviseur en bekroond internationaal activist en organisator van de gemeenschap. Ze verdeelt haar tijd tussen Sri Lanka en Los Angeles en heeft uitgebreid geschreven over de benarde situatie van minderheden en minderheidsvrouwen.

Bron https://www.bignewsnetwork.com/news/267328041/empowering-women-through-wisdom?utm_source=feeds.bignewsnetwork.com&utm_medium=referral

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Mensenrechten, Onderwijs, Politiek, Tibetaans boeddhisme Tags: corona, one home at a time, power, programma's, Soraya M. Deen, Tenzin Leckdron, vrouwen, wijsheid, wijsheidsvrouwen

Lees ook:

  1. Isabella van Vliet over misbruik binnen Shambhala – ‘ik zal niet langer zwijgen’
  2. Indiase minister van Buitenlandse Zaken huldigt boeddhistisch klooster in Nepal in
  3. ‘Ben je gelukkig?’, vraag ik haar.
  4. De Boeddha en de klimaatramp (deel 1)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 5 maart 2021 - 7 maart 2021
    Retreat The Nectar of Healing and Well-being (online)
  • 6 maart 2021
    introductiecursus vipassana meditatie
  • 7 maart 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • 7 maart 2021
    Discovering Padmasambhava (online)
  • 8 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Limerick van Goff
  • Een dichter verlicht
  • Herinneringen aan Harada Tangen roshi – De vreugde van het schrobben
  • Stijlfiguren niet-weten: antithese
  • Het jaar 2021 – dag 64 – tuinpadvanmijnvader

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens