• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Doodstraf

31 december 2020 door gastauteur

In de V.S. worden momenteel, na zeventien jaar, in sneltreinvaart veel mensen die al jaren in federale gevangenissen op ‘death row’ zitten ter dood gebracht. Wanneer Trump op 20 januari aftreedt zal hij op de tweede plaats eindigen als president die de meeste mensen gedurende zijn termijn heeft laten executeren; meer dan de laatste tien presidenten samen. Dit jaar waren het er tien, in januari zullen er nog drie volgen.

Tekst: Courageous Abundance of the Heart

Steeds meer mensen in de V.S. zijn tegen de doodstraf; in 22 staten is de doodstraf inmiddels afgeschaft, in andere staten is hij opgeschort. Door het, in een aantal gevallen bijna criminele judiciaire, systeem zitten mensen ook onschuldig op death row en zijn onschuldige mensen al geëxecuteerd. De meesten zijn mannen en gekleurd.

Op 15 januari a.s. staat de executie van Dustin Higgs gepland voor een misdaad die hij mogelijk niet heeft begaan. Een gerechtelijke dwaling, een zwakke advocaat en samenzwerende medeverdachten leidden tot zijn veroordeling en binnenkort tot zijn executie. Er is geen geld, en nu ook geen tijd meer, om tot een nieuw onafhankelijk onderzoek te komen. Helaas is zijn zaak niet uniek.

Hoe wordt er in het boeddhisme tegen de doodstraf aangekeken?

Thich Nhat Hanh (Thay)*, de bekende Vietnamese boeddhistische monnik, zenleraar en vredesactivist zegt over iemand die een misdaad heeft gepleegd, dat deze geen gelukkig leven heeft gehad en dat ouders, leraren en andere betrokkenen niet in staat zijn geweest te helpen. Hij vindt ons daarom medeverantwoordelijk voor de daad die diegene heeft gepleegd. Iemand doden voor die daad helpt niet want als gevolg van onze complexe samenleving kunnen kwetsbare mensen tot zulke daden komen.

Hij adviseert ons te mediteren, heel diep te kijken, zodat we de wortels kunnen zien van waaruit het plegen van een misdaad is ontstaan en stelt dat we eigenlijk al te laat zijn wanneer het tot een misdaad is gekomen.

In een vraag en antwoordsessie formuleerde Thich Nhat Hanh het als volgt:

Vraag: “Thay, wat is uw mening over de doodstraf? Stel dat iemand tien kinderen heeft vermoord. Waarom zou hij dan nog mogen leven?”

Antwoord: “Er zijn tien mensen dood; nu wil men er nog een, men wil er elf. Iemand die tien kinderen heeft vermoord, is een zieke. Natuurlijk willen we hem opsluiten om te voorkomen dat hij nog meer mensen doodt, maar dit is een ziek persoon, en we moeten manieren vinden om hem te helpen. Hem doden helpt hem niet, en helpt ons niet. Er zijn anderen zoals hij in de samenleving, en als we daar diep naar kijken, weten we dat er iets mis is met onze samenleving; onze samenleving heeft zulke mensen gecreëerd. Als we naar hen kijken, kunnen we in het licht van inter-zijn de andere elementen zien die hen hebben voortgebracht. Dat is hoe begrip in jezelf opkomt, en dan zie je dat die personen geholpen moet worden, en niet gestraft. Je moet hen natuurlijk opsluiten voor de veiligheid van andere kinderen, maar hen opsluiten is niet het enige wat we kunnen doen. Straffen is niet het enige, we kunnen het veel beter doen. Als we hier buiten minder zouden lijden, en een beetje tijd zouden maken, kunnen we iets doen om degenen binnen te helpen. Daarom onthult het doden van die personen alleen onze zwakheid. We geven ons over. We weten niet meer wat we moeten doen, en we geven het op. Het is een kreet van wanhoop als je mensen moet doden. Ik hoop dat we samen kunnen oefenen om diep te zoeken om betere middelen te vinden dan de doodstraf goed te keuren. Mijn antwoord op de gestelde vraag is dat niet alleen gerechtigheid en mededogen kunnen verzoenen, maar we kunnen ook aantonen dat ware gerechtigheid mededogen en begrip in zich moet hebben.”

* In een volgende bijdrage bekijken we hoe de Dalai Lama tegen de doodstraf aankijkt.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Dalai Lama, Geluk, Mensenrechten, Politiek, Rechtspraak Tags: Donald Trump, doodstraf, Thich Nhat Hanh, toename uitvoering, VS

Lees ook:

  1. ‘Het boeddhisme wordt gekoloniseerd en onherkenbaar gemaakt door het Westen’
  2. VS weigert toegang van Chinezen die vrije toegang tot Tibet blokkeren
  3. Hooggerechtshof VS -‘boeddhistische geestelijke verzorgers mogen niet geweigerd worden in executieruimten’
  4. Amerikaanse zenpriester wil uitvoer doodstraf laten uitstellen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. lp Sander Khemadhammo zegt

    31 december 2020 om 14:56

    Momenteel hebben van alle boeddhistische landen enkel Cambodja en Hongkong de doodstraf afgeschaft. Laten we hopen dat veel andere landen volgen.

  2. Henk van Kalken zegt

    1 januari 2021 om 11:23

    Thay heeft volkomen gelijk. Zodra mensen die pretenderen het beter te weten de doders van doden gaan ombrengen onderscheiden ze zich niet meer van welke doder dan ook.

    • Piet Nusteleijn zegt

      1 januari 2021 om 12:43

      We moeten het inderdaad niet opgeven en zélf blijven oefenen en voor-leven om ‘het’ op te lossen.
      Die oplossing ligt voorbij het denken.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 4 maart 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 5 maart 2021
    Lezing - 'Living and Working at Odiyan: Maintaining a Home for the Dharma in the West'
  • 5 maart 2021 - 7 maart 2021
    Retreat The Nectar of Healing and Well-being (online)
  • 6 maart 2021
    introductiecursus vipassana meditatie
  • 7 maart 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Kritiek op poseren schaars geklede ‘Miss Grand Mexico’ naast Boeddhabeeld
  • Wat doet de Nederlandse politiek voor de onderdrukte Tibetanen?
  • De smaak van niet-weten
  • Het jaar 2021 – dag 62 – schoenloos
  • Van de in totaal 330 – 153 boeddhistische monniken testen corona positief in Himachal Pradesh

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens