• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Achtergronden » Doodstraf

Doodstraf

31 december 2020 door gastauteur

In de V.S. worden momenteel, na zeventien jaar, in sneltreinvaart veel mensen die al jaren in federale gevangenissen op ‘death row’ zitten ter dood gebracht. Wanneer Trump op 20 januari aftreedt zal hij op de tweede plaats eindigen als president die de meeste mensen gedurende zijn termijn heeft laten executeren; meer dan de laatste tien presidenten samen. Dit jaar waren het er tien, in januari zullen er nog drie volgen.

Tekst: Courageous Abundance of the Heart

Steeds meer mensen in de V.S. zijn tegen de doodstraf; in 22 staten is de doodstraf inmiddels afgeschaft, in andere staten is hij opgeschort. Door het, in een aantal gevallen bijna criminele judiciaire, systeem zitten mensen ook onschuldig op death row en zijn onschuldige mensen al geëxecuteerd. De meesten zijn mannen en gekleurd.

Op 15 januari a.s. staat de executie van Dustin Higgs gepland voor een misdaad die hij mogelijk niet heeft begaan. Een gerechtelijke dwaling, een zwakke advocaat en samenzwerende medeverdachten leidden tot zijn veroordeling en binnenkort tot zijn executie. Er is geen geld, en nu ook geen tijd meer, om tot een nieuw onafhankelijk onderzoek te komen. Helaas is zijn zaak niet uniek.

Hoe wordt er in het boeddhisme tegen de doodstraf aangekeken?

Thich Nhat Hanh (Thay)*, de bekende Vietnamese boeddhistische monnik, zenleraar en vredesactivist zegt over iemand die een misdaad heeft gepleegd, dat deze geen gelukkig leven heeft gehad en dat ouders, leraren en andere betrokkenen niet in staat zijn geweest te helpen. Hij vindt ons daarom medeverantwoordelijk voor de daad die diegene heeft gepleegd. Iemand doden voor die daad helpt niet want als gevolg van onze complexe samenleving kunnen kwetsbare mensen tot zulke daden komen.

Hij adviseert ons te mediteren, heel diep te kijken, zodat we de wortels kunnen zien van waaruit het plegen van een misdaad is ontstaan en stelt dat we eigenlijk al te laat zijn wanneer het tot een misdaad is gekomen.

In een vraag en antwoordsessie formuleerde Thich Nhat Hanh het als volgt:

Vraag: “Thay, wat is uw mening over de doodstraf? Stel dat iemand tien kinderen heeft vermoord. Waarom zou hij dan nog mogen leven?”

Antwoord: “Er zijn tien mensen dood; nu wil men er nog een, men wil er elf. Iemand die tien kinderen heeft vermoord, is een zieke. Natuurlijk willen we hem opsluiten om te voorkomen dat hij nog meer mensen doodt, maar dit is een ziek persoon, en we moeten manieren vinden om hem te helpen. Hem doden helpt hem niet, en helpt ons niet. Er zijn anderen zoals hij in de samenleving, en als we daar diep naar kijken, weten we dat er iets mis is met onze samenleving; onze samenleving heeft zulke mensen gecreëerd. Als we naar hen kijken, kunnen we in het licht van inter-zijn de andere elementen zien die hen hebben voortgebracht. Dat is hoe begrip in jezelf opkomt, en dan zie je dat die personen geholpen moet worden, en niet gestraft. Je moet hen natuurlijk opsluiten voor de veiligheid van andere kinderen, maar hen opsluiten is niet het enige wat we kunnen doen. Straffen is niet het enige, we kunnen het veel beter doen. Als we hier buiten minder zouden lijden, en een beetje tijd zouden maken, kunnen we iets doen om degenen binnen te helpen. Daarom onthult het doden van die personen alleen onze zwakheid. We geven ons over. We weten niet meer wat we moeten doen, en we geven het op. Het is een kreet van wanhoop als je mensen moet doden. Ik hoop dat we samen kunnen oefenen om diep te zoeken om betere middelen te vinden dan de doodstraf goed te keuren. Mijn antwoord op de gestelde vraag is dat niet alleen gerechtigheid en mededogen kunnen verzoenen, maar we kunnen ook aantonen dat ware gerechtigheid mededogen en begrip in zich moet hebben.”

* In een volgende bijdrage bekijken we hoe de Dalai Lama tegen de doodstraf aankijkt.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Dalai Lama, Geluk, Mensenrechten, Politiek, Rechtspraak Tags: Donald Trump, doodstraf, Thich Nhat Hanh, toename uitvoering, VS

Lees ook:

  1. Doodstraf (2)
  2. ‘Het boeddhisme wordt gekoloniseerd en onherkenbaar gemaakt door het Westen’
  3. Doodstraf 3
  4. Hooggerechtshof VS -‘boeddhistische geestelijke verzorgers mogen niet geweigerd worden in executieruimten’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. lp Sander Khemadhammo zegt

    31 december 2020 om 14:56

    Momenteel hebben van alle boeddhistische landen enkel Cambodja en Hongkong de doodstraf afgeschaft. Laten we hopen dat veel andere landen volgen.

  2. Henk van Kalken zegt

    1 januari 2021 om 11:23

    Thay heeft volkomen gelijk. Zodra mensen die pretenderen het beter te weten de doders van doden gaan ombrengen onderscheiden ze zich niet meer van welke doder dan ook.

    • Piet Nusteleijn zegt

      1 januari 2021 om 12:43

      We moeten het inderdaad niet opgeven en zélf blijven oefenen en voor-leven om ‘het’ op te lossen.
      Die oplossing ligt voorbij het denken.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 augustus 2022
    Kum Nye Dancing zomerserie | Online | vanaf 14 aug
  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Boeddha in de bajes – levenslang
    • Halte Hertenkamp – Door wie laat ik me gek maken? Stil water
    • Edel – Vrijheid
    • Wanneer doen mensenrechten er weer toe?
    • Verlichting is geen wijwater

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens