• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Majestueuze eenzaamheid

5 januari 2021 door de redactie

Eenzaamheid is een thema dat in 2020 nadrukkelijk in de belangstelling stond. De koning had het in zijn toespraak op televisie in maart vorig jaar over het ‘eenzaamheidsvirus’. Marjan Slob, filosoof en winnaar van de Socratesbeker in 2017, schreef een boek over eenzaamheid en het was ook het thema van het hoofdartikel van de kersteditie van Vrij Nederland. De belangstelling voor het onderwerp is gemakkelijk te verklaren: de social distancing en lockdowns van 2020 zorgden ervoor dat we ons meer afzonderden en opsloten. We werden ‘eenpitters’, voor wie eenzaamheid op de loer lag.

Ook in boeddhistische sangha’s verdween het samenzijn. Meditaties, retraites en lezingen werden allemaal online gehouden. Dat was wel even slikken. Sangha’s drijven immers op gemeenschapszin, op elkaar steunen en inspireren. Waar blijft die inspiratie als je elkaar alleen maar via het scherm ontmoet?

Hans Knibbe, spiritueel leider van de school voor Zijnsoriëntatie, ging hierop in bij een drieweekse online retraite die hij begeleidde in de zomer van 2020. Eenzaamheid is wat je tegenkomt als je bereid bent alles los te laten wat je houvast lijkt te bieden. Geen ‘zielige’ eenzaamheid maar een eenzaamheid die rijkdom geeft, een majestueuze eenzaamheid. In een sangha ontmoet je elkaar vanuit die eenzaamheid. 

Vertrouwen

Zijnsoriëntatie is een modern, westers pad van verlichte levenskunst dat erop gericht is om je inherente vrijheid te leren herkennen én te leven. Het uitgangspunt is je verlichte essentie; het pad is die essentie actualiseren. Een belangrijke sleutel op dit pad van levenskunst is vertrouwen. Vertrouwen in je verlichte aard.

Om je vrije aard in het dagelijks leven vorm te geven is het nodig je zowel verticaal (spiritueel) als horizontaal (psychologisch) te ontwikkelen. Dat doe je door dagelijkse meditaties, retraites, psychologisch werk. Daardoor zal het zicht zich ontwikkelen en je subtiele centrale energiekanaal zich openen. Misschien geeft je dat het idee dat je op een lineair traject bent. Maar dat lineaire traject is een reïficatie van je geest. Dat is een stolling van werkelijkheid, in tijd in dit geval. Die tijd is er niet. Het enige wat er is, is jouw Gewaarzijn en zijn manifestaties. Het is een tijdloos gebeuren.

Het pad van verlichting is een pad van tijdloosheid en een pad van vertrouwen. Het is een pad van volkomen oplossing van alles waarvan je dacht dat jij het was en van wat je dacht over de wereld. Dat is de deal. Dat is wat het pad van verlichting is. Dat is wat verlichting is. Het is zowel vreugdevol en majestueus als een deconstructie van alle werkelijkheidsaannames.

Moed

Daarmee is het een pad voor de moedigen. Longchenpa, een Tibetaans boeddhistisch leraar uit de veertiende eeuw, beschreef dat in één van de eerste tantra’s uit het boek A Treasure Trove of Scriptual Transmission. Daarin word je aangesproken met: “Oh, moedig en waardig wezen”.

Je doet dit werk met moed en de bereidheid om alles los te laten wat je troost en houvast geeft, wat je identiteit geeft. Dan zul je complete eenzaamheid ervaren. Niet de eenzaamheid van verstoken te zijn van contact, maar de eenzaamheid die wijst naar jouw basisconditie. De grond van jouw Zijn is niet gericht op wat je gewoonlijk ervaart, op gevoelsstaten. Dat betekent ook dat de grond van jouw Zijn niet functioneert in relatie. Hij komt niet voort uit relatie, is niet gevormd door relatie en oriënteert zich niet op relatie. De grond van jouw Zijn ís. Daarin is zo’n schoonheid en rijkdom.

Rijk

Het is dus een eenzaamheid die rijkdom blijkt te zijn. Daar moeten we dan ook niet moeilijk over doen. De glans van je wezen is daar. De sangha is elkaar ontmoeten vanuit eenzaamheid. Eigenlijk hoeven we elkaar niet meer te ontmoeten, die ontmoeting is er al. Verlichting is er al. In de loop van een retraite worden er verschillende vormen van beoefening toegevoegd, maar basaal wordt er niets toegevoegd. Basaal doet verlichting zijn werk in jou, als jou. Dat is de houding. Dus ontspán.

Dat is ook de gift aan de wereld en de gift aan de sangha. Dáár ben je de sangha, daar ben je lid van de sangha. We hebben allemaal nu toegang tot een majestueuze Zijnswijze. Het is jouw taak als lid van de sangha om dat te bewaren en het samenzijn niet te reduceren tot een sociaal fenomeen van herkenning en bij elkaar horen. Alhoewel dat er ook is. Ik hou daar ook erg van, maar dat is niet de basis van het samenzijn, dat is niet de basis van het pad.

Dus als we verder gaan met de retraite, doe dat dan niet vanuit een houding van ‘er is nog iets wat ik nodig heb’, als een bouwsteen voor mijn verlichte manier van zijn. Die is er niet. Die krijg je ook niet. Je bent er al, je hebt het al, de aanwijzingen zijn er al. Dus we vervolgen onze majestueuze eenzaamheid met elkaar, via Longchenpa, via de uitwisseling met elkaar, zonder enige hebberigheid. Alsof we verlicht zijn en als verlichte wezens participeren in de communicatie van verlichting.

Bovenstaande is een iets ingekorte versie van het artikel dat verscheen in het tijdschrift De Cirkel (nummer 61, december 2020). Hierin komen verder nog artikelen voor over integratie, verlicht burgerschap, compassie en inclusiviteit/diversiteit in westerse sangha’s.

Klik op onderstaande link voor een inkijkexemplaar van dit nummer van de Cirkel: https://www.flipsnack.com/Cirkel/de-cirkel-61.html

Het tijdschrift is te bestellen bij de Stichting Zijnsoriëntatie via emailadres: info@zijnsorientatie.nl

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Geluk, Gezondheid, Media, Tibetaans boeddhisme Tags: corona, De Cirkel, eenzaamheid, gewaarzijn, Hans Knibbe, Longchenpa, verlichting, Zijnsorientatie

Lees ook:

  1. Boeken – De eenzame eeuw
  2. Minder happy singles door corona
  3. Eenzaamheid
  4. Het jaar 2020 – dag 275 – 1zaam

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 10 maart 2021
    Lezingenserie 'Mystiek leven'
  • 11 maart 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 12 maart 2021 - 14 maart 2021
    Zen Spirit Weekend over Angst, Zen en Vertrouwen
  • 13 maart 2021
    Workshop meditatie | Verborgen Vrijheid online
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Verkiezingen: Hoe te kiezen als boeddhist?

Adi Ichsan - 8 maart 2021

Met de verkiezing in aantocht, worden wij als burgers gevraagd om de maatschappelijke plicht te vervullen. Hoe moet je als boeddhist kiezen? Moet je überhaupt gebruik maken van je recht om te kiezen? Zei de boeddha niet dat je het eigenpersoonlijk belang niet moet volgen en dat je bij ideeën twisten geen partij moet kiezen, volledig gelijkmoedig los van deze wereld?

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Bijna raak is helemaal mis – de via negativa naar niet-weten
  • Het jaar 2021 – dag 67 – Maarten
  • Boeken – Jongeren. Klimaat. Nu.
  • Wakker Dier lanceert de Ontstemwijzer
  • Vondst eerste kievitsei start van weidevogelseizoen 2021

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens