• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De kern van de yoga – yogastijlen

De kern van de yoga – yogastijlen

30 december 2020 door Dharmapelgrim

Er bestaat een direct verband tussen yoga en  Gautama Boeddha. Reden genoeg voor mij om een serie afleveringen  over yoga te schrijven. Je zult vergeefs zoeken naar bronvermeldingen. Iedere zin  is ‘naar mijn voorlopige mening’  en elke stelling poneer ik  ‘volgens mijn huidige inzichten’. Ik neem de volle verantwoordelijkheid voor elk citaat op me, in de context van het moment.  Misschien is wat ik schrijf zowel waar als niet waar, of noch waar, noch niet waar, want dat kan ook. Openheid is de bron van wijsheid, en elk ‘zeker weten’ is een rotsblok waarmee je die bron afsluit.  Neem niets zomaar van anderen aan, ook niet van mij. Toets het zelf. Doe dat vooral grondig.
Dharmapelgrim Yogi.

Hoe je Yoga ook omschrijft, als je aanneemt dat alles eén is, kan er slechts één Yoga zijn; maar wanneer je je aansluit bij een klassieke indeling, kun je wel drie vormen van Yoga onderscheiden: Karma Yoga, Bhakti Yoga en Jnana Yoga. Beschouw deze drie maar als de drie pijlers waarop alle Yoga rust. En iedere vorm kent weer talloze stijlen waarin het beoefent wordt.  Neem je het individu als uitgangspunt, dan zijn er net zoveel stijlen van Yoga mogelijk als er mensen zijn. Dat zijn er miljarden. Let wel: zoveel zijn er mogelijk! In de praktijk zijn er aanzienlijk minder vormen dan stijlen!. Hieronder vind je voorbeelden van Yogastijlen die aan één leraar (of slechts enkele personen) of school zijn te koppelen:

Anishayoga: Het boek dat Johan Noorloos  over Anishayoga heeft geschreven,  toont veel  lichaamshoudingen die voor niet erg lenige mensen niet of nauwelijks uitvoerbaar zijn.

Ashtangayoga  (Pattabhi Jois) Asthanga, betekent “acht ledematen” (Sanskriet), Het is een snelle, intensieve yogastijl, verwant aan Iyengar-yoga. Deze stijl maakt gebruik van een aantal sterke yogahoudingen  (asana’s)  die in een vaste volgorde worden uitgevoerd.

Bikram yoga: (Bikram Choudhury, 1946) Bikram ontwikkelde de zogenoemde “hete yoga”. Deze stijl kent 26 houdingen die steeds in dezelfde volgorde worden herhaald. Aan het nut van de hoge omgevingstemperatuur kan ernstig worden getwijfeld (het kan zelfs schadelijk zijn). Competitie / wedstrijden / en zelfs Yoga-kampioenschappen staan haaks op waar de traditionele Yoga voor staat.

Dru yoga: ‘yoga van het hart’; toegankelijk gemaakt door het echtpaar Chagganbai en Ecchaben Patel, gekenmerkt door rustige, zachte uitvoering van alle oefeningen en ‘leven vanuit het hart’.  Dru Yoga hecht veel waarde aan de Bhagavad Gita.  De nadruk ligt op op de stilte in jezelf. Het gaat daarbij niet alleen om afwezigheid van geluid, maar om “dat wat in essentie altijd hetzelfde (of persoonlijker: dezelfde) is.”

Iyengar yoga: (B.K.S. Iyengar) Deze stijl is verwant aan Asthanga Yoga; maar met meer nadruk op  juiste uitlijning (kijkrichting). Deze yogastijl maakt soms  gebruikt van  hulpmiddelen en omvat vooral statische bewegingen waarbij je vlot van ene naar de andere  houding gaat.

Jivamukti yoga: (Sharon Gannon en David Life) De kernfilosofie van  deze stijl komt tot uiting in vijf leerstellingen: ahimsa (geweldloosheid) , bhakti, meditatie , nada en leefregels.

Over ahimsa, bhakti, meditatie en  nada schrijf ik in volgende afleveringen. Over leefregels het volgende:

Leefregels hebben vaak een religieuze oorsprong, waardoor ze kenmerkend zijn voor een bepaalde godsdienstige stroming. Een bekend voorbeeld hiervan is het islamitisch gebod op het eten van halal voedsel (rein voedsel) en het verbod op het nuttigen van haram (onrein) voedsel, zoals varkensvlees. Er bestaan ook leefregels van niet religieuze oorsprong. Deze leefregels zijn vaak uitgevaardigd door organisaties die zich met het bevorderen van gezondheid bezig houden, en hebben vaak als doel voorkomen van gezondheidsschade. Voorbeelden: niet roken, stoppen met roken; minstens een half uur per dag bewegen; beperken van het gebruik van zout, suiker, vet etc.

Leefregels zijn tijd- en cultuurgebonden en per definitie volstrekt arbitrair. In de loop van de geschiedenis zie je ook hoe leefregels veranderen of zelfs omkeren, waardoor wat eerst goed gebruik was ineens tot taboe verklaard wordt of omgekeerd. Zijn leefregels onzin? Nee, maar het is wél zeer verstandig om zelf goed na te denken of en waarom je een bepaalde leefregel gaat volgen of negeren. Neem daarom altijd kennis van de achterliggende argumentaties en toets de leefregel regelmatig aan veranderende inzichten. Wanneer iemand tegen je zegt dat je een gedrags- of leefregel moet volgen ‘omdat ik het zeg’ is dat géén goed argument, maar een machtswoord. “Omdat ik het zeg’  kun je zeggen tegen een kind, in het kader van opvoeden, maar zelfs dan is het vaak toch beter om eerst de regel uit te leggen.

Kashmir yoga. Deze uit Kashmir afkomstige stijl, benadrukt het energetische lichaam. Houdingen (asana’s) worden langere tijd aangehouden om uiteindelijk volledig ontspannen (met zo min mogelijk inspanning aangehouden oefening) op te gaan (tot éénheid te komen) in de houding.

Kripalu yoga. (Saraswati Chandra = Swami Kripalvananda, de mededogende;  1913 – 1981)  De basis van deze yoga bestaat uit  liefde (Bhakti  Yoga), praktisch handelen  (Karma Yoga) en zelfontplooiing (Raja  Yoga).

Kriya Yoga. (Babaji, Lahiri Mahasaya, Sri Yukteswar en Paramhansa Yogananda) Kriya yoga verwijst in de Yoga Sutra’s naar de “praktische” aspecten van de Yogafilosofie, dat wil zeggen naar de “éénwording met God of het Opperwezen” door consciëntieus uitvoeren van alledaagse taken. Kriya Yoga heeft duidelijk elementen van klassieke Yogavormen als Bhakti-; Karma- en Jnana Yoga. In plaats van ingewikkelde lichaamshoudingen, presenteert Yogananda een serie eenvoudige oefeningen om het lichaam soepel en fit te houden.

Kundalini yoga (yogi Bhajan; 1929 – 2004; leerling van Sant Hazara Singh.) Deze stijl legt de nadruk op het ontsluiten van de kundalini-energie. Deze energie moet via energiekanalen in / rond de wervelkolom naar boven toe worden geleid. Gaat dit ongecontroleerd, te snel of zonder goede begeleiding, kan dit zeer negatieve effecten hebben, zoals het ontstaan van psychosen. Hiervoor hebben diverse mensen (waaronder goede yoga-leraren) gewaarschuwd. Kortom: bezint eer ge aan deze stijl begint!

Poweryoga. Deze stijl heeft veel weg van een stevige workout, zonder dat je je in de achtergrond en filosofie van Yoga hoeft te verdiepen. Het is meer een sport of vorm van gymnastiek. Prima, maar het heeft weinig met Yoga  te maken.

Satyananda yoga. (swami Satyananda Saraswati; 1923 – ?) Dit is een stijl  die je ook ‘ integrale Yoga’ kunt noemen. Het  bevat elementen uit Kriya yoga, Karma yoga, Jnana yoga en Bhakti yoga. Verder kent het  34 oefeningen verdeeld over drie groepen houdingen, gericht op: gewrichten (los en soepel houden); spijsvertering (optimaliseren); en energiestromen in het lichaam (optimaliseren). De swami zei: “Yoga gaat niet over zwaailichten in meditatie. Yoga gaat over het leven van alledag.”

Yinyoga. (Paul Grilley; 1959) Ontstaan in Californië. Deze stijl is meditatief en kent 27 verschillende asana’s (lichaamshoudingen). De houdingen worden lang aangehouden en is daarmee vergelijkbaar met Kashmir-Yoga.

Je hoeft niet hoogopgeleid te zijn om je volledig aan Yoga te wijden. Je hoeft zelfs geen levende goeroe  te hebben, hoewel dat wel prettig is. Daar staat tegenover dat er leraren zijn die vanuit het verleden bruggen over de tijd hebben geslagen. Zij ‘leven voort’ in hun geschriften, en in de leringen die hun volgelingen door de eeuwen heen nog steeds overdragen.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, de kern van yoga, Geluk, Gezondheid Tags: goeroe, stijlen, yoga

Lees ook:

  1. Wereldberoemde yoga goeroe Iyengar (95) overleden
  2. De kern van de yoga – yoga is een systeem
  3. De kern van yoga – Bhakti yoga (deel 2)
  4. De kern van yoga – Karma yoga (deel 1)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Peter zegt

    30 december 2020 om 22:58

    Beste Dharma pelgrim,
    Dank voor de beknopte en duidelijke opsomming van deze vooral in het Westen gekende yogastijlen. In alle bescheidenheid zou ik willen opmerken dat vele van de bovenvermelde yogastijlen elkaar soms in hun evolutie beïnvloedt hebben maar dat ze deels ook een tegemoetkoming zijn van de klassieke yoga aan de vraag van de Westerse beoefenaar naar een meer op gezondheid geïnspireerde en sportieve invulling van yoga. Helaas werd door die tegemoetkoming soms de filosofie en levenshouding, die yoga uiteindelijk is, uit het oog verloren. Zonder afbreuk te willen doen aan de inhoudelijke kwaliteit van die nieuwere yogastijlen bleek echter na verloop van tijd dat sommige grondleggers (zie Bikram Chowdoury, Pathabi Jois en Yogi Bhajan) door de verheven status die ze door hun Westerse volgelingen kregen toegemeten niet aan bepaalde verleidingen konden weerstaan met pijnlijke schandalen tot gevolg.
    Het verwonderd me overigens dat de Hatha yoga, de authentieke en oudste vorm van de ‘lichamelijke’ yoga in de opsomming vergeten werd.
    Uiteindelijk is yoga toch zoveel meer dan enkel lichaamsoefeningen, het is voor alles een morele levenshouding die met glans die van het Boeddhistische achtvoudige pad evenaart.

    Yogas Citta Vrtti Nirodahah’

    ‘Het stillen van de bewegingen in de geest is yoga’

    Patanjali

  2. DHARMAPELGRIM zegt

    1 januari 2021 om 13:20

    Hatha Yoga is geen stijl maar een vorm, zie vorig artikel. In een volgend artikel (na Bhakti Yoga, Karma Yoga en Jnana Yoga) ga ik uitgebreid op Hatha Yoga in. Veel Yogastijlen in dit artikel genoemd, zijn op Hatha Yoga gebaseerd. Kortom: Hatha Yoga ontbreekt niet.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
04 feb
Innerlijke ruimte | Live en Online Workshop Kum Nye Yoga
4 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
05 feb
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
5 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 34 – rotterdamseriet
    • Wie straft koning Yama?
    • Boeddha in de Linie – terugblik op een verstilde periode
    • Boeken – ‘Odi en het Grote Bedoelingenboek’
    • VrijdagZindag – Niet normaal!

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens