• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

De kern van yoga – Karma yoga (deel 1)

20 januari 2021 door Dharmapelgrim

‘Er bestaat een direct verband tussen yoga en Gautama Boeddha. Reden genoeg om een serie afleveringen  over yoga te publiceren in een Boeddhistisch Dagblad.
Lezers zullen doorgaans vergeefs zoeken naar bronvermeldingen. Ik verschuil mij niet achter anderen. Iedere zin  is ‘naar mijn voorlopige mening’  en elke stelling poneer ik  ‘volgens mijn huidige inzichten’. En nee, ik noem meestal geen namen. Ik neem de volle verantwoordelijkheid voor elk citaat op me, in de context van het moment.  Misschien is wat ik schrijf zowel waar als niet waar, tegelijkertijd! En wie weet is het noch waar, noch niet waar, want dat kan ook. Openheid is de bron van wijsheid, en elk ‘zeker weten’ is een rotsblok waarmee je die bron afsluit.   Neem niets zomaar van anderen aan, ook niet van mij, maar toets het zelf. Doe dat laatste vooral grondig.
Dharmapelgrim yogi.

Wat is Karma yoga en wat betekent het in het dagelijks leven?.  Om te beginnen heeft het begrip karma meerdere betekenissen, net als het woord: werk. Vroeger had ik werk. Nu schrijf ik een boekwerk. Als kind werd ik soms gepest, en dat vond ik van de plaaggeesten die dat deden geen werk. Het werk van een kunstenaar levert een kunstwerk op, en jong hout werk nog. Een uurwerk is een ding, een uur werk duurt zestig minuten.

Karma. De eerste betekenis die dit woord heeft in combinatie met Karma-yoga is: al jouw doen en laten. Vooral ook dat laatste. Veel mensen veronderstellen dat alleen wat je doet telt, maar dat is slechts de helft van de realiteit. Alles wat je laat – dus niet doet – telt ook. Maar uitsluitend wanneer je je dat bewust bent. Het gaat – zoals alles bij yoga – om de intentie! En intenties bestaan uitsluitend bij de gratie van bewustzijn. Om het begrip ‘karma’ juist te kunnen vatten, zul je dus óók moeten snappen wat intenties zijn en wat bewustzijn is. Simpel gezegd: je bent je ergens bewust van als je beseft wat er is en wat er gebeurt. Voor Karma-yoga is het dus noodzakelijk dat je beseft wat je doet en ook beseft wat je niet doet. Je doet iets omdat je dat wilt doen, en je laat iets omdat je ervoor kiest dát “iets” niet te doen. Voorbeelden: Iemand valt in het water en dreigt te verdrinken. Jij ziet dat, maar je doet niks… dat betekent dat je er – om welke reden ook – voor hebt gekozen die persoon aan zijn lot over te halen. Daarmee schep je karma. Is dat goed of is dat niet goed? Dat weet ik niet, omdat ik geen idee heb waarom je niets doet. Misschien kun je zelf niet zwemmen? Misschien staat er een gevaarlijk sterke stroming waar jij niets mee kunt, behalve óók verdrinken. Er kan van alles aan de hand zijn. Maar wat er ook aan de hand is, er ontstaat karma zodra jij besluit géén actie te ondernemen – of dat nu uit verlammende angst is of vanuit een weloverwogen keuze.  In het eerste geval kun je zelfs de intentie hebben de ander te redden, maar jouw angst blokkeert dat. Een sterke stroming is ook een duidelijke redenen: je wilt jezelf niet óók tot drenkeling maken. Maar misschien houd je jezelf wel terug van reddingspogingen, omdat je een hekel aan de persoon hebt en eigenlijk wel blij bent dat je er op deze manier vanaf komt.  De intentie is dan misschien wel: “opgeruimd is netjes”. Daarmee creëer je wél karma! Maar stel nu dat die persoon in het water valt terwijl je daar helemaal niets van meekrijgt? Dan ontstaat er ook geen karma, want er valt voor jou helemaal niets te doen of te laten.

Je kunt met karma ook geen berekeningen maken, zoals sommige mensen doen. Die tellen goede daden bij elkaar op en trekken daar weer slechte daden van af… zo werkt het niet. Karma is geen rekensom. Als je maar genoeg goede daden doet, blijf je in de plus, mits je natuurlijk niet te veel slechte daden op je kerfstok hebt, want dan kom je in de min!. En, zo denken die mensen dan, hoe hoger je in de plus eindigt, hoe beter jouw volgende leven op aarde zal zijn, als je in reïncarnatie  gelooft, en hoe lager in de min, hoe slechter of armzaliger jouw volgende bestaan.  Je zou zomaar in een volgend leven als aardworm ter wereld kunnen komen.  Of als steekmug. Ik noem maar wat. Nogmaals: zo werkt het niet.

Re-incarnatie betekent: opnieuw in het vlees komen. Hier speelt ook het begrip samsara of samskara een rol. Samsara’s zijn impressies (of gewoontes) die we van de wereld hebben en waardoor we op bepaalde dingen altijd op een bepaalde manier reageren. Jouw persoonlijke samsara’s zijn gevormd door dingen die je hebt meegemaakt in het verleden. Voorbeeld: Ben je vroeger eens een keer een yogales binnengestapt, maar was dit een hele ongemakkelijke ervaring? Dan heb je misschien wel de overtuiging opgebouwd dat yoga niets voor jou is. Elke keer als yoga op je pad komt, reageer je bijna automatisch met ‘dat is niets voor mij’. Dit is een samsara. Het is een bepaalde (vaak beperkende) overtuiging die je over iets hebt. Samsara’s weerhouden je ervan om de wereld te zien zoals hij echt is. Samsara’s zijn er in alle soorten en maten en hebben meer invloed op je leven dan je vaak denkt. Nog enkele voorbeelden:‘ Waarom heb ik altijd ongeluk?’ ‘Ik kan geen leuke baan krijgen want ik ben niet slim genoeg.’ ‘Zo ben ik nu eenmaal en ik kan niet veranderen.’ ‘Als ik een presentatie moet geven raak ik altijd in paniek.’ Deze samsara’s beïnvloeden hoe we op dingen reageren en hoe we handelen. Vervolgens beïnvloeden ze ons doen en laten (karma) en hoe we reageren op gebeurtenissen die we meemaken en daardoor weer  op de samsara’s die we hebben. Een vicieuze cirkel dus.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, de kern van yoga, Geluk, Gezondheid Tags: karma, Karma yoga, yoga

Lees ook:

  1. De kern van yoga – Bhakti yoga (deel 1)
  2. De kern van yoga – Bhakti yoga (deel 2)
  3. Boeddhistische psychologie en westerse psychotherapie
  4. Zin en onzin

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 5 maart 2021 - 7 maart 2021
    Retreat The Nectar of Healing and Well-being (online)
  • 7 maart 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • 7 maart 2021
    Discovering Padmasambhava (online)
  • 8 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 10 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • De virtuele denkster 307
  • GMF – financiële steun gezinnen Sri Lanka
  • Limerick van Goff
  • Een dichter verlicht
  • Herinneringen aan Harada Tangen roshi – De vreugde van het schrobben

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens