• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De kern van yoga – Karma yoga (deel 1)

De kern van yoga – Karma yoga (deel 1)

20 januari 2021 door Dharmapelgrim

‘Er bestaat een direct verband tussen yoga en Gautama Boeddha. Reden genoeg om een serie afleveringen  over yoga te publiceren in een Boeddhistisch Dagblad.
Lezers zullen doorgaans vergeefs zoeken naar bronvermeldingen. Ik verschuil mij niet achter anderen. Iedere zin  is ‘naar mijn voorlopige mening’  en elke stelling poneer ik  ‘volgens mijn huidige inzichten’. En nee, ik noem meestal geen namen. Ik neem de volle verantwoordelijkheid voor elk citaat op me, in de context van het moment.  Misschien is wat ik schrijf zowel waar als niet waar, tegelijkertijd! En wie weet is het noch waar, noch niet waar, want dat kan ook. Openheid is de bron van wijsheid, en elk ‘zeker weten’ is een rotsblok waarmee je die bron afsluit.   Neem niets zomaar van anderen aan, ook niet van mij, maar toets het zelf. Doe dat laatste vooral grondig.
Dharmapelgrim yogi.

Wat is Karma yoga en wat betekent het in het dagelijks leven?.  Om te beginnen heeft het begrip karma meerdere betekenissen, net als het woord: werk. Vroeger had ik werk. Nu schrijf ik een boekwerk. Als kind werd ik soms gepest, en dat vond ik van de plaaggeesten die dat deden geen werk. Het werk van een kunstenaar levert een kunstwerk op, en jong hout werk nog. Een uurwerk is een ding, een uur werk duurt zestig minuten.

Karma. De eerste betekenis die dit woord heeft in combinatie met Karma-yoga is: al jouw doen en laten. Vooral ook dat laatste. Veel mensen veronderstellen dat alleen wat je doet telt, maar dat is slechts de helft van de realiteit. Alles wat je laat – dus niet doet – telt ook. Maar uitsluitend wanneer je je dat bewust bent. Het gaat – zoals alles bij yoga – om de intentie! En intenties bestaan uitsluitend bij de gratie van bewustzijn. Om het begrip ‘karma’ juist te kunnen vatten, zul je dus óók moeten snappen wat intenties zijn en wat bewustzijn is. Simpel gezegd: je bent je ergens bewust van als je beseft wat er is en wat er gebeurt. Voor Karma-yoga is het dus noodzakelijk dat je beseft wat je doet en ook beseft wat je niet doet. Je doet iets omdat je dat wilt doen, en je laat iets omdat je ervoor kiest dát “iets” niet te doen. Voorbeelden: Iemand valt in het water en dreigt te verdrinken. Jij ziet dat, maar je doet niks… dat betekent dat je er – om welke reden ook – voor hebt gekozen die persoon aan zijn lot over te halen. Daarmee schep je karma. Is dat goed of is dat niet goed? Dat weet ik niet, omdat ik geen idee heb waarom je niets doet. Misschien kun je zelf niet zwemmen? Misschien staat er een gevaarlijk sterke stroming waar jij niets mee kunt, behalve óók verdrinken. Er kan van alles aan de hand zijn. Maar wat er ook aan de hand is, er ontstaat karma zodra jij besluit géén actie te ondernemen – of dat nu uit verlammende angst is of vanuit een weloverwogen keuze.  In het eerste geval kun je zelfs de intentie hebben de ander te redden, maar jouw angst blokkeert dat. Een sterke stroming is ook een duidelijke redenen: je wilt jezelf niet óók tot drenkeling maken. Maar misschien houd je jezelf wel terug van reddingspogingen, omdat je een hekel aan de persoon hebt en eigenlijk wel blij bent dat je er op deze manier vanaf komt.  De intentie is dan misschien wel: “opgeruimd is netjes”. Daarmee creëer je wél karma! Maar stel nu dat die persoon in het water valt terwijl je daar helemaal niets van meekrijgt? Dan ontstaat er ook geen karma, want er valt voor jou helemaal niets te doen of te laten.

Je kunt met karma ook geen berekeningen maken, zoals sommige mensen doen. Die tellen goede daden bij elkaar op en trekken daar weer slechte daden van af… zo werkt het niet. Karma is geen rekensom. Als je maar genoeg goede daden doet, blijf je in de plus, mits je natuurlijk niet te veel slechte daden op je kerfstok hebt, want dan kom je in de min!. En, zo denken die mensen dan, hoe hoger je in de plus eindigt, hoe beter jouw volgende leven op aarde zal zijn, als je in reïncarnatie  gelooft, en hoe lager in de min, hoe slechter of armzaliger jouw volgende bestaan.  Je zou zomaar in een volgend leven als aardworm ter wereld kunnen komen.  Of als steekmug. Ik noem maar wat. Nogmaals: zo werkt het niet.

Re-incarnatie betekent: opnieuw in het vlees komen. Hier speelt ook het begrip samsara of samskara een rol. Samsara’s zijn impressies (of gewoontes) die we van de wereld hebben en waardoor we op bepaalde dingen altijd op een bepaalde manier reageren. Jouw persoonlijke samsara’s zijn gevormd door dingen die je hebt meegemaakt in het verleden. Voorbeeld: Ben je vroeger eens een keer een yogales binnengestapt, maar was dit een hele ongemakkelijke ervaring? Dan heb je misschien wel de overtuiging opgebouwd dat yoga niets voor jou is. Elke keer als yoga op je pad komt, reageer je bijna automatisch met ‘dat is niets voor mij’. Dit is een samsara. Het is een bepaalde (vaak beperkende) overtuiging die je over iets hebt. Samsara’s weerhouden je ervan om de wereld te zien zoals hij echt is. Samsara’s zijn er in alle soorten en maten en hebben meer invloed op je leven dan je vaak denkt. Nog enkele voorbeelden:‘ Waarom heb ik altijd ongeluk?’ ‘Ik kan geen leuke baan krijgen want ik ben niet slim genoeg.’ ‘Zo ben ik nu eenmaal en ik kan niet veranderen.’ ‘Als ik een presentatie moet geven raak ik altijd in paniek.’ Deze samsara’s beïnvloeden hoe we op dingen reageren en hoe we handelen. Vervolgens beïnvloeden ze ons doen en laten (karma) en hoe we reageren op gebeurtenissen die we meemaken en daardoor weer  op de samsara’s die we hebben. Een vicieuze cirkel dus.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, de kern van yoga, Geluk, Gezondheid Tags: karma, Karma yoga, yoga

Lees ook:

  1. De kern van yoga – Bhakti yoga (deel 1)
  2. De kern van yoga – Bhakti yoga (deel 2)
  3. De kern van yoga – Jñāna
  4. De kern van yoga – tantra yoga (deel 1)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
31 mrt
Online service Bibliotheek Stichting Bodhisattva
31 mrt 23
01 apr
Energiecentra in balans | Live en Online Workshop Kum Nye Yoga
1 apr 23
01 apr
Ontdek het Boeddhisme
1 apr 23
02 apr
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
2 apr 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Noem mij Jimmy

    Taigu - 30 maart 2023

    Na slechts één termijn in het Witte Huis werd de wat verlegen Democraat Jimmy Carter aan de stembus verslagen door zijn Republikeinse tegenstrever Ronald Reagan. Hij trok zich vanuit het centrum van de macht in Washington, DC terug naar Plains, in Georgia, een dorp met 700 bewoners. Daar zette hij zijn oude gebruik voort om wekelijks les te geven op de plaatselijke zondagsschool van zijn baptistische gemeente.

    Boekbespreking- De beste filosofische ideeën om je moraal te verbeteren

    Erik Hoogcarspel - 29 maart 2023

    Het begrip ‘moraal’ is niet voor iedereen even duidelijk, dus laat ik hier eerst een definitie ervan geven. In het algemeen is ethiek het nadenken over wat je hoort te doen en waarom. Moraal is het stelsel van normen (gedragsregels) en waarden (dingen waar je om geeft) dat daarmee samenhangt. Waarom zou iemand nu zijn moraal willen verbeteren? Klaas Rozemond, filosoof, jurist en universitair hoofddocent strafrecht aan de VU, is ervan overtuigd dat hier een grote behoefte aan is.

    De dingen zijn zoals ze zijn en daar dien je bij te blijven

    gastauteur - 29 maart 2023

    Femke is moeder van een zoon van 11 jaar oud, een gevoelige jongen die al vanaf zijn zesde niet meer naar school gaat. Na zes weken in groep 3 viel hij uit. Hij is hoogbegaafd en kan vanwege zijn eigen manier van leren en onderzoeken niet aarden in een schoolse omgeving. Hij zat toen hij uitviel al in een Leonardo-klas, een onderwijsvorm voor hoogbegaafde kinderen van 4 tot 12 jaar, aldus moeder Femke, maar ook dat paste helaas niet.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen zijn en denken vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 89 – 1aprilkikkerinjebil
    • Extinction Rebellion bezet stadhuis bij actie tegen Amsterdamse kolen  
    • Boeddhistische doeners en denkers – de serie (65)
    • Tibetaanse schrijver veroordeeld tot 4 jaar voor verdediging Tibetaanse taal

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens