• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Achtergronden » De kern van yoga – Karma yoga (deel 1)

De kern van yoga – Karma yoga (deel 1)

20 januari 2021 door Dharmapelgrim

‘Er bestaat een direct verband tussen yoga en Gautama Boeddha. Reden genoeg om een serie afleveringen  over yoga te publiceren in een Boeddhistisch Dagblad.
Lezers zullen doorgaans vergeefs zoeken naar bronvermeldingen. Ik verschuil mij niet achter anderen. Iedere zin  is ‘naar mijn voorlopige mening’  en elke stelling poneer ik  ‘volgens mijn huidige inzichten’. En nee, ik noem meestal geen namen. Ik neem de volle verantwoordelijkheid voor elk citaat op me, in de context van het moment.  Misschien is wat ik schrijf zowel waar als niet waar, tegelijkertijd! En wie weet is het noch waar, noch niet waar, want dat kan ook. Openheid is de bron van wijsheid, en elk ‘zeker weten’ is een rotsblok waarmee je die bron afsluit.   Neem niets zomaar van anderen aan, ook niet van mij, maar toets het zelf. Doe dat laatste vooral grondig.
Dharmapelgrim yogi.

Wat is Karma yoga en wat betekent het in het dagelijks leven?.  Om te beginnen heeft het begrip karma meerdere betekenissen, net als het woord: werk. Vroeger had ik werk. Nu schrijf ik een boekwerk. Als kind werd ik soms gepest, en dat vond ik van de plaaggeesten die dat deden geen werk. Het werk van een kunstenaar levert een kunstwerk op, en jong hout werk nog. Een uurwerk is een ding, een uur werk duurt zestig minuten.

Karma. De eerste betekenis die dit woord heeft in combinatie met Karma-yoga is: al jouw doen en laten. Vooral ook dat laatste. Veel mensen veronderstellen dat alleen wat je doet telt, maar dat is slechts de helft van de realiteit. Alles wat je laat – dus niet doet – telt ook. Maar uitsluitend wanneer je je dat bewust bent. Het gaat – zoals alles bij yoga – om de intentie! En intenties bestaan uitsluitend bij de gratie van bewustzijn. Om het begrip ‘karma’ juist te kunnen vatten, zul je dus óók moeten snappen wat intenties zijn en wat bewustzijn is. Simpel gezegd: je bent je ergens bewust van als je beseft wat er is en wat er gebeurt. Voor Karma-yoga is het dus noodzakelijk dat je beseft wat je doet en ook beseft wat je niet doet. Je doet iets omdat je dat wilt doen, en je laat iets omdat je ervoor kiest dát “iets” niet te doen. Voorbeelden: Iemand valt in het water en dreigt te verdrinken. Jij ziet dat, maar je doet niks… dat betekent dat je er – om welke reden ook – voor hebt gekozen die persoon aan zijn lot over te halen. Daarmee schep je karma. Is dat goed of is dat niet goed? Dat weet ik niet, omdat ik geen idee heb waarom je niets doet. Misschien kun je zelf niet zwemmen? Misschien staat er een gevaarlijk sterke stroming waar jij niets mee kunt, behalve óók verdrinken. Er kan van alles aan de hand zijn. Maar wat er ook aan de hand is, er ontstaat karma zodra jij besluit géén actie te ondernemen – of dat nu uit verlammende angst is of vanuit een weloverwogen keuze.  In het eerste geval kun je zelfs de intentie hebben de ander te redden, maar jouw angst blokkeert dat. Een sterke stroming is ook een duidelijke redenen: je wilt jezelf niet óók tot drenkeling maken. Maar misschien houd je jezelf wel terug van reddingspogingen, omdat je een hekel aan de persoon hebt en eigenlijk wel blij bent dat je er op deze manier vanaf komt.  De intentie is dan misschien wel: “opgeruimd is netjes”. Daarmee creëer je wél karma! Maar stel nu dat die persoon in het water valt terwijl je daar helemaal niets van meekrijgt? Dan ontstaat er ook geen karma, want er valt voor jou helemaal niets te doen of te laten.

Je kunt met karma ook geen berekeningen maken, zoals sommige mensen doen. Die tellen goede daden bij elkaar op en trekken daar weer slechte daden van af… zo werkt het niet. Karma is geen rekensom. Als je maar genoeg goede daden doet, blijf je in de plus, mits je natuurlijk niet te veel slechte daden op je kerfstok hebt, want dan kom je in de min!. En, zo denken die mensen dan, hoe hoger je in de plus eindigt, hoe beter jouw volgende leven op aarde zal zijn, als je in reïncarnatie  gelooft, en hoe lager in de min, hoe slechter of armzaliger jouw volgende bestaan.  Je zou zomaar in een volgend leven als aardworm ter wereld kunnen komen.  Of als steekmug. Ik noem maar wat. Nogmaals: zo werkt het niet.

Re-incarnatie betekent: opnieuw in het vlees komen. Hier speelt ook het begrip samsara of samskara een rol. Samsara’s zijn impressies (of gewoontes) die we van de wereld hebben en waardoor we op bepaalde dingen altijd op een bepaalde manier reageren. Jouw persoonlijke samsara’s zijn gevormd door dingen die je hebt meegemaakt in het verleden. Voorbeeld: Ben je vroeger eens een keer een yogales binnengestapt, maar was dit een hele ongemakkelijke ervaring? Dan heb je misschien wel de overtuiging opgebouwd dat yoga niets voor jou is. Elke keer als yoga op je pad komt, reageer je bijna automatisch met ‘dat is niets voor mij’. Dit is een samsara. Het is een bepaalde (vaak beperkende) overtuiging die je over iets hebt. Samsara’s weerhouden je ervan om de wereld te zien zoals hij echt is. Samsara’s zijn er in alle soorten en maten en hebben meer invloed op je leven dan je vaak denkt. Nog enkele voorbeelden:‘ Waarom heb ik altijd ongeluk?’ ‘Ik kan geen leuke baan krijgen want ik ben niet slim genoeg.’ ‘Zo ben ik nu eenmaal en ik kan niet veranderen.’ ‘Als ik een presentatie moet geven raak ik altijd in paniek.’ Deze samsara’s beïnvloeden hoe we op dingen reageren en hoe we handelen. Vervolgens beïnvloeden ze ons doen en laten (karma) en hoe we reageren op gebeurtenissen die we meemaken en daardoor weer  op de samsara’s die we hebben. Een vicieuze cirkel dus.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, de kern van yoga, Geluk, Gezondheid Tags: karma, Karma yoga, yoga

Lees ook:

  1. De kern van yoga – Bhakti yoga (deel 1)
  2. De kern van yoga – Bhakti yoga (deel 2)
  3. De kern van yoga – Jñāna
  4. De kern van yoga – tantra yoga (deel 1)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 augustus 2022
    Kum Nye Dancing zomerserie | Online | vanaf 14 aug
  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 3 september 2022
    Gratis Workshop | Waardering voor jezelf en anderen | Live en Online | 
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • ‘Geef ons heden ons dagelijks brood’
    • Elf visioenen van het Levende Licht
    • Het jaar 2022 – dag 219 – sorrypoliticus
    • Dalai Lama feliciteert nieuwe Indiase vice-president met benoeming
    • Halte Hertenkamp – Alsof er iets te kiezen valt

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens