• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

De kern van yoga – Bhakti yoga (deel 1)

6 januari 2021 door Dharmapelgrim

‘Er bestaat een direct verband tussen yoga en Gautama Boeddha. Reden genoeg om een serie afleveringen  over yoga te publiceren in een Boeddhistisch Dagblad.
Lezers zullen doorgaans vergeefs zoeken naar bronvermeldingen. Ik verschuil mij niet achter anderen. Iedere zin  is ‘naar mijn voorlopige mening’  en elke stelling poneer ik  ‘volgens mijn huidige inzichten’. En nee, ik noem meestal geen namen. Ik neem de volle verantwoordelijkheid voor elk citaat op me, in de context van het moment.  Misschien is wat ik schrijf zowel waar als niet waar, tegelijkertijd! En wie weet is het noch waar, noch niet waar, want dat kan ook. Openheid is de bron van wijsheid, en elk ‘zeker weten’ is een rotsblok waarmee je die bron afsluit.   Neem niets zomaar van anderen aan, ook niet van mij, maar toets het zelf. Doe dat laatste vooral grondig.
Dharmapelgrim.

‘Bhakti’ kun je omschrijven met ‘onvoorwaardelijke liefde en compassie’. Het begrip ‘karma’ slaat op al ons doen en laten, en heeft meerdere, eraan gerelateerde betekenissen. ‘Jhana’ tenslotte staat voor kennis; kennen; weten; wetenschap; inclusief intuïtie.

Er is door de jaren heen van alles over deze drie begrippen gezegd of geschreven. En in een maatschappij als de onze – waarin je voortdurend van alle kanten informatie krijgt aangereikt – papegaaien mensen elkaar vaak na, ongehinderd door kennis van zaken. Veel van wat je over karma, bhakti, jnana én yoga hoort of leest, is napraterij. Het resultaat is soms zinvol, vaker volstrekt onzinnig. Gekopieerde dwaasheid verandert nooit in wijsheid, zelfs niet wanneer grote groepen mensen een bepaalde dwaasheid voor ‘waar’ aannemen, omdat ‘iedereen het vindt”. Wijsheid kan daarentegen wél gemakkelijk verkeerd geïnterpreteerd worden, onbegrepen blijven of zelfs in volslagen nonsens veranderen. Probeer daarom zelf zoveel mogelijk zin en onzin van elkaar te onderscheiden. Zoek naar oorspronkelijk werk; luister naar wat erkende leraren en meesters over karma, bhakti, jnana en yoga zeggen en toets alles aan de realiteit.

Bhakti (sanskriet)  betekent: liefdevolle overgave; toewijding; devotie en liefde voor de (of het) Ene. Over wat  “liefde” is, denken mensen uit verschillende culturen vrijwel hetzelfde, maar de ene cultuur onderscheidt toch meer of minder soorten liefde dan de andere, ieder met een eigen lading. De oude Grieken onderscheiden bijvoorbeeld:

  • agapé een evenwichtige, gecontroleerde en door principes geleide liefde die zich richt op de behoeften van de ander, het beste voor de ander zoekt, zonder daarvoor iets terug te verwachten of te verlangen. (zie hieronder);
  • eros seksuele aantrekkingskracht en begeerte, lust.
  • ludus liefdesspel, liefde voor het spelen.
  • storge volwassen liefde die kan ontstaan tussen mensen die van elkaar houden als de eerste “vonken” er wel vanaf zijn. Onvoorwaardelijke, levenslange liefde, zoals  meestal te vinden tussen ouders en kinderen en bij mensen die geluk hebben in liefde en/of vriendschap.
  • pragma liefde waarin men elkaar steunt en effectief samenwerkt.
  • mania obsessieve, bezitterige liefde.

Naast oud Griekse begrip agapé  dat vaak door christenen wordt gebruikt, is er nog het begrip ‘metta’ (uit het Pali) dat vaak door boeddhisten  gebezigd wordt. Het past ook goed bij Bhakti-yoga.  Metta staat voor  onvoorwaardelijke liefde die het beste met alle levende wezens voorheeft.

Onze eigen taal heeft ook synoniemen voor ‘liefde’ en ‘liefhebben’ die allemaal een andere lading dekken, zoals: beminnen; houden van; koesteren; toewijden. Sommige vormen van liefde zijn nauwelijks ‘onvoorwaardelijk’ in praktijk te brengen of zijn zelfs met het begrip in strijd. Het zijn vormen van liefde waar de yogi bovenuit moet stijgen om er los van te komen: begeren; hunkeren; smachten, verlangen. Alles hangt evenwel af van de vraag wie of wat er begeert, hunkert of smacht. Is het jouw diepste wezen dat begerig is naar éénheid, dat hunkert naar vereniging met de essentie in alles en iedereen en smachtend verlangt naar thuiskomen bij de (of het) Ene? Dan ligt dat in de lijn van yoga. Maar … is het daarentegen jouw ego of dikke IK die iets begeert, ergens naar hunkert of smachtend naar verlangt, dan ligt het allemaal anders. Kortom: in plaats van woorden te analyseren, is het zinvoller om onderscheid te maken tussen 1) vormen van liefde en liefhebben die éénheid bevorderen, en 2) vormen van liefde die dat niet doen.

Een begrip dat ook bij Bhakti yoga hoort is: ‘compassie’ . Dit woord is samengesteld uit 1) ‘com’ dat ‘met of mede’ betekent en 2) ‘passie’ dat je niet alleen kunt vertalen met ‘lijden’ maar ook met ‘vurigheid, hartstochtelijk ergens mee bezig zijn; intens beleven’. Compassie hebben, wil dan zeggen dat je mede-lijdt; meeleeft; meevoelt en deelneemt in wat de ander ervaart. Tussen compassie hebben en compassie tonen zit evenwel behoorlijk verschil. Je hebt compassie wanneer je je zodanig in de ander verplaatst, dat diens gevoelens in jou weerklank vinden. Je toont pas compassie wanneer de ander zijn eigen gevoelens door jou weerspiegeld herkent! Compassie tonen gaat derhalve verder dan alleen maar compassie hebben.  Je kunt onmogelijk compassie tonen wanneer je het niet eerst hebt! Onechte, gespeelde of geveinsde compassie is schadelijker voor alle partijen dan eerlijk toegeven dat je je niet in de gevoelens van de ander kunt verplaatsen. Bovendien moet je óók jezelf liefhebben en compassie met jezelf hebben, anders is compassie met anderen onmogelijk.

Er zijn twee gezegden die dit perfect uitdrukken :

  1. ‘Heb uw naaste lief gelijk uzelf’; en
  2. ‘Wat jij niet wilt dat jou geschiedt, doe dat ook een ander niet.’.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, de kern van yoga, Geluk, Gezondheid, Onderwijs, Pali-Canon Tags: Bhakti yoga, heb uw naaste lief, karma, napraterij, serie

Lees ook:

  1. Boeddhistische psychologie en westerse psychotherapie
  2. The box, de serie (5) – stap uit je verlangensbox
  3. Zin en onzin
  4. Over deugdzaam leven en de belemmeringen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 21 januari 2021
    Gratis proefles cursus Caring - Caring from the heart
  • 21 januari 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 21 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 22 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 23 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Verkiezingen 2021 – ‘Er is menselijke warmte nodig in de politiek’

Wouter ter Braake - 18 januari 2021

Ik lanceer een ander alternatief. Een brede bewustzijnsbeweging. Een beweging van kiezers die het geluk van alle mensen vooropstelt en als uitgangspunt neemt. Op basis van een bewustzijn dat boosheid transformeert in wijsheid. Een bewustzijn dat gefundeerd is in het besef van verbondenheid van al wat leeft. Een bewustzijn dat verschillen respecteert en met een warm hart en open mind openstaat voor dialoog.

De Lotussoetra – boeddhisme en politiek

Erik Hoogcarspel - 14 januari 2021

In de Lotussoetra worden de geboorte, de meditaties, het ontwaken het preken en de dood van de Boeddha beschreven als niet meer dan een show die hij opvoert. Het is een didactische methode. In feite is hij de eeuwige wetgever van het universum en daarom de inrichter van de ware politiek.

Het boeddhisme en religie

Erik Hoogcarspel - 12 januari 2021

Is het boeddhisme een religie, een levensweg of een filosofie? Als je deze vraag aan meerdere mensen stelt krijg je geheid verschillende antwoorden en voor elk antwoord valt wel iets te zeggen.

Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Joop Ha Hoek - 8 januari 2021

...

Jasper Schaaf – Marx’ diepe respect voor Aristoteles

gastauteur - 1 januari 2021

Jasper Schaaf: 'Aristoteles noemt het doel van het menselijk bestaan ‘geluk’. Klinkt dit te makkelijk? Is het vreemd? Speelt zo’n ver, groot en toch belangrijk doel echter ook geen belangrijke rol in de vroegere geschriften van Marx, waar hij nog meer dan later op de werken van Georg Hegel en Ludwig Feuerbach leunt?'

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Het jaar 2021 – dag 20 – afstand
  • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
  • De kern van yoga – Karma yoga (deel 1)
  • Boeken – Ecodharma Buddhist Teachings for the Precipice
  • XR blokkeert gebouw ministerie Economische Zaken

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens