• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Achtergronden » De kern van yoga – yoga definities en – vormen

De kern van yoga – yoga definities en – vormen

23 december 2020 door Dharmapelgrim

‘Er bestaat een direct verband tussen Yoga en Gautama Boeddha. Reden genoeg om een serie afleveringen  over Yoga te publiceren in een Boeddhistisch Dagblad.
Lezers zullen doorgaans vergeefs zoeken naar bronvermeldingen. Ik verschuil mij niet achter anderen. Iedere zin  is ‘naar mijn voorlopige mening’  en elke stelling poneer ik  ‘volgens mijn huidige inzichten’. En nee, ik noem meestal geen namen. Ik neem de volle verantwoordelijkheid voor elk citaat op me, in de context van het moment.  Misschien is wat ik schrijf zowel waar als niet waar, tegelijkertijd! En wie weet is het noch waar, noch niet waar, want dat kan ook. Openheid is de bron van wijsheid, en elk ‘zeker weten’ is een rotsblok waarmee je die bron afsluit.   Neem niets zomaar van anderen aan, ook niet van mij, maar toets het zelf. Doe dat laatste vooral grondig.
Dharmapelgrim  – Slochteren – december 2020.’

Wat is Yoga? Er zijn vele omschrijvingen in omloop. Hieronder een aantal in alfabetische volgorde:

A.C.Bhaktivedanta Swami Prabhupada:  Elke methode waarmee men de geest en de zinnen kan beteugelen en de ziel in contact brengen met het Opperwezen (is Yoga ).

Anand Aadhar:  (Yoga is) de wetenschap van de vereniging van het individuele bewustzijn met het hogere of verruimde bewustzijn.

Bhagavad Gita:  (Yoga is) in het bovenzinnelijke gevestigd geraken door de activiteiten van de geest te beteugelen en alle stoffelijke begeerten te verstoken.

Cultureel woordenboek:  (Yoga is de) aanduiding van de weg tot het heil en in het bijzonder de weg waarlangs een mens zich, via onthouding en meditatieve oefening, op de diepste kern van het bestaan leert concentreren. Leer en methode vloeien voort uit het Hindoeïsme en Boeddhisme. (noot: ik denk dat het laatste precies andersom is).

Deepak Chopra:  Yoga is de wetenschap van leven in evenwicht, een pad voor het volledig ontplooien van jouw unieke mogelijkheden. Yoga stelt mensen die leven in onze moderne technische wereld in staat verbonden te blijven met hun natuurlijke oorsprong.

Kernerman Dictionaries: (Yoga is de) leer uit India die zegt hoe je met meditatie, ademhalingsoefeningen en concentratie je lichaam en geest kunt ontspannen.

Patanjali: Yoga is het stilzetten van de wervelingen van het denken.

Hieronder volgt een klein overzicht van Yogavormen en -stijlen die er anno 2020 zoal zijn: De volgende Yogavormen zijn niet direct aan een bepaalde school of leraar  te koppelen:

Abhyasa Yoga: Voortdurend herhalen van bepaalde yogaoefeningen; constante oefening. Abhyasa-yoga  is  eigenlijk géén aparte vorm van Yoga, maar slaat op zowel Karma Yoga als Bhakti Yoga als op alle andere vormen van Yoga. Abhyasa-yoga houdt in dat je elk dagelijks handelen tot oefening maakt, van ’s morgens vroeg tot ’s avonds als je weer naar bed gaat, met inbegrip van alle triviale handelingen die je gedurende de gehele dag verricht, dus van brood smeren tot naar de WC gaan, en van een deur openen tot iemand groeten op straat. Iedere activiteit kun je richten op het ervaren van éénheid, wanneer je de activiteit uitvoert op een wijze die verbindt in plaats van scheiding teweeg brengt. Soms is dat nauwelijks voorstelbaar, maar het is nooit onmogelijk. En wanneer je het vergeet of verzuimt: opnieuw beginnen.

Bhakti Yoga: Klassieke tak van yoga gericht op devotie, liefde voor – en   toewijding aan God of het goddelijke, onder meer uit te drukken in  offers, rituelen , ceremoniën en liederen.

Boeddhistische Yoga: Yoga  die erop is gericht anderen  in het ervaren te laten  delen. Het gaat dan voornamelijk om Bhakti-; Karma-; en Jnana  Yoga in combinatie met de ‘Bodhisattva geloften’.  De Bodhisattva geloften omvat 4 elementen:

1) ‘Hoe talloos de levende wezens ook zijn, ik beloof ze alle te bevrijden’
2) ‘Hoe onpeilbaar de oorzaak van lijden ook is, ik beloof die geheel te verwijderen’
3) ‘Hoe talloos de poortloze poorten ook zijn, ik beloof ze binnen te gaan’ en
4) ‘Hoe oneindig het pad van ontwaken ook is, ik ga daarvan de belichaming aan’.

Deze geloften lijken bij een oppervlakkige kennismaking onmogelijk te realiseren, maar ze zijn NIET onmogelijk. Zeker niet vanuit de hypothese dat alles één is. Dan houdt het bevrijden van jezelf namelijk in dat je daardoor ook alle levende wezens bevrijd.

Hatha Yoga: Yoga van harmoniseren en in balans brengen van de maan- en  zonne-energie (‘ha’ en ‘tha’), onder meer door  lichaamshoudingen (asana’s), en ademoefeningen (pranayama). Ha en Tha zijn fysieke) energiestromen. Vergelijk het maar met  yin en yang; positief en negatief; lichaam en geest etc. Het doel is  beheersen van lichaam en geest; door (schijnbare) polariteiten te ver-één-igen.

Jnana Yoga: Wijsheids-Yoga; de Yoga van direct inzicht; de Yoga van kennis en wetenschap, gericht op  zelfrealisatie door (zelf)onderzoek langs de weg van logisch denken en waardenvrij redeneren.  Het Nederlands kent geen gelijkwaardig woord voor jñāna. Er hoort ook ‘intuïtie’ bij; en ‘ervaring’. Jñāna Yoga leidt naar direct inzicht; naar een doorleefd intuïtief weten, en naar een eclectisc  kennen. Jnana Yoga is de meest filosofische vorm van Yoga die er is.

Karma Yoga: Klassieke tak van yoga gericht op het zonder gehechtheid of eigenbelang verrichten van alle handelingen (alle doen en laten) waardoor de door karma in stand gehouden cyclus van dood en wedergeboorte doorbroken wordt. Karma heeft hier de betekenis van: handeling of daad die iemand uit vrije wil verricht en die daardoor invloed heeft op diens toekomst.  De WET van Karma wordt ook wel de wet van oorzaak en gevolg genoemd.

Nada-yoga: Yoga van klank en muziek, mantra’s, chanten. Kerngedachte hierachter is dat alles in de werkelijkheid op een of andere manier in trilling is, vibreert,  en dat daarom bepaalde klanken helpen het ervaren van éénheid te bereiken.

Raja Yoga: “Koninklijke Yoga” gebaseerd op de Yoga-sutra’s van Patanjali; de Hatha Yoga Pradipika van Svatmarama, de Siva Samhitha en de Gheranda Samhitha.  Raja yoga is onderverdeeld in acht verschillende geledingen (asthanga):  yama; niyama; asana; pranayama; pratyahara; dharana; dhyana en samadhi.

Tantra yoga: Yoga van Tantra.  Dit noemen sommigen ook wel eens de yoga van de seks. Die hebben daar dus niks van begrepen.  Bij Tantra gaat het om levensenergie in de breedste zin des woords. En levensenergie kom je tegen in alles wat leeft! Inderdaad óók in jezelf én in partners, maar dat is slechts één aspect. Hoe verhoud jij je tot jezelf, je partner(s) en de rest ofwel alles wat leeft (inclusief dus dieren, bomen, “bloemetjes en bijtjes”, muggen en kroos? Het leeft allemaal en is allemaal één!

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Geluk Tags: Boeddhisme, Hindoeisme, kennis van en over, tantra, yoga

Lees ook:

  1. De kern van yoga – tantra yoga (deel 1)
  2. Als een vogel op de tijdboom
  3. Tatoeage van de ziel, persoonlijke beschouwingen over Aziatische religies
  4. De kern van de yoga – yoga is een systeem

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 augustus 2022
    Kum Nye Dancing zomerserie | Online | vanaf 14 aug
  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Boeddha in de bajes – levenslang
    • Halte Hertenkamp – Door wie laat ik me gek maken? Stil water
    • Edel – Vrijheid
    • Wanneer doen mensenrechten er weer toe?
    • Verlichting is geen wijwater

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens