• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

De kern van yoga – yoga definities en – vormen

23 december 2020 door Dharmapelgrim

‘Er bestaat een direct verband tussen Yoga en Gautama Boeddha. Reden genoeg om een serie afleveringen  over Yoga te publiceren in een Boeddhistisch Dagblad.
Lezers zullen doorgaans vergeefs zoeken naar bronvermeldingen. Ik verschuil mij niet achter anderen. Iedere zin  is ‘naar mijn voorlopige mening’  en elke stelling poneer ik  ‘volgens mijn huidige inzichten’. En nee, ik noem meestal geen namen. Ik neem de volle verantwoordelijkheid voor elk citaat op me, in de context van het moment.  Misschien is wat ik schrijf zowel waar als niet waar, tegelijkertijd! En wie weet is het noch waar, noch niet waar, want dat kan ook. Openheid is de bron van wijsheid, en elk ‘zeker weten’ is een rotsblok waarmee je die bron afsluit.   Neem niets zomaar van anderen aan, ook niet van mij, maar toets het zelf. Doe dat laatste vooral grondig.
Dharmapelgrim  – Slochteren – december 2020.’

Wat is Yoga? Er zijn vele omschrijvingen in omloop. Hieronder een aantal in alfabetische volgorde:

A.C.Bhaktivedanta Swami Prabhupada:  Elke methode waarmee men de geest en de zinnen kan beteugelen en de ziel in contact brengen met het Opperwezen (is Yoga ).

Anand Aadhar:  (Yoga is) de wetenschap van de vereniging van het individuele bewustzijn met het hogere of verruimde bewustzijn.

Bhagavad Gita:  (Yoga is) in het bovenzinnelijke gevestigd geraken door de activiteiten van de geest te beteugelen en alle stoffelijke begeerten te verstoken.

Cultureel woordenboek:  (Yoga is de) aanduiding van de weg tot het heil en in het bijzonder de weg waarlangs een mens zich, via onthouding en meditatieve oefening, op de diepste kern van het bestaan leert concentreren. Leer en methode vloeien voort uit het Hindoeïsme en Boeddhisme. (noot: ik denk dat het laatste precies andersom is).

Deepak Chopra:  Yoga is de wetenschap van leven in evenwicht, een pad voor het volledig ontplooien van jouw unieke mogelijkheden. Yoga stelt mensen die leven in onze moderne technische wereld in staat verbonden te blijven met hun natuurlijke oorsprong.

Kernerman Dictionaries: (Yoga is de) leer uit India die zegt hoe je met meditatie, ademhalingsoefeningen en concentratie je lichaam en geest kunt ontspannen.

Patanjali: Yoga is het stilzetten van de wervelingen van het denken.

Hieronder volgt een klein overzicht van Yogavormen en -stijlen die er anno 2020 zoal zijn: De volgende Yogavormen zijn niet direct aan een bepaalde school of leraar  te koppelen:

Abhyasa Yoga: Voortdurend herhalen van bepaalde yogaoefeningen; constante oefening. Abhyasa-yoga  is  eigenlijk géén aparte vorm van Yoga, maar slaat op zowel Karma Yoga als Bhakti Yoga als op alle andere vormen van Yoga. Abhyasa-yoga houdt in dat je elk dagelijks handelen tot oefening maakt, van ’s morgens vroeg tot ’s avonds als je weer naar bed gaat, met inbegrip van alle triviale handelingen die je gedurende de gehele dag verricht, dus van brood smeren tot naar de WC gaan, en van een deur openen tot iemand groeten op straat. Iedere activiteit kun je richten op het ervaren van éénheid, wanneer je de activiteit uitvoert op een wijze die verbindt in plaats van scheiding teweeg brengt. Soms is dat nauwelijks voorstelbaar, maar het is nooit onmogelijk. En wanneer je het vergeet of verzuimt: opnieuw beginnen.

Bhakti Yoga: Klassieke tak van yoga gericht op devotie, liefde voor – en   toewijding aan God of het goddelijke, onder meer uit te drukken in  offers, rituelen , ceremoniën en liederen.

Boeddhistische Yoga: Yoga  die erop is gericht anderen  in het ervaren te laten  delen. Het gaat dan voornamelijk om Bhakti-; Karma-; en Jnana  Yoga in combinatie met de ‘Bodhisattva geloften’.  De Bodhisattva geloften omvat 4 elementen:

1) ‘Hoe talloos de levende wezens ook zijn, ik beloof ze alle te bevrijden’
2) ‘Hoe onpeilbaar de oorzaak van lijden ook is, ik beloof die geheel te verwijderen’
3) ‘Hoe talloos de poortloze poorten ook zijn, ik beloof ze binnen te gaan’ en
4) ‘Hoe oneindig het pad van ontwaken ook is, ik ga daarvan de belichaming aan’.

Deze geloften lijken bij een oppervlakkige kennismaking onmogelijk te realiseren, maar ze zijn NIET onmogelijk. Zeker niet vanuit de hypothese dat alles één is. Dan houdt het bevrijden van jezelf namelijk in dat je daardoor ook alle levende wezens bevrijd.

Hatha Yoga: Yoga van harmoniseren en in balans brengen van de maan- en  zonne-energie (‘ha’ en ‘tha’), onder meer door  lichaamshoudingen (asana’s), en ademoefeningen (pranayama). Ha en Tha zijn fysieke) energiestromen. Vergelijk het maar met  yin en yang; positief en negatief; lichaam en geest etc. Het doel is  beheersen van lichaam en geest; door (schijnbare) polariteiten te ver-één-igen.

Jnana Yoga: Wijsheids-Yoga; de Yoga van direct inzicht; de Yoga van kennis en wetenschap, gericht op  zelfrealisatie door (zelf)onderzoek langs de weg van logisch denken en waardenvrij redeneren.  Het Nederlands kent geen gelijkwaardig woord voor jñāna. Er hoort ook ‘intuïtie’ bij; en ‘ervaring’. Jñāna Yoga leidt naar direct inzicht; naar een doorleefd intuïtief weten, en naar een eclectisc  kennen. Jnana Yoga is de meest filosofische vorm van Yoga die er is.

Karma Yoga: Klassieke tak van yoga gericht op het zonder gehechtheid of eigenbelang verrichten van alle handelingen (alle doen en laten) waardoor de door karma in stand gehouden cyclus van dood en wedergeboorte doorbroken wordt. Karma heeft hier de betekenis van: handeling of daad die iemand uit vrije wil verricht en die daardoor invloed heeft op diens toekomst.  De WET van Karma wordt ook wel de wet van oorzaak en gevolg genoemd.

Nada-yoga: Yoga van klank en muziek, mantra’s, chanten. Kerngedachte hierachter is dat alles in de werkelijkheid op een of andere manier in trilling is, vibreert,  en dat daarom bepaalde klanken helpen het ervaren van éénheid te bereiken.

Raja Yoga: “Koninklijke Yoga” gebaseerd op de Yoga-sutra’s van Patanjali; de Hatha Yoga Pradipika van Svatmarama, de Siva Samhitha en de Gheranda Samhitha.  Raja yoga is onderverdeeld in acht verschillende geledingen (asthanga):  yama; niyama; asana; pranayama; pratyahara; dharana; dhyana en samadhi.

Tantra yoga: Yoga van Tantra.  Dit noemen sommigen ook wel eens de yoga van de seks. Die hebben daar dus niks van begrepen.  Bij Tantra gaat het om levensenergie in de breedste zin des woords. En levensenergie kom je tegen in alles wat leeft! Inderdaad óók in jezelf én in partners, maar dat is slechts één aspect. Hoe verhoud jij je tot jezelf, je partner(s) en de rest ofwel alles wat leeft (inclusief dus dieren, bomen, “bloemetjes en bijtjes”, muggen en kroos? Het leeft allemaal en is allemaal één!

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Geluk Tags: Boeddhisme, Hindoeisme, kennis van en over, tantra, yoga

Lees ook:

  1. Als een vogel op de tijdboom
  2. Tatoeage van de ziel, persoonlijke beschouwingen over Aziatische religies
  3. Manoj Bhanot – Het leven is simpel. Het denken compliceert
  4. Ujukarin – van zafu-zitter naar zuivere zakenman (1)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 12 april 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 14 april 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 14 april 2021
    'Natuur: één Leven' - ONLINE Lezingenserie
  • 15 april 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 17 april 2021
    Kum Nye Yoga Workshop – Lichaam en geest in balans online
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

De brug tussen China en Japan

Kees Moerbeek - 4 april 2021

Toen het koninkrijk Silla zich in het jaar 57 losmaakte van China, ontstonden de Drie Koninkrijken van Korea. Dit waren: het koninkrijk Goguryeo, het koninkrijk Baekje en het koninkrijk Silla. Dit artikel gaat met grote stappen door de geschiedenis van Korea. Eeuwenlang was het land de brug die China met Japan verbond en ook de brug waarover de Boeddha naar Japan reisde.

Ardan

Ardan - 4 april 2021

...

Over het lijden van boeddhisten in Bangladesh

Kees Moerbeek - 28 maart 2021

Bangladesh werd in 1971 na een wrede onafhankelijkheidsoorlog onafhankelijk van Pakistan. Dit ‘land van de Bengalen’, de letterlijke betekenis van ‘Bangladesh’, is de delta van de rivieren de Ganges en de Brahmaputra en grenst zowel aan India als aan Myanmar. Zo’n 0,6% van de ruim 162 miljoen Bengalen is Theravada boeddhist en 95% is moslim. In 1988 werd de islam er staatsgodsdienst. Dit artikel gaat over de grote lijnen van de positie van de boeddhisten.

Ekayano maggo – de kern van het pad naar zelfrealisatie

gastauteur - 25 maart 2021

Guy E. Dubois is auteur van verschillende werken over de leer van de Boeddha. Verder heeft hij verschillende vroeg-boeddhistische suttas vertaald vanuit het Pali naar het Nederlands en deze teksten becommentarieerd. Als yogi is hij volledig ongebonden t.o.v. elke boeddhistische stroming. Hij interpreteert de dhamma op een vrijgevochten manier. Al zijn boeken stelt hij gratis ter beschikking aan de lezers van het Boeddhistisch Dagblad

Boeddhisten ontwaakt! Deel 4 en slot.

Kees Moerbeek - 21 maart 2021

Walpola Rahula publiceerde in 1946 zijn Bhiksuvage Urumaya (The heritage of the Bhikkhu), over de politieke rol van de bhikkhu in Sri Lanka. Deze rol werd een geaccepteerde norm, aldus antropoloog Stanley Tambia in zijn Buddhism betrayed? (1992). ‘Het politiek boeddhisme werd een macht om rekening mee te houden. Zij waren in staat om regeringen te maken of te breken,’ schrijft Lionel Wijesiri in 2020. Waar komt dit vandaan en wat waren de gevolgen ervan? Hieronder een indruk van met name Tambiah’s boek.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Studenten dienen klacht in tegen volgens hen misleidende Shell reclames
  • 30NOW Podcast – Dingeman Boot
  • Leven in Thailand  – Call your girlfriend
  • Je ziet het als je niet meer ziet
  • ‘Mara… duivel, engel of illusie’

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens