‘Een Amerikaanse zenmeester zou zo’n uitpluizerij van ‘wat wordt er bedoeld met dharma en eenheid in de dharma’ met twee woorden afgekapt hebben (en vergeef me nu die uitdrukking): mental masturbation.’
Achtergronden
Wie was Ananda, deel drie en slot
Het bijzondere aan Ananda was dat hij als gewone monnik reeds eigenschappen vertoonde die enkel aan een arahat, een volledig gerealiseerde, worden toegeschreven.
Wie was Ananda, deel 2
Dat monniken, na een beknopt onderricht van de Verhevene, Ananda om meer uitleg verzochten, alsook het feit dat de Boeddha hem verschillende malen vroeg om in zijn plaats een onderricht te geven (MN 53, DN 33), toont aan hoe hoog Ananda geacht werd.
Ardan – wild
…
De virtuele denkster 140
Sodis Vita
Wie was Ananda, deel een
De Boeddha wordt in de teksten vaak ‘de meester of de leraar’ genoemd. Dit impliceert dat er leerlingen of volgelingen zijn. Wie waren deze mensen, die het (karmische) voorrecht hadden om in de nabijheid van de Verhevene te leven?
De Boeddha als mens
De historische Boeddha is al lang dood. En dat komt de latere volgelingen goed uit. Over een dode meester kan je fantaseren, je kunt hem belangrijk maken, beter, bovenaards. Je kunt projecteren, een droom om hem heen weven. Dan wordt hij meer mythe dan realiteit. En de Boeddha is er niet meer om te zeggen: “Nee, zo bedoelde ik het niet.”
Een samsarische boot heeft een verschillende kruissnelheid- twee en slot
“Schep de boot leeg, o monnik; leeggeschept zal hij lichter varen; als je hartstocht en haat afgesneden hebt, zul je daarna naar nibbana gaan.”
Levensgrote 3D kopieën van 1500 jaar oude boeddhabeelden
Volgens het Chinese staatspersbureau Xinhua zijn deze modellen de levensgrote imitaties van de boeddhistische beelden die uitgehouwen zijn in een zandstenen rots in de grotten van Yungang.
Een samsarische boot heeft een verschillende kruissnelheid
“Laat daarom steeds de mens bewust alle geneugten vermijden; ze opgevend kruise hij de vloed, het schip voortdurend hozend. Zo bereikt hij de andere oever.” Het Kamma-sutta is het eerste sutta van de Atthaka Vagga uit de Sutta-Nipata; dat op zijn beurt, samen met onder andere het Dhammapada deel uitmaakt van de Khuddaka-Nikaya (de verzameling van korte teksten).
Johannes Schietecatte – Alles is het ‘Ene’
Non-dualiteit en stilte in jodendom, christendom en islam.
Ardan – geen idee
…
De virtuele denkster 139
Sodis Vita
Mark Schalken – wat er gebeurde voor ik vertrok bij Zen Centrum Amsterdam
Na twee jaar [van?] afstand nemen, vertelt oud-bestuurder Schalken hoe de buitenechtelijke relatie van Nico Tydeman met een studente diens bestuur en sangha raakte.
Het geluk van Jules Deelder
…
Hein Thijssen – Lessen culturele antropologie (uit 1977)
Thijssen beschreef Boeddha’s ontwakingsproces in andere termen dan gebruikelijk en vanuit een andere kijk geduid, ontdaan van alle religieuze of metafysische connotaties.
Lief voor dieren, lief voor mensen
De onlosmakelijke verbondenheid van alles wat leeft.
Virtual walls, nachtelijke dwaling met Madelon Hooykaas
Met de start van de vluchtelingencrisis en de aanstelling van Trump als president neemt de discussie rondom de betekenis van muren wederom toe.
Ardan – Henk
…
De virtuele denkster 138
Sodis Vita
Christian Thomas Kohl – Het einde van het boeddhisme in Azië?
De Chinese overheid was niet in staat om het Tibetaans boeddhisme van buitenaf te vernietigen. Maar de kans om het van binnenuit te vernietigen is groter. Om dit te doen hoef je het boeddhisme als een religie van bevrijding alleen maar te transformeren in deze wereld als een mix tussen een komedie en een bloedige tragedie.
Tonglen – de praktijk van geven en nemen, shit en zuivering
Tonglen is van oorsprong een boeddhistische oefening om met de essentie van ons mens-zijn in contact te komen. Het is een meditatievorm om liefde en mededogen in ons te versterken. Het is een oefening om via een rustig en stapsgewijs proces het hart te openen.
Ardan – hart
…
De virtuele denkster 137
Sodis Vita