• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Achtergronden » Snapshots en de vorming van het bewustzijn

Snapshots en de vorming van het bewustzijn

23 augustus 2019 door de redactie

Onderzoekers van de Zwitserse Ecole Polytechnique Federale de Lausanne (EPFL) hebben een nieuwe methode ontwikkeld om te begrijpen hoe de hersenen onbewuste informatie in ons bewustzijn verwerken. Volgens dit model ontstaat het bewustzijn met tussenpozen van maximaal 400 milliseconden, afgewisseld met fases waarin geen bewustzijn wordt waargenomen of gevormd.

Is het bewustzijn een constante, ononderbroken stroom of een reeks stukjes – zoals de 24 beelden per seconde van een filmrol? Bewustzijn lijkt een continue stroom: het ene beeld of geluid of geur of aanraking volgt het andere soepel op, waardoor we een continu beeld krijgen van de wereld om ons heen. Wat dat betreft lijkt het erop dat zintuiglijke informatie voortdurend wordt vertaald naar bewuste waarneming.

We zien objecten soepel bewegen, we horen voortdurend geluiden en we ruiken en voelen zonder onderbreking. Is dat wel het geval? Een wetenschappelijke stroming stelt dat onze hersenen alleen zintuiglijke informatie verzamelen op sommige momenten, zoals een camera die snapshots maakt.

Ook al is er steeds meer bewijs tegen “continu” bewustzijn, het lijkt er ook op dat de theorie van momentopnames te eenvoudig is om waar te zijn. De onderzoekers ontwikkelden een conceptueel kader over hoe het bewustzijn eigenlijk zou kunnen werken. Ze deden dit door gegevens van eerder gepubliceerde psychologische en gedragsexperimenten te bekijken die erop gericht zijn om te bepalen of het bewustzijn continu of in partjes gevormd wordt.

Het nieuwe model stelt een informatieverwerking in twee fasen voor. Eerst komt het onbewuste stadium: De hersenen verwerken specifieke kenmerken van objecten, zoals kleur of vorm, en analyseren ze quasi continu en onbewust met een zeer hoge tijdresolutie. Het model suggereert echter dat er geen perceptie van tijd is tijdens deze onbewuste verwerking. Zelfs tijdskenmerken, zoals duur of kleurverandering, worden in deze periode niet waargenomen. In plaats daarvan vertegenwoordigen de hersenen de duur ervan als een soort “getal”, net als bij kleur en vorm.

Dan komt het bewuste stadium: Onbewuste verwerking is voltooid, en de hersenen maken tegelijkertijd alle functies bewust. Dit levert het laatste “beeld” op, dat de hersenen uiteindelijk presenteren aan ons bewustzijn, waardoor we ons bewust worden van de stimulans. Het hele proces, van stimulans tot bewuste waarneming, kan tot 400 milliseconden duren.

Er is een interessante parallel met de boeddhistische theravadatraditie, zoals beschreven in de Abhidhamma Pitaka, het ontstaan van het denken gebeurt vanuit/in de geest in 17 afzonderlijke stappen.

Lees hier verder in de Engelstalige tekst

Bron sciencebeta

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Gezondheid, Theravada Tags: bewustzijn, camera, continu, plakjes, stimulans, Stroom, voeding

Lees ook:

  1. Mijmeringen over bewustzijn (3)
  2. Zin en onzin
  3. Evan Thompson is geen boeddhist, maar wel een vriend
  4. Liefde en bestemming – Asvaghosa’s wijze

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 juni 2022 - 3 juli 2022
    Zomer Retraite met Losang Gendun
  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 5 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 5 juli 2022
    Boeddhisme en meditatie
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Erik Hoogcarspel - 30 juni 2022

Nog steeds, ook op de klimaatdemonstratie van 19 juni jl., ziet men groepen in het zwart geklede jongeren mee demonstreren die zich presenteren als vertegenwoordigers van het anarchisme. Deze groepen kunnen in het buitenland erg agressief optreden en zelfs banden onderhouden met extreemrechts. Vele oppassende burgers zien het anarchisme aan voor een uiting van jeugdige overmoed, die vanzelf wel zal overgaan. Hoe kun je immers een staat besturen zonder regering? Was het anarchisme niet een soort extreem communisme en hebben we niet gezien dat het communisme gewoon een slecht systeem is?

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Boekbespreking – Bernard Mandeville, een ondeugende denker?

Erik Hoogcarspel - 9 juni 2022

Bernard Mandeville (1670 – 1733) werd geboren in een gegoede remonstrantse familie te Rotterdam. Hij studeerde in Leiden en vertrok tegen het einde van de 17e eeuw naar Londen om er een medische praktijk op te zetten. Daar schreef hij eerst luchtige stukjes proza in tijdschriften, maar later publiceerde hij ook over geneeskunde en economie. Zijn bekendste boek is “De fabel van de bijen”.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Ludo – Zijn
  • Taigu – De lijn en de cirkel
  • Halte Hertenkamp – De groene velden van het hertenkamp ontwaakten vanachter een voile van ijle ochtendmist
  • Veertiende Dalai Lama organiseerde Tibetaanse diaspora succesvol na zijn vlucht
  • Ardan

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens