• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Ehipassiko – sterven in liefde (Ernst Kleisterlee en Jancees Brinkers)

Ehipassiko – sterven in liefde (Ernst Kleisterlee en Jancees Brinkers)

18 augustus 2019 door de redactie

Hoe meer je verbinding ervaart met de stroom van het leven die nooit begon en nooit eindigt, hoe makkelijker je kan loslaten en in alle rust kunt sterven.
Ernst Kleisterlee.

Op vrijdag 23 augustus zijn Ernst Kleisterlee en Jancees Brinkers van hospice De Liefde te gast in het boeddhistisch centrum Ehipassiko in Deurne, Vlaanderen.

Kleisterlee: ‘‘We sterven iedere dag een beetje. Zo wennen we alvast aan de grote dood die op ons wacht. Iedere verloren illusie, iedere vriend en vriendin die ons verlaat, de kinderen die het huis uitgaan, de baan die we verliezen, onze ouders die ons ontvallen: elk afscheid is een beetje sterven.
Al dat verlies heeft ook een positieve kant: verliezen geeft vrijheid. Vrijheid om te ervaren dat de stroom van het leven gewoon doorgaat. Vrijheid omdat de onmisbaar gewaande geliefde langzaamaan opgaat in de mist van de tijd. Vrijheid om opnieuw te kiezen voor wat écht belangrijk is. Vrijheid van oude verplichtingen.
Veel stervensbegeleiders die ik opleid vertellen over de ervaring van ‘heiligheid’ die ze bij een sterfbed hebben. De ervaring dat al het ‘gedoe’ wegvalt. Een sterk gevoel van verbinding met het onzegbare. We hebben een heel leven om in het reine te komen met de dood. Hoe dichter we bij die laatste drempel komen, hoe groter de ervaring van loslaten, vrijheid of van ‘doodloosheid’ zoals de Boeddha het noemde.
In de boeddhistische traditie waartoe ik mezelf reken worden we sterk aangemoedigd de onontkoombare realiteit van onze dood onder ogen te zien. De Boeddha zette zijn monniken aan om te mediteren op vergankelijkheid.
Denk eens na over wat je al ontvallen is. Stel je eens voor dat alles wat je nu nog lief is wegvalt. Ja, dat doet pijn. Deze pijn van gehechtheid kunnen we overstijgen. Door contact te maken met de Leegte die ons gebaard heeft en ook weer zal opnemen. En dat is niet erg. Dat is prachtig.’

Hospice ‘De liefde’ opent haar deuren op 1 november 2019 in Rotterdam. Het is een plek voor stervenden die werkt vanuit boeddhistische inspiratie. De eerste in het Nederlands taalgebied. Ze wil mensen in hun laatste levensfase een thuis bieden vanuit evenwicht, rust, leegte van geest, stilte en liefde. Hospice ‘De Liefde’ leidt daartoe vrijwilligers op.

We komen vaak slecht voorbereid aan in onze laatste levensfase. Tijdens onze actieve jaren denken we liever niet na over onze dood. De cultuur waarin we opgroeien moedigt ons aan ervaringen van vergankelijkheid zoveel mogelijk te ontkennen, en dat geldt in verhoogde mate voor de voorstelling van onze dood. Dat betekent voor veel van ons, dat we in die laatste levensfase onvoorbereid beginnen aan wat misschien het meest ingrijpende veranderingsproces in ons leven is. Dan komt die fase makkelijk in de greep van angst, paniek of depressie, en komen we op een manier aan ons einde, die naar is voor onszelf en voor de mensen die we achterlaten. Dan kan het lijden heel groot blijken.

Ernst Kleisterlee is 65 jaar oud, en mediteert sinds 2000. In 2004 nam hij toevlucht bij (acharya) Han de Wit, bij wie hij in 2005 ook de bodhisattvagelofte aflegde. Hij is nu Vajrayana-student in de Shambhala-traditie. Hij is getrouwd, heeft een volwassen zoon, en had een loopbaan als leidinggevende bij gemeenten. Hij is nu gepensioneerd en zet zich als vrijwilliger in voor de realisatie van het eerste hospice op boeddhistische inspiratie in Nederland.

Praktisch: Vrijdag 23 aug 2019 van 20.00 tot 21.30 uur, De Sevillastraat 89, Deurne-Zuid, Vlaanderen, België.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Zorg Tags: Ehipassiko, Ernst Kleisterlee, Hospice De Liefde

Lees ook:

  1. Opening hospice De Liefde in Rotterdam
  2. ‘Hospice de Liefde werkt vanuit boeddhistische inspiratie’
  3. TV – de Boeddhistische blik – loslaten in liefde
  4. Boeddhistisch hospice: What’s in a name?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
04 feb
Innerlijke ruimte | Live en Online Workshop Kum Nye Yoga
4 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
05 feb
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
5 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 34 – rotterdamseriet
    • Wie straft koning Yama?
    • Boeddha in de Linie – terugblik op een verstilde periode
    • Boeken – ‘Odi en het Grote Bedoelingenboek’
    • VrijdagZindag – Niet normaal!

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens