• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Negende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Opening hospice De Liefde in Rotterdam

27 februari 2020 door de redactie

Op zaterdag 29 februari 2020 opent de Sven de Langen, wethouder volksgezondheid, zorg, ouderen en sport gemeente Rotterdam, hospice de Liefde aan de Kapelburg 298 in Rotterdam Zuidwijk.

Edith Weijnen, bestuursvoorzitter, Ernst Kleisterlee, initiatiefnemer, Irene Bakker, zenleraar en internationaal deskundige stervensbegeleiding voeren het woord.

BD-redacteur Nicole Mulders schreef in maart 2019 een artikel over de oprichting en totstandkoming van het hospice.

‘Hospice de Liefde werkt vanuit boeddhistische inspiratie’‘Partir, c’est mourir un peu’ is de slogan waar de site van Ernst Kleisterlee mee opent. Kleisterlee is initiatiefnemer en bestuurslid van Hospice de Liefde in Rotterdam. Een hospice waarin iedereen welkom is. ‘Dat zou Boeddha ook gewild hebben.’ Ook vrijwilligers van alle achtergronden zijn van harte welkom!

‘Wat we hier gaan doen, is mensen helpen afscheid te nemen. We stellen ons in dienst van hen tijdens het sterven. Veel mensen ervaren de dood als de meest ingrijpende verlieservaring in hun leven. Wij willen hen helpen daarmee om te gaan.’ Vanaf 1 oktober zal de hospice plaats bieden aan zes gasten, waarvan de verwachting is dat ze binnen drie tot zes maanden zullen sterven. ‘Mensen kiezen voor een hospice als ze uitbehandeld zijn. Het is voor hen lastig thuis te sterven (bijvoorbeeld omdat iemand drie hoog woont, of geen mantelzorg meer heeft) en ze willen liever niet in een verpleeghuis verblijven… ‘Vreemde term eigenlijk, ‘uitbehandeld zijn’’, merkt Kleisterlee terzijde op, ‘mensen hebben aandacht nodig tot hun laatste ademtocht…’

Loslaten

De missie van Hospice de Liefde is mensen in de hospice helpen los te laten ‘op een manier die bij hen past: we dringen niets op, zijn alleen maar dienstbaar.’ Hoe meer men loslaat, hoe minder men lijdt, is zijn stellige overtuiging. Wanneer er nog veel onafgemaakte zaken liggen, bijvoorbeeld een conflict in de familie, dan is het veel moeilijker om afscheid te nemen, en lijden we meer in de aanloop naar ons sterven, zo stelt hij.

Zijn katholieke vader was een voorbeeld voor hem. En stond, ondanks zijn christelijke geloofsovertuiging, volledig achter de plannen van zijn zoon een boeddhistisch hospice te beginnen: ‘de wens lijden te verzachten verbindt alle mensen’.

Het idee om een boeddhistische hospice te starten, ligt in een persoonlijke ervaring van Kleisterlee. Zijn jongere broer Radboud stierf jaren terug na een ziekbed ‘op een manier die ik niemand toewens.’ Uiteindelijk kon hij door een verlamming alleen nog zijn ogen bewegen. De klinische begeleiding in het ziekenhuis verliep prima, maar tijdens zijn sterven wist ook het medisch personeel zich geen raad met zijn gevoelens van rouw en verlies. ‘Het ontbrak hen aan (tijd voor) empathie. Mijn broer werd nooit getroost.’ Daar ontstond het idee om een hospice te starten waar het aan warmte niet zou ontbreken. Een paar jaar eerder was Kleisterlee boeddhist geworden, dus het idee voor een boeddhistisch hospice was geboren.

Boeddhistische technieken

Vrijwilligers wordt tijdens hun intake gevraagd naar hun houding tegenover de dood. ‘Dan merk je dat er een groep is die daar liever niet over praat en een groep die dat wel graag doet. Logischerwijs is de tweede groep geschikter om hier te werken.’

Vrijwilligers wordt tal van – op mindfulness gebaseerde- technieken aangeleerd over compassie, empathie en openheid. Zo’n 130 personen zijn inmiddels opgeleid en zijn door het hele land werkzaam. Ook in hospice de Liefde.

Het boeddhisme loopt vanzelfsprekend als een rode draad door het hospice heen. Zonder er te veel de nadruk op te leggen. Dat geldt ook voor het leven van Kleisterlee. Hij is boeddhist volgens de Tibetaanse Vajrayana-traditie. ‘We lijden omdat we ons niet kunnen neerleggen bij vergankelijkheid. Volgens het boeddhisme kunnen we het lijden verzachten en zelfs opheffen.’ Persoonlijke reïncarnatie is echter iets waar hij niet in gelooft. ‘Ik heb dan ook geen idee of dat het lijden minder maakt.’ Verbinding is wel een thema dat bij de hospice, en bij de visie van Kleisterlee past. ‘Hoe meer verbinding onze gasten ervaren met de stroom van het leven die nooit begonnen is en nooit eindigt, hoe makkelijker ze kunnen loslaten. En in alle rust kunnen sterven.’

Boerderij De Kapelburg in Rotterdam is een Rijksmonument dat door de Stichting Volkskracht Historische Monumenten beschikbaar is gesteld aan Hospice de Liefde. De schitterende boerderij met een riet gedekt dak stamt uit 1717. Na een interne verbouwing en nieuwbouw bestaat  Hospice de Liefde uit zes kamers, gemeenschappelijke ruimten, logeerkamers en een keuken.

Omslagfoto Goff Smeets.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Zorg Tags: Ernst Kleisterlee, Hospice De Liefde, opening, Rotterdam

Lees ook:

  1. ‘Hospice de Liefde werkt vanuit boeddhistische inspiratie’
  2. Boeddhistisch hospice: What’s in a name?
  3. Ehipassiko – sterven in liefde (Ernst Kleisterlee en Jancees Brinkers)
  4. Extra Informatieavond over vrijwilligerswerk in hospice de liefde

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Rafael zegt

    28 februari 2020 om 10:11

    ? een prachtig initiatief

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 januari 2021
    Gratis proefles introductietraining Skillful Means
  • 18 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 19 januari 2021
    Gratis proefles cursus Caring - Caring from the heart
  • 19 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 20 januari 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

De Lotussoetra – boeddhisme en politiek

Erik Hoogcarspel - 14 januari 2021

In de Lotussoetra worden de geboorte, de meditaties, het ontwaken het preken en de dood van de Boeddha beschreven als niet meer dan een show die hij opvoert. Het is een didactische methode. In feite is hij de eeuwige wetgever van het universum en daarom de inrichter van de ware politiek.

Het boeddhisme en religie

Erik Hoogcarspel - 12 januari 2021

Is het boeddhisme een religie, een levensweg of een filosofie? Als je deze vraag aan meerdere mensen stelt krijg je geheid verschillende antwoorden en voor elk antwoord valt wel iets te zeggen.

Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Joop Ha Hoek - 8 januari 2021

...

Jasper Schaaf – Marx’ diepe respect voor Aristoteles

gastauteur - 1 januari 2021

Jasper Schaaf: 'Aristoteles noemt het doel van het menselijk bestaan ‘geluk’. Klinkt dit te makkelijk? Is het vreemd? Speelt zo’n ver, groot en toch belangrijk doel echter ook geen belangrijke rol in de vroegere geschriften van Marx, waar hij nog meer dan later op de werken van Georg Hegel en Ludwig Feuerbach leunt?'

Bodhiwappie

Erik Hoogcarspel - 27 december 2020

De symboliek is maar al te duidelijk: de elite bestaat uit vampiers, ze voeden zich zelfs met het bloed van onschuldige kwetsbare baby’s, de politiek is een groot complot om de macht en de wetenschap wil de mensen inspuiten met nano-computers om ze hun wil te ontnemen. Het gaat er niet meer om of het waar is, maar om hoe het voelt. Het enige wat je nog kunt doen is wat ketelmuziek produceren aan de voet van de ivoren toren van de macht. Samen tegen iedereen. Intussen klinkt in vele Tibetaanse tempels over de gehele wereld ketelmuziek voor ‘het welzijn van alle levende wezens’.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Herinneringen aan Harada Tangen roshi – Dai Funshi – grote vastberadenheid
  • Schijt aan alle spiritualiteit
  • Het jaar 2021 – dag 15 – gevallen
  • Terugblik – verkiezingen 2017 – Zou een boeddhist op D66 stemmen?
  • ‘Nederlandse vergunningsprocedure voor veestallen in strijd met Europees recht’

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens