Met versluierend taalgebruik (strijd voor vrijheid, strijd tegen terrorisme…) poogt de westerse geest zich te verzoenen met haar traditie van oorlogsvoering. De wrange werkelijkheid is dat met bommentapijten of met wat cynisch een fat man genoemd werd, niets ontziende terreur plaats vindt tegen burgerbevolkingen. Trompetten schallen daarbij liederen van superioriteit, blazen valse noten bij de […]
Liefde, verdriet en liefde
Een pittig boek, maar zeer leesbaar. Een boek dat ons meeneemt via een persoonlijke leerweg naar een verdiept zicht op wijsheid en op de ware aard van liefde.
Huilen om wat je vreugde schenkt
Natuurlijk is ons ego met de rationele, wetenschappelijke benadering van het menselijk verstand mee geëvolueerd. Het heeft van de psychologie geleerd dat het verstandig is emoties aandacht te geven, maar heeft daarbij een slimme truc bedacht: ‘ik moet er op zo’n wijze aandacht aan besteden dat ik het óf uit mijn systeem krijg, óf op zijn minst diep in mijn systeem opberg en verborgen houd’.
Nietigheid
…
Wouter ter Braake – Deze drie boeken gelezen
‘Het goede hart’. Kern van het boek zijn de beschouwingen van de Dalai Lama van vijf teksten uit het Nieuwe Testament. Zijn beschouwingen brengen een verdieping van het begrip van zowel Boeddhistische zienswijzen als een verdieping van de zienswijzen in deze bijbelteksten.
Wouter – Het gevecht om twee staten – from the river to the sea
Hannah Arendt waarschuwde in 1948 voor een ‘twee staten idee’: er zal dan om grondgebied gestreden blijven worden. Zij pleitte voor een binaire staat, waarin het Joodse en het Palestijnse volk samen het land zouden besturen.
De verwarring die oorlogsrecht heet
Verschillende politici waren er als de kippen bij onvoorwaardelijk partij te kiezen voor Israël. Nu, geconfronteerd met de volledige omvang van de staatsterreur van dit land tegenover de terreuroorlog van Hamas, doet men wat ‘water bij de wijn’ en roept verheven dat men zich wel aan ‘het oorlogsrecht’ moet houden.
Harten vol van haat
…
Zinvol ouder worden?
Het lichaam is sterfelijk. Daar valt geen speld tussen te krijgen. Het lichaam is geen doel. Het kan geen doel zijn, want het sterft. Wel kunnen we het tijdelijke zijn zien als ervaringsweg, zoals vele religies en spirituele stromingen doen. Dat brengt de vraag ‘wat is de zin, de betekenis van ervaringen opdoen’?
Wouter – eigen schuld, dikke bult
Natuurlijk zal niemand vallen over infantiele uitingen van ene Mark Rutte, ware het een olijke buurman, altijd bereid tot een gezellig praatje en een joviale groet voor hij op de fiets stapt om even boodschappen te doen. We zouden echter massaal moeten huiveren en ons uiterst ongerust moeten maken omdat we het niet over een joviale buurman hebben, maar over een minister-president.
Spiritueel leren: een halszaak
Ik heb in dit leven het nodige op mijn hals gehaald. Het kind in mij maakte zich al jong verantwoordelijk voor de strijd tussen twee ouders en werd in de steek gelaten. Het kind voedde zich met schuldgevoel over de situatie in het ouderlijk huis. En in de eenzame reis door ‘de grote wereld’ werden het kind en zijn wanhoop niet gezien. Het kind werd verstoten en vernederd, zoals in de situatie van het diepongelukkige joch dat werd weggestuurd van de middelbare school.
Wouter – De helende kracht van verhalen
Sluiers van verdriet, boosheid, wrok vertroebelen het zicht op wie je werkelijk bent. Wanneer je over pijnlijke en/of traumatische ervaringen durft te vertellen, de pijn in de ogen durft te zien, komen er emoties los en kunnen er inzichten ontstaan die een herstellende werking hebben in de ziel. Door het vertellen van jouw levensverhaal ga je beter begrijpen wie je bent.