• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Wouter ter Braake – smachtende zielen

Wouter ter Braake – smachtende zielen

4 augustus 2019 door Wouter ter Braake

Op 11 juli genoot ik van de tweespraak in het Boeddhistisch Dagblad van Rob van Boven en Luuk Mur over …’van daadkracht tot ongezond egoïsme’. Luuk Mur stelt onder meer: ‘Onze overlever leeft op basis van aannames en overtuigingen. Eigenbelang overschreeuwt op een gegeven moment het gemeenschappelijke belang. Leefde het natuurlijke kind nog vol vertrouwen, de overlever is argwanend, wil gelijk hebben, manipuleert, speelt machtsspelletjes’.

Tussen ‘overleven’ en ‘leven als onderdeel van een groter geheel en van betekenis zijn’ kan ons natuurlijke kind (het zoekende, spirituele wezen) een brug slaan. Maar welke wegen te kiezen en hoe vaak gaan mensen een heilloze afslag op? Deze gedachten en vragen dienden zich aan toen ik in de Volkskrant een artikel las over The New Tantra (opgericht door goeroe Alex Vartman). In dezelfde periode volgde ik een uitzending bij de VPRO over de voormalige sekte, de Branch Davidians, een sekte in de greep van de zelfverklaarde profeet/goeroe, David Koresh.

Ik las over en zag volgelingen die smachten naar ‘vervulling’. Als ik hoor of lees waarom zij achter een profeet of een goeroe aanlopen en deze blindelings gaan gehoorzamen, word ik geconfronteerd met hun pijn van existentiële leegte, met hun levenspijn. Leegte en pijn die vergezeld gaan van verlangen en van vragen. Lastige vragen. Vragen naar de zin van lijden, vragen naar de zin van het bestaan. Vragen naar betekenis. Want de mens wil niet alleen overleven, maar ook aan zijn leven betekenis geven en deze vervullen.

De zoektocht naar betekenisgeving is, in mijn ogen, primair een naar binnen gericht proces. Het verlangen naar levensvervulling en het loslaten van de eenzijdige fascinatie van het ego op ‘hebben en beleven’, maakt evenwel angstig. Deze angst sublimeert zich regelmatig in het zoeken naar sterke, hoopvolle boodschappen.

In de voorbeelden uit de Volkskrant en de VPRO-serie zie ik mensen keuzen maken om betekenis en pijnverlichting te zoeken bij een religieuze sekte met leef- en handelingsregels, bedacht en gepredikt door een ‘goeroe’, vaak een sterke ‘spirituele’ man. Een man met verbaal geweld en in uiterste consequentie (bij verzet tegen onderwerping) fysiek geweld.

Zo wordt wat een naar binnen gericht proces zou kunnen zijn, omgebogen naar het richten van het bewustzijn op een religieus stelsel en/of een set leef- en handelingsregels, met daarbij het afwijzen van alles dat buiten de gepredikte kaders valt.

Wat dat betreft zijn zelfbenoemde goeroes (zoals Alex Vartman, David Koresh) ‘spirituele’ evenknieën van dictators en autocratische machthebbers in de grotere politieke werkelijkheid. Ook de laatsten kennen aanhangers die hen blindelings volgen en geloven in hun ‘great story’s’. Verhalen die het verlangen naar vervulling lijken te stillen en lijken te werken als balsem voor gepijnigde zielen.

Tot de roes naar de achtergrond verdwijnt. Dan zijn daar weer de vragen. Lastige vragen. Vragen naar betekenis.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhistisch leven Tags: betekenisgeving, goeroe, Luuk Mur, Rob van Boven, Tweespraak, volgeling, Wouer ter Braake

Lees ook:

  1. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…goeroes.
  2. Tweespraak – ‘Gedachtes krijgen gewicht, omdat ze passen in een bepaald geloof’
  3. Tweespraak – ‘Je doet dus niets in deze oefening, je bent gewoon’
  4. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…’selfing’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    4 augustus 2019 om 15:17

    “De zoektocht naar betekenisgeving is, in mijn ogen, primair een naar binnen gericht proces.”

    Nou, lees dan maar eens het werk van chemicus Primo Levi die de gruwelen van de Holocaust overleefde. En die op de existentiële bodem zat waar menig boeddhist naar streeft. Primo Levi heeft na de oorlog in zijn essays en literair werk duidelijk laten weten dat betekenisgeving als puntje bij paaltje komt primair een naar buiten gericht ding is.

Primaire Sidebar

Door:

Wouter ter Braake

Coach bij Zin en Zen. Rebelse geest met warm hart. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
05 feb
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
5 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
05 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Dick – Leegte die liefde is
    • Wakker Dier prikt romantisch beeld van zuivelsector door
    • Renske – haiku
    • Seitan neprunderlapjes met pittige saus
    • Geen dood geen vrees (56) – Hoe kunnen we diep in onze doodsangst kijken?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens