Na 40 jaar lesgeven vertelt Robert Hartzema in simpele woorden over de dagelijkse praktijk van dzogchen, de meest radicale, creatieve en directe boeddhistische weg naar vrij-zijn.
Perfect Wisdom: Four Early Tantras of the Great Perfection
They have ideas about recognition,
And they work on visualizations.
All of those who cling to their desires, With no exceptions, Are empty.
Oekraïne
‘De oorlog in Oekraïne is afschuwelijk.’ Tot zover dit citaat. Het is waar en inmiddels duizenden keren herhaald. Hoe heeft de hele mensheid zó weg kunnen kijken van het grote gevaar?
Is de golf herboren, worden wij herboren?
Wij leven verder in de door ons gestelde acties die een invloed hebben op nieuwe gebeurtenissen, mensen, omgeving. Wij leven verder in de genen van onze kinderen, herinneringen van onze nabestaanden of denkwijze die we voor een stukje overgedragen aan de mensen om ons heen.
Vrij & onbezorgd – wat er ook gebeurt
Wanneer de wereld chaotischer wordt en we de controle dreigen te verliezen, schieten we in oude angsten en bezorgdheden.
Openbare Veiligheid: Nieuwe opleidingsrichtlijnen onderwijzen ‘CCP’s absolute leiderschap over mensenrechtenwerk’
Op basis van de toespraken van Xi Jinping zullen agenten worden opgeleid om het principe toe te passen dat mensenrechten zijn wat de Partij zegt dat ze zijn.
Boeddhistische teksten voor een uitvaart
Op basis van de Theravada leerstellingen.
Come, hear me
We accept death and sorrow.
But listen, Brothers and sisters, those grenades have burst
And ripped apart the sky.
Those boys and girls are gone,
Leaving a trail of blood.
Go Sherab Gyatso: Prominente Tibetaanse monnik gemarteld in gevangenis
In de gevangenis is de behandeling van zijn longaandoening niet afdoende behandeld en zijn gezondheid gaat achteruit, hetgeen internationale NGO’s ertoe heeft aangezet te pleiten voor zijn vrijlating.
Liefdevolle vriendelijkheid – een metta gebed
‘Ik zou mensen willen aanmoedigen dit metta-gebed te reciteren en te onderzoeken, en het op te nemen in de liturgie van je centrum of praktijkplaats. Maar bovenal, om vastberaden te handelen vanuit de plaats waar vrede, gerechtigheid en liefdevolle vriendelijkheid elkaar ontmoeten. Onze praktijk voor de wereld verblijft op dit kruispunt.’