Tijdens een seminar in Peking werd boeddhistische monniken verteld dat religieuze klassiekers geïnterpreteerd moeten worden volgens ‘gesiniseerde’ en socialistische principes.
Jiun Hogen roshi – Vijf soorten zen
Hoe kunnen we vrij zijn van dukkha? Hoe kunnen we vrij zijn van ontevredenheid en lijden? De Boeddha leert dat hebzucht, kwaadheid en onwetendheid de wortels zijn van ons lijden. Hoe kun je ervoor zorgen dat je niet meer kwaad wordt, dat je niet meer hebzuchtig bent, dat je niet meer onwetend bent?
Jasper Schaaf – Rechtvaardig? Geef de Palestijnen hun grond terug
‘Men denkt soms dat pas bij de beëindiging van de Tweede Wereldoorlog het conflict tussen Joden en Palestijnen ontstond. Dat klopt niet. In 1896 schreef Theodor Herzl het boek ‘Der Judenstaat’ waarmee hij een grondslag legt voor de zionistische ideologie. Mede vanwege de vele Jodenvervolgingen pleit hij voor een exclusief eigen Joodse staat.’
Jasper Schaaf – Hoed U voor kieswijzers
Gelukkig is er verzet, over de wereld, veel verzet. Van bestaande groepen en organisaties, en nieuwe. Met vaak internationalistische principes. Kies daarvoor! Kijk niet weg. Sluit je aan bij deze of gene. ‘Blijf daar niet zo lullig staan’ zongen wij vroeger al. Dat is actueel. Zing het uit volle borst. Er is hoop, maar die is al te vaak ondergesneeuwd.
Tibetaanse vluchteling: ‘China koopt loyaliteit Tibetanen met geld’
Tibetaanse kinderen die vloeiend Chinees en Tibetaans leren spreken, maken zich grote zorgen. Zelfs als ze Tibetaanse teksten lezen, lezen ze langzaam. En ze lezen als een Chinees die Tibetaans leest. Ze mengen Chinese taal in elk gesprek. Hun kennis van de Tibetaanse taal is erg laag en Tibetaanse ouders maken zich zorgen over de Tibetaanse taalvaardigheid van hun kinderen. Ze klagen dat hun kinderen zakken voor de Tibetaanse taalexamens en ze proberen hun kinderen naar Tibetaanse coachingsklassen te sturen.
Nathan – Een en Niet-Twee
Weerkaatst een spiegel niet even makkelijk een ongelovige als een gelovige? Of een boom als een steen?…
Kan een spiegel in strijd zijn met zijn inhoud?
Thich Nhat Hanh – Een mindful antwoord op oorlog en terrorisme
‘Wij willen niet lijden of in angst leven en wij willen ook niet dat jullie lijden of in angst leven. Wij willen dat jullie in vrede, in veiligheid en in waardigheid leven omdat wij weten dat niemand van ons vrede zal kennen totdat ieder van ons vrede heeft. Laten wij samen een gelegenheid creëren voor wederzijds luisteren en begrip, dat de basis kan zijn voor echte verzoening en vrede.’
Nathan – liefde
…
Interview vluchteling Tibet – ‘Tegenwoordig kun je niemand meer vertrouwen en met niemand meer praten’
Vroeger zagen we Tibetanen stiekem met elkaar praten over van alles en nog wat in theekraampjes in de Barkorstraat, maar tegenwoordig kan dat niet meer. Er zijn veel spionnen en veel mensen worden ook gearresteerd. Je kunt niet vertrouwen en de omgeving is doordrenkt van paranoia. Geheime camera’s en bewakingscamera’s zijn overal in Lhasa.
Tibetaanse ouders verteld dat ze ‘minderjarigen moeten opvoeden niet in religie te geloven’
Een middelbare school met voornamelijk Tibetaanse leerlingen in Yushu, Qinghai, China, stuurde alle ouders een verontrustende brief waarin de plannen van de CCP om religie uit te roeien werden bevestigd.
‘Sola Fide’ – in vertrouwen dat het goedkomt
‘Dit wil ik ons allen graag op het hart drukken; Leven-dood is een ernstige zaak. Snel vergaan alle dingen. Wees daarom altijd wakker, nimmer onoplettend, nimmer achteloos’. Er zijn variaties bekend, zoals in de Japanse soto traditie: ‘Dit wil ik ons allen graag op het hart drukken. Leven-dood is een ernstige zaak. Snel vergaat de tijd en kansen gaan voorbij. Ontwaak, laat ons ontwaken. Wees altijd wakker, nimmer onoplettend, nimmer achteloos. Verspil uw leven niet!’ Het is een indrukwekkende en krachtige aansporing te beseffen hoe kostbaar ons leven is.
Renske – haiku
…