Boeddhistische leraren en sangha’s in de VS hebben afgelopen nacht aan de Amerikaanse bevolking in het kader van de presidentsverkiezingen persoonlijke en virtuele meditaties aangeboden. Terwijl bijna alle gebeurtenissen online werden gehost als gevolg van de COVID-19 pandemie, werden ook een paar bijeenkomsten in de open lucht gehouden.
Terwijl het grootste deel van de wereld te maken heeft gehad met de spanningen van COVID-19, werden de problemen in de VS in de loop van de zomer verergerd door de Black Lives Matter protesten die in het hele land ontstonden als reactie op de moord op George Floyd eind mei. Met als resultaat woede, angst en bezorgdheid onder de bevolking, niet in het minst aangejaagd door de huidige president Donald Trump. Boeddhistische meditatie en verbondenheid werden gisteren en vannacht aangeboden als reactie op de stress van de verkiezingen en op bijzondere problemen in Amerika op dit moment.
Roshi James Ford, een Amerikaanse Soto zenpriester, wijdde gisteravond een uur aan Hartsoetra-recitaties en meditatie als reactie op de zorgen over de verkiezingen. Ford: ‘Dit is een historische verkiezing in de Verenigde Staten. En het niveau van de angst lijkt op een even historisch niveau te liggen.’
Het Upaya instituut en zencentrum, opgericht door Roshi Joan Halifax en gevestigd in Santa Fe, New Mexico, heeft een langdurige betrokkenheid bij geëngageerde boeddhistische en sociale rechtvaardigheidskwesties. Ook zij waren gisteren in de lucht en boden een online praktijkgetuigenis in de traditie van Roshi Bernie Glassman aan. Om te midden van uiterst complexe omstandigheden te zitten en zich niet af te keren van wat er in onze persoonlijke ervaring of in onze omgeving gebeurt.
Het Insight Los Angeles meditatiecentrum bood 2 evenementen aan met een zogenoemd mindful aging diner, meditatie en gesprekken en een bijeenkomst met mensen van divers ras en kleur en de (BIPOC) affiniteit groep. Ook het Frederic meditatiecentrum in Maryland bood een bijeenkomst aan en nodigde uit om naar binnen te stappen, de confrontatie met angst aan te gaan met de steun van de gemeenschap.”
Ook de Zen Mountain Monastery in de bergen van de staat New York bood een meditatiebijeenkomst aan per Zoom. De abt van het klooster heeft er bij de bewoners op aangedrongen om een stap terug te doen van de nieuwswaanzin, en in plaats daarvan naar binnen te keren. ‘Heb vertrouwen in de menselijke natuur en de eb en vloed van de geschiedenis,’ zei de abt.
Bhumisparsha, een Vajrayana boeddhistische gemeenschap in Massachusetts, bood ruimte voor een zogenoemde sangha check-in. Khenmo Drolma van Vajra Dakini Nunnery hield een online wake met Soto zenleraar Tenku Ruff. Ook daar is het thema de Hartsoetra. ‘Zittend met onzekerheid, versterkende openheid, herinnert de Hartsoetra ons eraan dat in dit zeer onstuimige moment, er de potentie is voor het ontstaan van wijsheid’.
Het Berkeley Zen Centrum organiseerde een hele dag lang een online evenement en ook periodes van zazen, wandelmeditatie, open discussie en pauzes, geleid door abt Sojun Mel Weitsman.
G.J. Smeets zegt
Wat naïef en gratuit: meditatie en de Heart Sutra propageren als reactie op politieke en staatsrechtelijke problemen waar USA zichzelf mee heeft opgezadeld. Dat land worstelt met een gewelddadige grondwet (vuurwapens voor iedereen toegestaan), heeft een tweepartijensysteem dat polarisatie bevordert, heeft een absurd kiesstelsel. En het is een regelrechte oligarchie: alleen wie kapitaal op de bank heeft kan de politiek in en beslissen over het leven van wie dat geld niet heeft.
Het is te hopen dat Trump na de verkiezing (wat ook de uitslag is) als bully volop amok loopt en zijns ondanks de USA-civilisatie met de billen bloot legt. En reken maar dat de Chinezen het allemaal handenwrijvend aanzien. Wat ik ermee wil zeggen: de USA boeddhisten kunnen beter *expliciet* kleur bekennen in het tweepartijen stelsel waarin ze zitten dan zich terugtrekken op de Heart Sutra.
Ujukarin zegt
Helaas Goff, de plank misgeslagen.
Ook de democratische partij, hoezeer ze ook op een aantal punten dichterbij boeddhistische waarden zoals compassie en eerlijke taal zit dan de ‘roden’, is deel van het gepolariseerde systeem.
Het beste dat boeddhisten dus kunnen doen is mensen leren relativeren, de-polariseren, teruggaan naar de basis van medemenselijkheid. En dan kunnen ze binnen het huidige systeem misschien tenminste een middenkoers kiezen, dus gematigd democraat dan wel republikein worden. En ‘bipartisan’ samenwerken bijvoorbeeld om een gezondheidszorg gebaseerd op compassie en delen te bouwen, inplaats van hun huidige roofkapitalistische systeem. En misschien zelfs langzaamaan werken aan een beter kiesstelsel, een wapenwet zonder de scherpe kantjes van nu (en dito andere wetten), etc etc.
Dan nog blijft het boeddhisme en de sangha’s buiten de politiek an sich, die is en blijft gericht op groepsgedrag oftewel schapen-neigingen (Balas) en niet de Arya-natuur die je als boeddhist probeert te ontwikkelen.
With folded palms,
G.J. Smeets zegt
Met “expliciet kleur bekennen in het tweepartijen stelsel” bedoel ik uiteraard afwijzen van het duale stelsel dat inherent polariserend is, elke politicoloog weet dat. En er zitten nog wat andere *evidente* systeemfouten in het USA staatsrecht, wat mij betreft behoort elke weldenkende burger zich daarover uit te laten, boeddhisten incluis en dat is gewoon een kwestie van ‘juist spreken.’
Je zegt: “…het boeddhisme en de sangha’s blijven buiten de politiek an sich, die is en blijft gericht op groepsgedrag oftewel schapen-neigingen (Balas) en niet de Arya-natuur die je als boeddhist probeert te ontwikkelen.”
Tja, alsof ‘ontwikkelen van Arya-natuur’ in een sangha (een groep dus) geen kwestie zou zijn van schapen-gedrag. Dat is geen verwijt, het is een constatering: mensen zijn sociale dieren en dus per definitie politieke dieren. Binnen hun intieme groep en erbuiten.
Ujukarin zegt
Okay, dan zitten we dichter bij elkaar qua concreet advies aan Amerikaanse boeddhisten dan het leek. Dank voor de verduidelijking.
Over groepsgedag vs Arya zijn we het niet echt eens denk ik maar die discussie komt wel weer eens langs hier. Mijn reflecties vind je door in BD te zoeken naar ‘Schaap slimmerik’.
With folded palms,