In de winter van 2017-2018 bezocht een undercover onderzoeksteam in opdracht van Wakker Dier dertien Ierse rundveehouderijen. Het team trof geregeld erg vervuilde en bomvolle stallen aan.
Dierenwelzijn
‘Vleesverbruik in Nederland daalt niet’
De vleesconsumptie in Nederland is ongezond hoog: we aten bijna 50 procent meer vlees dan het Voedingscentrum als maximum adviseert. Volgens dit advies zouden we, voor onze eigen gezondheid, vooral moeten matigen met rood vlees – vlees van bijvoorbeeld runderen, schapen en varkens.
foodwatch – normen voor vervuiling vis met gevaarlijk kwik toch niet versoepeld
Er ligt letterlijk een groot milieuprobleem op je bord als je weleens een vis zoals zwaardvis, tonijn en makreel eet. Deze vissoorten bevatten namelijk vaak hoge gehaltes giftig kwik. Kwik is een zwaar metaal dat zeer giftig is voor de mens.
Wakker Dier – Meer keurmerkvlees dan ‘kiloknallers’ in Coop folder
PLUS en Coop zijn de enige twee supers die vaker keurmerkvlees dan kiloknallers – stuntvlees zonder dierenwelzijnskeurmerk – in de aanbieding doen.
Dier&Recht start petitie tegen slacht hoogzwangere dieren
In slachterijen sterven er per week gemiddeld vier bijna volgroeide kalveren in de buik van hun moeder.
Wakker Dier – Supermarkten stunten steeds meer met vlees
Bij supermarkten Jumbo en Albert Heijn stegen de vleesaanbiedingen het meest van alle supermarkten.
Hoe zien de voedingsmiddelen van de toekomst eruit?
Zal het in de toekomst mogelijk zijn om vlees te produceren zonder dieren te hoeven doden?
Natuurwerkdag – grootste vrijwilligersdag in het groen succesvol
Record aantal deelnemers, ruim 15.000, steken de handen uit de mouwen. De wilde bij kreeg dit jaar extra aandacht.
Wakker Dier – onderzoek onthult misstanden bij Iers rundvee
Nederland importeert voor miljoenen euro’s aan Iers rundvlees en staat in de top vijf van exportlanden. Het vlees is in veel supermarkten te koop. Wakker Dier vraagt supermarkten om te stoppen met dit kiloknallervlees.
Vandaag – Eet Geen Dierendag
In Nederland wordt dierendag sinds 1930 gevierd. Deze dag is niet lukraak gekozen. Tijdens een internationaal Dierenbeschermingscongres in 1929 in Wenen werd besloten de sterfdag van de heilige Franciscus van Assisi tot Werelddierendag uit te roepen.
Wakker Dier – broodbeleg van Lidl wordt plofkipvrij
De tussenkip van Lidl is te herkennen aan het label met daarop “dit product is afkomstig van een kip met betere leefomstandigheden”. Deze kip groeit maximaal vijftig gram per dag (plofkip zestig gram), krijgt daglicht, afleidingsmateriaal en tien procent meer ruimte dan plofkip
Thailand – illegale tijgerboerderijen harder aanpakken
De regering sloot in 2016 de beruchte Tijgertempel in Kanchanaburi met 147 tijgers en waarvan de boeddhistische monniken illegaal bezig waren met het fokken, verhandelen en verkopen van (lichaamsdelen van) tijgers.
Wakker Dier – bijna 70 procent broodbeleg nog plofkip
Supermarktketens Lidl en Aldi hebben het slechtste aanbod. Zo verkoopt Lidl uitsluitend plofkipvleeswaren. Bij Aldi is 95 procent van het broodbeleg plofkip.
Wakker Dier – vakkenvullen bij Jumbo
Als de kruidenier stopt met wat genoemd wordt ‘kiloknallen’, de verkoop van vlees zonder welzijnskeurmerk.
Wakker Dier – Rabobank grootste Liegebeest 2018
In zijn tv-campagne met de slogan ‘Growing a better world together’ doet Rabobank alsof ze de voedingssector wil verduurzamen. In werkelijkheid investeert men in plofkippen, megastallen en fastfoodketens.
Wakker Dier – WUR-rapport: voetzweren grootste welzijnsprobleem bij plofkip
Jaarlijks lijden zo’n 50 miljoen plofkippen aan voetzweren. Dit komt doordat voetzweren veel pijn veroorzaken en dieren er langdurig en vaak last van hebben.
Wakker Dier – 81 miljoen dieren te vroeg geslacht
Zij zijn de ‘uitstoot’: dieren die de hoge productie niet kunnen bijbenen en daarom geslacht, vergast of handmatig gedood te worden. Door de hoge prijsdruk kiezen boeren er al snel voor om onrendabelere dieren voortijdig te laten sterven.
Wakker Dier – AH, Jumbo, Campina, Rabobank en ECOstyle genomineerd als Liegebeest
Wakker Dier nomineert vandaag vijf kandidaten voor de Liegebeestverkiezing 2018: plofeend van Albert Heijn, levende kreeft van Jumbo, zuivelbedrijf Campina, ECOstyle dierenvoeding en een mediacampagne van de Rabobank.
Wakker Dier – aantal ‘kiloknallers’ met 10 procent afgenomen
Ondanks de afname in kiloknallers, stijgt het totaal aantal vleesaanbiedingen. Dit komt vooral door de opkomst van producten met één Beter Leven-ster.
Wakker Dier – KFC krijgt één ster op Facebook
Wakker Dier voert voor het eerst een grootschalige campagne tegen KFC. De keten was altijd een kleine speler in vergelijking met McDonald’s, maar is de laatste paar jaar aan een opmars begonnen.
CIWF – transporteer geen dieren naar landen buiten Europa
Veel voorkomende dierenwelzijnsproblemen zijn onder andere gebrek aan rustpauzes, water en voer, ongeschikte vrachtwagens, transport van zieke, zwakke of zwangere dieren en afwezigheid van medische zorg.
Wakker Dier ageert tegen plofkip van KFC
Wakker Dier begint vandaag een televisiecampagne tegen Kentucky Fried Chicken (KFC). De dierenwelzijnsorganisatie vindt dat de fastfoodketen moet stoppen met de verkoop van plofkip.
Het jaar 2018 – de honderdenzesennegentigste dag – rupsenkoken
Rupsen levend gekookt voor een zijden gewaad.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Varkens in Nood – Aanbod varkensvlees met keurmerk stijgt met 1%
In Nederlandse supermarkten is het marktaandeel van varkensvlees met het Beter Leven keurmerk in het tweede kwartaal van 2018 gestegen naar 72%. Dit is een stijging van 1% ten opzichte van het eerste kwartaal, en 6% ten opzichte van juni 2017.