‘Al heel lang houd ik mij bezig met zen; ook voor die tijd al. Dit geeft mij op zijn minst een moment van reflectie en rust en ook de mogelijkheid om te onderzoeken of daar antwoorden te vinden zijn.’
Zen
Diana Vernooij – gronding
De meditaties leidden ons langs de dood, de dood van dierbaren en onze eigen dood. Beetje bij beetje gingen de meditaties dieper totdat we onze eigen dood helemaal doorleefden, een voor een het einde van alle verschillende zintuigen – althans, voor zover we ons dat konden voorstellen uiteraard.
Nieuwe dageraad van boeddhistische verdraagzaamheid
Ik begin het boeddhisme pas te kennen door de doctrines van zen los te laten en de praktijk van theravada te betrekken bij mijn aandacht beoefening. Is het niet wonderlijk?
Zen Kring – zen in het westerse leven toepasbaar maken (twee en slot)
De voortrekkersrol die de Zen Kring een aantal jaren heeft vervuld bij de introductie van het zenboeddhisme in Nederland, werd na 1973 geleidelijk aan overgenomen door andere organisaties.
Zen Kring – geen plaats voor een lerarenstatus- aflevering 1
Wat moeten die monniken een pret hebben. Weer zo’n westerling die helemaal naar hun land is gekomen omdat hij zo nodig moet mediteren.
Begeleiding
Ik heb weleens een opblaaskussen in de zendo aangetroffen, maar daar zat een keurig zwarte hoes omheen en was geen storend element binnen het geheel. Ik ontdekte het pas toen ik het kussen oppakte.
Meer willen weten, honger naar de dharma
In Bukkoku-Ji tempel in Japan kwam Ginny, een Amerikaanse, opgetogen naar mij toe en zei: ‘Have you seen the tulips in the garden?. Ik zei haar dat ik uit Holland kwam, het land van de tulpen en dat ik ze al honderdduizend keer had gezien. Haar antwoord was: ‘Maar deze heb je nooit eerder gezien.’
Biografie van Thich Nhat Hanh – de wereld is mijn thuis
In ‘De wereld is mijn thuis’ staan persoonlijke herinneringen van Thich Nhat Hanh, verweven met levenslessen. Wie het huidige moment intens beleeft, kan zich overal thuis voelen, zo laat de zenmeester zien.
Neko o musubimasu – de kat en het tuigje
Toen in de Soji tempel de avondmeditatie begon, kwam de kat de meditatieruimte in. Ze kroop op schoot, gaf kopjes, begon te spinnen zei af en toe zachtjes mrwauw, niemand raakte meer in een fatsoenlijke toestand van samhadi.
Leren omgaan met gedachten en gevoelens
Je kunt op een heleboel manieren leren omgaan met gedachten, gevoelens, emoties en pijn. De ene helft van Nederland geeft therapie en de ander helft is in therapie. Of allebei. En natuurlijk helpt dat ook. Maar het is een andere weg. Ik durf te beweren dat de weg via meditatie nog meer aan de wortel van het geheel komt.
Paul Van hooydonck – Van rusteloze apengeest naar boeddhageest
Meditatie betekent helemaal aanwezig zijn bij wat er is. Je doet één ding tegelijk en met onverdeelde aandacht. Meditatie is aarden, gronden, het volledig ervaren en accepteren van de werkelijkheid zoals die is.
Een likseltje dharma-honing
Ik was niet vatbaar voor hun tromgeroffel, hun getoeter op schalmeien, het gerinkel van hun alarmbellen die mij moesten waarschuwen dat mijn wereld in brand stond.
‘Waarom steek je wierook aan voor zo’n stom stuk steen.’
Binnen het boeddhisme zijn geen goden, alle beelden binnen het boeddhisme zijn verbeeldingen van abstracte concepten.
Empathie – Pijn is onontkoombaar voor elk mens
Pijn is onontkoombaar voor elk mens, de pijn van een verbroken relatie, de pijn van het verlies van een familielid, de pijn van met een hamer op je duim slaan.
Zen is zacht blijven
Ik herinner me dat ik een of ander een lulverhaal ophing over boeddhisme, verschillende varianten en dus, moeilijk, moeilijk, moeilijk…
Kees van den Muijsenberg – No mind. No self. True self.
In zen hebben deze termen een betekenis die direct verband houdt met de ervaring van non-dualiteit: Er is géén twee. Er is geen ik, afgescheiden van ‘de wereld’. Alles is één.
Woorden zijn klanken
De dharma, onpeilbaar als het universum, de dharma zijn niet de lessen van Boeddha, de lessen van Boeddha wijzen je naar de dharma. Ja de dharma zijn de lessen van Boeddha.
De praktijk van het boeddhisme
De praktijk van het boeddhisme is meditatie, zitten op een kussentje. Als je dat voor de eerste keer doet ben je verbaasd hoe je overdonderd wordt door gedachten. Dat is natuurlijk niet zo, die overstelpende hoeveelheid gedachten heb je altijd, maar omdat je stil bent valt het je nu pas op.
Wat is nu eigenlijk de intentie van zen, vraag ik de leraar.
Na twee weken ‘personal practise’ is de sesshin gestart. Dat betekent verdubbeling van ochtend- en avondmeditatie, volledige stilte behalve de dagelijkse dharmatalk, en alle maaltijden in oriyoki-stijl.
Esoterisch en exoterisch
Er bestaan twee belevingsvormen van religie: exoterisch en esoterisch. Esoterisch betekent voor ingewijden, in het woord esoterisch zit het Latijnse woord voor ‘binnen’. Exoterisch is het tegenovergestelde, niet ingewijd, buiten.
Dokusan – een langgerekt ooooo ontsnapte mijn mond
Tijdens mijn allereerste sesshin (trainingsweek) in Japan gebeurde er de derde dag iets totaal onverwachts, tijdens de meditatie vloog iedereen zonder enige aanleiding van zijn plek, renden de trap van de zendo af alsof er brand was. Ik bleef verbouwereerd met een handje vol monniken achter
Het boeddhisme is zo simpel
Vijfentwintighonderd jaar geleden ontwikkelde een prins een leer die tot satori leidt. Satori is ontwaken en de werkelijke natuur van alle bestaan inzien. En de methode daartoe is: ‘stilzitten en niets doen’, zo simpel is het.
Diana – Koans
Een zenweekend koans. Het is mijn eerste weekend hier in zenklooster Upaya, Santé Fé in New Mexico van een langer verblijf. Koans ben ik altijd uit de weg gegaan. Mij veel te orthodox.
Aikido
Voor ik naar Japan ging heb ik in Amsterdam bij Erik Lauw Aikido beoefend. Aikido kan als zen in actie kan worden gezien.