• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » ‘Jij bent de waarheid, de weg en het leven’

‘Jij bent de waarheid, de weg en het leven’

31 maart 2018 door Zeshin van der Plas

In het Japanse klooster is mij bijna niets verteld. Toen ik na een maand op privéonderhoud bij mijn meester zat vroeg hij mij: ‘Wat voor meditatie doe je?’. Mijn antwoord was ‘zenmeditatie’. Maar dat was niet goed genoeg, ik moest mijn ademhaling tellen van 1 t/m 10 en dan weer bij 1 beginnen. Daarbij moest ik mij op mijn ‘tanden’, concentreren. Nu zijn er sinds 1600 veel Nederlandse woorden in de Japanse taal terecht gekomen, maar dat ik mij op mijn tanden moest concentreren leek mij wat onwaarschijnlijk. Dus ik maakte hem duidelijk dat ik niet begreep wat hij met ‘tanden’ bedoelde. Zijn ogen begonnen te flikkeren, hij sloeg keihard op zijn buik en riep: ‘Point here’.

Je zou verwachten dat je de eerste dag dat je in het klooster bent uitleg zou krijgen over het doen en laten. Maar zeker in de begintijd werd ik volledig aan mijn lot overgelaten en alle afleiding werd afgepakt. Mijn Japanse lesboeken werden in beslag genomen met de mededeling: ‘Je komt hier om zen te beoefenen, niet om Japans te leren’. Toen ik een keer een intelligente vraag probeerde te stellen om mijn inzicht te laten blijken, brulde hij; ‘truth yourself’. Om kort te gaan, ik liep behoorlijk tegen mijzelf op, zo erg dat ik het na een halfjaar wel welletjes vond en weer naar Holland ging. Verbijsterd zei mijn kamergenoot: ‘ But you have to stay for three years’. Nou dat maakte ik zelf wel uit, dus ik ging naar Holland. Wist ik veel dat ik aan een driejarige training voor monnik was begonnen, niemand had me dat ooit verteld. Ja, voor Japanners was dat duidelijk, maar voor zo’n Hollandse barbaar, hoe moest ik dat weten? Maar…, die halfjaarlijkse training had zoveel impact op mijn leven gehad dat ik na een maand alweer in het klooster zat.

De praktijk is de beste leermeester, in een kookboek staat meestal niet dat je je handen aan de hete pannen kunt branden. Ook gaat je honger niet over door een kookboek te lezen. Werkelijk inzicht is pas mogelijk als je overtuiging door je gevoelens wordt gedragen. Daarmee bedoel ik ‘ervaring’, als je je een keer aan een hete pan hebt gebrand, ga dat maar eens uitleggen aan iemand die nog nooit een keuken heeft gezien. De potentie tot inzicht draagt elk mens in zich, ervaring is de sleutel tot inzicht. Niemand anders kan voor jou ervaren, je kunt alle boeken in de wereld over zwemmen lezen, maar redt die geleerdheid je als je in het water valt? Wedden dat als je het overleeft dat je op zwemles gaat.

Al dat gegraai naar informatie, kennis, ‘de Boeddha dit, de Boeddha dat’ raak je er door verlicht?

Het scheid je juist af van wat je zoekt, het scheid je af van direct inzicht, er zit altijd een ‘ik’ tussen jou en wereld, tussen jou en je inzicht. Een soort filter wat je af scheidt van elke directe beleving.

Tot je in het water valt, tot je je vingers brandt aan een hete pan.

Een boom is een boom, een rivier een rivier, een berg een berg. Maar de rivier is nooit meer het zelfde als je hem hebt overleeft.

‘truth yourself’

Jij bent de waarheid
de weg
en het leven

Namu kie Butsu
Namu kie Ho
Namu kie So

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Zen, Zeshin van der Plas Tags: ervaringen, Holland, Japan, klooster, vertrek, zeshin

Lees ook:

  1. Het dagboekje 9 – boog, pijlen en een handschoen
  2. ‘Goodbye Bertjan… don’t forget to shine!!!’
  3. Zeshin – de adem van de draak
  4. De botermethode

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 augustus 2022
    Kum Nye Dancing zomerserie | Online | vanaf 14 aug
  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2022 – dag 220 – afwachting
    • Boeddha in de bajes – levenslang
    • Halte Hertenkamp – Door wie laat ik me gek maken? Stil water
    • Edel – Vrijheid
    • Wanneer doen mensenrechten er weer toe?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens