• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » ‘Jij bent de waarheid, de weg en het leven’

‘Jij bent de waarheid, de weg en het leven’

31 maart 2018 door Zeshin van der Plas

In het Japanse klooster is mij bijna niets verteld. Toen ik na een maand op privéonderhoud bij mijn meester zat vroeg hij mij: ‘Wat voor meditatie doe je?’. Mijn antwoord was ‘zenmeditatie’. Maar dat was niet goed genoeg, ik moest mijn ademhaling tellen van 1 t/m 10 en dan weer bij 1 beginnen. Daarbij moest ik mij op mijn ‘tanden’, concentreren. Nu zijn er sinds 1600 veel Nederlandse woorden in de Japanse taal terecht gekomen, maar dat ik mij op mijn tanden moest concentreren leek mij wat onwaarschijnlijk. Dus ik maakte hem duidelijk dat ik niet begreep wat hij met ‘tanden’ bedoelde. Zijn ogen begonnen te flikkeren, hij sloeg keihard op zijn buik en riep: ‘Point here’.

Je zou verwachten dat je de eerste dag dat je in het klooster bent uitleg zou krijgen over het doen en laten. Maar zeker in de begintijd werd ik volledig aan mijn lot overgelaten en alle afleiding werd afgepakt. Mijn Japanse lesboeken werden in beslag genomen met de mededeling: ‘Je komt hier om zen te beoefenen, niet om Japans te leren’. Toen ik een keer een intelligente vraag probeerde te stellen om mijn inzicht te laten blijken, brulde hij; ‘truth yourself’. Om kort te gaan, ik liep behoorlijk tegen mijzelf op, zo erg dat ik het na een halfjaar wel welletjes vond en weer naar Holland ging. Verbijsterd zei mijn kamergenoot: ‘ But you have to stay for three years’. Nou dat maakte ik zelf wel uit, dus ik ging naar Holland. Wist ik veel dat ik aan een driejarige training voor monnik was begonnen, niemand had me dat ooit verteld. Ja, voor Japanners was dat duidelijk, maar voor zo’n Hollandse barbaar, hoe moest ik dat weten? Maar…, die halfjaarlijkse training had zoveel impact op mijn leven gehad dat ik na een maand alweer in het klooster zat.

De praktijk is de beste leermeester, in een kookboek staat meestal niet dat je je handen aan de hete pannen kunt branden. Ook gaat je honger niet over door een kookboek te lezen. Werkelijk inzicht is pas mogelijk als je overtuiging door je gevoelens wordt gedragen. Daarmee bedoel ik ‘ervaring’, als je je een keer aan een hete pan hebt gebrand, ga dat maar eens uitleggen aan iemand die nog nooit een keuken heeft gezien. De potentie tot inzicht draagt elk mens in zich, ervaring is de sleutel tot inzicht. Niemand anders kan voor jou ervaren, je kunt alle boeken in de wereld over zwemmen lezen, maar redt die geleerdheid je als je in het water valt? Wedden dat als je het overleeft dat je op zwemles gaat.

Al dat gegraai naar informatie, kennis, ‘de Boeddha dit, de Boeddha dat’ raak je er door verlicht?

Het scheid je juist af van wat je zoekt, het scheid je af van direct inzicht, er zit altijd een ‘ik’ tussen jou en wereld, tussen jou en je inzicht. Een soort filter wat je af scheidt van elke directe beleving.

Tot je in het water valt, tot je je vingers brandt aan een hete pan.

Een boom is een boom, een rivier een rivier, een berg een berg. Maar de rivier is nooit meer het zelfde als je hem hebt overleeft.

‘truth yourself’

Jij bent de waarheid
de weg
en het leven

Namu kie Butsu
Namu kie Ho
Namu kie So

Categorie: Zen, Zeshin van der Plas Tags: ervaringen, Holland, Japan, klooster, vertrek, zeshin

Lees ook:

  1. Het dagboekje 9 – boog, pijlen en een handschoen
  2. ‘Goodbye Bertjan… don’t forget to shine!!!’
  3. Zeshin – de adem van de draak
  4. De botermethode

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
28 sep
Choosing Kindness - Ven. Amy Miller
28 sep 23
28 sep
ONLINE cursusreeks Dhammakaya meditatie
28 sep 23
29 sep
Retraite voor ouders
29 sep 23
29 sep
Zenweekend/retraite
29 sep 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sociale aspecten van het vroege boeddhisme (deel 2)
    • XR – Demonstratie tegen nieuwe gasboringen in de Noordzee
    • Waarom speelt Bewustzijn altijd verstoppertje?
    • Het jaar 2023 – dag 250 – voetbalzonderrellen
    • Sociale aspecten van het vroege boeddhisme

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.