Na afloop van de avondmeditatie reciteren we de bodhisattvagelofte. Onder je kussen (zabutan) ligt rechts een geplastificeerd kaartje met de tekst. Je wordt geacht om mee te reciteren. Waarom? Waarom anders doe je meditatie? Wat!? Je vindt het maar niks, die liedjes zingen? Je komt alleen maar halen? Je komt hier alleen maar rust zoeken? D’r uit. Rot op, stenen boeddha’s hebben we hier genoeg, we hebben levende boeddha’s nodig, bodhisattva ’s, dat reciteren we elke avond, de gelofte van jou. Ja jij, de toekomstige bodhisattva.

Ik beloof alle levende wezens te redden, al zijn het er honderd miljard, ontelbaar, oneindig.
Ik beloof al mijn egoïstische illusies eruit te sodemieteren.
Ik beloof mij met mijn totale inzet daar op toe te leggen.
Dat beloof ik, hoe oneindig en belachelijk dat ook mag lijken. Ik beloof het, ik geloof het en twijfel er niet aan.

Moet ik het nog duidelijker zeggen? Al mijn voorgangers vinden van wel, ze willen jullie wakker schudden. Voorzichtig sluipt de Ino bij de laatste strofe van de bodhisattvasutra naar de Kai Han. Dan geeft ze met de houten hamer een knal op het houten blok, beng! En wacht, tergend langzaam, en wacht en wacht, en dan een klein tikje, pang! En dan bengggg.

Dan reciteert ze:
Tsu Tsu Shinde Taisuni Moshu
Sei shiwa daiji Nari

Geboorte en dood zijn ernstige zaken.
Tijd smelt als sneeuw voor de zon.
Het zal snel genoeg bij je zijn.
Word wakker, word wakker.
Wat?
Je denkt eeuwig te leven.
Je volgende geboorte wacht al om de hoek.
Wijd je aan training, verspil je tijd niet.

Benggg, word wakker, nee er is geen rust, alles is in beweging, deze hele wereld is een kermis die via een schermpje je hoofd in dendert. Als je het kwijt bent stort je wereld in. Benggg. Wat je wilt is rust, rust in je hoofd, geen gezeur aan je kop, benggg. Je krijgt het dat beloof ik, je krijgt rust werkelijke volledige rust en iedereen zal het weten, het wordt in steen gebeiteld: R.I.P.

Dit hele gebeuren, deze ceremonie duurt zo’n 10 a 15 minuten Heb je zin om het te leren? Aan het eind van de meditatie de sutra inzetten en bij de laatste strofe naar de Han lopen. Dat kun je niet zo maar, daar is een aandachtige geest voor nodig.

De simpele monnikstraining duurt duizend dagen, voor die tijd ben je novice. In die tijd leer je zo’n beetje wat de dagelijkse bezigheden in de tempel zijn die je gaat leiden. Maar bovenal leer je aandachtig te worden, hoe moet je anders met de sangha van je tempeltje omgaan.

Als je bij ons in de zendo zit krijg je, als je een tijdje regelmatig komt, het klokje toegeschoven om de tijd in de gaten te houden. Je bent dan voor even de ‘junko’ en als het tijd is loop je naar de bel. En, we hebben een hele mooie bel. In een ver verleden is bij een brand in een tempel in Japan deze bel naar beneden gevallen. Er zitten nu drie deuken in, een voor de Boeddha een voor de dharma en een voor jullie,… de sangha. Het is geen gemakkelijke bel, je staat voor het eerst voor de bel, nou vooruit dan maar, tinggggg je durft niet hard te slaan, dat is maar goed ook want de bel bijt terug.

Ze bijt met een krakerig boinkkkkgginting, ze vraagt om aandacht.

Hé, ik heb een rozet, je moet op de rozet slaan, met aandacht en elke keer is het een oefening, Nee ik ga je niet uitleggen hoe je moet slaan. Als ik je vertel hoe het moet dan sla je met je hoofd. Je moet met je hart slaan, niet met je hoofd, in je hoofd is teveel herrie dan kun je haar niet horen.

Als je voor de bel staat, luister…per keer mag je 6x proberen of je mij kunt laten zingen. De eerste stap is luisteren, want wie doof is kan niet zingen. Hoor je me?

Boing, ik beloof…
Boing, alle levende wezens.
Boing, tijd, ik heb geen tijd,
Boing, ja, ja, de eeuwigheid is van mij.
Boing, mooi, mooi! Je hebt me, we zijn een.
Bionkkkk, shit je laat me vallen, je denkt dat je het kunt. Vergeet jezelf.

Wees aandachtig, laat je gedachten los, volgende keer is er alleen de bel, groot en meedogenloos, wil je nog steeds aan zen doen? Zou je meer sutra willen leren, nee geen cursusje sutra’s leren zingen, een cursus leren luisteren. Luisteren of het geluid wat uit dat lijf komt samensmelt met al die anderen lijven. Samen een geest alles wat je doet. ‘Een geest’ je leven is ondeelbaar, het is een grote sesshin zou je…

Alles staat hier klaar, je hoeft er alleen maar om te vragen.
Zou ik heel even, maar natuurlijk mag je.
En de bel, die is er om je aandachtig te houden.

 

 

Categorieën: Zeshin van der Plas, Teisho, Zen
Tags: ,

Lees ook:

Ochtend- of avondeditie

We hebben een gratis mailinglijst.
Abonneer je op onze ochtend- of avondeditie

Reageren is niet meer mogelijk

Menu