• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Zen en de dood, het gifgas in Syrië

Zen en de dood, het gifgas in Syrië

19 april 2018 door Taigu

Wat moet je als boeddhist aan met zenuwgas in Syrië? Een pleidooi voor een geëngageerd antwoord: een voettocht voor de vrede naar Damascus

Mijn militaire dienstplicht vervulde ik een kwart eeuw geleden op de officiersschool van de Koninkijke Luchtmacht, toentertijd gevestigd op de vliegbasis Gilze-Rijen, halverwege Breda en Tilburg. Met mijn achtergrond in de journalistiek en een geschiedenisbul op zak werd ik in staat geacht om als stafdocent cursussen te geven over vrede en veiligheid aan officieren in opleiding. Ik had een brede portefeuille die zowel de geschiedenis van de internationale betrekkingen omvatte, als het defensiebeleid van de NAVO, maatschappelijke kritiek op de krijgsmacht, mensenrechten, humanitair oorlogsrecht en nog het een en ander.

Ook nucleaire, bacteriologische en chemische oorlogsvoering behoorde tot mijn takenpakket. Ergens in die anderhalf jaar werd ik door de schoolcommandant, een luchtmachtkolonel, uitgenodigd voor een besloten symposium dat op de basis werd gehouden over dit vrolijk makende onderwerp. Op de dag zelf verscheen er als spreker in ons midden een besnorde officier van de militaire inlichtingdienst, die bij zijn binnenkomst driftig overleg begon te voeren met mijn schoolcommandant. Er was een vreemde in de zaal, iemand die onvoldoende ‘security clearance’ bezat en bovendien verdachte connecties met de journalistiek onderhield. Ik werd erbij geroepen. Mijn commandant hield voet bij stuk. “De vaandrig blijft hier. Mijn verantwoordelijkheid.” En daarmee was het geregeld.

Blaarvorming

Wat volgde was een diavertoning met beelden afkomstig van ‘bondgenootschappelijke inlichtingenvergaring’, live uit ‘krijgstheaters’ waar chemische wapens waren ingezet. De verschrikkingen die ik te zien kreeg, staan in mijn geheugen gegrift. Mosterdgas met zijn afschuwelijke blaarvorming, sarin en ander zenuwgas dat mensen al stuiptrekkend tot de verstikkingsdood brengt. Zulke dingen moet je weten als leidinggevende op een vliegbasis want als de pleuris uitbreekt dan zijn chemische wapens bij uitstek een middel dat jou op jouw ‘strategische locatie’ kan treffen. Gezellige gedachte.

Nu zie ik doodgewone mensen in het achterland van Damascus. Levenloos, met het schuim op de mond en vertrokken ledematen, op de foto’s in de media. Dit brengt in mijn herinnering de plaatjes naar boven die de besnorde inlichtingenofficier me indertijd voorschotelde. En het niet toereikende gevoel van afschuw, het tekort aan een bijpassende reactie en de walging, de onversneden, misselijk makende walging over hetgeen mensen elkaar kunnen aandoen.

Ik ben niet blind voor al het andere. Mensen worden wereldwijd vervolgd en soms gemarteld om wie ze zijn en wat ze denken. Er vallen dagelijks burgerdoden in de grotere en kleinere conflicten die onze planeet rijk is, ook in Syrië waar de teller inmiddels op meer dan 100.000 slachtoffers staat. Chemische wapens hebben al tijdens de Eerste Wereldoorlog vele levens geëist in de loopgraven van Frankrijk. En onlangs, begin augustus, was de jaarlijkse herdenking van de aanval met Amerikaanse atoomwapens op Hiroshima en Nagasaki in 1945.

Lijkstoeten

Wat moet je als boeddhist met al dit lijden dat zich aan je geestesoog voltrekt? In ‘Zen en de dood’, een opstel van Nico Tydeman in de bundel De karper is uit het net (2012), lees ik dat de ware zenbeoefenaar de dimensie van de dood bij voortduring opzoekt, in zijn (of haar) beoefening en levenspraktijk. Historisch gezien voelen zenmonniken een vreemde aantrekkingskracht tot begraafplaatsen, lijkstoeten en gebieden waar epidemieën slachtingen aanrichtten. De grote zaak van leven en dood: je kunt het niet serieus en letterlijk genoeg nemen. De ware zenbeoefening richt zich niet op geluksvermeerdering in deze wereld, maar op het cultiveren van een bijzonder soort doodsnabijheid in het hier en nu en een spijkerhard, achteloos gebrek aan medeleven met stervenden die vasthouden aan een illusoir ego. Durft iemand deze houding aan te nemen tegen de mensen die in Syrië doodgaan?

zenTydeman zegt ook niet dat zen zo is of moet zijn; hij geeft voorbeelden uit de geschiedenis van de relatie tussen zen en de dood. Het is ook niet alsof zen de doodsfixatie van een vreemde heeft, want ook de Boeddha beval zijn leerlingen al aan meditatie op lichamelijk verval vergezeld te doen gaan van visualisatie van lijkontbinding en dergelijke. Ik weet niet of ik het wel aankan, ‘zitten’ met deze beelden van onschuldige Syrische kinderen op de voorpagina van mijn avondkrant, vermengd met de herinnering aan wat ik zag tijdens mijn militaire diensttijd. Zitten, ademen, toelaten, niet veroordelen, ik ken het procedé, maar wanneer ik mijn kruintje omhoogtrek en mijn kin naar binnen, dan moet ik oppassen dat ik niet ga kokhalzen voordat ik goed en wel begonnen ben. Dus, ben ik eigenlijk wel een goede zenboeddhist?

Verlossing

In het zicht van al dit acute lijden lijkt zitten op een kussen welhaast een hinayana-achtige bezigheid,  gericht op persoonlijke verlossing, in een soort regressiebeweging van het dharmawiel. Op deze momenten voel ik de hartenklop van Thich Nhat Hanh en zijn geëngageerde, naar de maatschappelijke praxis gerichte boeddhisme. Voetstap voor voetstap lopen voor vrede en verzoening in jezelf en in de ander: moeten we geen voettocht starten naar Syrië en wanneer onze kleding in de conflictgebieden doordrenkt raakt met de resten van zenuwgas, even onverschrikt de dood onder ogen zien als de plaatselijke hulpverleners die dit nu, op dit ogenblik overkomt. Blij toe: verlost van dit omhulsel en zijn verwarring gaan we terug naar onze oorsprong, al dan niet in afwachting van een volgende incarnatie van onze karmische erfenis.

Boeddhisten, er is meer dan alleen Tibet op deze aardkloot. Er is meer dan ons persoonlijk lijden. Er is meer dat we voor de wereld kunnen doen dan mediteren voor het heil van de mensheid. Er is meer dan de zekerheid van huis en haard. Als we met zijn allen te voet naar Syrië trekken, dan is de zaak daar snel bekeken. Het zou ook een mooi precedent kunnen zijn voor andere conflicten.

Ik schrijf uit machteloosheid, uit walging. Wat precies het juiste boeddhistische antwoord is op deze situatie, weet ik ook niet. Maar als iemand me gaat vertellen dat wat zich in Syrië afspeelt, ook maar iets is dat zich aan mijn skandha’s voordoet, en dat ik in meditatie moet neerzijgen totdat ik van deze voorstelling gezuiverd ben, dan ga ik gillen, keihard gillen, totdat mijn roep over dit onrecht zich vermengt met dat van de mensen die overal ter wereld snakken naar daadwerkelijk geuite compassie.

Deze tekst werd eerder in het BD geplaatst op 22 augustus 2013. Alles gaat en komt.

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Jules Prast, Krijgsmacht, Mensenrechten, Zen Tags: gifgas, Jules Prast, Syrië, voettocht, zen

Lees ook:

  1. Robert Keurntjes: ‘Het nieuws… en het probleem van de keuze’
  2. Beroepsgelovigen en amateurzitters
  3. Solidair met de vragende underdog
  4. Shin en Zen, het beste van twee werelden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    20 april 2018 om 09:21

    Taigu, we zijn bijna vijf jaar verder, heeft jouw roep over onrecht en onmenselijkheid zich vermengd met ontzettend veel mensen. Al die mensen stellen zich, ook onmachtig, de vraag “waarom gebeurt het en waarom blijft dit gebeuren?” En, “hoe kunnen we het lijden beëindigen?
    Toch: Doorgaan, al-een, alleen het éne te doen.
    Wees gelukkig, met groet.

    • Taigu zegt

      20 april 2018 om 17:50

      Misschien goed op te merken dat het initiatief voor de herplaatsing van dit stuk van de redactie is uitgegaan, naar aanleiding van de actualiteit in Syrië en de onmacht die mensen daarbij opnieuw ervaren.

Primaire Sidebar

Door:

Taigu

Taigu (1961) is historicus, auteur en zenboeddhist met een zwak voor de nembutsu. Hij laat zijn geest vrijmoedig dwalen over het boeddhisme en de wereld. Evenals bij de Japanse zendichter Ryokan Taigu staat zijn dharmanaam voor ‘grote dwaas’. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
24 mrt
Zen Weekend
24 mrt 23
26 mrt
Kum Nye Yoga op Zondag Serie | Online | Start 26 maart
26 mrt 23
26 mrt
Filmmiddag
26 mrt 23
26 mrt
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
26 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 83 – hondenkind
    • De boeddhistische blik – dochters en vaders
    • Ksaf – De drie biggetjes van het ego
    • VrijdagZindag – Speel goed
    • China opent onderzoekscentrum in bezet Tibet om ‘nationaal bewustzijn’ onder Tibetanen te bevorderen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens