Deze zentoespraken bevatten de geconcentreerde neerslag van een levenslange omgang met de weg van zen, met ontmoetingen, met de wijsheidsteksten uit Oost en West. Zij zijn ten diepste religieus in hun zoektocht naar de ware aard van de mens en van wat hij mag hopen.
Zen
Ardan
…
Riding the dragon
Tijdens een sesshin moet je je vastbijten in je training, je koan tussen je tanden klemmen en niet versagen. Dan komt iemand een week na de sesshin met zijn gedachtenkronkels op papier en ik grinnik.
Zen & Zo – podcast met Irène Kaigetsu Bakker
Irène geeft trainingen in Leven met sterven en verzorgt de laatste tijd ook meditaties en lezingen voor diverse digitale platforms zoals de Corona Compassion Community.
Zen, zee en Japans inktschilderen in de Soefi-tempel in Katwijk
Er zijn van die plekken waar je opeens voelt dat je verbonden bent met alles wat leeft.
Je bent onderdeel van de natuur, hoort de vogels luider zingen, ziet elk blad aan een boom en voelt de wind in je gezicht en het zand onder je voeten. Het maakt blij en onbevangen, je hart opent, energie stroomt.
Ardan
…
Ongeduld
Kun je het je voorstellen 4 keer per dag de tempelbel van een zentempel luiden in het Gelderse achterland waar de bijbelbelt zich doorheen slingert.
Ardan
…
‘Ik weet niet wat discriminatie is…’
We hebben graag onhandige mensen over de vloer die geen jaloezie kunnen verspreiden omdat ze niets bezitten om jaloers op te zijn.
Hoe Rotterdams was de spiritualiteit van Janwillem van de Wetering?
Dat bombardement op Rotterdam, de vraag: waarom, waarom ik, wat heb ik misdaan, het zoeken naar een antwoord. Dat heeft Van de Wetering, zoals hij zelf een paar keer tot uitdrukking heeft gebracht, laten verworden tot een zoeker. Dat vind je terug in De lege spiegel , waarin hij beschrijft hoe hij na anderhalf jaar vol twijfel het Japanse zenklooster verliet.
Ad van Dun – Pure zen
Als mensen onbetrouwbaar blijken, betekent dit dan dat waarheid niet bestaat? Als spirituele leraren zwak of behoeftig blijken en zelfs schade berokkenen, bestaat er dan geen waarheid? Stel, de Boeddha bleek een bedrieger: bestond er dan geen waarheid?
Human – de geboorte van de volger
Stine Jensen sprak uitgebreid met filosoof André van der Braak over volgen. De hoogleraar boeddhisme en zenleraar raakte op zijn zeventiende in de ban van de Amerikaanse goeroe Andrew Cohen. Van der Braak verbrak zijn relatie, zei zijn ouders en zijn baan vaarwel en kocht een enkeltje USA. Elf jaar later keerde hij gedesillusioneerd terug naar Nederland.
Wij
Ik maak er voor mezelf een punt van om in iedere mindfulnessgroep die ik start, bij het openingsrondje iedereen expliciet en gemeend welkom te heten. Daarmee is, van in de eerste minuten, alles al gezegd.
Ardan
…
Klaarheid
…
Een slechte boeddhist
Geplaagd door angsten gaat Taigu op zoek naar verlichting. Hij wendt zich tot een psychiater en bevraagt het boeddhisme op zijn helende vermogen.
Zitten in verbondenheid – Pikuan of Muurstaren
Verlichting of ontwaken is niet buiten ons, die potentie is vanaf onze geboorte binnen ons aanwezig. Zoals Lin Chi 866 tegen zijn monniken uitroept: “Jullie kaalkoppen jullie zoeken het maar buiten jezelf (in de soetra’s, leraren) en lopen maar rond te draven in de hoop iets te vinden, maar het is er al. Alles is er, niets ontbreekt!”
Ardan
…
De dakloze zenmeester.
Tosui was in zijn tijd een bekende zenmeester. Hij had in verscheidene tempels gewoond en door het hele land onderricht gegeven. Zijn populariteit werd zo groot dat de laatste tempel waar hij woonde het aantal leerlingen niet meer aan kon.
Afscheid van Ardan
‘Toen ik op de Noorder Poort kwam was mijn grootste opluchting dat iedereen hetzelfde werd behandeld. Ik kwam binnen met lange haren, die gingen eraf, en iedereen liep in dezelfde robe. Dat is in de gewone maatschappij heel anders.’
Ardan
…
what a world you live in?
…
Gretha Jikai Aerts – Zen – Kunst – Coronatijd
Gretha Aerts: ‘Het werk van Paik en Abramovic vind ik uitdagend en maakt me nieuwsgierig. Hun werk nodigt me uit om stil te staan bij de ervaring van “scherm kijken’.
Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’
‘Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel ‘zenleraar’ niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.’