• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Zes jaar gevangenisstraf voor meditatiemeester (80) wegens seksueel misbruik kind (3)

1 november 2020 door de redactie

De boeddhistische Japanse meditatiemeester Koji Takeuchi (80) is deze week door een rechtbank in het Britse Hove wegens seksueel misbruik van een in aanvang driejarig meisje veroordeeld tot zes jaar gevangenisstraf. De dader ging als monnik naar het huis van de ouders van het kind in Brighton voor meditatielessen en vertelde hen dat hij voor hun dochter zou zorgen zodat zij konden slapen.

Takeuchi – die zichzelf boeddha Maitreya noemt – vertelde het driejarige meisje, ‘Ik ben je vriend en jij bent mijn vriendin’ toen hij haar tussen 1975 en 1981 onderwierp aan ‘ruw, krachtig, stevig en volhardend’ misbruik, zoals de rechtbank dat formuleerde. De meditatiemeester gaf voor de rechtbank toe dat hij het driejarig kind meer dan vier decennia geleden seksueel had misbruikt bij haar thuis.

Hij werd door de ouders uitgenodigd om in het huis bemiddelingssessies voor boeddhisten te organiseren. In ruil voor het feit dat hij in het huis mocht overnachten, zou hij de volgende ochtend voor het meisje zorgen, zo hoorde de rechtbank. De aanklager vertelde het hof: ‘Toen ze heel klein was, 3 jaar oud, creëerden haar ouders een relatie met de verdachte. Hij kwam vroeger naar hun huis voor bemiddeling. Hij was een monnik en dit was een belangrijke gebeurtenis. Er werden gemeenschapsposters opgehangen om mensen te vragen om mee te komen doen.’

Takeuchi begon het meisje te misbruiken vanaf de eerste keer dat hij alleen met haar was. Het meisje vertelde later haar moeder over het misbruik die de monnik daarmee confronteerde. Hij erkende dat hij haar heeft aangeraakt en dat hij van haar hield, maar niet dat het misbruik was, zei de openbare aanklager.

In een emotionele verklaring zei zijn slachtoffer dat haar leven was geruïneerd door het misbruik. ‘Mijn ervaringen met deze man werden door volwassenen nooit geloofd. Hij was een vertrouwde volwassene, gerespecteerd en machtig. Wat boeddha Maitreya heeft gedaan, heeft mij vernietigd. Ik was een klein meisje thuis. Ik had veilig moeten zijn bij mijn ouders. Hij maakte misbruik van (het vertrouwen van mijn ouders) en dat van mij. Ik had een heel ander leven kunnen hebben als iemand voor me had gezorgd, als iemand me had gered, als boeddha Maitreya me nooit had misbruikt. Hij ontnam mij mijn kindertijd en die zal ik nooit meer terugkrijgen.’

De rechter vertelde de ex-monnik dat zijn overtredingen werden verergerd door zijn vertrouwenspositie, uitgenodigd in het huis van de familie om boeddhistische ceremonies uit te voeren. ‘Je hebt van die situatie gebruik gemaakt om een jong kind te misbruiken en het heeft de jaren daarna effect gehad op haar leven.’ De rechter legde ook een aanvullende maatregel op wat betekent dat de monnik een geregistreerde zedendelinquent is die levenslang niet meer met kwetsbare volwassenen of kinderen mag werken.

De religieuze leider had faciliteiten in Nottinghamshire en India. Maitreya komt oorspronkelijk uit Handa, bij Nagoya, in Japan. De meditatiemeester leefde eerder als zenmonnik en beschrijft zichzelf als verlicht. Hij beweert volgelingen te hebben over de hele wereld en gebruikt zijn website om geld in te zamelen voor twee projecten in India.

Bron BNN.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Geluk, Misbruik, Nieuws, Rechtspraak, Zen Tags: Boeddha Maitreya, meditatiemeester, misbruik kind, veroordeling, zedendeliquent, zes jaar

Lees ook:

  1. Zenleraar veroordeeld tot lange gevangenisstraf wegens seksueel misbruik jonge jongens
  2. Bisschop Lynn (USA) beschermde ‘monsters in habijt’
  3. Rechtbank geeft NVWA gelijk: houtimporteur Fibois in de fout
  4. Boeddhistische monnik tot 12 jaar cel veroordeeld wegens verkrachtingen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk van Kalken zegt

    1 november 2020 om 16:27

    Ik kan er niets aan doen – of misschien juist wel – maar ik voel echt alleen met het slachtoffer mededogen en met die kinderverkrachter niets. Hoe kan iemand met zijn kennis van de Dharma dit doen?

  2. Henk Molenaar zegt

    1 november 2020 om 17:03

    Heel erg tragisch voor de slachtoffers, maar gelukkig worden in Japans dergelijke misdaden nog aan de orde gesteld. Dit in tegenstelling tot landen zoals China (Tibet), Nepal, India, Thailand, Vietnam e.d. die door en door corrupt zijn en waar misbruik rijkelijk floreert en westerse devoties het blind blijven aanbidden. Heil Lama!

  3. Ujukarin zegt

    1 november 2020 om 22:15

    Hmmm… in Japan? Dit gebeurde in de UK.
    Ik heb een wat minder hoge dunk van de wetteloosheid/wetsgetrouwheid op dit vlak zeker in Japanse dorpen…

    With folded palms,

  4. Joost zegt

    3 november 2020 om 10:39

    Dit is duidelijk een geval van roofdier gedrag. Niks zen bij deze man,blij dat ik geen rechter ben in deze zaak. Maar naast de gevangenisstraf zou tbs op zn plaats zijn vind Joost.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 4 maart 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 5 maart 2021
    Lezing - 'Living and Working at Odiyan: Maintaining a Home for the Dharma in the West'
  • 5 maart 2021 - 7 maart 2021
    Retreat The Nectar of Healing and Well-being (online)
  • 6 maart 2021
    introductiecursus vipassana meditatie
  • 7 maart 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Het jaar 2021 – dag 63 – deugniet
  • Levenslijn voor Nepalese studenten in boeddhistische tempel in New York
  • Greenpeace – Waterstofcoalitie presenteert pact voor nieuw regeerakkoord
  • Boeddhistische doeners en denkers – de serie (44)
  • Boeken – Natuurvervaging – en de strijd om wat natuurlijk is

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens