• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Nieuws » Zes jaar gevangenisstraf voor meditatiemeester (80) wegens seksueel misbruik kind (3)

Zes jaar gevangenisstraf voor meditatiemeester (80) wegens seksueel misbruik kind (3)

1 november 2020 door de redactie

De boeddhistische Japanse meditatiemeester Koji Takeuchi (80) is deze week door een rechtbank in het Britse Hove wegens seksueel misbruik van een in aanvang driejarig meisje veroordeeld tot zes jaar gevangenisstraf. De dader ging als monnik naar het huis van de ouders van het kind in Brighton voor meditatielessen en vertelde hen dat hij voor hun dochter zou zorgen zodat zij konden slapen.

Takeuchi – die zichzelf boeddha Maitreya noemt – vertelde het driejarige meisje, ‘Ik ben je vriend en jij bent mijn vriendin’ toen hij haar tussen 1975 en 1981 onderwierp aan ‘ruw, krachtig, stevig en volhardend’ misbruik, zoals de rechtbank dat formuleerde. De meditatiemeester gaf voor de rechtbank toe dat hij het driejarig kind meer dan vier decennia geleden seksueel had misbruikt bij haar thuis.

Hij werd door de ouders uitgenodigd om in het huis bemiddelingssessies voor boeddhisten te organiseren. In ruil voor het feit dat hij in het huis mocht overnachten, zou hij de volgende ochtend voor het meisje zorgen, zo hoorde de rechtbank. De aanklager vertelde het hof: ‘Toen ze heel klein was, 3 jaar oud, creëerden haar ouders een relatie met de verdachte. Hij kwam vroeger naar hun huis voor bemiddeling. Hij was een monnik en dit was een belangrijke gebeurtenis. Er werden gemeenschapsposters opgehangen om mensen te vragen om mee te komen doen.’

Takeuchi begon het meisje te misbruiken vanaf de eerste keer dat hij alleen met haar was. Het meisje vertelde later haar moeder over het misbruik die de monnik daarmee confronteerde. Hij erkende dat hij haar heeft aangeraakt en dat hij van haar hield, maar niet dat het misbruik was, zei de openbare aanklager.

In een emotionele verklaring zei zijn slachtoffer dat haar leven was geruïneerd door het misbruik. ‘Mijn ervaringen met deze man werden door volwassenen nooit geloofd. Hij was een vertrouwde volwassene, gerespecteerd en machtig. Wat boeddha Maitreya heeft gedaan, heeft mij vernietigd. Ik was een klein meisje thuis. Ik had veilig moeten zijn bij mijn ouders. Hij maakte misbruik van (het vertrouwen van mijn ouders) en dat van mij. Ik had een heel ander leven kunnen hebben als iemand voor me had gezorgd, als iemand me had gered, als boeddha Maitreya me nooit had misbruikt. Hij ontnam mij mijn kindertijd en die zal ik nooit meer terugkrijgen.’

De rechter vertelde de ex-monnik dat zijn overtredingen werden verergerd door zijn vertrouwenspositie, uitgenodigd in het huis van de familie om boeddhistische ceremonies uit te voeren. ‘Je hebt van die situatie gebruik gemaakt om een jong kind te misbruiken en het heeft de jaren daarna effect gehad op haar leven.’ De rechter legde ook een aanvullende maatregel op wat betekent dat de monnik een geregistreerde zedendelinquent is die levenslang niet meer met kwetsbare volwassenen of kinderen mag werken.

De religieuze leider had faciliteiten in Nottinghamshire en India. Maitreya komt oorspronkelijk uit Handa, bij Nagoya, in Japan. De meditatiemeester leefde eerder als zenmonnik en beschrijft zichzelf als verlicht. Hij beweert volgelingen te hebben over de hele wereld en gebruikt zijn website om geld in te zamelen voor twee projecten in India.

Bron BNN.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Geluk, Misbruik, Nieuws, Rechtspraak, Zen Tags: Boeddha Maitreya, meditatiemeester, misbruik kind, veroordeling, zedendeliquent, zes jaar

Lees ook:

  1. Zenleraar veroordeeld tot lange gevangenisstraf wegens seksueel misbruik jonge jongens
  2. Thaise corrupte ex-boeddhistische kantoorchef veroordeeld tot 94 jaar celstraf
  3. Schotland – Boeddhistische monnik en leraar ontslagen na seksueel wangedrag
  4. Boeddhistische monnik tot 12 jaar cel veroordeeld wegens verkrachtingen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk van Kalken zegt

    1 november 2020 om 16:27

    Ik kan er niets aan doen – of misschien juist wel – maar ik voel echt alleen met het slachtoffer mededogen en met die kinderverkrachter niets. Hoe kan iemand met zijn kennis van de Dharma dit doen?

  2. Henk Molenaar zegt

    1 november 2020 om 17:03

    Heel erg tragisch voor de slachtoffers, maar gelukkig worden in Japans dergelijke misdaden nog aan de orde gesteld. Dit in tegenstelling tot landen zoals China (Tibet), Nepal, India, Thailand, Vietnam e.d. die door en door corrupt zijn en waar misbruik rijkelijk floreert en westerse devoties het blind blijven aanbidden. Heil Lama!

  3. Ujukarin zegt

    1 november 2020 om 22:15

    Hmmm… in Japan? Dit gebeurde in de UK.
    Ik heb een wat minder hoge dunk van de wetteloosheid/wetsgetrouwheid op dit vlak zeker in Japanse dorpen…

    With folded palms,

  4. Joost zegt

    3 november 2020 om 10:39

    Dit is duidelijk een geval van roofdier gedrag. Niks zen bij deze man,blij dat ik geen rechter ben in deze zaak. Maar naast de gevangenisstraf zou tbs op zn plaats zijn vind Joost.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 mei 2022
    ONLINE Lezingenserie 'Ieder mens een vredestichter'
  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Dalai Lama – ‘meer aandacht voor de leer van Gautama Boeddha’
  • Debat Tweede Kamer over aanhoudende overtredingen in slachthuizen
  • Verlichting is het failliet van het verstand
  • Het jaar 2022 – dag 135 – schaamte
  • Boeken – De heilige natuur

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens