• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Jon Kabat-Zinn is geen hedendaagse Shinran

11 januari 2021 door Taigu

Een jaar geleden ben ik uit de kast gekomen. In een intiem tweegesprek met mijn zenleraar heb ik bekend dat ik mij in hoofdzaak een reine-landboeddhist ben gaan voelen.

Uitspraken als deze moet je onmiddellijk relativeren. Het is voor mij niet óf Reine Land, óf Zen. Beide zijn complementaire, in elkaars verlengde liggende vormen van beoefening. In China zijn Reine Land en Zen tot op de dag van vandaag twee onderling nauw verbonden tradities. Alleen in Japan bestaan er verschillende, exclusieve reine-landkerken met uitlopers in Amerika, Australië en Europa.

De Japanse tradities gaan terug op Honen (1133-1212) en Shinran (1173-1263). Beide hebben interessante en goed leesbare werken voortgebracht. Vaak worden deze twee boeddhistische monniken in hun historische context geplaatst. Dan gaat het over de turbulente ontwikkelingen in het Japan van hun tijd en over de corruptie en het universalisme van de heersende Tendaischool. Bij wijze van reactie op al deze verwarring introduceerden Honen en Shinran, maar ook bijvoorbeeld hun tijdgenoot Dogen, vernieuwingen met een zekere hang naar een zuivere, enkelvoudige beoefening, zo gaat het relaas.

Het werk van Honen en Shinran laat ik ook buiten de geschiedenis om graag direct tot mij spreken. Honens Senchakushu bevat een kritische evaluatie van meer dan duizend jaar Mahayana. De auteur zet alle claims en bevrijdingsparadigma’s op een rijtje en constateert dat het een bonte mengelmoes is van vreemde voorstellingen en aanspraken. Het is Honen die, op zoek naar een vorm van boeddhisme voor het gewone volk, de Chinese reine-landtraditie met de bijbehorende gestalte van Amida Boeddha aanboort. In plaats van de geschiedenis van Mahayana tijdvolgordelijk proberen te doorgronden, kun je ook de omgekeerde beweging maken en met de Senchakushu beginnen.

Shinran, aanvankelijk Honens leerling, ontwikkelt tijdens zijn leven een eigen, hoogst oorspronkelijke variatie op het thema van het Reine Land, waarin toevertrouwen aan een kosmische boeddha die de bron is van mededogen en redding, de plaats inneemt van beoefening. Shinrans hoofdwerk, de Kyogyoshinsho, is minder makkelijk te lezen, maar hij heeft andere, kortere en toegankelijker teksten op zijn naam staan. Onbedoeld komt zijn boeddhisme in bepaalde opzichten dicht bij een aantal van de sola’s van het christendom van de Europese Reformatie, zoals ‘sola fide’ (alleen redding door geloof) en ‘soli Deo gloria’ (alleen redding van buitenaf).

In een blogartikel van 25 november 2020, getiteld ‘Maakt mindfulness misbruik van het boeddhisme?’, schrijft de Antwerpse zenleraar Edel Maex: “Soms zie ik Jon Kabat-Zinn als een hedendaagse Shinran. Ook hij maakt iets wat eerst beperkt bleef tot een klein kringetje ingewijden toegankelijk voor iedereen.’ Een wonderlijke, zij het misplaatste vergelijking. Kabat-Zinn is de bedenker van Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR). Als werkvorm wilde Shinran echter niets van meditatie weten, ook niet van vereenvoudigde meditatie. Alleen ‘Namu Amida Butsu’ prevelen als dankzegging aan Amida’s ‘anderkracht’, vond in zijn ogen genade.

De nembutsu gebruiken als koan, zoals ik onder meer doe, gaat terug op de Chinese mengtraditie, niet op Shinran. En hoe langer ik mij met de nembutsu bezighoud, des te meer ga ik geloven dat het weinig uitmaakt of je ‘Heer Jezus Christus, zoon van God, ontferm u’ prevelt, of Nichirens mantra op de Lotus Sutra, ‘Namu Myoho Renge Kyo’. Er zijn vele wegen die naar ‘Rome’ leiden.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Jules Prast, Reine Land, Zen Tags: Edel Maex, Honen, Jon Kabat-Zinn, koan, Kyogyoshinsho, Lotus Sutra, Nembutsu, Shinran

Lees ook:

  1. Zen en Reine Land boeddhisme
  2. Edel Maex: Reality check
  3. Taigu – veranderlijk en onveranderlijk
  4. Zoals de voorste en de achterste voet bij het lopen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Sasa cacciatore zegt

    12 januari 2021 om 09:14

    Jullie verstoppen Lingse politieke ideeen in je artikels , heeft niets meer met bhoudisme te maken. Ik zou verwachten dat je de kant van de wappies , zoal;s je noemtzou nemen , maar nee , je omzeilt nare woorden en veroordeeld ze .Wat was erook weer met JUIST SPREKEN?Ik hoef geen mis-info meer van jullie .Jullie zijn net zo Boudhistisch als de koeien iun de wei. Jullie zijn NEP! ++++++Onthouding van het spreken van lasterende taal enz

    • G.J. Smeets zegt

      12 januari 2021 om 14:17

      Beste sasa cacciatore alias Carlo Rosario,

      Dit is een verdwaald en slordig schot. Om het in jouw moedertaal -het Italiaans- uit te drukken: un colpo mancato. Als boogschutter weet je zelf toch ook wel dat het op precisie aankomt?

      • Menno Prins zegt

        12 januari 2021 om 16:03

        Ik heb erg mijn best gedaan om in artikelen als deze verborgen linkse politieke ideeën te ontdekken, maar ik moet u teleurstellen: ik heb er geen gevonden. Ik vrees dat die linkse ideeën – of de afschuw daarvoor, ten gevolge waarvan u ze kennelijk overal ziet – zich ergens in uw eigen gedachtewereld bevinden. Ik hoop van harte dat u er geen last van hebt of krijgt.

Primaire Sidebar

Door:

Taigu

Historicus en auteur Jules Prast (Taigu), dobbert ergens tussen zen en reine land. Ondertussen laat hij zijn geest vrijmoedig zweven over de wereld en het boeddhisme. Zijn website is bereikbaar op www.julesprast.com (Twitter @julesprast). 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 26 januari 2021
    Jataka (Huis ter Heide)
  • 26 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 27 januari 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 27 januari 2021
    Lezingenserie ONLINE: 'Reïncarnatie en karma’
  • 27 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Verkiezingen 2021 – ‘Er is menselijke warmte nodig in de politiek’

Wouter ter Braake - 18 januari 2021

Ik lanceer een ander alternatief. Een brede bewustzijnsbeweging. Een beweging van kiezers die het geluk van alle mensen vooropstelt en als uitgangspunt neemt. Op basis van een bewustzijn dat boosheid transformeert in wijsheid. Een bewustzijn dat gefundeerd is in het besef van verbondenheid van al wat leeft. Een bewustzijn dat verschillen respecteert en met een warm hart en open mind openstaat voor dialoog.

De Lotussoetra – boeddhisme en politiek

Erik Hoogcarspel - 14 januari 2021

In de Lotussoetra worden de geboorte, de meditaties, het ontwaken het preken en de dood van de Boeddha beschreven als niet meer dan een show die hij opvoert. Het is een didactische methode. In feite is hij de eeuwige wetgever van het universum en daarom de inrichter van de ware politiek.

Het boeddhisme en religie

Erik Hoogcarspel - 12 januari 2021

Is het boeddhisme een religie, een levensweg of een filosofie? Als je deze vraag aan meerdere mensen stelt krijg je geheid verschillende antwoorden en voor elk antwoord valt wel iets te zeggen.

Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Joop Ha Hoek - 8 januari 2021

...

Jasper Schaaf – Marx’ diepe respect voor Aristoteles

gastauteur - 1 januari 2021

Jasper Schaaf: 'Aristoteles noemt het doel van het menselijk bestaan ‘geluk’. Klinkt dit te makkelijk? Is het vreemd? Speelt zo’n ver, groot en toch belangrijk doel echter ook geen belangrijke rol in de vroegere geschriften van Marx, waar hij nog meer dan later op de werken van Georg Hegel en Ludwig Feuerbach leunt?'

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Wouter – stadsrellen
  • Boeken – Oh ja! Van kijken naar zien
  • De gouden teerling is geworpen (2) – economie en onderwijs
  • Woordenboek niet-weten: het lege nest
  • Het jaar 2021 – dag 25 – schuldig

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens