• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Columns » Solidair met de vragende underdog

Solidair met de vragende underdog

6 december 2020 door Taigu

Het klinkt hol en defensief wanneer je met geloofsmantra’s en selectief gebruik van bronnen probeert het zwijgen op te leggen aan de vraag wat het woord van de Boeddha volgens de Pali Canon betekent voor de zenpraktijk.

Op het internet was ik er pas getuige van hoe de onschuld weer eens het onderspit dolf tegen het gelijk van degenen die het allemaal zeker menen te weten. In een Engelstalige discussiegroep over zenboeddhisme op Facebook vertelde iemand dat hij wat in de Pali Canon had zitten neuzen. Hij stelde de vraag welke rol er binnen zen eigenlijk is weggelegd voor het woord van de Boeddha.

Meer dan zestig reacties lang tuimelden de deskundigen over elkaar heen. Bodhidharma leerde dat inzicht zonder het geschreven woord wordt overgedragen. Het gaat niet om wat de Boeddha zei, maar om je zijn ervaring eigen te maken. Bovendien, de Pali Canon lezen brengt je maar op een verkeerd spoor. De canon dateert uit de tijd dat boeddhisten zich nog bezighielden met hun persoonlijke heil, ten koste van dat van de wereld.

Apostelen

Als mensen zo hun geloofswaarheden gaat etaleren, word ik vanzelf solidair met de stem van de vragende underdog.

Overdracht zonder het geschreven woord. Ik herinner me hoe we bij het Zen Centrum Amsterdam week in, week uit een nieuw hoofdstuk lazen uit de Vimalakirti Nirdesa sutra. De hoofdpersoon van het verhaal ontmoet apostelen uit de kring van de Boeddha en neemt ze de maat op het gebied van hun wijsheid. Telkens schieten de oorspronkelijke intimi van de Boeddha tekort. Oftewel: het Grote Voertuig prevaleert boven het kleine, de ware wijsheid is de ‘wijsheid voorbij alle wijsheid’.

Zijn de mensen die ik op Facebook het hoogste woord zag voeren, zo ook aan hun wijsheden gekomen? Ik durf het niet te zeggen, maar de vraag bekruipt mij soms of mensen in de zenwereld het geschreven woord dat ze uitkomt niet anders beoordelen dan het geschreven woord dat niet in hun straatje past. Het vreemde gevolg hiervan is dat je de Boeddha regelmatig aan het woord hoort komen in teksten waarvan je door de datering alleen al weet dat het niet de historische Boeddha geweest kan zijn. De sutra’s waarvan in het algemeen wordt aangenomen dat ze in de kern wel teruggaan op die Boeddha, plaatst men ondertussen buiten de orde.

Nieuwe generatie

Vele, vele eeuwen lang is de werkelijkheid natuurlijk geweest dat men niet over de oudste teksten beschikte en het eenvoudigweg te stellen had met wat er wel aan geschreven woord bestond. Voor zenmeesters van Hui-neng tot Dogen kwam het woord van de Boeddha niet uit de Pali Canon, maar uit apocriefe geschriften als de Lotus sutra. Dat de dharma ons langs indirecte wegen heeft bereikt, maakt de dharma er als zodanig niet anders of minder door, zou je kunnen redeneren. Misschien zelfs wel rijker.

Maar nu wij leven in een tijd waarin wél meer bronnen voorhanden zijn, kunnen we de klok niet stilzetten. Het klinkt wat hol en defensief wanneer je met geloofsmantra’s en selectief gebruik van bronnen probeert het zwijgen op te leggen aan de terechte vraag wat, met de kennis van tegenwoordig, de leringen van de Boeddha volgens de Pali Canon betekenen voor de zenpraktijk. Ook daar wordt de beoefening misschien wel rijker van. Het vergt wel een nieuwe generatie leraren die zich openstelt voor en schoolt in teksten die ertoe nopen bestaande inzichten met nieuwe ogen te bezien.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Geluk, Jules Prast, Zen Tags: bodhidharma, Boeddha, boeddhaweg, Facebook, Pali-canon, Taigu, zen

Lees ook:

  1. Solidair met de vragende underdog
  2. De anti-consensusboeddhist
  3. Moreel vacuüm: een risico van oorspronkelijke verlichting
  4. Linji Lu preek 50 – Al je streven is zinloos

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Taigu

Taigu (1961) is historicus, auteur en zenboeddhist met een zwak voor de nembutsu. Hij laat zijn geest vrijmoedig dwalen over het boeddhisme en de wereld. Evenals bij de Japanse zendichter Ryokan Taigu staat zijn dharmanaam voor ‘grote dwaas’. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 26 mei 2022 - 29 mei 2022
    Hemelvaartretraite Schoonheid van Zijn
  • 27 mei 2022 - 29 mei 2022
    'Gezond leven, natuurlijk sterven'
  • 28 mei 2022
    Green Tara Practice morning
  • 29 mei 2022
    Nyinthün, dag van stilte en meditatie
  • 29 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

‘Yatra naar Majjhimadesa – een pelgrimsreis naar het Middenland’.

Guy E. Dubois - 24 mei 2022

De Majjhimadesa was de broedkamer van de Dhamma —de Leer van de Boeddha’s. Het is het gebied waar de Boeddha geboren werd, waar hij tot Zelfrealisatie kwam, waar hij predikte en het parinibbana bereikte. In Boeddha’s tijd waren overgrote delen van het Middenland bedekt met junglevegetatie. De fauna was veelzijdig en bestond o.m. uit leeuwen, tijgers, herten, olifanten en neushoorns.

Baas over eigen karma

Kees Moerbeek - 22 mei 2022

Het individu is de enige die de volledige controle heeft over zijn daden, ongeacht de druk die anderen op hem kunnen uitoefenen. Een onheilzame handeling onder grote druk uitgevoerd, heeft echter een ander karmisch effect dan een vrijwillige onheilzame handeling.

Boekbespreking- De lach van de Boeddha. Een ontmoeting met de boeddhistische filosofie

Erik Hoogcarspel - 21 mei 2022

Vandepitte gooit zijn lezers al snel in het diepe met zijn uiteenzetting over de leegte. Hij geeft daarbij een eigen interpretatie, die enigszins afwijkt van de boeddhistische teksten.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Het jaar 2022 – dag 144 – pakje
  • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
  • Werk in uitvoering…
  • Guy – Het causale principe (P. idappaccayata)
  • Gedachten over vergankelijkheid…

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens