En wat dan wel.
Boeddhisme
BUN bekritiseert berichtgeving NOS over aantallen leden die zich schuldig aan seksueel misbruik zouden hebben gemaakt
De BUN in een verklaring: ‘Het blijkt uiteindelijk om zes leraren te gaan die in de afgelopen tien jaar direct of indirect in Nederland actief waren. De beschuldigingen variëren in gradaties tussen een betreurenswaardige misstap, ongepaste relaties, seksuele intimidatie en structureel misbruik. Dit is in alle gevallen ernstig, maar niet in gelijke mate.’
De virtuele denkster 182
…
‘Leringen van Thich Nhat Hanh nu meer dan ooit nodig’
De betekenis van Thay wordt ook voortgezet in zijn sangha, zijn gemeenschap – bestaande uit meer dan 700 monniken en nonnen, duizenden leden van de Orde van Interzijn, en tienduizenden beoefenaars die de Vijf Mindfulness Trainingen volgen en hun beoefening in lokale sangha’s in steden over de hele wereld voeden.
‘Neen, ik kom niet om bloemen, geen boterham vraag ik’
Bij de dood van Fons Martens.
Duits onderzoek naar onder meer misbruik in boeddhistische gemeenschappen
In het kader van dit onderzoeksproject zullen de gezondheid en mentale gezondheid van deelnemers aan boeddhistische seminars en meditatiegroepen worden onderzocht. Verder zullen interviews worden afgenomen met mensen die in die context te maken hebben met manipulatie, uitbuiting of misbruik.
‘Levensbeschouwen en samenleven: Speels omgaan met diversiteit’
Het symposium beoogt de broodnodige discussie over de levensbeschouwelijke inbreng in het publieke debat te stimuleren. De initiatiefnemers bepleiten de rehabilitatie van levensbeschouwing in de zoektocht naar kernwaarden voor de veranderende Nederlandse samenleving.
Ahobel Nuytinck – ‘Die stank, het vuil, ik was dat totaal niet gewend, maar het stemde tot nederigheid.’
‘Dit was heel intens!’ Ik ben nog nooit lijflijk in een situatie geweest waar zoveel basaal leed en pijn te zien, te horen te ruiken was.’
Boeddhistische monniken en de Groene Tara in Haarlem
De monniken willen met hun creatie geld inzamelen voor hun klooster Drepung Gomang. Dit klooster is na de verwoesting van het Drepung klooster in Tibet opgericht in India om de monniken onderdak te bieden in een veilig gebied en de traditie van Lama Tsongkhapa levend te houden.
Ksaf – Waar is het ego van mijn vader gebleven (2)?
In een vorige column had ik het over mijn ervaring met het dementeren van mijn vader. Ondertussen is hij overleden. Ik heb voldoende tijd gehad om een diep doorvoeld afscheid te kunnen nemen en koester nu vooral goede, dankbare herinneringen aan hem.
Edel Maex over de financiering van het boeddhisme in België:
‘Er is een grote behoefte om de zaak in de hand te houden, te kunnen controleren.’
Edel Maex: ‘Dit is de plaats waar we komen zitten en iedere zekerheid weer loslaten.’
Er zijn zoveel misverstanden over meditatie, zowel in zen als in mindfulness. Een veel gehoord beeld is dat je de gedachten moet zien als wolkjes die voorbijdrijven. De kunst is dan om die wolkjes te laten voorbijgaan. Het gebaar dat daar dan bij gemaakt wordt is er een van wegwuiven, soms zelfs wegduwen.
Het menselijk tekort
Zoals wel vaker, ben ik de draad van het boeddhisme weer eens kwijt. Op de een of andere manier kan niets in het boeddhisme me vandaag overtuigen. Het is alsof de hoop het geloof voedt en al doende de realiteit van ons menselijk tekort overstemt.
Tom Hannes – Een kleine meditatiegids
Over meditatie wordt vaak zo wollig gesproken dat je je afvraagt of er nog wel echt iets mee bedoeld wordt.
De boeddhistische blik – Thuiskomen
Geïnspireerd op boeddhistische psychologie heeft Hans Knibbe een methode ontwikkeld, waarin zowel de psychologische als spirituele dimensie zijn geïntegreerd. In Dzogchen, een vorm van vrijzinnig Tibetaans boeddhisme, vindt Hans Knibbe nu zijn belangrijkste inspiratie.
De virtuele denkster 181
…
Belgische boeddhistische voorgangers hopen op staatserkenning- en een wedde
De BUB wordt al jaren lang gefinancierd door de Belgische staat om de erkenning van het boeddhisme voor te bereiden. BUB-voorzitter Carlo Luyckx zei tegen de Vlaamse krant De Standaard dat hij hoopt dat nog voor het eind van dit jaar een wetsontwerp van het kabinet van federaal minister van justitie Koen Geens naar de ministerraad wordt gestuurd. En als dat niet lukt, dan hoopt Luyckx tenminste tegen het einde van de regeerperiode resultaat te zien.
Bill Porter over Bodhidharma in Zen Centrum Amsterdam
Bill Porter (1943) is een Amerikaanse auteur die onder het pseudoniem Red Pine ook Chinese teksten vertaalt, vooral taoïstische en boeddhistische.
ICT-rapport gebruikt satellietbeelden om gevangenissen in de hoofdstad van Tibet te onthullen
Voormalige gevangenen in Gutsa maken melding van marteling door elektrische stokken – soms bijna tot aan de dood –, aanvallen door honden en elektrocutie terwijl ze naakt aan een plafond hangen. Een non zei dat de schokken die ze kreeg toegediend zo sterk waren, dat ze door de kamer gesmeten werd.
Nederlands Boeddhistisch Archief lanceert nieuwe website
Het Nederlands Boeddhistisch Archief (NBA) draagt zorg voor het Nederlands boeddhistisch erfgoed. Het NBA is binnen Nederland daarin de centrale wegwijzer, adviseur en bewaarder.
Dzogchenmeester Chögyal Namkhai Norbu (79) overleden
Norbu was een van de eerste leraren die dzogchen naar het Westen bracht.
Het jaar 2018 – de tweehonderdenvierenzeventigste dag – karma
De verslaafden van Huy.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Yeunten Ling in Huy in grote financiële problemen
In oktober 2017 kwam er een onverwacht einde aan een tienjarige samenwerking met de Nederlandse revalidatie-instelling Ciran, die begin 2018 failliet werd verklaard na gesjoemel met declaraties aan ziektekostenverzekeraars. Die samenwerking bood voor Yeunten Ling een stabiel inkomen van €600.000 per jaar.
Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…goeroes.
Het is mijn overtuiging dat wij de waarheid niet kennen. Wat voor mij waar is gaat niet verder als dat wat ik waarneem en over de rest kan ik een geloof ontwikkelen en dat komt niet verder als een mogelijkheid. Het is mijn idee dat we er verstandig aan doen niet te geloven dat we zelf of een ander de waarheid kent. Verder is het mijn mening dat we als volwassen individu zelf verantwoordelijk zijn voor de zorg voor eigen welzijn. We kunnen geloven dat de ander beter weet wat goed is voor ons zelf, maar dan nog blijf je zelf verantwoordelijk.