• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

‘Echte boeddhistische praktijk begint wanneer we van gedachten veranderen’

5 maart 2019 door de redactie

Net als in Nederland, waar boeddhistische geestelijke verzorgers met en voor gedetineerden actief zijn binnen justitiële instellingen, dragen boeddhisten in de VS hun steentje bij om het leven van gestraften in Amerikaanse gevangenissen te verlichten. Het Liberation Prison Project biedt spiritueel advies en lessen, maar ook boeken en materialen, aan mensen in de gevangenis die geïnteresseerd zijn in het verkennen, bestuderen en beoefenen van het boeddhisme. Het project is onderdeel van de stichting voor het behoud van de Mahayana traditie binnen het boeddhisme.

In onderstaande tekst vertelt de eerwaarde boeddhistische leraar Robina Courtin over haar ervaringen met gevangenen in de VS.

‘Er is een gezegde in het boeddhisme dat als we iets kunnen veranderen, verander het dan alstublieft. Maar de vraag is: wat als we dat niet kunnen? Dit is het moment waarop de boeddhistische praktijk echt begint. En de mensen die ik het meest bewonder zijn de mensen in de gevangenis. Ze kunnen hun situatie niet veranderen, dus hebben ze geen andere keuze dan van gedachten te veranderen.

Begin 1996 (…) ontving ik een brief van een jonge Mexicaans-Amerikaanse, Arturo, die in een streng beveiligde gevangenis zat. Hij vertelde me dat hij een boek van lama Thubten Yeshe had gelezen en dat hij “ontroerd was door de leer over mededogen” en meer wilde weten over het boeddhisme. Van daaruit ontwikkelde zich het Liberation Prison Project.

Binnen een jaar tijd schreven mij 40 gevangenen, ik beantwoordde hun brieven en stuurde altijd boeken. Ik begon gevangenissen te bezoeken: het geven van lessen, het leiden van meditaties. Het was erg ontroerend voor mij. Ik zag dat deze gevangenen, deze mensen, net als de rest van ons waren, maar in vrij ernstige omstandigheden leefden.

Ik las de memoires van een vrouw in Florida die, samen met haar man, ten onrechte werd beschuldigd van het vermoorden van twee politieagenten en 17 jaar in de gevangenis- waarvan 12 jaar in de dodencel doorbracht – wat we ons alleen maar kunnen voorstellen is een nachtmerriescenario; haar man werd zelfs geëxecuteerd. Ze zei dat ze eindelijk besefte dat ze niets kon veranderen, “maar ze konden mijn gedachten niet van mij afpakken. Dus besloot ik: Ik ben geen gevangene, ik ben een monnik, ik zit niet in een cel, ik ben in een grot.

De ironie voor de meesten van ons is dat we, ook al zitten we niet in de gevangenis, vaak overweldigd worden door onze omstandigheden, er het slachtoffer van worden, hen de schuld geven en echt geloven dat we niet kunnen veranderen.

Lama Zopa Rinpoche schreef in antwoord op een brief van Arturo: “Uw gevangenis is niets in vergelijking met de innerlijke gevangenis van gewone mensen” – en dat zijn wij! “De gevangenis van gehechtheid, de gevangenis van woede, de gevangenis van depressie …”. Mijn vrienden in de gevangenis weten dat dit waar is.

Voor mij was de ervaring van het werken met deze mensen inspirerend. De “praktijk” neemt een geheel nieuw niveau van realiteit aan. Een van de eerste mannen die ik persoonlijk ontmoette, een vriend van Arturo en een voormalige gangster, Richie, vertelde me in zijn brieven tijdens ons eerste jaar correspondentie hoe hij erg ontspannen was: “Maar als ik boos word, word ik echt boos. Hij had drie mannen op straat gedood; dit is gebruikelijk bij de bendes. Daar zat hij achter glas in de streng beveiligde gevangenis, bedekt met tatoeages. “Hoe is het gesteld met je woede, Richie? vroeg ik, glimlachend. Hij bloosde onder zijn tatoeages en bekende dat hij die ochtend een gevecht had gehad met zijn celgenoot en daar een naar gevoel aan had overgehouden. Maar,” zei hij, “het is weer verdwenen.’

Dat is oefenen! dacht ik. Hij doodde geen vierde persoon.

Een Puerto Ricaanse vriend, Timothy, vertelde me in zijn eerste brief dat hij had gehoord dat mensen spirituele krachten uit meditatie konden halen. Hij was erg opgewonden! “Dan kon ik mijn vijanden schaden,” zei hij. “Maar ik ervoer vreugde in plaats daarvan.”

Het Liberation Prison Project is een Tibetaans boeddhistische en sociaal-maatschappelijke organisatie verbonden aan de stichting voor het behoud van de Mahayana traditie, het project heeft sinds 1996 de boeddhistische praktijk van meer dan 20.000 gevangenen ondersteund. In eerste instantie voornamelijk actief in de VS en Australië, waar ze als non-profit organisaties is gevestigd in Raleigh, NC en de Australische Blue Mountains, heeft de organisatie ook vestigingen in Nieuw-Zeeland, Spanje, Mexico, Mongolië en Italië.
De gedetineerden nemen  contact op nadat ze over de diensten van een andere gevangene of een van de vrijwillige boeddhistische leraren, het lezen van onze nieuwsbrief, of het zien van de naam in een boek dat is gedoneerd aan een gevangenisbibliotheek hebben gehoord. Begonnen in 1996 met een brief van één gevangene, ontvangt de organisatie nu zo’n 1.000 brieven per maand van mensen in de gevangenis in de VS en Australië.
De overgrote meerderheid van de gevangenen die schrijven zijn mannen, vervreemd van hun familie en heeft een geschiedenis van drugs- en alcoholmisbruik; hun leven wordt gedomineerd door geweld en lijden en velen zijn betrokken geweest bij straat- en gevangenisbendes. De meesten zijn wanhopig op zoek naar middelen om hun gedachten te veranderen.
Bron Buddhistdoor.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Mahayana Tags: Australië, bgv, gedetineerden, geest, geestelijke verzorging, gevangenissen, Italië, Nieiw-Zeeland, Robina Courtin, veranderen, VS

Lees ook:

  1. Gaat de humanist in de gevangenis mediteren met gedetineerden?
  2. Varamitra: ‘De gedetineerde is meer dan zijn daad’
  3. Na vonnis Amerikaans Hooggerechtshof – alle geestelijke verzorgers geweigerd in executieruimte Texas
  4. Boeken – hoe misdadigers boeddha’s worden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk van Kalken zegt

    6 maart 2019 om 07:43

    Waarom zouden we gedachten, die de oorzaak zijn van lijden, veranderen? waarom zouden we gedachten niet gewoon observeren, ze niet zo serieus te nemen, en niet meer volgen tot de verdampen en gaan naar niets? Overigens niets tegen geëngageerd boeddhisme,hoor.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 februari 2021
    Volle Maan chant (online)
  • 28 februari 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • 28 februari 2021
    Discovering Padmasambhava (online)
  • 1 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 3 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Zó ontken je het klimaatvraagstuk óók. Dat kan anders!

gastauteur - 9 februari 2021

De crisis lijkt te groot, te massief om door de massa’s goed begrepen te kunnen worden. Let wel, het staat hier goed, die massa’s mensen zijn niet dom, er is niets neerbuigends bedoeld, maar de omvang van de problemen en de belangenstrijd er omheen zijn dermate groot dat begrip en theorie moeilijk ‘populair’ te maken zijn. Alleen maar roepen dat het ‘heel erg’ is, motiveert ook niet echt. En dan nog de (on)kosten van de benodigde maatregelen, wie draait ervoor op?

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Vrijdag zindag (16) – Ware versies
  • Bitter Winter – ‘Ook vrouwen stelselmatig verkracht in Tibetaanse heropvoedingskampen’
  • De werking van een krant – gratis gastcollege van een uitgever
  • Lenterebellie Extinction Rebellion: vrijdag  zwermende blokkade in Amsterdam
  • De afzetter

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens