• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Boeddha in de bajes – The village

Boeddha in de bajes – The village

14 januari 2022 door gastauteur

‘Dat is waar het om draait’, zei de jonge vrouw, rechts van mij.
Ze sprak haar woorden langzaam en nadrukkelijk uit en toen ze zweeg viel er voor het eerst een langere stilte.

We bevonden ons in een zaaltje in het Texas State Capitol, het regeringsgebouw van de staat Texas. Op de met rood leer beklede stoelen aan een lange tafel zaten zo’n vijfentwintig medewerkers van de afdeling Legislation van het Huis van Afgevaardigden, allemaal juristen. Aan de muur bevond zich een scherm met mijn Power Point. Ik had verteld over de keuzes die een land heeft om te reageren op datgene wat zij beschouwt als een overtreding of delict. Ik besprak het verschil in ‘opsluitbehoefte’ tussen Rusland, Oost-Europa, Scandinavië, Nederland en de VS.  Dat die behoefte om op te sluiten niet lijkt toe te nemen door stijgende criminaliteitscijfers maar door de ‘staat’ waarin een land zich bevindt vanwege historische, politieke, geografische, en economische factoren. De mate waarin iedereen mee mag en kan doen. En dat het opsluiten van mensen een van de krachtigste criminogene factoren is en criminaliteit vooral bevordert.

Ook besprak ik de keus voor het soort straffen en de manier waarop die worden uitgevoerd. En ik vroeg: ‘Is iemand die een verschrikkelijk delict heeft gepleegd nog steeds een medemens? Een van ons?  Geloof je dat zo iemand zich kan rehabiliteren? En hoe belangrijk is de kwaliteit van zijn of haar bestaan?’

Ik zie dat de jonge juriste van Afro-Amerikaanse afkomst zeer geraakt wordt als ze nadenkt over het antwoord op deze vragen: ‘Dat is waar het om draait’.

Die bijeenkomst in Texas was een jaar of acht geleden.  Ik schreef een paar jaar geleden het boek ‘Het zijn Mensen’ dat vorig jaar uitkwam. Daarin vertel ik hoe ik in mijn loopbaan als gevangenisdirecteur ben omgegaan met het goede en slechte in ons allemaal, de dader en het slachtoffer, ons aller donkere en lichte kant.  Over vooroordelen in de samenleving en de manier waarop we elk incident, elk delict verkleinen naar de verantwoordelijkheid van een individueel mens. Een dader, een ambtenaar, een minister. Denk aan de reactie op de moord op Anne Faber, de toeslagenaffaire, de gaswinning in Groningen. Door iemand of een paar ‘iemanden’ de schuld te geven kunnen wij allen onze handen in onschuld wassen en hoeven we niet naar onszelf en onze manier van met elkaar omgaan te kijken of iets te leren.

De vrouw in Austin, een weldenkend en gevoelig mens, werkt dagelijks in een pervers en repressief systeem dat miljoenen gezinnen discrimineert, uitsluit en onderdrukt. Die gezinnen wonen meestal in buurten waar armoede en criminaliteit de boventoon voert.  Een opgroeiend kind in een Afro-Amerikaans gezin waar vader afwezig is en moeder drie banen heeft moet over heel veel geluk en aangeboren eigenschappen (intelligentie, vermogen om met het geweld en uitsluiting te dealen) beschikken om aan de gevangenis te ontsnappen. Succesvol zijn betekent vervolgens vaak een overstap van de onderdrukten naar de onderdrukkers. Ik begrijp die stap, die harde keus heel goed.

Ik denk dat het niet altijd gaat om de vraag of een individueel mens (dit kind, een ambtenaar, delinquent) wel of niet deugt.  Meestal ligt een groot deel van de oorzaak van het geweld niet bij het individu maar bij de manier waarop we in de gemeenschap met elkaar omgaan. Preciezer gezegd: de vraag in hoeverre we verantwoordelijkheid nemen voor de relaties die we aangaan. Of juist niet aangaan. En dat begint niet in de gevangenis maar bij de geboorte van elk kind en de al dan niet gezonde sociale samenhang in de gemeenschap waarin hij of zij vervolgens terecht komt.  Wat kan zij van ons verwachten?

‘It takes a village to raise a child and a child who is not embraced by the village will burn it down to feel its warmth…’

Frans Douw
Schrijver van het boek ‘Het zijn Mensen’.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddha in de bajes, Boeddhisme, Columns, Geluk, Rechtspraak Tags: afkeuren, Anne Faber, Frans Douw, gedetineerden, gevangenisdirecteur, groningen, Het zijn Mensen, keuzes, Nederland, Rusland, straf, VS

Lees ook:

  1. Doodstraf (2)
  2. Tulpenboeddhisme: Hoe het boeddhisme in Nederland wortel heeft geschoten (3)
  3. Jasper Schaaf – Rechtvaardig? Geef de Palestijnen hun grond terug
  4. Animal Rights – tegenwicht aan ‘Porktober’ propaganda

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Bert Dorrestijn zegt

    15 januari 2022 om 08:17

    Mooi stukje! We vergeten vaak dat als wij met onze wijsvinger naar een ander wijzen, er drie naar onszelf gericht zijn.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

05 jan
Cursus Leven met Sterven
5 jan 23
29 jan
Vervolgcursus boeddhistische psychologie
29 jan 23
29 jan
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
29 jan 23
29 jan
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 jan 23
29 jan
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
29 jan 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Kan je jezelf dom leren?

    Rob van Boven en Luuk Mur - 5 januari 2023

    We hebben twee hersenhelften en deze hebben ieder een eigen manier om de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft (R.H.) beleeft de werkelijkheid rechtstreeks en de linkerhersenhelft (L.H.) maakt zich een voorstelling van de wereld en probeert vanuit die voorstelling de wereld te begrijpen. De wereldbekende psychiater en filosoof Iain McGilchrist* heeft er zijn levenswerk van gemaakt om de (samen)werking van deze twee asymmetrische hersenhemisferen te onderzoeken.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De virtuele denkster 406
    • Dick – drie maal scheepsrecht
    • De Boeddhistische Blik zendt op 5 februari twee films uit – Letter to San Zaw Htway en Free as a monk
    • Haiku
    • Arabisch rijstgerecht Mejadra/mujadara

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens