• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Boeddha in de bajes – The village

Boeddha in de bajes – The village

14 januari 2022 door gastauteur

‘Dat is waar het om draait’, zei de jonge vrouw, rechts van mij.
Ze sprak haar woorden langzaam en nadrukkelijk uit en toen ze zweeg viel er voor het eerst een langere stilte.

We bevonden ons in een zaaltje in het Texas State Capitol, het regeringsgebouw van de staat Texas. Op de met rood leer beklede stoelen aan een lange tafel zaten zo’n vijfentwintig medewerkers van de afdeling Legislation van het Huis van Afgevaardigden, allemaal juristen. Aan de muur bevond zich een scherm met mijn Power Point. Ik had verteld over de keuzes die een land heeft om te reageren op datgene wat zij beschouwt als een overtreding of delict. Ik besprak het verschil in ‘opsluitbehoefte’ tussen Rusland, Oost-Europa, Scandinavië, Nederland en de VS.  Dat die behoefte om op te sluiten niet lijkt toe te nemen door stijgende criminaliteitscijfers maar door de ‘staat’ waarin een land zich bevindt vanwege historische, politieke, geografische, en economische factoren. De mate waarin iedereen mee mag en kan doen. En dat het opsluiten van mensen een van de krachtigste criminogene factoren is en criminaliteit vooral bevordert.

Ook besprak ik de keus voor het soort straffen en de manier waarop die worden uitgevoerd. En ik vroeg: ‘Is iemand die een verschrikkelijk delict heeft gepleegd nog steeds een medemens? Een van ons?  Geloof je dat zo iemand zich kan rehabiliteren? En hoe belangrijk is de kwaliteit van zijn of haar bestaan?’

Ik zie dat de jonge juriste van Afro-Amerikaanse afkomst zeer geraakt wordt als ze nadenkt over het antwoord op deze vragen: ‘Dat is waar het om draait’.

Die bijeenkomst in Texas was een jaar of acht geleden.  Ik schreef een paar jaar geleden het boek ‘Het zijn Mensen’ dat vorig jaar uitkwam. Daarin vertel ik hoe ik in mijn loopbaan als gevangenisdirecteur ben omgegaan met het goede en slechte in ons allemaal, de dader en het slachtoffer, ons aller donkere en lichte kant.  Over vooroordelen in de samenleving en de manier waarop we elk incident, elk delict verkleinen naar de verantwoordelijkheid van een individueel mens. Een dader, een ambtenaar, een minister. Denk aan de reactie op de moord op Anne Faber, de toeslagenaffaire, de gaswinning in Groningen. Door iemand of een paar ‘iemanden’ de schuld te geven kunnen wij allen onze handen in onschuld wassen en hoeven we niet naar onszelf en onze manier van met elkaar omgaan te kijken of iets te leren.

De vrouw in Austin, een weldenkend en gevoelig mens, werkt dagelijks in een pervers en repressief systeem dat miljoenen gezinnen discrimineert, uitsluit en onderdrukt. Die gezinnen wonen meestal in buurten waar armoede en criminaliteit de boventoon voert.  Een opgroeiend kind in een Afro-Amerikaans gezin waar vader afwezig is en moeder drie banen heeft moet over heel veel geluk en aangeboren eigenschappen (intelligentie, vermogen om met het geweld en uitsluiting te dealen) beschikken om aan de gevangenis te ontsnappen. Succesvol zijn betekent vervolgens vaak een overstap van de onderdrukten naar de onderdrukkers. Ik begrijp die stap, die harde keus heel goed.

Ik denk dat het niet altijd gaat om de vraag of een individueel mens (dit kind, een ambtenaar, delinquent) wel of niet deugt.  Meestal ligt een groot deel van de oorzaak van het geweld niet bij het individu maar bij de manier waarop we in de gemeenschap met elkaar omgaan. Preciezer gezegd: de vraag in hoeverre we verantwoordelijkheid nemen voor de relaties die we aangaan. Of juist niet aangaan. En dat begint niet in de gevangenis maar bij de geboorte van elk kind en de al dan niet gezonde sociale samenhang in de gemeenschap waarin hij of zij vervolgens terecht komt.  Wat kan zij van ons verwachten?

‘It takes a village to raise a child and a child who is not embraced by the village will burn it down to feel its warmth…’

Frans Douw
Schrijver van het boek ‘Het zijn Mensen’.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddha in de bajes, Boeddhisme, Columns, Geluk, Rechtspraak Tags: afkeuren, Anne Faber, Frans Douw, gedetineerden, gevangenisdirecteur, groningen, Het zijn Mensen, keuzes, Nederland, Rusland, straf, VS

Lees ook:

  1. Doodstraf (2)
  2. Tulpenboeddhisme: Hoe het boeddhisme in Nederland wortel heeft geschoten (3)
  3. Jasper Schaaf – Rechtvaardig? Geef de Palestijnen hun grond terug
  4. Animal Rights – tegenwicht aan ‘Porktober’ propaganda

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Bert Dorrestijn zegt

    15 januari 2022 om 08:17

    Mooi stukje! We vergeten vaak dat als wij met onze wijsvinger naar een ander wijzen, er drie naar onszelf gericht zijn.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 26 mei 2022 - 29 mei 2022
    Hemelvaartretraite Schoonheid van Zijn
  • 27 mei 2022 - 29 mei 2022
    'Gezond leven, natuurlijk sterven'
  • 28 mei 2022
    Green Tara Practice morning
  • 29 mei 2022
    Nyinthün, dag van stilte en meditatie
  • 29 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Grondlegger van de BOS – Jean Karel Hylkema overleden

Jacques den Boer - 26 mei 2022

In 1999 gaf de overheid een zendmachtiging aan de Boeddhistische Omroep Stichting. Jean Karel Hylkema werd daarvan niet alleen ongeveer vijf  jaar  bestuurder en manager. Hij was tegelijk programma-adviseur voor de tv- en radioredactie, naast programmadirecteur Babeth VanLoo, en werkte mee aan tv-documentaires als interviewer.

Tulpenboeddhisme: Hoe het boeddhisme in Nederland wortel heeft geschoten (4 en slot)

Jacques den Boer - 26 mei 2022

Onder aanvoering van de Rigpa-boeddhist ir. Jean Karel Hylkema , de gelauwerde cineaste en Dzogchen-boeddhiste Babeth VanLoo en een nieuwe BUN-voorzitter, prof. dr. Johan Niezing, kwam er uiteindelijk toch per 1 september 2000 een zendmachtiging voor radio en tv.

‘Yatra naar Majjhimadesa – een pelgrimsreis naar het Middenland’.

Guy E. Dubois - 24 mei 2022

De Majjhimadesa was de broedkamer van de Dhamma —de Leer van de Boeddha’s. Het is het gebied waar de Boeddha geboren werd, waar hij tot Zelfrealisatie kwam, waar hij predikte en het parinibbana bereikte. In Boeddha’s tijd waren overgrote delen van het Middenland bedekt met junglevegetatie. De fauna was veelzijdig en bestond o.m. uit leeuwen, tijgers, herten, olifanten en neushoorns.

Baas over eigen karma

Kees Moerbeek - 22 mei 2022

Het individu is de enige die de volledige controle heeft over zijn daden, ongeacht de druk die anderen op hem kunnen uitoefenen. Een onheilzame handeling onder grote druk uitgevoerd, heeft echter een ander karmisch effect dan een vrijwillige onheilzame handeling.

Boekbespreking- De lach van de Boeddha. Een ontmoeting met de boeddhistische filosofie

Erik Hoogcarspel - 21 mei 2022

Vandepitte gooit zijn lezers al snel in het diepe met zijn uiteenzetting over de leegte. Hij geeft daarbij een eigen interpretatie, die enigszins afwijkt van de boeddhistische teksten.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  •  Geen dood, geen vrees (29) – terugkeer
  • Verlichting is geen goeroe
  • Het jaar 2022 – dag 146 – misbruik
  • Boeddha in de bajes – Mag het menswaardiger!
  • Sleutel tot inzicht – Het laatste afscheid van de Boeddha en Yasodhara

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens