• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Oorlog en vrede (deel 2)

Oorlog en vrede (deel 2)

4 maart 2022 door Taigu

Precies vierendertig jaar geleden, in de vrieskou van begin maart 1988, meldde Taigu zich na afloop van zijn studie bij de luchtmacht om zijn militaire dienstplicht te vervullen. Hij begon aan zijn opleiding als reserve-officier bij dezelfde school waar hij vervolgens zestien maanden lang les zou geven over NAVO- en defensiebeleid aan andere officieren-in-opleiding.

Het was een bewogen periode. Taigu had in de klas toekomstige vliegers en grondofficieren, onder wie onderofficieren die het hogerop zochten en voormalige politiemensen met uitgebreide straatdienstervaring in gevaarlijke situaties. Het was een gemengd publiek met verschillende percepties en verwachtingen over de rol van de krijgsmacht in de samenleving. Het was geen gemakkelijke klus om als docent aan aller verwachtingen te voldoen, maar het leverde in ieder geval levendige groepsdiscussies op over de papieren werkelijkheid van humanitair oorlogsrecht en de feitelijke realiteit van oorlog, met al haar onzekerheden, onbedoelde effecten en menselijk tekortschieten.

De belangstelling voor de krijgsmacht heeft Taigu altijd behouden. Luttele maanden nadat hij in de zomer van 1989 afzwaaide, viel de muur die Oost- en West-Berlijn scheidde. De hereniging van het gedeelde Duitsland luidde de start in van het traject dat zou uitmonden in een monetaire unie en de invoering van de euro. Tussentijds implodeerden de Sovjetunie en haar satellietstaten door het falen van het communisme als experiment in een samenlevingsmodel met een nieuw soort politieke economie.

Twee golven van ongeremd optimisme zag Taigu aan zich voorbijtrekken. De eerste betrof de monetaire unie, een voorwaarde van Frankrijk om in te stemmen met de Duitse hereniging. Het was een soort droomachtige vervoering waarin dit project een generatie politici en beleidsmakers bracht. Zij sloegen iedere waarschuwing in de wind dat een monetaire unie zonder een politieke unie een gemeenschappelijke munt en een Europese centrale bank op drijfzand zou grondvesten. In plaats van convergentie vond er een economische divergentie van Europese landen plaats. De prijs van deze onbezonnenheid wordt tot op de dag van vandaag door ingezetenen van de eurozone betaald.

De tweede golf van optimisme volgde op de ineenstorting van het Sovjetimperium. Democratie en kapitalisme hadden het corrupte communisme en de dictatuur van het proletariaat verslagen. In Rusland voltrok zich een kortstondige vrijage met democratische idealen. Politici in de Europese NAVO-lidstaten waren er snel bij om het zogeheten ‘vredesdividend’ te verzilveren. Alom werd er gekort op de defensiebegrotingen, en nog meer toen de financiële crisis van 2007 en volgende jaren ook een crisis van de euro bleek uit te lokken. De dienstplicht werd in veel NAVO-landen (meestal alleen in naam) afgeschaft; territoriale verdediging moest wijken voor buitenlandmissies, toen terrorisme het dreigingsbeeld ging overheersen en de militaire logica het politieke streven naar ‘forward defence’ volgde.

Wie vrede wil, bereide zich voor op oorlog, zo luidt een bekende wijsheid afkomstig uit het antieke Rome. Wat Rusland nu aanricht in Oekraïne, is natuurlijk verschrikkelijk, maar oorlog is zelden ‘frisch und fröhlich’ meer. Oorlog voeren is vaak moeilijk beheersbare geweldstoepassing op grote schaal en leidt bijna altijd tot onafzienbare humanitaire ellende, ook toen Nederlandse dienstplichtigen, koud bevrijd van de Duitse bezetting, in de periode 1945-1949 tevergeefs probeerden de onafhankelijkheid van Indonesië te voorkomen. De discussie hierover is door het gebeuren in Oekraïne snel van de Nederlandse voorpagina’s verdwenen.

Ondertussen schrikt anno 2022 de huidige generatie politici wakker. De territoriale verdediging van de Europese NAVO-landen is, vele aanmaningen van de Amerikaanse bondgenoot ten spijt, twintig jaar lang schromelijk verwaarloosd. De betekenis van de nucleaire bescherming door de VS is ter discussie te komen staan sinds de vorige president van het land de NAVO “obsolete’ (verouderd) noemde. Al onder zijn voorgangers heeft de VS de geopolitieke bakens verzet en prioriteit gegeven aan militaire opbouw in de Pacific in een poging het gevaar van een toenemende Chinese hegemonie in te dammen.

Jarenlang hebben Europese regeringsleiders gedraald, afgewacht en tijd verloren laten gaan, ook nadat Rusland militair ingreep in Georgië en het oosten van Oekraïne. Tussendoor werd er vanuit Oekraïne een Maleisisch lijnvliegtuig neergeschoten met een Russische luchtdoelraket en werd er in het Britse Salisbury een Russisch chemisch wapen aangebracht op een deurklink van een voormalige Russische dubbelspion. Nu er aan de grenzen van de EU ineens een grote oorlog uitbreekt om het geheel van Oekraïne binnen de Russische invloedssfeer te brengen, blijkt wat voor ratjetoe de krijgsmachten van de Europese landen vormen. Het is sprokkelen om de oostflank van het verdragsgebied te beveiligen tegen een uitbreiding van het conflict tot over de grenzen van de Europese democratieën.

Gevechtsklare troepen kunnen in Europa eigenlijk alleen Frankrijk (in Roemenië) en Groot-Brittannië (in de Baltische staten) leveren, maar we spreken hier meer over honderden dan over duizenden manschappen. De NAVO brengt volgens haar secretaris-generaal voor het eerst ‘elementen’ op de been van de zogeheten Response Force, maar over details wordt verder gezwegen. De versterkingen zijn meer uitingen van politieke solidariteit met landen met zwakke steën in hun oostflank. Voor de rest vertrouwen de Europese bondgenoten op hun militair-technologische kunnen te land, ter zee en in de lucht, en op de bijstand van de grote broer Amerika.

Maar nu gaat het roer ineens om. Bondskanselier Olaf Scholz leent honderd miljard euro voor een fonds waaruit de komende jaren de Duitse krijgsmacht in geheel nieuwe vorm op poten wordt gezet. Er wordt gedacht aan een intensievere defensiesamenwerking op Europese schaal, waarbij Duitsland en Frankrijk het voorbeeld geven door tezamen nieuwe gevechtsvliegtuigen en tanks te gaan bouwen. Onder hoge druk wordt alles vloeibaar. Europa en de NAVO tonen zich politiek eensgezind nu democratie en rechtsstaat worden bedreigd door Ruslands agressie. Maar hoe lang voordat verdeeldheid en nationaal belang de kop weer opsteken?

Boeddhisten aller landen, slaapt gerust in de wetenschap dat Europa zijn collectieve verdediging voortvarend ter hand neemt. De gewijzigde Kaderwet dienstplicht maakt het mogelijk in Nederland zo nodig mannen én vrouwen onder de wapenen te roepen. En misschien komt er, bovenop de ‘nuclear sharing’ van de VS, waardoor atoombommen in een aantal Europese NAVO-landen (waaronder Nederland) kunnen worden opgeslagen, nog wel eens een gemeenschappelijk Europees kernwapenproject. Zou dat niet mooi passen bij een verdergaande politieke integratie binnen de Europese Unie?

Onder boeddhisten wordt liever gesproken over vrede dan over gewapende strijd, maar feit is dat autocratieën veld winnen in de wereld en het aantal democratieën terugloopt. Alle zeilen moeten worden bijgezet om leven in vrijheid, met inbegrip van de vrijheid van belijdenis van boeddhistische signatuur, in stand te houden in de strijd tegen de vijanden van democratie. Daar horen de benodigde militaire middelen bij.

Strijd in de wereld is een constant gegeven. Ook boeddhisten hebben in de geschiedenis vaak de wapens opgenomen, tegen elkaar of in nationale legers. Laten we niet uit het oog verliezen dat de kracht van boeddhisme en de macht in de wereld zich afspelen binnen afzonderlijke domeinen, die elkaar natuurlijk kunnen beïnvloeden, maar verder grotendeels een eigenwettelijk karakter hebben. En laten we verder bidden dat we op ons continent of waar dan ook in de wereld, nooit ofte nimmer kernwapens gebruikt zien worden, niet nu en niet in de toekomst. Taigu, inmiddels allang buiten dienst gesteld als reserve-officier van de Koninklijke Luchtmacht, is er niet helemaal gerust op.

Deel 1 van ‘Oorlog en vrede’ verscheen in het Boeddhistisch Dagblad van 7 februari 2022.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid, Jules Prast, Krijgsmacht, Mensenrechten, Onderwijs, Pakhuis van Verlangen, Politiek Tags: China, communisme, dienstplicht, Europa, Oekraïne, oorlog en vrede, Rusland, VS

Lees ook:

  1. Het jaar 2022 – dag 61 – misdrijf
  2. Hoe de CCP de rellen in Washington ziet: “Het einde van de V.S. is nabij.”
  3. Taigu – Oorlog en vrede
  4. HRW – Rusland, Oekraïne en internationaal recht: over bezetting, gewapend conflict en mensenrechten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Louis zegt

    5 maart 2022 om 10:55

    Ik hoorde op de radio een SP politicus betogen dat de Verenigde(?) Europese Landen 10 maal meer geld aan defensie besteden dan Rusland, daar kan het dus niet aan liggen. Lees het artikel in de Correspondent van Simon van Teutem: Solidair zijn met Oekraïne? Draai de Russische gaskraan dicht.
    ‘Daar horen de benodigde militaire middelen bij’, dan is de teerling geworpen.

  2. Peter Kampschuur zegt

    5 maart 2022 om 18:36

    Peter, nooit in militaire dienst geweest, is er evenmin helemaal gerust op. Maar zeer geïnteresseerd in Taigu’s min of meer boeddhistische perspectief op oorlog en vrede. Wat Peter ook boeit is iets wat Rajneesh Chandra Mohan, beter bekend als ‘Bhagwan’ of ‘Osho’, in één van zijn toespraken in de Buddha Hall in Poona (Pune), India, vertelde: dat een ‘esoterische boeddhistische groep’ Adolf Hitler jarenlang inspireerde tot zijn krijgszuchtige beleid, en dat Hitler daarmee ook (vanuit zijn perspectief gezien) succes oogstte zolang hij gevolg gaf aan de telepathisch ontvangen suggesties. Er kwam, stelde Rajneesh, pas de klad in toen hij eigen ideeën kreeg en niet meer naar de inspiratie van boeddhistische oorsprong luisterde. Als er iets wáár is van dit verhaal, roept dat tal van vragen op. Wat vindt Taigu ervan? En wie dit verder leest?

  3. Henk Molenaar zegt

    7 maart 2022 om 19:19

    Bhagwan of Osho bedoelde waarschijnlijk zijn eigen Hindu achtergrond: mensen zoals hij noemen zich Arier (Aryan) en omringen zich met swastika’s. Deze Ariers voelen zich, in het discriminerende nog steeds bestaande kastensysteem, enorm verheven boven het gewone volk, de onaanraakbaren, hun slaven. Je kan dat aan een achternaam zien. Dit is nog steeds het geval, voor hun zijn blanke mensen niet puur maar aanraakbaar (vanwege de handel).

Primaire Sidebar

Door:

Taigu

Taigu (1961) is historicus, auteur en zenboeddhist met een zwak voor de nembutsu. Hij laat zijn geest vrijmoedig dwalen over het boeddhisme en de wereld. Evenals bij de Japanse zendichter Ryokan Taigu staat zijn dharmanaam voor ‘grote dwaas’. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
02 apr
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
2 apr 23
02 apr
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
2 apr 23
02 apr
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
2 apr 23
03 apr
Dagstart met meditatie en Kum Nye yoga | Gratis proefles 3 april | Online
3 apr 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Noem mij Jimmy

    Taigu - 30 maart 2023

    Na slechts één termijn in het Witte Huis werd de wat verlegen Democraat Jimmy Carter aan de stembus verslagen door zijn Republikeinse tegenstrever Ronald Reagan. Hij trok zich vanuit het centrum van de macht in Washington, DC terug naar Plains, in Georgia, een dorp met 700 bewoners. Daar zette hij zijn oude gebruik voort om wekelijks les te geven op de plaatselijke zondagsschool van zijn baptistische gemeente.

    Boekbespreking- De beste filosofische ideeën om je moraal te verbeteren

    Erik Hoogcarspel - 29 maart 2023

    Het begrip ‘moraal’ is niet voor iedereen even duidelijk, dus laat ik hier eerst een definitie ervan geven. In het algemeen is ethiek het nadenken over wat je hoort te doen en waarom. Moraal is het stelsel van normen (gedragsregels) en waarden (dingen waar je om geeft) dat daarmee samenhangt. Waarom zou iemand nu zijn moraal willen verbeteren? Klaas Rozemond, filosoof, jurist en universitair hoofddocent strafrecht aan de VU, is ervan overtuigd dat hier een grote behoefte aan is.

    De dingen zijn zoals ze zijn en daar dien je bij te blijven

    gastauteur - 29 maart 2023

    Femke is moeder van een zoon van 11 jaar oud, een gevoelige jongen die al vanaf zijn zesde niet meer naar school gaat. Na zes weken in groep 3 viel hij uit. Hij is hoogbegaafd en kan vanwege zijn eigen manier van leren en onderzoeken niet aarden in een schoolse omgeving. Hij zat toen hij uitviel al in een Leonardo-klas, een onderwijsvorm voor hoogbegaafde kinderen van 4 tot 12 jaar, aldus moeder Femke, maar ook dat paste helaas niet.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Waarom Thomas Hobbes bezwaar zou maken tegen de advaita vedanta
    • De virtuele denkster 415
    • Dick – Godsbeeld
    • Chinees tempeltoerisme: honderden jongeren trekken naar boeddhistische heiligdommen
    • Lezerspost, notenmelk, en echte kaas – maar dan plantaardig

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens