Onze relatie met natuur en landschap is eigenlijk heel onduidelijk. Er zijn daarover veel vragen, zoals: waarom voelen we ons in sommige landschappen thuis en in andere niet? Of waarom scheiden we natuur en cultuur? En: hoe is de relatie tussen mens en natuur in niet-westerse culturen? Wat heeft muziek met natuur te maken? Hoe kunnen we een echt partnerschap met natuur vormgeven?
Boeddhisme
DHAMMA-ZAADJES — Deel II
Door deze teksten vrij en open ter beschikking te stellen beoogt de samensteller van dit boek Guy Eugène Dubois de Dhamma dichter bij de beoefenaar en de belangstellende lezer te brengen. Door het opwekken van een observatie of een reflectie over de werkelijkheid zoals ze is. Wérkelijk is. Yatha-bhuta.
Boeddhisme en psychoanalyse: een heilzame combinatie
Lijden is aanwezig in elk menselijk leven, het is iets dat we allemaal gemeen hebben en dat ons ook samen kan brengen. De beste opportuniteit om compassie te leren is uit lijden. Onze geest is gemaakt om lijden te ontwijken, maar als we lijden kunnen aanvaarden, komen we een diepere kant van onszelf tegen, een kant die ons echte, onvoorwaardelijke liefde laat zien. En enkel die liefde kan onszelf en onze wereld redden.
De Zendo biedt nieuw onderkomen aan Zen Centrum Nijmegen
Terwijl het zomerzitten en de zomersesshin gewoon doorgaan, is de sangha van Zen Centrum Nijmegen in rep en roer. Want op 2 oktober gaat ze verhuizen van de zendo die nu nog een onderdeel is van mijn woonhuis, naar een prachtig pand -een voormalig restaurant- op het terrein van Museumpark Orientalis. De zendo wordt iets van alle sanghaleden!
‘Dalai Lama heeft kenmerken van een goddelijke aanwezigheid op aarde’
Tijdens de recente evenementen die de Dalai Lama in de loop der jaren heeft geleid, zijn veel mensen getuige geweest van zijn eenvoudige kinderlijke aard, zijn vermogen om hardop te lachen zonder enig spoor van bezorgdheid terwijl hij zich bezighield met ernstige mondiale kwesties en bedreigingen, zijn onvoorwaardelijke zuivere, wilskrachtige, opofferende liefde die opzettelijk het hoogste goed van een ander nastreeft en zijn evenwicht en gelukzaligheid bij alle gelegenheden.
Hardhandig optreden tegen Tibetaans boeddhisme in Guangdong
Ontevreden over het door de CCP gecontroleerde boeddhisme nodigen gelovigen Tibetaanse monniken uit. Dit moet gestopt worden, zeggen boeddhistische staatsbureaucraten.
Guy – Vertrouwen (P. saddha)
Vertrouwen (P. saddha) hebben in je spirituele praktijk betekent dus ook dat je de mogelijkheid aanvaardt dat je het bij het verkeerde eind kunt hebben. Dit is Vrij Onderzoek—de mentale ingesteldheid die duisternis verdrijft.
Boeddha’s zijn als leraar beregoed
…
Dood de Boeddha!
Hoeveel maal heb ik al gehoord dat je een Boeddhabeeld niet zelf mag kopen, dat brengt ongeluk… Hoeveel keer doet men de uitspraak: “de Boeddha zorgt er wel voor,” terwijl men een vertrouwensvolle glimlach om de lippen plooit in een poging om zo sereen in balans met zichzelf, zo evenwichtig mogelijk tracht over te komen?
Podcast – Meditatie beleven in plaats van werken in meditatie
Als we mediteren komen we onvermijdelijk, wat men in het boeddhisme noemt, de ‘hindernissen’ tegen. In het Pali de nirvaranas. In deze podcast exploreert Arthakusalin hoe je meditatie kan beleven i.p.v. ‘werken’ in meditatie en hoe je tegelijk op een creatieve en effectieve manier kunt omgaan met hindernissen in meditatie.
Renske – haiku
…
Gemengde gevoelens in Bagan – tekort aan voedsel in boeddhistische gemeenschappen
‘Moge mijn ene hand mijn volk voedsel en kleding geven, terwijl mijn andere hand de tranen van mijn volk mag afvegen.’
De vier Inzichten in de Werkelijkheid
Wat leerde Boeddha ons op Dharmadag in het hertenpark nu écht? (Boeddha’s Bullet punten…)
Over Theologie 27 -Dogmatiek
Er zijn bosjes mensen die de kriebels krijgen van het woord ‘dogma’. Ik denk dat dat komt doordat ze niet goed weten wat ze met dat woord aanmoeten, er een onjuiste voorstelling bij hebben of denken dat het iets absoluut vaststaands is, iets waarover op geen enkele manier meer te praten valt. Klopt niet. Een dogma is eigenlijk het resultaat van een lang proces van wikken en wegen.
Uposatha
Als individu ben je nooit alleen; er moet altijd op de één of andere manier rekening gehouden worden met anderen. Doe je dit niet, hou je geen rekening met anderen, dan plaatst de Boeddha die persoon onder type twee: “zij die anderen kwetsen, kwaad doen”.
Abhidhamma; boeddhistische filosofie/psychologie
Door die mondelinge overdracht in bepaalde structuren, het op schrift stellen na enkele eeuwen en het kopiëren van teksten van palmblad naar palmblad kunnen allerlei vervormingen en toevoegingen van de oorspronkelijke woorden van de Boeddha hebben plaatsgevonden. Dat geldt zeker voor de Abhidhamma, die pas veel later tot stand is gekomen dan de sutta’s en Vinaya.
Guy – Van horen zeggen (P. anitiha)
De Boeddha had geen hoge pet op van mensen die slechts geloofden wat anderen zegden (P. anitiha). Blind ‘geloven’ wat anderen zeggen noemde hij dwaasheid. En voor hen die énkel zijn woorden beluisterden zonder de betekenis te begrijpen gebruikte hij het woord padaparama, een praatjesmaker.
Niet weten
…
De virtuele denkster 379
…
Tentoonstelling ‘Mystiek’ in Limburgs Museum klassieke collectiestukken en hedendaagse kunst
Aanvullend op de tentoonstelling organiseert het Limburgs Museum een programma met performances en presentaties. De invulling daarvan is een spannende combinatie van historisch erfgoed en hedendaagse voorstellingen, zowel in het museum als op een aantal markante mystieke plekken in Limburg. Van yoga- en meditatieworkshops en tarotkaartlezingen tot activiteiten op plekken als bedevaartplaats het Clemensdomein in Brunssum, het kerkje in Wahlwiller met schilderingen van Aad de Haas en het Cuypershuis in Roermond.
Dick – Wijsheid en mededogen
De meeste indruk op mij maakt de prullenbak. Hij staat daar een beetje alleen en soms komt er iemand langs die er een propje in gooit. Of een leeg flesje. Of iets ondefinieerbaars. De prullenbak ontroert me. Die open ‘mond’, waar alles in kan. Die niets weigert
Geen dood, geen vrees (37) – Alles dat kan sterven sterft ooit
Ga verder, kijk verder, laat los, laat los! Los van alle kennis, los van alle vaste grond. Je kunt het niet weten met je verstand, je kunt het niet weten met wie je denkt te zijn. ‘Je’ bestaat niet. ‘Je’ bent geen afgescheiden ‘ik’. ‘Je’ is niets, ‘Ik’ is niets. Zo eenvoudig is het.
Frits Koster over leven met compassie:
“Compassie is een verrijking voor de hele wereld. Zeker nu.”
De Sangha, een veilig toevluchtsoord?
De Abhidhamma lijkt voor elke school een sektarische interpretatie van het oermateriaal geweest te zijn. De nalatenschap van de Boeddha was de dhamma en de vinaya, niet de Abhidhamma.