• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Edel – Hoe common sense is gezond verstand?

Edel – Hoe common sense is gezond verstand?

17 januari 2023 door Edel Maex

Hoe common sense is gezond verstand?

Het is een kritiek die ik wel vaker hoor, en die ik graag op mij neem. Recent, in een commentaar op een column in het Boeddhistisch Dagblad, formuleerde iemand het als: ‘gaan de inzichten van de Boeddha nou werkelijk niet dieper dan gewoon gezond verstand?’  Dat alles vergankelijk is dat weet iedereen met een beetje levenservaring toch. Maar in de Palicanon plaatst de Boeddha dat in de context van wedergeboorte. Is dat dan niet meer dan een culturele saus? Het is een discussie die het westerse boeddhisme blijft achtervolgen.

Het is een kritiek die ik wel vaker hoor, en die ik graag op mij neem. Recent, in een commentaar op een column het Boeddhistisch Dagblad, formuleerde iemand het als: ‘gaan de inzichten van de Boeddha nou werkelijk niet dieper dan gewoon gezond verstand?’ In de Palicanon plaatst de Boeddha ze toch in de context van wedergeboorte. Is dat dan niet meer dan een culturele saus? Het is een discussie die het westerse boeddhisme blijft achtervolgen.

Maar als gezond verstand niet volstaat, wat hebben we dan wel nodig? Ongezond verstand? Nu wordt de uitdrukking ‘gezond verstand’ in het Nederlands meestal niet letterlijk gebruikt maar eerder in de betekenis van het het Engelse ‘common sense’.

Het probleem met dat laatste is dat common sense niet automatisch healthy sense is. De uitdrukking common sense differentieert niet tussen common sense en common nonsense. Kijk maar naar het politieke en maatschappelijk debat. Hoe extremer het standpunt hoe heftiger het als gezond verstand en common sense wordt voorgesteld. Hoed u voor politici die zich beroepen op gezond verstand.

De Boeddha van de Palicanon is in mijn ogen de kampioen van het gezond verstand, in zijn meest letterlijke betekenis. Om aan de talloze bloemlezingen te ontsnappen, die telkens toch weer de voorkeuren van de samensteller weerspiegelen, heb ik ooit de Majjhima Nikaya van voor naar achter gelezen. Ik was benieuwd wat ik allemaal zou aantreffen, ook over thema’s als wedergeboorte.

Een tekst die ik nooit in een bloemlezing gevonden had, is een sutra met als titel ‘Fantastische en verbazingwekkende kwaliteiten’ (MN 123). De tekst doet zijn naam eer aan. Ananda is aan het woord en hij vertelt tegen zijn medemonniken met verve over alle fantastische en verbazingwekkende kwaliteiten van de Boeddha. Op een bepaald ogenblik komt de Boeddha erbij zitten en Ananda valt stil maar de Boeddha zegt: ‘Vertel gerust verder, Ananda’.

Ananda is nu helemaal op dreef. Hij vertelt hoe de Boeddha in een vorig leven in de Tusita hemel verbleef, hoe hij vergezeld door vier deva’s afdaalde in de moederschoot om op aarde herboren te worden, hoe hij bij zijn geboorte smetteloos schoon en glanzend was, zonder een spoor van bloed of slijm, hoe de pasgeboren baby meteen rechtop stond en sprak… De Boeddha laat Ananda uitspreken, maar als hij aan het einde van zijn verhaal gekomen is, zegt de Boeddha: ‘Ananda, je bent nog iets fantastisch en verbazingwekkend vergeten: wanneer bij de Boeddha een gedachte opkomt weet hij wanneer die opkomt, wanneer ze blijft, wanneer ze weer verdwijnt en wanneer bij de Boeddha een gevoel opkomt weet hij wanneer het opkomt, wanneer het blijft, wanneer het weer verdwijnt. Ook dat is een fantastische en verbazingwekkende kwaliteit van de Boeddha.’

Ik hou van die subtiele humor van de Boeddha. Nadat een massieve dosis Indische mythologie de revue gepasseerd is, zet hij Ananda vriendelijk op zijn plaats, en wel met iets wat wij in deze tijd de meest basale mindfulnessinstructie zouden noemen.

We zien dat vaak in de Palicanon. De Boeddha spreekt zijn toehoorder niet direct tegen maar sluit aan bij diens verhaal en breng hem dan terug bij simpel gezond verstand.

In een ander verhaal (MN 99) vraagt een jonge brahmaan aan de Boeddha of hij de weg kent naar het verblijven bij de goden. Dat was het te bereiken doel voor een brahmaan. Door hun goede karma uit vorige levens waren ze in de kaste van de brahmanen geboren. De volgende stap was de wereld van de goden.

‘Jazeker’, antwoordt de Boeddha, ‘Dat is niet moeilijker dan de weg van hier naar het dichtstbijzijnde dorp’. De verbaasde jongeman wil natuurlijk alles weten. ‘Wanneer je je geest en hart bevrijdt van haat en boosaardigheid, straal je liefde, mededogen, medevreugde en gelijkmoedigheid uit. Dat is de weg naar het verblijven bij de goden’ legt de Boeddha hem uit.

Het is hetzelfde procedé. De Boeddha sluit aan bij het wereldbeeld van zijn toehoorder om hem dan met zijn twee voeten op de grond te zetten. Je ziet de Boeddha voortdurend op een meestal heel vriendelijke manier de common (non)sense van zijn tijdgenoten ondergraven om ze bij een basaal gezond verstand te brengen.

Het is maar zelden dat hij zijn gesprekspartner frontaal tegenspreekt, en dan nog. Een voorbeeld waar hij wat forser uithaalt, is waar hij Jain asceten aan zware en pijnlijke zelfkastijding ziet doen (MN 14). Hij vraagt hen waarom ze dat doen. Ze vertellen hem dat hun leraar hun leert dat ze slecht karma uit vorige levens moet inlossen door zelfkastijding. Hij vraagt hen of ze weten welke daden ze dan in te lossen hebben en hoe ver ze al staan. Daarop moeten ze het antwoord schuldig blijven. De Boeddha concludeert: ‘Als jullie nu zo moeten lijden dan moeten jullie in vorige levens op zijn minst toch allemaal moordenaars geweest zijn, jullie handen met bloed besmeurd. En waaraan heeft de Boeddha het dan verdiend om zo gelukkig te zijn?’

Het is niet anders in het latere boeddhisme, ook al is de literaire stijl verschillend. Als je de Lotus Sutra leest kom je in een totaal andere wereld terecht. Alle gezond verstand en common sense lijken hier zoek. Het is een genre dat wij in onze woorden zouden aanduiden als fantasie. De aarde beeft, lichtstralen verlichten het universum van de diepste hellen tot de hoogste hemelen, er rijst een kilometers brede en hoge toren uit de grond omhoog … Ananda’s fantastische en verbazingwekkende kwaliteiten verbleken hierbij. Maar voor het India van die tijd was dit een bekend genre.

In het Indische wereldbeeld kom het erop aan om te ontsnappen aan samsara, aan deze wereld van lijden en dood. Maar als je de Lotus Sutra gaat lezen merk je dat alle verhaallijnen náár de wereld toe bewegen. De toehoorders proberen niet aan deze wereld te ontsnappen. Integendeel, bodhisattva’s uit fantastische buitenaardse werelden komen uitgerekend naar hier om deze Boeddha te horen. En als ze de Boeddha aanbieden om in deze wereld te blijven om zijn onderricht verder te zetten, zegt de Boeddha dat dat niet nodig is omdat er hier genoeg bodhisattva’s zijn, en op dat ogenblik rijzen talloze bodhisattva’s uit de grond omhoog. De Lotus Sutra is geschreven in een stijl die bij uitstek geschikt is voor een escapistisch verhaal. In schril contrast daarmee gaat hij radicaal de andere weg op en spreekt zo de common (non)sense van zijn tijd tegen.

Het hele boeddhisme is hiervan doordrongen. De voorbeelden zijn talloos. In zen is er de bekende one-liner van Mazu: ‘Ordinary mind is the Dao’. Je zou het Chinees voor ordinary mind gerust kunnen vertalen door common sense of gezond verstand. Of Thich Nhat Hanh die zegt: ‘The miracle is to walk on earth’. Of de Dalai Lama die zegt: ‘Kindness is my religion.’ Niet dat hij de veelkleurigheid en de rijkdom van de hele Tibetaanse boeddhisme afwijst, maar uiteindelijk komt het in alle nuchterheid neer op kindness.

Is het alleen maar gezond verstand? Ja dus, volmondig. Dat is de wijsheid en de kindness van de inzichten van de Boeddha.

Onze common nonsense is de waan dat we gelukkig gaan zijn door iets te bereiken. We kennen het allemaal: ‘Als ik … (vul in voor jezelf) … dan zal ik gelukkig zijn.’ Het is nooit gebeurd. We zijn wel iedere keer eventjes blij geweest, tot we weer het volgende wilden bereiken.

Bereiken is belangrijk. Daar valt niets tegen in te brengen. Het doet ons overleven, althans een poosje toch. Maar het wordt een bron van lijden als het verlangen om te bereiken alles gaat overheersen en bepalen.

We kunnen verlangen naar het bereiken van materiële of emotionele doelen. We kunnen het bereiken in onze spirituele praktijk invoeren. En we kunnen zelfs het doel van ons bereiken buiten dit leven leggen. Tenslotte gaat het over overleven. Als we nu eens de dood konden overleven. Afhankelijk van ons wereldbeeld kunnen we dan verlangen om naar de hemel te gaan of in een betere wereld herboren te worden. Maar zoals de Boeddha altijd weer herhaalt. Geluk zit niet in het bereiken maar in het vrij zijn van begeerte en haat. Dát is het ‘verblijven bij de goden’.

Hoe common sense is dit gezond verstand? De titel van een van mijn boeken is ‘Iedereen Weet’. Ergens weten we dit. Dit weten zit even goed in onze natuur als ons verlangen om te overleven. En tegelijkertijd hebben we de woorden van de Boeddha nodig om er telkens weer aan herinnerd te worden.

En als onze wereld iets nodig heeft …

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dalai Lama, Edel Maex, Geluk, Pali-Canon Tags: Ananda, dalai lama, gezond verstand, Iedereen weet, karma, Lotus Sutra, Thich Nhat Hanh, wereldbeeld, zelfkastijding

Lees ook:

  1. Thich Nhat Hanh kritisch beschouwd
  2. Taigu – Zen is geen mystiek
  3. Edel – Bestaat Guanyin?
  4. Edel – dharmaregen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Edel Maex

is psychiater, zenbeoefenaar en auteur. Leven in de maalstroom 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

20 mrt
Open Les Kum Nye Yoga en meditatie | Live op ma t/m wo
20 mrt 23
20 mrt
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
20 mrt 23
21 mrt
Stoepaceremonie Nieuwe Maan | Live
21 mrt 23
21 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
21 mrt 23
21 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
21 mrt 23
Rotterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 79 – ferwart
    • Boeken – Mijn kind heeft OCD
    • Jasper – Vrouwen in het Zwart in Groningen
    • Over de Lotus-soetra (13): De parabel van het brandende huis
    • China intensiveert propaganda voor staats-internaten in Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens