• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zeshin – Boeddha is dood

Zeshin – Boeddha is dood

17 januari 2023 door Zeshin van der Plas

Het boeddhisme is een levende religie die gericht is op satori , een ervaring van het zien van de eigen ware aard, een stap op weg naar boeddhaschap. Siddhartha is de grondlegger van het boeddhisme. Hij heeft een fundament gelegd waar duizenden patriarchen op verder gebouwd hebben. Kun je een religie die zich twee en een half duizend jaar in het oosten heeft ontwikkeld overbrengen naar het Westen? Het kan want het boeddhisme heeft zich door de eeuwen heen door het hele Verre Oosten verspreid. Wat essentieel is voor het boeddhisme is de beoefening van dana.

Dana word hier gezien als donatie aan tempels of kloosters, maar dat is niet de essentie van dana. Dana staat voor karuna, medemenselijkheid, samen mens zijn, de realisatie hiervan is boeddhaschap. Wat is boeddhaschap?  Het is simpel- kijk naar Avalokitesvara, de boeddha van het mededogen, zij wenst alle levende wezens te redden. Mijn leraar eindigde zijn teisho’s steevast met de woorden ‘Samen met alle wezens in het universum verwerf je boeddhaschap’. Satori is een persoonlijke ervaring die je inzicht verschaft dat een persoonlijk boeddhaschap onmogelijk is.  Zo’n boeddhaschap is arrogant, egoïstisch, niet meer dan een opgeblazen ego. De bodhisattvagelofte begint met: ‘Ik beloof alle levende wezens te redden’.  Deze gelofte is pas later door voortschrijdend inzicht in het boeddhisme opgenomen, het boeddhisme is een levende religie. Het is nog in ontwikkeling, er wordt nog steeds aan gebouwd,  het geeft een breder perspectief om satori te verwezenlijken.  Het is allemaal bedoeld om jou te kunnen laten zeggen wat je er van vind. Niet wat ‘de Boeddha’ heeft gezegd, Boeddha is dood, jij moet weten waar het om gaat, jij moet Boeddha tot leven wekken, dan kun jij de dharma verkondigen.

Kun je het eeuwenoude  boeddhisme overbrengen naar het Westen? Zijn we geneigd om mystiek ons eigen te maken? Mystiek betekent dat wat verborgen is, maar er is niets verborgen, je weet toch dat je dood gaat? Dat is niet verborgen, maar realiseer je je ook dat je dood gaat? Er werkt momenteel een loodgieter aan onze tempel die terminale kanker heeft. Hij vraagt me het hemd van mijn lijf (en dat geef ik hem ook) hij zegt regelmatig ‘had ik dat maar eerder geweten’. Ik zeg dan steevast: ‘Maar je weet het nu toch, dat is precies op tijd’. Denk je dat er een leven na de dood is? Natuurlijk is er een leven na de dood, als je niet dood bent dan leef je. Je kunt je beter afvragen, ‘hoelang ben ik dood’.  En hoelang is een mens dan dood? Dat weet ik niet, ik ben nog niet dood, maar het is niet verborgen, dat antwoord is ‘hier nu’ levensgroot aanwezig, en via meditatie, ceremonies, rituelen en orde is dat te realiseren.

Is het boeddhisme over te brengen naar het Westen? Jawel, maar het zal niet gemakkelijk zijn. Waar gebruik je het boeddhisme voor? Om je leven weer op orde te krijgen, voor ontspanning, om je hoofd leeg te maken, om rust te vinden? Natuurlijk  kun je het boeddhisme daar voor gebruiken. Maar hoelang blijft die ontspanning en die rust in je hoofd? Kijk eens om je heen, kijk eens waar je je in bevindt. In het boeddhisme noemen ze het ‘samsara’,  een plek van ziekte, ouderdom en dood, Je kunt het boeddhisme beter gebruiken om Boeddha  tot leven te wekken omdat jij, jij die dit leest de enige bent die dat kan doen.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Zen, Zeshin van der Plas Tags: Boeddhisme, dana, oosten, praktijk, westen

Lees ook:

  1. Westers boeddhisme in een radicaal veranderd levensbeschouwelijk landschap
  2.  Dana is only giving
  3. B’eter – vegetarisch Fins koken
  4. Discriminatie van het boeddhisme?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

20 mrt
Open Les Kum Nye Yoga en meditatie | Live op ma t/m wo
20 mrt 23
20 mrt
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
20 mrt 23
21 mrt
Stoepaceremonie Nieuwe Maan | Live
21 mrt 23
21 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
21 mrt 23
21 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
21 mrt 23
Rotterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 79 – ferwart
    • Boeken – Mijn kind heeft OCD
    • Jasper – Vrouwen in het Zwart in Groningen
    • Over de Lotus-soetra (13): De parabel van het brandende huis
    • China intensiveert propaganda voor staats-internaten in Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens