• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Discriminatie van het boeddhisme?

Discriminatie van het boeddhisme?

26 juni 2022 door Zeshin van der Plas

Het boeddhisme is een van de vijf wereldreligies. In Nederland is het de jongste religie, goedbeschouwd wordt het pas veertig jaar beoefend. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat er onder de Nederlandse bevolking –en ambtenaren, niet veel over het boeddhisme bekend is.

Op zich is dat natuurlijk geen probleem, maar als de overheid de Nederlandse wet en regelgeving toepast op boeddhistische tempels, dan ontstaat er een rechtsongelijkheid die in strijd is met art 1 van de grondwet.

‘Art 1. Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.’

Onze regelgeving komt voort uit onze christelijke cultuur; deze wet en regelgeving laat geen ruimte voor andere denkbeelden. Als gevolg hiervan legt het ambtenarenapparaat deze op christelijke leest geschoeide wetten als blauwdruk op het boeddhisme en stelt aan de hand hiervan regels op, die onbedoeld een discriminerende uitwerking hebben.

Als voorbeeld:

Onze tempelleiding in Bemmel vult een bezwaarschrift in tegen de onroerendzaakbelasting (OZB). Alle religieuze instellingen zijn hiervan vrijgesteld, mits het gebouw, kerk, moskee, synagoge of tempel vrij toegankelijk is. Een ambtenaar komt aan de hand van dat bezwaarschrift poolshoogte nemen en vraagt wat wij in de tempelruimte doen. Het antwoord is: we houden er tempeldiensten, feestelijke bijeenkomsten, doop, trouw en rouwceremonies,  geven er lezingen, eten er, drinken er thee, enzovoort.

We lopen verder en komen in de meditatieruimte. De vraag is: en wat gebeurt hier? Het antwoord is: ’hier wordt gemediteerd’. Daar kregen we geen ontheffing voor. Maar toen ik het woord meditatieruimte verving door gebedsruimte kregen we wel ontheffing. Het is nogal pijnlijk om via christelijke terminologie het boeddhisme te moeten verklaren. Als de term meditatie niet gebruikt kan worden dan bepaalt de overheid hoe het boeddhisme ingevuld dient te worden. Is er dan nog sprake van vrijheid van religie?

De kern van het boeddhisme is meditatie. Meditatie is een leermethode die zowel geestelijk als lichamelijk word beoefend. Voor een lange periode met gekruiste benen zitten vergt oefening. Er is dan ook sprake van beginners en gevorderden. Het is voor een beginneling niet raadzaam om aan een gevorderde meditatiesessie mee te doen, hoewel er uitzonderingen zijn. De vraag is: zijn wij vrij toegankelijk? Ja: mits iedereen zich aan de omgangsvormen houdt is iedereen meer dan welkom. Kan iedereen aan een meditatiesessie mee doen? Dat heb ik hierboven uitgelegd.

Wij houden twee keer per jaar een open dag, iedereen kan zo vrijblijvend kennis maken met onze rituelen, diensten en onze meditatiesessies. Naar aanleiding hiervan kan men besluiten om een beginnerstraining te volgen. Deze trainingen hebben een opbouw. Men begint met drie keer tien minuten meditatie wat in acht lessen opgetrokken wordt naar drie keer vijfentwintig minuten meditatie. In het verleden waren deze beginnerstrainingen gratis. Maar het resultaat was dat men naar believen weg bleef, er geen continuïteit was, wat weerslag had op de hele sangha (gemeenschap). Als gevolg hiervan was er geen sprake van een religieuze beleving. We hebben dit ondervangen door een bijdrage naar draagkracht te vragen waar na verloop van tijd ook de hand mee werd gelicht. Uiteindelijk hebben we een vast bedrag ingesteld voor de eerste acht sessies om continuïteit en motivatie te bewerkstelligen. Met uitzondering voor minder draagkrachtigen. Een deel van dit bedrag is onkostenvergoeding voor het lesmateriaal, thee en nieuwsbrief.

In de van oudsher boeddhistische landen wordt men onderworpen aan een proeve van motivering. Iemand die in wil treden in een tempel wordt vaak de toegang geweigerd. Pas na drie dagen voor de poort van de tempel gezeten te hebben krijgt men toegang.

In het algemeen kun je zeggen dat men na ongeveer acht sessies enig idee heeft wat het boeddhisme inhoud. Na deze introductietraining staat het een ieder vrij  om de training te vervolgen en naar eigen inzicht te doneren. Wij streven er naar om jaarlijks zeven retraiteweken te houden waarbij de deelnemers volledig intern zijn. We vragen voor een retraite van een week een onkostenvergoeding van tweehonderd euro per persoon.

Hoe vrij toegankelijk zijn wij? Er is nauwelijks een boeddhistische infrastructuur in Nederland, en alle gevestigde tempels kunnen als pioniers gezien worden die in de huidige wet- en regelgeving hun weg moeten zien te vinden. In het verre oosten is er uiteraard wel een infrastructuur en kun je elk moment, ook ’s nachts een tempel binnenlopen. Maar in onze veranderende westerse samenleving zijn kerken alleen nog tijdens kerkdiensten open. Misschien is in het zuiden, in kleine dorpjes hier en daar nog een kapelletje dagelijks geopend. Boeddhistische tempels kampen met het zelfde probleem als kerken.  Overdag moeten zij hun deuren sluiten. De Chinese tempel in Amsterdam is alleen ’s middags open- dit dankzij een aantal suppoosten die er patrouilleren. Daarnaast vragen kerken geldbedragen voor het lidmaatschap van hun kerk waarbij er bij sommigen kerken sprake is van de 10e penning (tien% van het inkomen).

Kan de wet en regelgever van ons verlangen dat wij omwille van de regels ons zo moeten aanpassen dat er geen sprake meer van boeddhistisch religieus onderricht is?

Uiteindelijk gaat het ons niet om de aanslag, het geldbedrag dat betaald zou moeten worden. Maar om het niet-erkennen van het boeddhisme in de Nederlandse samenleving. Het niet-erkennen van het boeddhisme is het discrimineren van een van de vijf wereldreligies.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Zeshin van der Plas Tags: Boeddhisme, discriminatie, Nederland

Lees ook:

  1. Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (4) -Domburgse cahiers
  2. CBS – Religieuze betrokkenheid in Nederland verder afgenomen
  3. ‘Nederlander ervaart het boeddhisme in grootste distantie’
  4. Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (2) -Parijs en Amsterdam

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    26 juni 2022 om 18:09

    “Kan de wet en regelgever van ons verlangen dat wij omwille van de regels ons zo moeten aanpassen dat er geen sprake meer van boeddhistisch religieus onderricht is?”

    Ja, dat kan de wet- en regelgever verlangen en zelfs afdwingen. Kerk en staat zijn gescheiden waarbij de staat de maatschappelijke grenzen/mogelijkheden van de kerk bepaalt en niet omgekeerd.
    Overigens, onze wet- en regelgeving is niet te danken aan zoiets vaags als ‘de christelijke cultuur’, zoals je beweert, maar aan Napoleon. Kun je zelf checken op wikipedia of in willekeurige studie over de juridische geschiedenis van Europa. Er wordt geen enkele religie gediscrimineerd in NL. Iedereen en elke organisatie is voor de wet gelijk.

    Je zegt: “Als de term meditatie niet gebruikt kan worden dan bepaalt de overheid hoe het boeddhisme ingevuld dient te worden. Is er dan nog sprake van vrijheid van religie?” Dat is m.i. Calimero-gedrag met krokodillentranen. Er is niemand die jou dwingt om een tempel met bijbehorende infra-structuur op te richten om te mediteren. Kennelijk gaat het je om iets anders dan mediteren. Wat dan?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
30 mei
Vipassana meditatie Rotterdam
30 mei 23
Rotterdam
31 mei
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
31 mei 23
01 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
1 jun 23
03 jun
Zen in Twente ochtend met Doin Sensei op 3 juni
3 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    ‘Meebewegen met wat er is’

    gastauteur - 15 mei 2023

    Als het gaat om dak- en thuisloze mensen wordt er door de maatschappij merendeels nog vanuit 'schuld en eigen verantwoordelijkheid' gedacht. Men heeft vaak het verkeerde idee dat iedere persoon in Nederland eigen verantwoorde keuzes maakt en dus verantwoordelijk is voor diens eigen lijden. Of men denkt dat het heel makkelijk is om een uitkering aan te vragen. De gewone burger weet niet hoe het is voor iemand die in een totaal andere realiteit zit.’

    Ras – nutteloze, kwaadaardige onzin

    Kees Moerbeek - 14 mei 2023

    Angela Saini heeft voor haar boek Superieur: de terugkeer van de rassentheorie zo’n beetje alle literatuur over rassenwetenschap doorgespit, schrijft ze. Veel genetici menen dat als genetica bewijst dat er nauwelijks reden is om rassenonderscheid te maken, het dus snel afgelopen zal zijn met racisme. Was het maar waar. Racisme is juist een sociale constructie met een enorme invloed, constateert ze.

    Waarom we beter denken dan we denken

    Erik Hoogcarspel - 5 mei 2023

    Je hoort nogal eens zeggen dat mensen van nature redeloos zijn en tot de meest bizarre meningen en handelingen in staat. Voor wie regelmatig de krant leest of het nieuws via andere media volgt, lijkt dit zelfs vanzelfsprekend. Het is daarnaast allang in zekere kringen gebruikelijk om de mens te beschouwen als een onderdeel van de natuur, een wezen dat zijn dierlijke afkomst verbergt onder een dun vernislaagje van beschaving.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen veranderlijk en onveranderlijk vind je de deur naar non-dualiteit
    • Waarover praten we als we het over identiteit hebben?
    • Guy – Kom en kijk (P. ehipassiko)
    • Ludo – Wind
    • Ardan

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens