• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (4):  Vier wetten

Over de Lotus-soetra (4):  Vier wetten

16 januari 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Hoeveel afleveringen deze serie gaat tellen, is pas na de laatste aflevering bekend. Deze keer: 

Vier wetten

(deel 3 van de “Soetra van de ontelbare betekenissen; eerste deel van de drievoudige Lotussoetra, te beschouwen als inleiding op de Lotus-soetra)

Boddhisattva Magnificus zegt dus tegen de Boeddha: “U heeft voortdurend de vier wetten gepredikt: lijden; ijdelheid, veranderlijkheid en afhankelijkheid. Wilt u zo goed zijn die allemaal nog een keer in eenvoudige woorden uit te leggen….” 

Vier wetten dus. De wet van van lijden houdt in dat ieder mens gedurende zijn leven te maken krijgt met allerlei soorten van lijden. Ieder mens! Als klein kind heb je bijvoorbeeld al gauw last van buikkrampjes (lijden); het doorkomen van tandjes (lijden); zere billetjes (lijden) en ga zo maar door. Als tiener krijg je te maken met bijvoorbeeld liefdesverdriet (luhduhvuhduh = lijden); slecht gemaakte proefwerken; de ervaring dat je fiets is gestolen of de echtscheiding van je vader en moeder. Dat moet natuurlijk niet allemaal, maar het kán. En als volwassene krijg je weer met andere zaken te maken waar lijden aan vastzit: het overlijden van dierbaren, om maar wat te noemen. Dit leven is een tranendal, heet het in onze cultuur. Ziekte, veroudering, sterven! Het houdt niet op.

De wet van ijdelheid houdt in dat ieder mens geneigd is te denken dat hij of zij anders is dan alle andere. O, zeker: overeenkomsten tussen mensen zijn er ook, maar de onderlinge verschillen zijn duidelijker en ieder mens neemt zichzelf maar al te gemakkelijk als vergelijkingsmateriaal tegenover alle anderen. Het eigen gelijk, de eigen gezondheid, het eigen uiterlijk, de eigen inkomsten, ideeën, ervaringen, en wat al niet meer… uniek! En indien niet uniek: beter. En zo niet beter: onvergelijkbaar met wat anderen hebben, doen of ervaren. Kortom: de werkelijkheid is wat IK denk, voel, doe of ervaar, want iets anders kan ik gewoon niet denken, voelen, doen of ervaren… dus is het zo. Punt.

De wet van veranderlijkheid houdt in dat niets in de dagelijkse werkelijkheid voor altijd blijft zo het is. Alles is voortdurend aan verandering onderhevig. Dagelijks sterven talloze lichaamscellen af om plaats te maken voor nieuwe. Daar merk je niet veel van, behalve misschien wanneer je nagels knipt, bij de kapper zit of je bed verschoont om te ontdekken dat het vol zit met stof (waaronder huidschilfers). Ook bergen zijn aan verandering onderhevig. Er slijten korreltjes van af… en die vindt je later terug als kiezels, zand en klei. Je merkt er niks van, behalve misschien als je een aardverschuiving meemaakt. Bossen veranderen, stranden, velden, huizen, hele ecosystemen… het klimaat!

En de wet van afhankelijkheid zegt dat niets op zichzelf staat maar op een of andere manier verbonden is met andere zaken. Sterker nog: zonder die andere zaken zou het niet eens bestaan! Zonder tektoniek geen bergen. Zonder bergen geen rivieren. Zonder rivieren geen oceanen. En zonder zaadcellen en eicellen geen kindertjes. Zonder schuine aardas geen seizoenen. Ga zo maar door. Er valt niets te bedenken dat helemaal op zichzelf zou kunnen ontstaan, bestaan en vergaan.

Bodhisattva Magnificus vraag de Boeddha alles nog één keer – maar in simpele bewoordingen – uit te leggen. En natuurlijk doet Boeddha dat. Daar is hij zeker niet te beroerd voor. Hij vindt het een uitstekende vraag.

“Ik heb zes jaar onder een boom zitten mediteren,” verklaart hij, “voor ik uiteindelijk verlichting bereikte. … Ik zag toen in dat ieder levend wezen een eigen aard en eigen behoeften (begeerten) had. Daarop heb ik gedurende veertig jaar geprobeerd de wet op allerlei manieren uit te leggen opdat iedereen haar op eigen niveau kon begrijpen. … maar laat ik nu dit zeggen: ik heb de volle waarheid nog niet geopenbaard, omdat de meeste mensen er gewoon nog niet aan toe waren.” (noot: dit is mijn samenvatting, het staat er wat poëtischer, prozaïscher en omslachtiger.) Het komt erop neer dat Boeddha in de Lotus Soetra volledig opening van zaken gaat geven. Dat heeft hij tot dan toe nog niet gedaan, omdat hij van mening was – door ervaring (?) – dat de goegemeente waar hij voor preekte het intellectueel niveau nog niet had bereikt dat nodig is om alles te snappen. Ik vraag mij af of iedereen in 2023 dat niveau wel heeft, al zijn we qua scholing waarschijnlijk verder dan in Boeddha’s tijd. Geschoold zijn is echter wat anders dan ‘op niveau’ zijn. Het gaat om begripsvermogen en wijsheid!    

Boeddha verklaart dat hij in de drie perioden dat hij predikte steeds hetzelfde heeft betoogt, zoals alle boeddha’s vóór hem dat ook hebben gedaan. Die drie perioden zijn: het prille begin, in het Hertenpark; daarna op allerlei verschillende plekken waar hij over twaalf oorzaken preekte, en tenslotte toen hij andere soetra’s de wereld in lanceerde. (In het Boeddhisme staat het woord soetra voor: leerrede van Boeddha. In andere settings kan het ook aforisme, vers of uiteenzetting betekenen.)

Maar welke leerrede je ook neemt, het komt allemaal op hetzelfde neer. Er is immers maar één enkele oorspronkelijke waarheid.

Shakyamuni zegt het zelf: alle boeddha’s vóór hem hebben hetzelfde gezegd als hij. Dat betekent dat er meerdere boeddha’s zijn geweest. En neem maar van mij aan dat hij niet de laatste was. Na Shakyamuni Boeddha zijn er meer geweest, zoals er – daar ben ik tenminste van overtuigd – ook nu Boeddha’s op aarde (en verspreid door het hele universum) zijn en zullen volgen. We kennen ze niet bij name, en dat is ook niet nodig. Ieder levend wezen is in potentie een Boeddha! Hore wie horen wil. Maar of er nu slechts één, tien, honderd, duizend, miljoenen of miljarden Boeddha’s zijn: ze beweren allemaal dat er maar één oorspronkelijke waarheid is.

Nadat Boeddha heeft beloofd zijn leer nog één keer – en nu volledig – uiteen te zetten, barst de hemel open en begint het bloemen te regenen. Dat is een manier om te zeggen dat de club van boddhisattva’s, arhats, mahasattva’s en gewoon volk zijn woorden blij verwelkomde en vol verwachting uitzag naar wat hij ging zeggen. Er vielen echt geen rozen, tulpen of complete boeketten op de aanwezigen neer.

(wordt vervolgd)

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk Tags: Bodhisattva Magnificus, ijdelheid, ik, klimaat, lijden, Lotus Soetra, veranderlijkheid, werkelijkheid

Lees ook:

  1. Ksaf – Kernelementen van boeddhistische psychotherapie (1)
  2. De kaars en de vlam
  3. Het pad van de bevrijding van alle levende wezens
  4. Deconstructie der dharma’s

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

20 mrt
Open Les Kum Nye Yoga en meditatie | Live op ma t/m wo
20 mrt 23
20 mrt
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
20 mrt 23
21 mrt
Stoepaceremonie Nieuwe Maan | Live
21 mrt 23
21 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
21 mrt 23
21 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
21 mrt 23
Rotterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 79 – ferwart
    • Boeken – Mijn kind heeft OCD
    • Jasper – Vrouwen in het Zwart in Groningen
    • Over de Lotus-soetra (13): De parabel van het brandende huis
    • China intensiveert propaganda voor staats-internaten in Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens