• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (5):  Verdiensten

Over de Lotus-soetra (5):  Verdiensten

23 januari 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Hoeveel afleveringen deze serie gaat tellen, is pas na de laatste aflevering bekend. Deze keer:

Verdiensten

(deel 4 van de “Soetra van de ontelbare betekenissen; eerste deel van de drievoudige Lotussoetra, te beschouwen als inleiding op de Lotus-soetra)

Waarom zou je proberen een voorbeeldige gelovige te zijn, als je zelf nul komma nul niks opschiet met een voorbeeldig gelovige te zijn? Nou, dat hangt er dus vanaf wat de kern is van wat je gelooft! Wanneer je ervan overtuigd bent dat jij door je inspanningen er persoonlijk beter op moet worden omdat jij nu eenmaal jij bent, anders en afgescheiden van wie dan ook, dan is te begrijpen dat je de stelling ‘voor niks gaat de zon op’ heiligt en tenminste iets wilt winnen met het uithangen van de ‘voorbeeldig gelovige’. Edoch… de vier wetten (lijden; ijdelheid; veranderlijkheid en afhankelijkheid) drukken je met de neus op de feiten. De ijdele overtuiging dat jij nu eenmaal jij bent, anders en afgescheiden van wie dan ook, veroorzaakt uiteindelijk alleen maar lijden, omdat ook jij afhankelijk bent van van alles en nog wat, én veranderlijk. Ook jij wordt vroeg of laat toch een keer ziek; én ouder en je gaat dood. Punt. Wanneer je inziet dat het anders en afgescheiden zijn van wie dan ook louter illusies zijn, kunnen we verder praten.

Boddhisattva Magnificus is blij met wat Boeddha tot dan allemaal heeft gezegd, maar hij wil meer. Hij wil weten waar de oorsprong van Boeddha’s leer vandaan komt; wat de bedoeling ervan is en waar een en ander te vinden is. Boeddha antwoordt dan: “Deze leer komt oorspronkelijk van waar alle boeddha’s verblijven. Deze leer is bedoeld voor alle levende wezens die het boeddhaschap willen bereiken en je kunt haar overal vinden waar boddhisattva’s haar beoefenen.” Helder toch? Of toch maar een kleine toelichting?

Waar verblijven alle boeddha’s? In ieder geval niet (alleen) in een of ander klooster, tempel, grot, kerk of heiligdom. Ook niet (alleen) op een Gierentop, Himalayaberg of zandheuvel. Zelfs niet (alleen) op aarde, in de hemel of Zuiver land en zelfs niet (alleen) in een hel. Het antwoord is… precies: in het vormloze. Moeilijk voor te stellen. Je kunt ook zeggen: overal! De verblijfplaats van boeddha’s is non-locaal.

Welke wezen zijn het die het boeddhaschap willen bereiken? Dat hoeven dus niet alleen mensen te zijn, anders zou Boeddha dat wel hebben gezegd: alle mensen etc. Maar nee, hij zegt: alle wezens … Het enige dat nodig is om óók door de leer te worden geadresseerd is het streven de leer te leren kennen en te volgen. Ik weet niet of dolfijnen, orang oetans, raven of lieve heersbeestjes dat willen, maar ik sluit dat zeker niet uit. En wie weet zijn er in het uitgestrekte heelal wezens die veel hoger ontwikkelt zijn dan wijzelf die deze leer graag ontvangen.

Tenslotte verwijst de Boeddha op de vraag waar die leer te vinden is terug naar de vragensteller zelf: alle boddhisattva’s … Anders geformuleerd: iedereen die de leer serieus beoefent en dus in praktijk brengt, is een instrument waarmee de leer wordt verspreid. Hoe… Rotterdammers zouden zeggen “niet lullen maar poetsen!” Doen. En dat kan en gebeurt ook op heel veel verschillende manieren omdat er nu eenmaal heel veel verschillende wegen zijn die naar het boeddhaschap leiden. Ik denk zelfs dat er nog meer zijn dan wegen die naar Rome leiden.

Boeddha legt daarna uit welke verdiensten de leer die hij verkondigt allemaal heeft. Mensen die kennis nemen van de leer:

  1. worden wakker geschud;
  2. willen ook graag (vurig!) zelf het boeddhaschap bereiken;
  3. voelen goedheid in het hart opkomen;
  4. gaan mededogen met anderen ervaren en tonen;
  5. gaan zich verheugen in successen die anderen behalen;
  6. ervaren vroeg of laat dankbaarheid (de leer te hebben ontvangen)
  7. gaan anderen zien als evenveel waard als hij/zijzelf;
  8. raken minder gehecht / onthecht aan bezit (of kicken af!);
  9. worden geduldig(er) en verdraagzamer;
  10. worden vrijgevig.

 

Bovenstaand lijstje is zeker niet uitputtend. Wanneer je de soetra leest, kun je er met gemak nog een aantal verdiensten aan toevoegen. Ik weet dan ook niet of het lijstje ‘officieel’ is, en dat interesseert mij ook bar weinig. Duidelijk is dat het kennis nemen van de leer leidt tot levensveranderende inzichten. Stuk voor stuk verdienstelijk. Zo zegt Boeddha “Zelfs zij die alleen maar zichzelf zoeken in hun doen en laten, gaan ertoe over zichzelf weg te cijferen ter wille van anderen, doordat ze getroffen zijn door de goedheid van de Boeddha voor wie alle levende wezens even belangrijk zijn.”

(wordt vervolgd)

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk Tags: alle wezens, Boddhisattva Magnificus, Lotus Soetra, niet lullen maar poetsen, oorsprong leer, verdiensten

Lees ook:

  1. Over de Lotus-soetra (1): Inleiding
  2. Over de Lotus-soetra (4):  Vier wetten
  3. De mythe van het mahāyāna
  4. Boekbespreking – Dan liever dood, over martelaren en hun religieuze drijfveren

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

05 jan
Cursus Leven met Sterven
5 jan 23
30 jan
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
30 jan 23
30 jan
Ecodhamma-reeks Onverschrokken
30 jan 23
31 jan
Boeddhisme en meditatie
31 jan 23
31 jan
Vipassana meditatie Rotterdam
31 jan 23
Rotterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Kan je jezelf dom leren?

    Rob van Boven en Luuk Mur - 5 januari 2023

    We hebben twee hersenhelften en deze hebben ieder een eigen manier om de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft (R.H.) beleeft de werkelijkheid rechtstreeks en de linkerhersenhelft (L.H.) maakt zich een voorstelling van de wereld en probeert vanuit die voorstelling de wereld te begrijpen. De wereldbekende psychiater en filosoof Iain McGilchrist* heeft er zijn levenswerk van gemaakt om de (samen)werking van deze twee asymmetrische hersenhemisferen te onderzoeken.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Non-dualisme is capituleren
    • Zeshin – Dukkha
    • Guy – De spirituele vriend (P. kalyanamitta)
    • Ludo – Onthouding
    • Ardan

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens