Voor deze biografie sprak Frieda Pruim uitvoerig met Jotika Hermsen en met ruim veertig mensen om haar heen. Ze kreeg toegang tot Jotika’s persoonlijke archief en putte uit historische bronnen. Daarmee schetst dit boek ook een beeld van bijna een eeuw levensbeschouwelijke ontwikkelingen in Nederland.
Boeddhisme
Wat is zazen?
De zazen waarover ik spreek is geen meditatiebeoefening. Het is gewoon de dharmapoort van natuurlijke vreugde, de realisatiepraktijk van volledig bereikte verlichting. Het is de koan gerealiseerd, als je hiermee samenvalt, ben je als een draak die water drinkt, als een tijger die de bergen in gaat. Je moet weten dat de ware dharma uit zichzelf verschijnt, zodat vanaf het begin saaiheid en afleiding als vanzelf opzij worden geschoven.’
Kernelementen van boeddhistische psychotherapie (1)
Een eerste vraag waar ik lang mee zat was: waarom zou ik mezelf eigenlijk een ‘boeddhistische’ psychotherapeut noemen? Een cliënt vraagt zich toch niet af welk soort therapie hij krijgt, hij wil gewoon iets doen aan zijn probleem? Maar een andere vraag waar ik ook al lang mee zat was: hoe gaat het verder met mijn cliënt nadat we aan zelfinzicht hebben gewerkt? Wanneer hij weer ‘gewoon’ moet overleven in een maatschappij met een immens vacuüm als het over zingeving gaat? Mijn conclusie is dat psychotherapie niet ‘neutraal’ is omdat onze samenleving het ook niet is. Onze levensbenadering wordt voortdurend in de richting geduwd van een technologische, materialistische, individualistische en zelfs concurrentiële visie.
Grote bezorgdheid Tibetaans parlement over wijzigen naam Tibet in Franse musea
Het Tibetaanse parlement in ballingschap heeft zijn diepe bezorgdheid en teleurstelling geuit over de recente beslissing van het Musee du quai Branly en het Musee Guimet in Frankrijk, die de term ‘Tibet’ hebben vervangen door de Chinese naam ‘Xizang Autonome Regio’ in hun catalogi en tentoonstellingen.
“Boeddhistische diplomatie” en China’s steun aan de Russische agressie tegen Oekraïne
De Russische Traditionele Boeddhistische Sangha is een fervent voorstander van Poetins oorlog. De Chinese Boeddhistische Associatie helpt hen om binnen te dringen in internationale boeddhistische organisaties.
Journalisten en ethiek in de journalistiek
Vandaag de dag, nu veel landen in oorlog zijn verwikkeld en elk land de eeuwige vragen ‘Wie heeft de schuld?’ en ‘Wat moet er gebeuren?’ op zijn eigen manier beantwoordt, bieden hindoes en boeddhisten een alternatief pad om conflicten op te lossen. De experts die op de conferentie in New Delhi bijeen waren, geloven dat deze benadering door iedereen kan worden omarmd, niet alleen door boeddhisten en hindoes. De principes van ‘dharma’ en ‘dhamma’ zouden een belangrijke invloed kunnen hebben op de moderne mediapraktijken, die momenteel meer gericht zijn op sensatie of manipulatie dan op individuen en hun problemen.
Het jaar 2024 – dag 263 – girogoeroe
De doodse stilte van het boeddhisme in onze samenleving.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
VN-rapport – marteling en dood van gevangenen in boeddhistisch Birma
Vrijgelaten gevangenen beschreven een litanie van mishandelingen, van geslagen worden met ijzeren palen en motorkettingen en gedwongen worden te knielen op scherpe voorwerpen tot verkrachting of het uittrekken van hun vingernagels. Het geweld is het zoveelste voorbeeld van wreedheden die de junta begaat sinds ze het land in februari 2021 in een staatsgreep overnam, naast de wreedheden tegen burgers in het hele land.
Het jaar 2024 – dag 262 – hokjes
Paplepel.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
De redactie van het Boeddhistisch Dagblad is geïnteresseerd in de ervaringen van mensen die het boeddhistisch pad volgen. De leer bestuderen en praktiseren.
Kissing the World: The Universal Ti of the Great Perfection
Lama Christopher Wilkinson begon zijn loopbaan in de Dharma op 15-jarige leeftijd met het afleggen van de toevluchtsgeloften van zijn stamleraar Dezhung Rinpoche. In de jaren die volgden introduceerde Dezhung Rinpoche hem bij Geshe Ngawang Nornang, Lama Kalu Rinpoche, Dilgo Kyentse Rinpoche, Nyoshul Khen Rinpoche, en vele anderen. Christopher identificeerde zich vanaf het begin met de Rime Non-Sectarische beweging.
Guy – dhammazaadjes – Het Wiel van Dhamma
De enige échte werkelijkheid is vergankelijkheid. Veranderlijkheid. Onbestendigheid. Anicca.
Het jaar 2024 – dag 261 – zilverenvogel
De boeddhistische meesters en luchtvervuiling.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
De dharma die door ons heen vloeit
Kortom, boeddhisme is niet makkelijk. Je kunt wel hopen dat al het inzicht, samengebald in het moment, in meditatie tot je komt, maar zonder je hersens te gebruiken zou werkelijk inzicht wel eens bij ijdele hoop kunnen blijven.
Nepal – jaarlijks kumari pooja ritueel voor gezondheid, voorspoed meisjes
De deelnemende meisjes, die ‘Kanyas’ worden genoemd, worden naar de Taleju Bhawani Tempel gebracht, één van de Shakti Peethas in Nepal, die slechts één keer per jaar tijdens Dashain haar deuren opent voor aanbidding. Als onderdeel van het ritueel worden de meisjes rondgeleid door de tempel van Taleju Bhawani, een hindoegodheid wiens gezicht eeuwenlang verborgen is gebleven voor het publiek.
Parlementaire delegatie uit Estland bezoekt Centraal Tibetaans Bestuur
De Tibetaanse Dag van de Democratie is een belangrijk moment om de invoering van democratie door het Tibetaanse volk te herdenken. De aanwezigheid van internationale delegaties, zoals die uit Estland, benadrukt de wereldwijde steun voor Tibet.
Voor Tibetanen is er nu een ‘Xi Jinping-gedachte over reïncarnatie’.
Tijdens het seminar werd uitgelegd dat de Xi Jinping Gedachte over socialisme voor het nieuwe tijdperk ook een ‘Xi Jinping Gedachte over reïncarnatie’ bevat. Chang Zang zei dat deze ‘de basisprincipes van religieus werk en de strategie van de CCP voor het besturen van Tibet in het nieuwe tijdperk’ onderricht en monniken, nonnen en gelovigen de weg wijst naar een objectiever begrip van de historische gebruiken, religieuze rituelen en het beleid en de regels van het reïncarnatiesysteem van de levende Boeddha’s.
Noorder Poort – 49ste dag herdenkingsceremonie voor Ardan Lucas Timmer
Op donderdag 26 september is er om 15.00 uur een 49ste dag herdenkingsceremonie voor Ardan op de Noorder Poort.
Boeddhistisch universalisme
Chih-i bouwde voor het Chinese boeddhisme het soort Grote Tent. Vanuit Zen zijn Amida en nembutsu in zekere zin bijzaak, maar in een Grote Tent zouden ze er op voet van gelijkwaardigheid bij kunnen horen. Er gaat een wereld voor me open. Er is wellicht nog veel meer dan Amida en nembutsu. Boeddhisme is in de loop van de geschiedenis zo verkokerd en gespecialiseerd geraakt, maar er zijn dus meer historische voorbeelden van een inclusieve beoefening.
Wenen: Première van ‘Amala’ belicht Tibetaanse strijd te midden van ‘culturele genocide’
Jetsun Pema, die liefkozend ‘Amala’ wordt genoemd, wat ‘moeder’ betekent, wordt geroemd om haar leiderschap in de Tibetan Children’s Village (TCV), een netwerk van scholen die ze heeft opgericht om Tibetaanse vluchtelingenkinderen in India onderwijs te geven.
God en Satan
Voor mij is God een soort persoon. Seksloos, genderloos en alles tegelijk. Ik zeg uit gewoonte ‘Hij’ als ik het over God heb, maar anderen vinden ‘Moeder Natuur’ passender. Wat past is afhankelijk van de eigenschap die op de voorgrond staat, of die jij op de voorgrond plaatst.
De Grote Tent van Tegenspraak
De Grote Tent van Tegenspraak als beeldspraak kan richtinggevend zijn van het soort publieke boeddhistische discours dat je je zou wensen. De Grote Tent zelf als beeldspraak kan richtinggevend zijn voor het type boeddhisme waarvoor je je sterk wilt maken. In mijn voorstelling van de Grote Tent is er ergens ook ruimte om een kaarsje op te steken zonder dat het hele tentdoek in de hens gaat.
Dhamma zonder wedergeboorte?
Conform de huidige nadrukkelijke behoefte aan religieuze leringen die persoonlijk relevant en direct verifieerbaar zijn, wordt de aloude boeddhistische wedergeboorteleer in bepaalde Dhamma-kringen aan een strenge herbeoordeling onderworpen. Hoewel slechts enkele hedendaagse boeddhistische denkers er nog steeds voor pleiten dat deze leer als ‘onwetenschappelijk’ wordt geschrapt, wint een andere mening terrein, die erop neerkomt dat, of wedergeboorte nu een feit is of niet, de leer van wedergeboorte geen wezenlijke invloed heeft op het beoefenen van de Dhamma, en dus geen aanspraak kan maken op een vaste plaats in de boeddhistische leringen.
Guy – dhammazaadjes – De realisatie van stroombetreding
…