‘Dhamma heeft slechts één smaak. De smaak van bevrijding.’
Boeddhisme
Kale hoofden en rare gewaden?
Over de herkenbaarheid van het boeddhisme in het straatbeeld. Waarom dan toch die behoefte bij sommige moderne boeddhisten om hun haar af te scheren, wijnrode kleding te dragen terwijl ze lekenbeoefenaars zijn? Ik merk in Azië geregeld dat Aziatische boeddhisten dat niet echt begrijpen: vrouwen die hun mooie haar afscheren terwijl ze getrouwd zijn… Mannen die in pijen lopen terwijl ze de hand van hun vrouw of vriendin vasthouden.
Ardan – De (on)gelukkige boeddhist
Dus waarom dan toch deze identiteitscrisis? Waarom wil ik zo’n rigoureuze stap zetten? Iemand die 18 jaar zen beoefent, en notabene deze zomer ook nog tot zenleraar is geordineerd, zou toch beter moeten weten? Of in zen jargon: beter moeten niet-weten…
De toekomst is aan het realisme
Terwijl u dit leest, heeft het gezever over het vermeende einde van de wereld zo’n beetje zijn hoogtepunt bereikt. Ik geloof persoonlijk geen snars van al die apocalyptische prietpraat. Wel geloof ik in het einde van een wereldbeeld. Ons huidige systeem is simpelweg niet langer houdbaar. Het moet sterven.
Mag je een Boeddhabeeld kopen voor jezelf of moet je het krijgen?
Op vakantie in Thailand of Indonesië een Boeddhabeeldje kopen voor jezelf? Pas maar op, want dat brengt ongeluk, weten veel mensen zeker: je moet een Boeddhabeeld krijgen. Anderen beweren even stellig dat het geen kwaad kan. Tenminste, als je bedoelingen maar goed zijn. Want gewone koopwaar zal de Boeddha niet worden. Zelfs niet als je hem koopt bij een tuincentrum.
Boeddhistische doeners en denkers, de serie 77
Samsara is fijn en leuk en aantrekkelijk. Het belooft veel en de promotie is enorm. Zeker nu met alle social media. Maar uiteindelijk vond ik er ook deze keer geen voldoening. De laatste grote illusie was waarschijnlijk het vasthouden aan mensen of vriendschap
Nathan – Oog om oog, tand om tand
Boeddha sprak over oorzaak en gevolg: dat je je eigen wereld creëert. Dat het belangrijk is wat je denkt, voelt en doet. Vrede krijg je niet toevallig. Haat verdrijft nimmer haat.
Ludo – Worstelen met Ik
Ik komt alleen op de wereld…
Tibetanen in ballingschap bidden voor slachtoffers aardbeving Tibet
De vier belangrijkste Tibetaanse NGO’s, waaronder het Tibetaans Jeugdcongres, de Tibetaanse Vrouwenvereniging, de Student voor Vrij Tibet en de Nationale Democratische Partij van Tibet, organiseerden woensdagavond gezamenlijk de speciale gebedsdienst.
Tibetaanse activist Gyalo praat Tibetaans parlement in ballingschap bij over bedreigingen door China
Gyalo, een vooraanstaand onderzoeker van het Tibetaanse sociaal-politieke landschap, richtte zich op de beperkende maatregelen van de CCP, met name die welke gericht zijn op Tibetaanse religie en onderwijs. Hij uitte zijn grote bezorgdheid over de inmenging van de Chinese regering in het Tibetaanse kloosterleven, waaronder het beleid om de historische en spirituele banden tussen de centrale kloosters en hun regionale afdelingen te verbreken.
Guy – dhammazaadjes – Over regeltjes en normeringen
Ondanks dat de vinaya vol staat met regeltjes en normeringen voor de bhikkhu’s en bhikkhuni’s is de leer van de Boeddha niet gebouwd op geboden en verboden. In de Buddhadhamma bestaat er geen obscure, dreigende, eigenzinnige, tirannieke god die verdrijft en straft.
Update – Tientallen doden door aardbeving met kracht van 6,8 in Tibet
De Tibetaanse spirituele leider, de Dalai Lama, die momenteel in Zuid-India is, toonde zich diep bedroefd over het verlies van levens, eigendommen en huizen tijdens de aardbeving. ‘Ik bid voor degenen die zijn omgekomen en wens iedereen die gewond is geraakt een spoedig herstel’, zei hij in een officiële verklaring.
Peter – Mediteren na amputaties
Ook invalide mensen kunnen mediteren. Toen ik veertien jaar geleden in een rolstoel belandde, probeerde ik de eerste jaren wel eens volgens de zenmethode te mediteren die ik toen al lang kende. Maar met geamputeerde benen vijfentwintig minuten in een rolstoel mediteren met een rechte rug en gevouwen handen leidde tot serieuze rugklachten.
Dalai Lama hartelijk welkom geheten in Zuid-India voor verlengd verblijf in klooster
Het was zijn eerste bezoek aan de Tibetaanse nederzetting Bylakuppe in de Indiase deelstaat Karnataka – de grootste Tibetaanse nederzetting ter wereld buiten Tibet – in meer dan zeven jaar. Er wonen meer dan 20.000 Tibetanen in de gemeenschap, die is opgezet op gebied dat door de deelstaatregering is geleased voor Tibetanen die zich na 1959 in India hebben gevestigd.
Prinses Beatrix bij symposium In Vrijheid Verbonden
In Vrijheid Verbonden is een groep mensen die vanuit verschillende religies en levensbeschouwingen samenkomt en de handen ineenslaat om zich gezamenlijk te presenteren en zich sterk te maken voor goed samenleven en democratie.
Zen en wijn – Martin Kieninger: ‘Ik vier het leven’
Het transformeren van mijn donkere gevoelens was een behoorlijke kluif. Uit ervaring weet ik dat zelftransformatie vraagt om een flinke toewijding aan meditatie en het werken aan je innerlijk.
Wedergeboorte – gewoon een feit?
Erik Hoogcarspel: ‘Zelfs als de Boeddha telkens kon ‘voorpiepen’ bij zijn geboorte, dan nog moet zijn eerste geboorte 4 miljoen jaar geleden hebben plaatsgevonden. Dit is ruim 1 miljoen jaar voordat de eerste mens verscheen op aarde. De getallen kloppen dus niet en de latere toevoeging van de vele hemelen en hellen die we in het Tibetaanse model van de vijf of zes rijken aantreffen, maken de afwijkingen alleen maar groter.’
Zeker 31 politieke gevangenen overleden in gevangenissen in boeddhistisch Birma in 2024
Onder de politieke gevangenen zijn 35 moeders die samen met hun kinderen gevangen zaten en zeven zwangere vrouwen, hoewel het werkelijke aantal hoger zou kunnen liggen, aldus de groep. Sommige vrouwelijke politieke gevangenen werden tijdens de staatsgreep bewust gearresteerd door de militaire junta terwijl ze zwanger waren. Anderen werden zwanger aangetroffen nadat ze naar de gevangenissen waren gebracht.
‘Leer mij hoe ik mijn hart moet vertrouwen’
Elsbeth Wolf: ‘Sinds mensenheugenis is de eindejaarperiode een tijd van bezinning, het is de tijd van hoop op het nieuwe leven en nieuwe licht. Wellicht is er daarom ook in onze tijd bij veel mensen een innerlijke drang om samen te komen in de stilte. Jarenlang nam ik deel aan oudejaars sesshins in Cadzand. Ze waren van een grote schoonheid, mede door de locatie, want de lichtvervuiling is daar vele malen minder dan in de Randstad. Cadzand ligt aan de kust te midden van het Zeeuwse uitgestrekte polderlandschap. Op weg van de zendo naar onze slaapplaatsen, liepen we dan onder een fonkelende sterrenhemel met heldere maan, die de onderlinge verbondenheid en eeuwigheid in het moment tastbaar maakten in de vrieskou. Het is een dierbare plek; in zo’n vriesnacht van acht jaar geleden maakte ik een sprong in het diepe en onbekende: sprong voorbij alle angst, de sprong van een ‘honderdmeter hoge paal’. Dit jaar ben ik er weer geweest om de oude en dierbare banden met m’n vroegere leraar en andere medereisgenoten op de weg te vieren.’
Jelle Seidel – Het ‘vredelievende’ boeddhisme
Velen menen dat boeddhisten ook pacifisten behoren te zijn, waarbij pacifisme wordt opgevat als een levenshouding die elke vorm van geweld verwerpt, om welke reden dat geweld ook toegepast wordt. Hier volgt een pleidooi voor meer realisme en voor minder utopisme: erken de feiten en construeer geen zuivere leer.
Hans de Booij: ‘Boeddhisten volgen geen opleiding in het moorden’
‘Ik ga niet meer mee in emoties en maak geen keuzes. Ik zeg gewoon: dit voelt niet goed aan en ik wil niet weten waarom.’
Guy – dhammazaadjes – Heilzaam versus onheilzaam (P. kusala vs. akusala)
Kusala en akusala zijn twee termen die in de sutta’s door de Boeddha veel gebruikt worden. Het zijn de belangrijkste woorden waarmee hij moraliteit evalueert. Maar net als vele andere Pali-woorden is ook dit concept moeilijk éénduidig naar een westers begrip om te zetten of te vertalen.
De spirituele chemie van Sumi-e schilderen
Sumi-e is een kunstvorm die veel oefening vergt. De geest wordt steeds verfijnder en gevoeliger door het steeds weer opnieuw herhalen van onderdelen van bijvoorbeeld een bamboe: de stam, de takjes en de blaadjes. Tijdens het schilderen beleef je hoe de penseel met de inkt en het papier een verbinding aangaat die je laat ervaren hoe je op ieder moment aandachtig aanwezig kunt zijn. Zo ontstaat een levendige bamboe. Sumi-e laat je het leven op een diepere manier verkennen en ervaren, ongeacht leeftijd, geslacht en etniciteit.
China legt nieuwe beperkingen op aan Tibetaanse studenten tijdens wintervakantie
In sommige gebieden is het zelfs verboden voor kinderen om religieuze symbolen te dragen of deel te nemen aan religieuze activiteiten, sinds de wintervakantie begon op 30 december. De beperkingen zijn de laatste stappen die deel lijken uit te maken van het bredere doel van Peking om de Tibetaanse taal en cultuur te onderdrukken en zelfs uit te wissen en alles onder te brengen bij de Han-Chinese cultuur en de Mandarijnse taal.