• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Negende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Kunstschilder Teska Seligmann in De Werkplaats

26 september 2014 door de redactie

Kunstschilder Teska Seligmann (Arnhem 1956) is zich halverwege 2007 gaan verdiepen in het zenboeddhisme. ‘Kennelijk was het tijd om mijn spirituele ontwikkeling bewust ter hand te nemen. Ontstaan vanuit pure nieuwsgierigheid; allengs is mijn leven ervan doordrongen en hoewel ik mijzelf niet afficheer als boeddhistisch kunstenaar, dringt deze ontwikkeling uiteraard ook door in mijn schilderen. In deze periode heb ik besloten de vorm volledig los te laten; niets van plan te zijn wanneer ik voor een nieuw wit doek sta.’

Teska Seligmann foto Lucy Lambriex.
Teska Seligmann foto Lucy Lambriex.

Teska is erg huiverig zichzelf boeddhistisch kunstenaar te noemen, alsof zij zichzelf daarmee in een hokje duwt. ‘Ik ben boeddhist. Ik ben niet alleen boeddhist op mijn kussen, maar in heel mijn leven, in al mijn vezels en doen en laten. Het is wel zo, dat het accent van de inhoud van mijn schilderijen voor een deel steeds meer ligt op mijn beleving van spiritualiteit, waarbij het boeddhisme voor mij een voertuig en een taal bieden waarin ik me thuis voel. In die zin word ik misschien steeds meer een boeddhistisch kunstenaar. Mijn man, geen boeddhist, vindt wel dat ik boeddhistische kunst maak. Hij kan niet precies uitleggen waarom, maar het heeft te maken met verstilling, concentratie, en totale vrijheid.’

De jaren 2001- 2003 vormen een periode van ontdekken van vorm en taal in het abstracte. Ik was, na mijn schooltijd, volkomen vrij. Waarom schilder ik ook alweer? Wat heb ik te vertellen en te onderzoeken? Ik merkte dat ik dat niet kon in figuratie. Maar hoe maak ik een schilderij wanneer ik niet iets vóór me heb staan om na te schilderen? Wat voor impulsen volg ik dan?

De taal die Teska gebruikt in haar schilderijen is een weerspiegeling, een uitdrukking van haar leven; van haar pad in de wereld, als schilder, als vrouw, als moeder, als mens. ‘Gebeurtenissen, beelden, geluiden en ideeën vertalen zich in vormen, of brengen mij letterlijk in beweging. Het zijn aanleidingen om verhalen te vertellen, vragen te stellen. Soms werk ik vanuit een beeld, kleur of vorm die ik voor ogen heb; soms puur vanuit beweging: laat ik het doek, mijn kwasten, en mijn lichaam schilderen, zonder enig plan. Dat gesprek tussen plan en stroom levert schilderijen met sterk verschillende gezichten op. Het is een ontwikkeling in mijn schilderen die ik heel spannend vind.’

Binnen de rechthoekige vlakken komt opeens beweging. De vorm wordt anders, de lijnen worden zelfs gebogen, het is alsof de zelfgekozen kaders uiteen gaan spatten. Alsof iets dat tot dan toe binnen bleef zich naar buiten breekt.

Teska Seligmann -volgen-
Teska Seligmann -volgen-

De manier van schilderen van Teska Seligmann valt in te delen bij het abstract expressionisme (lyrisch abstract). Dat is de taal waarin zij zich op het moment het beste kan uiten. De kunstschilder: ‘Ik werk met olieverf op doek, soms enkele onderlagen acryl. En geniet van de textuur, kneedbaarheid, de traagheid, de manier van reageren van olieverf ; wij werken goed samen. Ik bouw mijn schilderijen laag over laag op. Door kleuren niet op mijn palet te mengen, maar langzaam in lagen op te bouwen op het doek krijgen vlakken diepte en leven. Soms, in contrast hiermee, maak ik een stuk dichtgeschilderd en dekkend. Ik gebruik contrasten tussen structuren, een zichtbare kwaststreek, paletmes, ik trek voren met spijkers, of juist alles gladgestreken, tussen schone of vuile kleuren, koele en warme tinten. Ik wil dat een schilderij van veraf spannend en uitnodigend is, de toeschouwer moet er met zijn neus bovenop willen gaan staan om alle details te ontdekken.’

Ik begin terug te verlangen naar meer verstilling en rust in mijn schilderijen, na de periode van veelheid volheid en drukte. Ook ga ik op zoek naar een samensmelten/ samen-werken van hoofd en hart. Hoe laat ik in een schilderij het spontane gebaar samengaan met bewuste keuzes op langere termijn en planning.

Teska was musicus, altviolist, nou ja was, zelf zegt ze dat dat nooit over gaat. ‘Als musicus slinger je trillingen de lucht in naar de toehoorder. Schilderen is voor mij het op doek zetten van trillingen. Ik ben niet bezig met het maken van een mooi schilderij; ik kijk wel of het een goed schilderij is. Goed is het, indien het iets mee-deelt, als er een stukje van mij in zit dat de toeschouwer laat mee-trillen. Lange tijd vond ik dat een schilderij is pas af als ik het zelfportret kan noemen. Als een schilderij klaar is, is mijn persoonlijke verhaal niet meer ter zake doend. Dan bestaat het schilderij op zich, los van mij. Misschien vertelt het de toeschouwer wel iets heel anders dan aan mij, en dat maakt het alleen maar spannender. Ik liep er al een tijdje over te denken. Vanaf januari 2012 hebben mijn schilderijen niet langer als ondertitel zelfportret. Ze zijn nog steeds zelf- portretten, maar het hoeft niet langer vermeld te worden. De vraag wat dat zelf eigenlijk is, is binnen het boeddhisme een belangwekkende vraag. Ik krijg steeds meer het gevoel dat ik er niet zo veel toe doe, ook in het schilderen.’

Voor meer informatie bezoek de site van Teska

Atelier
Atelier
Dageraad
Dageraad
Ruimte
Ruimte
Bron vermelden
Bron vermelden
Teska Seligmann ruimte
Teska Seligmann ruimte
Volgen
Volgen
Wat is intimiteit
Wat is intimiteit
Vol-ledige aanwezigheid. Teska Seligmann.
Vol-ledige aanwezigheid. Teska Seligmann.
Volledige aanwezigheid
Volledige aanwezigheid
Twee lekken
Twee lekken
Kleine gedachte
Kleine gedachte
Zelfportret met vraag, Teska Selligman
Zelfportret met vraag, Teska Selligman
De Oostelijke berg-wandelt
De Oostelijke berg-wandelt
Ik probeer met mildheid te kijken
Ik probeer met mildheid te kijken

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: De werkplaats, Zen Tags: De Werkplaats, Teska Seligmann

Lees ook:

  1. Ardan Timmer- Ik wacht tot dingen zich ontvouwen
  2. De Werkplaats- Anne Veen, beeldend kunstenaar
  3. Diane Frénay- foto en beeld ontstaan in de energie van een moment
  4. Het Atelier – de duigenkunst van Albert Zomers

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Karin zegt

    26 september 2014 om 11:55

    En er was licht!

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 januari 2021
    Gratis proefles introductietraining Skillful Means
  • 18 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 19 januari 2021
    Gratis proefles cursus Caring - Caring from the heart
  • 19 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 20 januari 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

De Lotussoetra – boeddhisme en politiek

Erik Hoogcarspel - 14 januari 2021

In de Lotussoetra worden de geboorte, de meditaties, het ontwaken het preken en de dood van de Boeddha beschreven als niet meer dan een show die hij opvoert. Het is een didactische methode. In feite is hij de eeuwige wetgever van het universum en daarom de inrichter van de ware politiek.

Het boeddhisme en religie

Erik Hoogcarspel - 12 januari 2021

Is het boeddhisme een religie, een levensweg of een filosofie? Als je deze vraag aan meerdere mensen stelt krijg je geheid verschillende antwoorden en voor elk antwoord valt wel iets te zeggen.

Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Joop Ha Hoek - 8 januari 2021

...

Jasper Schaaf – Marx’ diepe respect voor Aristoteles

gastauteur - 1 januari 2021

Jasper Schaaf: 'Aristoteles noemt het doel van het menselijk bestaan ‘geluk’. Klinkt dit te makkelijk? Is het vreemd? Speelt zo’n ver, groot en toch belangrijk doel echter ook geen belangrijke rol in de vroegere geschriften van Marx, waar hij nog meer dan later op de werken van Georg Hegel en Ludwig Feuerbach leunt?'

Bodhiwappie

Erik Hoogcarspel - 27 december 2020

De symboliek is maar al te duidelijk: de elite bestaat uit vampiers, ze voeden zich zelfs met het bloed van onschuldige kwetsbare baby’s, de politiek is een groot complot om de macht en de wetenschap wil de mensen inspuiten met nano-computers om ze hun wil te ontnemen. Het gaat er niet meer om of het waar is, maar om hoe het voelt. Het enige wat je nog kunt doen is wat ketelmuziek produceren aan de voet van de ivoren toren van de macht. Samen tegen iedereen. Intussen klinkt in vele Tibetaanse tempels over de gehele wereld ketelmuziek voor ‘het welzijn van alle levende wezens’.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Beeldschets
  • Ontwaand
  • Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (2) -Parijs en Amsterdam
  • Free Tibet – toezien op werkelijke vrijlating taalactivist Tashi Wangchuk
  • Ardan

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens