• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » Het Atelier – de duigenkunst van Albert Zomers

Het Atelier – de duigenkunst van Albert Zomers

13 maart 2019 door de redactie

Vandaag in De Werkplaats/Het Atelier de bijzonder fraaie, ingetogen kunstuitingen van Albert Zomers. Gemaakt van duigen van oude wijnvaten. Alles komt, alles gaat, zo zegt het boeddhisme. Oude vaten verworden tot prachtige uitingen. Hoe mooi en bijzonder.

Albert Zomers was 41 jaar werkzaam als beleidsmedewerker bij een gemeente, vooral op het gebied van welzijn, subsidies, recreatie en cultuur. Inmiddels is hij met pensioen en kan o.a. tijd besteden aan wat hij ‘kunst’ noemt – tussen aanhalingstekens. Die aanhalingstekens zijn overbodig en doen deze kunstenaar tekort. Duigen zou zomaar een boeddhistische exercitie kunnen zijn- Duigen-ji.

‘In het verleden volgde ik wel cursussen en workshops brons gieten, keramiek, tekenen en fotografie maar daarin kon ik toch niet echt mijn draai vinden. Met de duigen heb ik echter een basismateriaal gevonden waar ik veel kanten mee op kan. Ik ontdek nog steeds nieuwe mogelijkheden. De duigen komen van houten wijnvaten uit de wijnkelder van ons huisje in Hongarije. Die zijn (helaas) leeg en liggen langzaam te vergaan. Zowel de hele als de rotte duigen kan ik gebruiken voor mijn werkstukken.

Ik heb al heel lang belangstelling voor spiritualiteit en boeddhisme. Zo ben ik korte of lange tijd bezig geweest met o.a. TM, verschillende vormen van yoga, taichi, zen, nichiren boeddhisme en Tibetaans boeddhisme. Na een lange zoektocht ben ik tot de conclusie dat alles draait om een aandachtige geest en dat ik die het beste kan trainen in de meest ‘uitgeklede’ vorm van het boeddhisme, zen. Ik hoop dat iets wat ik gevonden en ervaren heb in het boeddhisme terug te zien is in mijn werk. Dat werk laat ik zoveel mogelijk spontaan en natuurlijk ontstaan in mijn kleine atelier in Den Bosch.’

Hoe het ontstond

‘Van de duigen van oude wijntonnen maak ik al enige tijd (kunst)werkjes. De vaten, die al jaren niet gebruikt worden, liggen langzaam te vergaan. Jammer natuurlijk en van mijn vrouw komt het idee om er iets mee te gaan doen. We hebben besloten om de tonnen te ‘ontmantelen’. Dit betekent dat de ijzeren banden om de tonnen worden verwijderd waarna de ton in duigen uit elkaar valt. Deze worden in Hongarije schoongemaakt en vervolgens naar Nederland vervoerd. Hier worden ze geschuurd en soms worden ze ook gedeeltelijk verzaagd.

In mijn kleine atelier in Den Bosch ga ik er dan mee aan de slag. Met o.a. verf en vernis maar ook met allerlei gereedschap om er kleine ruimtelijke objecten van de maken. Deze kunnen zowel hangen aan een muur als op een kast of vensterbank staan.’

Duigenkunst
Albert Zomers
www.duigenkunst.nl

Categorie: Beeldende kunst, Boeddhisme, De werkplaats, Zen Tags: Albert Zomers, Berlicum, De Werkplaats, Den Bosch, duigen, het atelier, Hongarije, wijnvaten

Lees ook:

  1. Het Atelier – de duigenkunst van Albert Zomers
  2. Neeltje Geurtsen: Ik ben een lucky bastard
  3. Marien Bakker – Hoe minder ballast ik mee sjouw hoe meer ik van me zelf kan geven
  4. Eize de Vries- de buiging naar het Oosten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Jacob van Keulen zegt

    14 maart 2019 om 11:33

    Inspirerend werk.simpel met die opgerichte takken.Jan Huygen zou het niet na kunnen doen (of toch wel?)

  2. Zeshin zegt

    14 maart 2019 om 12:55

    mooi

    • Albert Zomers zegt

      14 maart 2019 om 23:43

      Dank

  3. Albert Zomers zegt

    14 maart 2019 om 23:42

    Jan Huygen zou dat ook wel kunnen denk ik. Vermoedelijk was hij echter met andere zaken bezig zoals met overleven.
    Mijn werk is inderdaad simpel, daar streef ik naar.
    Met vriendelijke groet
    Albert Zomers

  4. Zeshin zegt

    15 maart 2019 om 11:06

    Bij mijn reactie zijn twee letters weg gevallen nu staat er ‘OI’ wat een afkorting van de vereniging ‘Osteogenesis Imperfecta’ is. Ik bedoelde mooi, dus verre van imperfecta, broos,… misschien wel.
    In elk geval is het kunst naar mijn hart.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
26 sep
The Bodhisattva Vows: Making Bodhicitta work in daily life
26 sep 23
26 sep
cursusreeks Dhammakaya meditatie
26 sep 23
27 sep
Online Lezingenserie 'Universele Wijsheid' (2)
27 sep 23
27 sep
Online Service Bibliotheek Stichting Bodhisattva
27 sep 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Boeken – Tot onze grote spijt
    • Onderzoek Ipsos: 1 op 5 jongeren heeft klimaatstress
    • Securitybedrijf vermoedt malafide app in Apple Store gericht tegen Tibetanen
    • Eenheidsbewustzijn: een machtige monistische meme
    • Het jaar 2023 – dag 248 – waterkanon

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.